Gå til innhold

Oss rike, late alenemammaer...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke din brors tilfelle er generaliserbart til alle andre studenter. ;)

Poenget er at alle har muligheten. Selv de som sitter og klager over at de MÅ ta lån, mens andre får det "gratis" ;)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært student, og jeg har vært alenemor. Jeg hadde aldri så mye fritid og penger som da jeg var student. Da kunne jeg bruke pengene på meg selv, og hadde enormt med tid som jeg kunne legge opp til det jeg selv ønsket; lesing, sosial omgang, tid til å være alene osv.

Som alenemor har man så å si aldri fri, og man er fattig uansett hva andre her i tråden måtte vri det til å være. Å måtte snu på hver krone for å få endene til å møtes og stadige bekymringer for økonomien er ikke særlig glamorøst. Å kalle alenemødre for late, burde få seg en realitycheck.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Handler alt i denne verden bare om penger?

Greit nok at alenemødre FÅR penger, men hva med den jobben og det stresset det faktisk er å være alenemor? Om en ikke bevisst har gått inn for å bli alenemor, noe de færreste gjør regner jeg med, så er det faktisk ikke en dans på roser å være alene om ansvaret for ett eller flere barn. En har ikke den friheten andre har, og en er alene om absolutt alt.

Og ikke kom her med kommentarer om at da kunne en bare latt være å få unger. De fleste som får unger får dem i den tro at de skal være en familie, noe som er veldig vanlig å ville. Når ting går galt er det liksom ikke bare å levere ungene tilbake igjen. Og ikke stiller vi så veldig sterkt på sjekkemarkedet igjen heller.

Noen som frivillig melder seg til å være alenemor? Bare tenk på alle pengene dere får...

Jeg er single barnløs student, og jeg jobber ræva av meg for å få endene til å møtes. Jeg lever på havregryn, knekkebrød ,linsesuppe og frosne brokkoliblanding. Jeg har lange perioder med 8 timer praksis, så hjem og lufte hunden, så er det å lese pensum og annen faglitteratur, prøve å lage litt middag før jeg skal lage detaljerte ukeplaner og dagsplaner, ukesreferat, dagsreferat, refleksjonsnotater, grundige forberedelser til forventningssamtaler, midtevaluering og sluttevaluering. I tilleg så kommer oppgavene vi skal skrive, 2-3 oppgaver pr praksis og enda fler utenom praksisen. Etter skolearbeid er det ny tur med hund og så forhåpentligvis tid til å ta en dusj før jeg legger meg mange timer på overtid.

Jeg sover i snitt ca 5 timer natta, og detter alt for lite for meg. Jeg bor på knøttliten hybel, og jeg har kun 1 stekeplate til matlaging, så det blir et veldig tidkrevende og rotete opplegg.

Oppi alt dette så skal jeg få presset inn tid til å jobbe, når tiden allerede ikke strekker til. Det er stor etterspørsel etter vakter der jeg jobber så selv om man har mulighet tidsmessig så er det vanskelig å huke til seg vakter.

Nå er vi midt under eksamenserioden, med siste eksamen 15. juni. Det vil si .at det er nesten umulig for meg å jobbe noe særlig ekstra i denne perioden, og det jeg jobber mellom 15 og 30 juni får jeg ikke utbetalt før 28 juli. Siste stipendsutbetaling er 15 mai. Som barnløs student har jeg ikke rett på noe som helst støtte utenom studielånet, det er ingen som bryr seg om at jeg ikke greier å betale husleia mi i sommermnd, ingen stønad for meg nei! Betaler 5500 for en liten hybel (dere som sier at det er dyrere med større leilighet, fet stemmer ikke. Det er ingen leiligheter som er dyrere pr kvm enn de aller minste!

Dette sitter jeg med helt alene, dag ut og dag inn sitter jeg mutters alene i kjellerleiligheten min. Vennene mine har sluttet og invitere meg med på ting fordi standard svaret er at jeg ikke har råd. Sist jeg var å fant på noe med vennene mine var i januar etter dem store lånsutbetalingen. Jeg ,er 27 år, single men uten mulighet til å gå ut og være sosial og muligens møte en potensiell kjæreste, fordi jeg har ikke råd til bussen engang.

Så her sitter jeg alene, som enslig student "glemt" av samfunnet, ensom, helt nederst på rangstigen i samfunnet.

...og så titter jeg innom KG, for å få et slags selvsakap, og så kommer jeg over dette innlegget. En alenemor som skal fortelle oss hvor feil det er at de får penger "kastet" etter seg. Dette gjør hun ved å ramse opp stønadene, for å avslutte med at hun til og med er så flink at hun greier seg uten studielån, når du har 3 barn å ta deg av?!? Du ser vel selv at det blir litt vel dumt, og at du motbeviser deg selv ved dette utsagnet?!? er det rart man blir provosert?!??

Jeg er også flink, jobber som bare det på tross av at jeg har pådratt meg relativt store depresjoner i denne ensomheten, men ingen som gir meg noe klapp på skulderen nei!

Nå leste jeg også at snittprisen på en hybel er 8000 kr, og siden jeg snart må flytte så er jeg så fortvilet at jeg vurderer å avslutte studiene så jeg får råd til en viss livskvalitet, og også sånn at jeg kan søke om bostøtte.

Hvis dere alenemødre kan se det at dere ikke er de som har det vanskeligst så vil dere ikke møte så mye fordommer heller. Dere er jo, i følge politikere og folk flest, den viktigste gruppa i samfunnet, og sansynligvis de med mest goder! Mye vil ha mer!!

Kan jo også legge til at vi har pensumbøker for flere 10-talls tusen i løpet av disse 3 årene, kanskje så mye som 40 000 kr!

• Liker 10
Gjest O___o
Skrevet

Poenget er at alle har muligheten. Selv de som sitter og klager over at de MÅ ta lån, mens andre får det "gratis" ;)

Nei. Alle HAR ikke mulighet til å jobbe ved siden av studiet

selv om DU kjenner én som hadde det (:

• Liker 3
Gjest alille
Skrevet

Sett vekk i fra at TS er mor:

Hva gjør at hun som student skal slippe å ta opp studielån

som ALLE andre studenter må - og bruke 20 år på å betale ned?

Hvorfor skal hun få en gratis utdanning?

Du får også gratis utdanning, gitt at du bor i Norge, så jeg skjønner ikke hva problemet ditt er?

Det er levekostnadene dine som ikke er gratis - og derfor er du så heldig å få støtte fra staten til å dekke disse i form av lån og stipend. Utdanningen er fortsatt gratis.

TS velger å dekke sine kostnader på andre måter enn du gjør. Det er MANGE studenter, uten barn, som gjør det samme, så det at ALLE studenter må ta opp lån er bare tøv. I min lille vennegjeng er jeg den eneste som lever på studielån, de andre lever på lønn eller foreldre.

Men jeg er helt enig i at det er uheldig at støtten til noen personer er så høy at de slipper studielån i tillegg - da er støtten for høy. Problemer er bare at vi IKKE kan generalisere utifra TS og si at derfor er støtten generelt for høy. TS lever kanskje veldig knapt i forhold til hva som er normalt for en student, hun bor kanskje i en kommune der bostøtten er grei, eller hun jobber mer enn normalt. Det er ingen grunn til å bli forbanna fordi TS greier seg godt, spørsmålet burde jo være hva som gjelder generelt. Da må man se bort fra TS' situasjon.

Jeg har heller ikke inntrykk av at TS skrev her for å få sympati eller skryt. Hun prøvde bare å si at hun er møkklei av at alle ser på aleneforeldre som late og rike. Og ingen her kan vel påstå at TS er lat og rik? Og det er ikke TS' feil hvis det er slik at staten gir henne mer enn hun trenger, hun hadde vært dum hvis hun hadde sagt fra seg pengene - et hvert oppegående menneske tar imot den støtten de blir tilbydd, selv om de skulle synes at den er høy. I og for seg har hun vært økonomisk dum allerede, mtp. at hun ikke har tatt i mot studielån og spart den på egen konto.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men så har ikke du utgifter som kan sammenlignes med en som har barn heller da. F.eks. så koster mine to barn, iflg Sifo, litt over 13.000 kroner pr mnd.

Interessant at dine BARN koster mer pr stykk enn hva staten mener jeg gjør, som betaler husleie helt alene, må kaste mat fordi det kommer i pakker beregnet på familier så det blir dårlig før jeg får spist det, Internett koster 3-4 ganger mer for meg enn for en familie (pr stykk)...

Det henger ikke på greip!

• Liker 4
Skrevet

Vi som har barn vet at to unger ikke koster 13 000 per måned. Hadde det vært sånn så hadde de færreste hatt råd til å forsørge sine egne barn.

SIFO er en stipulering som for mange ligger laaaangt over hva de har inntekter til, men ett sted må man legge lista. Ikke sant?

Å forvente seg at man skal få stønader sånn at man oppfyller SIFO er jo ikke gangbart.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min bror tok masterutdannelse uten å måtte ta opp lån. Han jobbet det han kunne i feriene og helgene, og snudde på hver krone. Det kan ALLE andre studenter også klare dersom de er innstilt på å ha minimalt med fritid de årene det står på. På samme måte som en aleneforsørger må.

Regner egentlig med at du er ironisk..., men... Er broren din tilbakestående eller noe? ...siden du bruker han som standard for det aller minste man kan forvente seg at noen kan klarere gjennomføre, uavhengig av forutsetninger..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig, men det er begrenset hva en kan gjøre. En kan f.eks ikke feste hver eneste helg, eller ta seg en spontan tur ut bare fordi en har lyst.

Studenter som jobber i ferier og helger har også fritid hver eneste dag.

Det kan ikke jeg heller det, selv om jeg er barnløs. Har verken råd til kaffe, øl eller bussbiletten ned til byen!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært student, og jeg har vært alenemor. Jeg hadde aldri så mye fritid og penger som da jeg var student. Da kunne jeg bruke pengene på meg selv, og hadde enormt med tid som jeg kunne legge opp til det jeg selv ønsket; lesing, sosial omgang, tid til å være alene osv.

Som alenemor har man så å si aldri fri, og man er fattig uansett hva andre her i tråden måtte vri det til å være. Å måtte snu på hver krone for å få endene til å møtes og stadige bekymringer for økonomien er ikke særlig glamorøst. Å kalle alenemødre for late, burde få seg en realitycheck.

Går ut ifra at dette er noen år siden, før leieprisene skøyt i været?! Gjennomsnittet på en hybel er nå ca 8000 kr!! Sånn var det ikke før bare ett år siden engang..

Det går ann å tenke litt før man snakker!

• Liker 2
Gjest Seajewel
Skrevet

Jeg er single barnløs student, og jeg jobber ræva av meg for å få endene til å møtes. Jeg lever på havregryn, knekkebrød ,linsesuppe og frosne brokkoliblanding. Jeg har lange perioder med 8 timer praksis, så hjem og lufte hunden, så er det å lese pensum og annen faglitteratur, prøve å lage litt middag før jeg skal lage detaljerte ukeplaner og dagsplaner, ukesreferat, dagsreferat, refleksjonsnotater, grundige forberedelser til forventningssamtaler, midtevaluering og sluttevaluering. I tilleg så kommer oppgavene vi skal skrive, 2-3 oppgaver pr praksis og enda fler utenom praksisen. Etter skolearbeid er det ny tur med hund og så forhåpentligvis tid til å ta en dusj før jeg legger meg mange timer på overtid.

Jeg sover i snitt ca 5 timer natta, og detter alt for lite for meg. Jeg bor på knøttliten hybel, og jeg har kun 1 stekeplate til matlaging, så det blir et veldig tidkrevende og rotete opplegg.

Oppi alt dette så skal jeg få presset inn tid til å jobbe, når tiden allerede ikke strekker til. Det er stor etterspørsel etter vakter der jeg jobber så selv om man har mulighet tidsmessig så er det vanskelig å huke til seg vakter.

Nå er vi midt under eksamenserioden, med siste eksamen 15. juni. Det vil si .at det er nesten umulig for meg å jobbe noe særlig ekstra i denne perioden, og det jeg jobber mellom 15 og 30 juni får jeg ikke utbetalt før 28 juli. Siste stipendsutbetaling er 15 mai. Som barnløs student har jeg ikke rett på noe som helst støtte utenom studielånet, det er ingen som bryr seg om at jeg ikke greier å betale husleia mi i sommermnd, ingen stønad for meg nei! Betaler 5500 for en liten hybel (dere som sier at det er dyrere med større leilighet, fet stemmer ikke. Det er ingen leiligheter som er dyrere pr kvm enn de aller minste!

Dette sitter jeg med helt alene, dag ut og dag inn sitter jeg mutters alene i kjellerleiligheten min. Vennene mine har sluttet og invitere meg med på ting fordi standard svaret er at jeg ikke har råd. Sist jeg var å fant på noe med vennene mine var i januar etter dem store lånsutbetalingen. Jeg ,er 27 år, single men uten mulighet til å gå ut og være sosial og muligens møte en potensiell kjæreste, fordi jeg har ikke råd til bussen engang.

Så her sitter jeg alene, som enslig student "glemt" av samfunnet, ensom, helt nederst på rangstigen i samfunnet.

...og så titter jeg innom KG, for å få et slags selvsakap, og så kommer jeg over dette innlegget. En alenemor som skal fortelle oss hvor feil det er at de får penger "kastet" etter seg. Dette gjør hun ved å ramse opp stønadene, for å avslutte med at hun til og med er så flink at hun greier seg uten studielån, når du har 3 barn å ta deg av?!? Du ser vel selv at det blir litt vel dumt, og at du motbeviser deg selv ved dette utsagnet?!? er det rart man blir provosert?!??

Jeg er også flink, jobber som bare det på tross av at jeg har pådratt meg relativt store depresjoner i denne ensomheten, men ingen som gir meg noe klapp på skulderen nei!

Nå leste jeg også at snittprisen på en hybel er 8000 kr, og siden jeg snart må flytte så er jeg så fortvilet at jeg vurderer å avslutte studiene så jeg får råd til en viss livskvalitet, og også sånn at jeg kan søke om bostøtte.

Hvis dere alenemødre kan se det at dere ikke er de som har det vanskeligst så vil dere ikke møte så mye fordommer heller. Dere er jo, i følge politikere og folk flest, den viktigste gruppa i samfunnet, og sansynligvis de med mest goder! Mye vil ha mer!!

Kan jo også legge til at vi har pensumbøker for flere 10-talls tusen i løpet av disse 3 årene, kanskje så mye som 40 000 kr!

Til trøst kan jeg si til deg: Tilværelsen som student er ikke livsvarig, noe situasjonen som alenemor kan være.

• Liker 3
Gjest O___o
Skrevet

Beklager at jeg var litt slurvete.

Rettelse:

Sett vekk i fra at TS er mor:

Hva gjør at hun som student skal slippe å ta opp studielån

som DE FLESTE andre studenter må - og bruke 20 år på å betale ned?

Hvorfor skal hun bo gratis, få gratis bøker og gratis matrialkostnader?

• Liker 3
Skrevet

Til trøst kan jeg si til deg: Tilværelsen som student er ikke livsvarig, noe situasjonen som alenemor kan være.

Tilværelsen som alenemor student er heller ikke livsvarig, men de får likevel alt dekket :)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ingen trøst det?!

Man burde da heller belønne folk for å ta smarte valg, ikke ikke motsatt!

Og jeg trodde da folk fikk barn fordi de ønsket det, men du fremstiller det som å få barn er en straff?!?

Jeg skal ha barn en gang jeg også, men jeg venter til jeg kan stå på egne ben, og da blir det en livsvarig situasjon for meg også.

Men det positive er at jeg blir veldig hardfør av det! Der vennene mine går rett i kjelleren ved vanskelige livssituasjoner, så vet jeg at jeg kommer meg gjennom med verdigheten i behold hvis jeg biter tennene sammen og står på! Man blir veldig motstandsdyktig!

Jeg opplever stor forskjell på utviklingen til de som har fått støtte og stønader fra både familie, stat og kommune, og de som har kjempet seg gjennom vanskelige livssituasjoner med nebb og klør omtrent.

..

• Liker 6
Gjest Seajewel
Skrevet

Det er da ingen trøst det?!

Man burde da heller belønne folk for å ta smarte valg, ikke ikke motsatt!

Og jeg trodde da folk fikk barn fordi de ønsket det, men du fremstiller det som å få barn er en straff?!?

Jeg skal ha barn en gang jeg også, men jeg venter til jeg kan stå på egne ben, og da blir det en livsvarig situasjon for meg også.

Men det positive er at jeg blir veldig hardfør av det! Der vennene mine går rett i kjelleren ved vanskelige livssituasjoner, så vet jeg at jeg kommer meg gjennom med verdigheten i behold hvis jeg biter tennene sammen og står på! Man blir veldig motstandsdyktig!

Jeg opplever stor forskjell på utviklingen til de som har fått støtte og stønader fra både familie, stat og kommune, og de som har kjempet seg gjennom vanskelige livssituasjoner med nebb og klør omtrent.

..

Å få barn er ikke en straff, det har jeg aldri sagt. Denne tråden er et prakteksempel på hvor fordømmende og smålige folk i dette landet er. Memenneskelighet og evne til empati finnes ikke. Det er ikke alle som er alenemødre idag, som har utdannelse eller noen å støtte seg på. Og hvorfor ikke se på det som en positiv ting, at de prøver å ta tak i sin situasjon og sørge for en bedre fremtid for sine små istedet for at de skal være avhengig av NAV? Du blir hardfør av hva? Dette blir bare latterlig... Patetisk. Først dømmer du alenemødre og så sier du at du blir hardfør av å være student? Hva tror du alenemødre er? De er tøffe de, skal jeg si deg. De må i tillegg til å jobbe hardt for å få endene til å møtes, gjøre arbeid for to døgnet rundt og samtidig måtte forholde seg til fordommene folk har. Skam deg!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk som ikke har fått barn eller har opplevd å være alenemor, burde ikke uttale seg i denne tråden, for dere har ikke peiling på hva dere snakker om.

• Liker 1
Gjest Seajewel
Skrevet

Dere som syns det er så forferdelig å være studenter, kan dere ikke lage en egen sytetråd om hvor forferdelig det er og hvor fattige dere er, istedet for å forsøple tråden her med all fordømmingen?

• Liker 3
Gjest O___o
Skrevet

Å få barn er ikke en straff, det har jeg aldri sagt. Denne tråden er et prakteksempel på hvor fordømmende og smålige folk i dette landet er. Memenneskelighet og evne til empati finnes ikke. Det er ikke alle som er alenemødre idag, som har utdannelse eller noen å støtte seg på. Og hvorfor ikke se på det som en positiv ting, at de prøver å ta tak i sin situasjon og sørge for en bedre fremtid for sine små istedet for at de skal være avhengig av NAV? Du blir hardfør av hva? Dette blir bare latterlig... Patetisk. Først dømmer du alenemødre og så sier du at du blir hardfør av å være student? Hva tror du alenemødre er? De er tøffe de, skal jeg si deg. De må i tillegg til å jobbe hardt for å få endene til å møtes, gjøre arbeid for to døgnet rundt og samtidig måtte forholde seg til fordommene folk har. Skam deg!

For min del handler det ikke om å skape stigma rundt en allerede stigmatisert gruppe.

For min del handler det å skape en debatt om hvilke goder man gir enslige/aleneforeldre

- de ellers ikke ville ha fått uten barn.

• Liker 4
Skrevet

Man kan ha vært alenemor uten å føle behov for å sutre om det i etterkant.

Selvfølgelig er det mer jobb å være èn forelder enn to, men det er ingen heltedåd og det er ingen spesiell bragd. Det er sånn det blir for noen.

Jeg var alene med 2, kronisk sykdom, full jobb pluss ekstrajobb, null avlastning og verdens miste leilighet fordi jeg måtte ta det jeg hadde råd til i ungenes skolekrets.

Jeg vet utrolig godt hvordan hverdagen som alenemor føles, men jeg mener ikke at jeg i kraft av å være skilt skal ha krav på spesielle goder. Som ethvert annet voksent menneske satset jeg på å klare meg selv, og det gjorde jeg.

Man kan også være alenemor og faktisk føle takknemlighet over at man er så utrolig heldig å få sponset både sitt eget og barnas underhold.

Ikke alle alenemødre er snyltere og latsabber, såklart ikke. Men de som sitter hjemme eller får sponset studier og attpåtil syter over at de får for lite! De har jeg ingenting til overs for.

Samfunnet skylder deg ingenting for at du og mannen din gikk fra hverandre. Det er en privatsak, og det bør ditt underhold deretter også være.

• Liker 6
Gjest O___o
Skrevet

Folk som ikke har fått barn eller har opplevd å være alenemor, burde ikke uttale seg i denne tråden, for dere har ikke peiling på hva dere snakker om.

Jøsses. Det var jo et godt argument?

Dere som ikke er innvandrere: Dere får ikke lov til å ha meninger om innvandrings- og asylpolitikk i Norge.

Dere som ikke er pensjonister - får ikke lov til å uttale dere om eldre- og omsorgspolitikk.

Dere som ikke får stønader fra NAV - får ikke lov til å uttale dere om fordeling- og velferdspolitikk.

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...