AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #201 Skrevet 2. juni 2012 Det er trangt å være alenemor, ingen tvil om det. Jeg har spurt spørsmålet mange ganger, men ingen ser ut til å svare. Dere som kritiserer støtten ts får, mener dere det er bedre at hun heller hadde levd på sosialstønad? Ser dere ikke forskjellen på å være singel student og å være student med barn? Ser ikke dere at dere også kan klare dere uten lån? Mannen har jo fortsatt sin inntekt og du kan jobbe kveld/helg? Er alternativet at hun må leve på sosialstønad? Hun kan vel ta opp studielån OG jobbe ved siden av slik de aller fleste andre studenter MED barn faktisk må gjøre? Ja, for det finnes faktisk studenter MED barn, aleneforsørgende også, som IKKE får handa full av stønader eller har krav på noe ekstra som f.eks. bostøtte. De fleste studentparene med barn jeg kjenner har aldri hatt krav på noe ekstra, bare fått beskjed om at studielånet skal dekke opp behovene... Forøvrig har jeg barn så jeg vet hva de koster, og jeg vet også hva de IKKE koster. Forøvrig har de fleste alenemødrene jeg kjenner som har motatt overgangsstønad skuslet bort både tiden og muligheten på ingenting og samtidig hatt hauger av bortforklaringer. "jeg har ikke tid/ det er så slitsomt å være alenemor for ungene er hos far bare en dag i uka og annahver helg/ jeg vet ikke hva jeg vil bli, så jeg sluttet/har aldri tid til å lese (fra ei som får dekket full barnehage for å ta nettstudie...seriøst? Ikke TID?)..." 5
Gjest TS Skrevet 2. juni 2012 #202 Skrevet 2. juni 2012 Jeg arbeider hver eneste skoleferie, helg jeg har uten barn og høytider for å kunne finansiere livet til meg og barna, fo å slippe lånet. På lik linje med de fleste andre studenter... i tillegg har jeg som sagt 3 barn å følge opp. Innlegget ble ikke skrevet for å få sympati for min situasjon heller. Det var mere rettet mot de som tror jeg lever herrens glade dager på statens bekostning fordi jeg er alene med omsorgen for barn. Istedet ville jeg få fram at det er overhodet ingen dans på roser. Og ja jeg vet at livet kan være tøft for mange andre grupper også. Det var ingen sutretråd ! 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #203 Skrevet 2. juni 2012 Fordi de har ansvaret for å forsørge barn ! Noe dere antakelig ikke forstår før dere får barn selv hva innebærer. Å studere med barn, opptil flere kanskje og å studere uten barn kan ikke sammenlignes. Det offentlige har et visst ansvar for barn i samfunnet. Hadde hun hadde en lavtlønnet jobb istedet for ville hun også fått bostøtte ! Nå skaffer hun seg kompetanse som gjør at hun kan bidra som skatteyter i ettertid ser dere ikke det ..?... Istedet for å bli en evig mottaker av stønader. Gud forby at dere som er mest på krigstien her en dag plutselig står i en liknende situasjon eller tilsvarende der dere får hjelp til livsopphold fra det offentlige. Det kan faktisk skje de fleste av oss før en vet ordet av det. Og som student med 100 % omsorg for 3 barn vil jeg påstå at hun ikke har veldig mye å leve av. Å leve med og uten barn økonomisk sett er totalt forskjellig. Hadde hun vært alene hadde beløpet vært høyt...men det er hun altså ikke ! I tillegg jobber hun hardt for å få hverdagen til å fungere, noen av dere er direkte respektløse her i kommentarene deres...og viser med stor tydelighet mangel på kunnskap i forhold til god samfunnsøkonomi !!! Mine venninner uten barn har mye bedre råd nå enn før de fikk barn! Hvorfor skal ikke vanlige studenter få bostøtte da? De ville også ha fått det om de hadde vært i jobb, akkuratbsom alenemødrene! Når man har barn får man mere fra Lånekassen enn de uten barn. Det bør være likt for alle, har man rett til studielån så mister man rett på bostøtte! Det er ingen som tvang dere til å få barn, så hvorfor forventer dere dere større goder fordi dere gjorde et dårlig valg? 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #204 Skrevet 2. juni 2012 Det er trangt å være alenemor, ingen tvil om det. Jeg har spurt spørsmålet mange ganger, men ingen ser ut til å svare. Dere som kritiserer støtten ts får, mener dere det er bedre at hun heller hadde levd på sosialstønad? Ser dere ikke forskjellen på å være singel student og å være student med barn? Ser ikke dere at dere også kan klare dere uten lån? Mannen har jo fortsatt sin inntekt og du kan jobbe kveld/helg? Du har fått svar flere ganger, hvis du gidder å lese? Når man er student så mister man rett på bostøtte, det burde også gjelde barneforeldre som studerer. Alle studenter er i en vanskelig situasjon, og så stor forskjellsbehandling er bare tragisk! Man sparer jo masse penger på få barn før man studerer, når man til og med kan klare seg med flere barn uten å trenge å ta opp lån. Hun trenger ikke leve på sosialen, hun kan ta opp studielån som andre folk! 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #205 Skrevet 2. juni 2012 Jeg arbeider hver eneste skoleferie, helg jeg har uten barn og høytider for å kunne finansiere livet til meg og barna, fo å slippe lånet. På lik linje med de fleste andre studenter... i tillegg har jeg som sagt 3 barn å følge opp. Innlegget ble ikke skrevet for å få sympati for min situasjon heller. Det var mere rettet mot de som tror jeg lever herrens glade dager på statens bekostning fordi jeg er alene med omsorgen for barn. Istedet ville jeg få fram at det er overhodet ingen dans på roser. Og ja jeg vet at livet kan være tøft for mange andre grupper også. Det var ingen sutretråd ! Du får heller ingen sympati og du lever jo faktisk på staten sin bekostning fordi du har omsorg for barn. De fleste andre jobber som gale kvelder, helger og ferie (mens andre passer ungene for de har ikke barnefri...) i tillegg til studielånet, for det dekker ikke opp de faktiske levekostnadene en studentfamilie har. Du får ingen sympati fordi du faktisk er heldig som kan velge vekk studielån for å få en bedre start på livet når studiene er over, det kan ikke andre skryte av. 2
Gjest O___o Skrevet 2. juni 2012 #206 Skrevet 2. juni 2012 Så begynte jeg å studere, bor i ei 3-roms med tre barn og lever på overgangstønad, - Penger vanlige studenter ikke får har bostøtte, - Penger vanlige studenter ikke får minstebidrag - Penger vanlige studenter ikke får og en ekstra barnetrygd. - Penger vanlige studenter (logisk nok) ikke får Studielån har jeg ikke tatt, fordi det en gang skal betales tilbake. Dette er holdningen som får meg ( og kanskje disse mennene du beskriver ) til å reagere. Jeg velger å ha det litt trangere mot å være uten lån som ferdigutdannet ja. - De aller fleste studenter lever svært trangt. De aller fleste må jobbe ved siden av fordi mange opplever at lånet og stipendet ikke en gang dekker bo-utgiftene. Målet er å få boliglån som ferdigutdannet først og fremst. - Og hva tror du målet til andre studenter er? Å flytte hjem til foreldrene sine? 10
Gjest BettyBoop Skrevet 2. juni 2012 #207 Skrevet 2. juni 2012 Beklager at jeg sier det, men DU betaler faktisk ikke noe for det. Du bruker overgangsstønaden, som betyr at du får gratis utdannelse. Nei, du er ingen snylter i så måte, ettersom dette er lovlig. Men det blir ikke mye bedre. Du burde tatt opp lån som alle andre, og betalt ned på det selv senere. DA hadde du betalt for egen utdannelse. Om hun ikke hadde fått overgangsstønad så hadde hun jo ikke hatt råd til å bruke penger på det barna trenger. Hun har tre, og faren gidder ikke stille opp, så hun har bare de pengene hun selv tjener omtrent til å bruke på barna. Jeg skjønner ikke hvorfor alle alenemødre skal få pes, mens menn som stikker og driter i ungene sine, de sier ingen noe om. Da er de bare stakkars menn som må "få lov" til å stikke fordi de ble lurt inni farsskapet. Det er seltt ikke slik at alle menn er blitt lurt inni dette. Mange ganger er det faktisk slik at barnet en gang var planlagt av begge, men når ungen først kommer så stikker faren. Slikt skjer det også. 2
Mamma1 Skrevet 2. juni 2012 #208 Skrevet 2. juni 2012 Du har fått svar flere ganger, hvis du gidder å lese? Når man er student så mister man rett på bostøtte, det burde også gjelde barneforeldre som studerer. Alle studenter er i en vanskelig situasjon, og så stor forskjellsbehandling er bare tragisk! Man sparer jo masse penger på få barn før man studerer, når man til og med kan klare seg med flere barn uten å trenge å ta opp lån. Hun trenger ikke leve på sosialen, hun kan ta opp studielån som andre folk! Så du forstår ikke at hun MÅ bo litt bedre enn en vanlig student? At hun da også må betale mer enn en vanlig student? Men når hun da er ferdigutdannet så kan.hun.kanskje klare seg uten noe ekstra støtte FORDI hun IKKE har studielån- er ikke det fantastisk da? Nei? 2
Gjest HunterLady Skrevet 2. juni 2012 #209 Skrevet 2. juni 2012 Jeg forstår faktisk ikke hvordan du har råd til å studere med tre barn, uten å ta opp lån. Jeg har et barn som jeg er enslig forsørger til, og er under høyere utdanning. Ikke sjanse i havet at jeg hadde klart meg uten lånet! 3
Mamma1 Skrevet 2. juni 2012 #210 Skrevet 2. juni 2012 Der er jeg enig. Jeg har en påbegynt master og har studert alle årene med barn og tilhørende stønader. Likevel sitter jeg her med 330000 i studielån.. Joda, kunne sikkert klart meg uten noe av de, men uten lån? Ikke sjans.
Gjest O___o Skrevet 2. juni 2012 #211 Skrevet 2. juni 2012 Om hun ikke hadde fått overgangsstønad så hadde hun jo ikke hatt råd til å bruke penger på det barna trenger. Hun har tre, og faren gidder ikke stille opp, så hun har bare de pengene hun selv tjener omtrent til å bruke på barna. Jeg skjønner ikke hvorfor alle alenemødre skal få pes, mens menn som stikker og driter i ungene sine, de sier ingen noe om. Da er de bare stakkars menn som må "få lov" til å stikke fordi de ble lurt inni farsskapet. Det er seltt ikke slik at alle menn er blitt lurt inni dette. Mange ganger er det faktisk slik at barnet en gang var planlagt av begge, men når ungen først kommer så stikker faren. Slikt skjer det også. "Jeg skjønner ikke hvorfor alle alenemødre skal få pes, mens menn som stikker og driter i ungene sine, de sier ingen noe om. Da er de bare stakkars menn som må "få lov" til å stikke fordi de ble lurt inni farsskapet" Jeg tror du bør lese diskusjonen én gang til. TS får ikke "pes" fordi hun er alenemor. Hun får pes fordi hun framstiller seg selv som et offer mens hun mottar økonomisk støtte, som hun ikke burde ha fått når hun både er i stand til å studere og i stand til å jobbe. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #212 Skrevet 2. juni 2012 Så du forstår ikke at hun MÅ bo litt bedre enn en vanlig student? At hun da også må betale mer enn en vanlig student? Men når hun da er ferdigutdannet så kan.hun.kanskje klare seg uten noe ekstra støtte FORDI hun IKKE har studielån- er ikke det fantastisk da? Nei? Nei, hvorfor MÅ hun bo BEDRE enn andre studenter med barn? Jeg kjenner aleneforsørgende studenter som lever på studielån og ekstrajobb. Det er ikke alle alenemødre som får rævva full av penger heller, nemlig. 1
Mamma1 Skrevet 2. juni 2012 #213 Skrevet 2. juni 2012 Nei, hvorfor MÅ hun bo BEDRE enn andre studenter med barn? Jeg kjenner aleneforsørgende studenter som lever på studielån og ekstrajobb. Det er ikke alle alenemødre som får rævva full av penger heller, nemlig. Tenkte i forhold til vanlige studenter. Om man ikke er i stand til å betale for en ok leilighet når man har barn som student, så kan man faktisk på sosialstøtte.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #214 Skrevet 2. juni 2012 Det er forpliktelse til stønaden, den må bidra til å gjøre meg istand til å forsørge meg selv. Min yngste blir 8 år 6 mnd før jeg er ferdig studert og idet hun fyller 8 år stoppes stønaden. Dette med lån føler jeg noen tar helt utav sammenhengen. Vi hadde hatt mye bedre råd om jeg tok opp studielån, ingen tvil om det. Men jeg var lite smart på videregående og tok opp studielån da, som jeg faktisk enda betaler ned på. Ja jeg kunne fått betalingsutsettelse mens jeg studerer...men velger å betale ned på det nå. Det med å ikke ta opp lån som mange gjør er en prioritering jeg velger. Jeg velger altså å ha det trangere enn jeg måtte. Overgangstønaden er ikke noe vi lever fett på. Den dekker ikke husleie, strøm, tlf og forsikring pr mnd en gang. Det koster å ha barn i Norge, selv om man velger å skru ned levestandarden sin betraktelig. Kun de som har barn forstår den biten tror jeg. I forhold til å velge å få barn... ja jeg fikk barn før jeg tok utdannelsen av ulike grunner. Gir det dere enda en grunn til å fordømme meg ? Jeg har utviklet meg gjennom de siste 11 år, og velger nå utdannelse og benytter meg av de ordningene som fins...men jeg kan love at det gjør meg verken lat eller rik ! Det er hardt arbeid, uten sammenligning med single barnløse studenter. Det er ikke sånn at jeg har skaffet meg barn for å få utdannelse på statens bekostning, og jeg kan love dere at det er ingen lettvint vei å gå ! Ikke meningen å gi deg pluss! Så du har også mulighet til å betale ned på lånet samtidig som du studerer? Og du forstår ikke at folk reagerer. Det høres jo helt sinnsykt ut, og du får tydeligvis mer i stønad enn du har behov for!! Det er lenge siden jeg har vært så provosert av noen jeg ikke vet hvem er engang... Det du skriver her, det virker ikke som du forstår noen ting! Det er ikke mulig for oss vanlige studenter å kutte ned på utgiftene noe mer enn vi allerede har gjort. Det er virkelig ikke mulig!! Jeg har 2009 kr igjen etter husleie som skal dekke absolutt ALT! Internett, tlf, buss, klær, mat, bind og tamponger, julegaver, forsikring. Nå om sommeren har jeg mindre i inntekt enn hva jeg har i husleie, hvordan jeg skal klare meg gjennom sommeren aner jeg ikke! Det er på det stadiet at jeg har vært inne på tanken å selge sex for å komme meg gjennom disse mnd.. At du i det hele tatt kan velge å prioritere det du gjør viser at dere får godt med bidrag dere alenemødre, syns det er dårlig at dere ikke det! Jeg ser ganske annerledes på student-alenemødre etter denne tråden. Og du, skal du ikke snart ta ansvar for dine egne valg. Mener du at staten skal betale deg ut av at du var grisk og tok opp lån på vgs? Og du trenger heller ikke ta ansvar for ditt eget valg når du var gift? Fordi gubben var manipulerende? Jeg har vokst opp med en sånn mann til stefar jeg, og det har ødelagt psyken min og derfor skolegang, og jeg måtte ta vgs på privatskole. Stort studielån!! Jeg forventer ikke at samfunnet skal gi meg ekstra fordi jeg sliter grunnet et dårlig valg MAMMAN min tok... Du har i tilleg tatt valget helt selv! 8
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #215 Skrevet 2. juni 2012 Jeg arbeider hver eneste skoleferie, helg jeg har uten barn og høytider for å kunne finansiere livet til meg og barna, fo å slippe lånet. På lik linje med de fleste andre studenter... i tillegg har jeg som sagt 3 barn å følge opp. Innlegget ble ikke skrevet for å få sympati for min situasjon heller. Det var mere rettet mot de som tror jeg lever herrens glade dager på statens bekostning fordi jeg er alene med omsorgen for barn. Istedet ville jeg få fram at det er overhodet ingen dans på roser. Og ja jeg vet at livet kan være tøft for mange andre grupper også. Det var ingen sutretråd ! Ja men herregud da!! Det gjør jeg også!!!,!!!!! Jeg har fortsatt ikke muligheten til å ikke ta opp lån, uansett!! Men det har du fordi du får så mye støtte som du får! 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #216 Skrevet 2. juni 2012 Jeg arbeider hver eneste skoleferie, helg jeg har uten barn og høytider for å kunne finansiere livet til meg og barna, fo å slippe lånet. På lik linje med de fleste andre studenter... i tillegg har jeg som sagt 3 barn å følge opp. Innlegget ble ikke skrevet for å få sympati for min situasjon heller. Det var mere rettet mot de som tror jeg lever herrens glade dager på statens bekostning fordi jeg er alene med omsorgen for barn. Istedet ville jeg få fram at det er overhodet ingen dans på roser. Og ja jeg vet at livet kan være tøft for mange andre grupper også. Det var ingen sutretråd ! Greia er at du skal motbevise at dere får så mye penger. Men du har tydeligvis ikke greie på hvordan det er for oss vanlige studenter som bor i egen leilighetbuten kjæreste!! Innlegget ditt beviser bare at de som mener alenemødre får masse støtte har helt rett!! Du motbeviser deg selv! 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #217 Skrevet 2. juni 2012 Tenkte i forhold til vanlige studenter. Om man ikke er i stand til å betale for en ok leilighet når man har barn som student, så kan man faktisk på sosialstøtte. Nei, man kan ikke få sosialstøtte fordi man har ikke rett på sosialstøtte... Hvor mange ganger må det bli sagt i denne tråden at vanlige studenter, med eller uten barn, alene eller ikke, har IKKE rett på alle disse stødnadene som ts får? Ja, de fleste studenter jeg kjenner med barn lever i ett- eller toromsleiligheter eller i kollektiv (ja, faktisk). Ja, jeg synes det er arrogant av ts å skryte av at hun ikke VIL ta opp studielån fordi hun har ikke LYST til å betale tilbake...Hun er ikke den eneste jeg vet om, får bare håpe hun greier å fullføre utdanninga si da, i motsetning til mange andre jeg vet om.. 3
Mamma1 Skrevet 2. juni 2012 #218 Skrevet 2. juni 2012 Troller du ts? Betale ned på studielån mens du studerer? Jeg forstår ikke hvordan det er mulig. 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #219 Skrevet 2. juni 2012 Om hun ikke hadde fått overgangsstønad så hadde hun jo ikke hatt råd til å bruke penger på det barna trenger. Hun har tre, og faren gidder ikke stille opp, så hun har bare de pengene hun selv tjener omtrent til å bruke på barna. Jeg skjønner ikke hvorfor alle alenemødre skal få pes, mens menn som stikker og driter i ungene sine, de sier ingen noe om. Da er de bare stakkars menn som må "få lov" til å stikke fordi de ble lurt inni farsskapet. Det er seltt ikke slik at alle menn er blitt lurt inni dette. Mange ganger er det faktisk slik at barnet en gang var planlagt av begge, men når ungen først kommer så stikker faren. Slikt skjer det også. 1. Dette er ingen tråd om fedre. Jeg kunne fint lagt ut i det vide og breie om hvor dårlig gjort det er med slike. Men her er en mor som FINT kunne tatt andre valg når hun var yngre og gift, det er ingen andre enn hennes egen "feil" at hun valgte å være hjemme. Kvinner klarer da å tenke sjøl! 2. Hadde hun ikke hatt overgangsstønad hadde hun måttet jobbe OG ta opp studielån for å klare seg, slik som de fleste studenter uten barn må. Hvorfor er det riktig at enslige studenter eller samboende studenter med barn skal bli avspist med lånte penger og deltidsjobber, mens en alenemor får stønader omtrent hevet etter seg? 3. Ingen har nevnt noe om menn som stikker og gir faen. Men det har blitt nevnt at selv om mannen til TS var en dott som tenkte mer på seg selv enn familien, så BURDE moren tatt andre valg for seg selv. 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #220 Skrevet 2. juni 2012 Så du forstår ikke at hun MÅ bo litt bedre enn en vanlig student? At hun da også må betale mer enn en vanlig student? Men når hun da er ferdigutdannet så kan.hun.kanskje klare seg uten noe ekstra støtte FORDI hun IKKE har studielån- er ikke det fantastisk da? Nei? Jeg skal ha barn jeg og, men jeg skal bli ferdig med utdannelsen først. Når jeg får barn ser jeg helst at studielånet blir slettet, sånn at jeg også kan klare meg uten annen støtte! Hvorfor skal man belønnes for å få barn før man utdanner seg? Mens de som gjør det på den riktige måten sittet igjen med flere hundretusen i lån... LOGISK! 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå