AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #121 Skrevet 1. juni 2012 Vanlige studenter trenger heller ikke lån om de jobber i helger og kveld. Når skal man få tid til å studere da tenkte du? Om natten og sove i timen? Nei, takk..skal da være opplagt til å fordype meg i fagene. 5
Gjest Katten. Skrevet 1. juni 2012 #122 Skrevet 1. juni 2012 Gratis penger er enda bedre spør du meg. Selvfølgelig. Og da er vi inne på hvorfor noen bruker ord som snylting.
Løvetanten Skrevet 2. juni 2012 #124 Skrevet 2. juni 2012 men at jeg blir provosert av å bli stigmatisert som en lat stønadsmottaker fordi jeg mottar overgangstønad. Dette igjen fordi jeg har vært så "dum" at jeg har satt tre barn til verden med en mann som viste seg å ikke være villig til å ta ansvar. Det er her du kommer med det store poenget ditt eller? At det ikke er din skyld at du valgte bort utdanning og jobb, men mannen din sin skyld? At du var så korttenkt at du valgte hjemmeliv i stedet for arbeidsliv er din og din feil alene, ingen andres. Ingen sier at du er lat, tvert imot så er du nok det motsatte. Men hadde du klart deg på egenhånd så hadde du ikke vært stønadsmottaker, du hadde jobbet og tatt opp studielån som alle andre gjør. Du surfer på en mulighet du aldri ville hatt med mindre du var alenemor, og det er derfor samfunnet reagerer. Overgangsstønad og kontantstøtte hindrer likestilling og aktivitet utenfor hjemmet både før og etter samlivsbrudd. En dame kan fritt bollebake seg gjennom ekteskapet i trygg forvissning om at hvis den dagen skulle komme at hun ble skilt så vil staten og eksmannen ta seg av henne. 12
Løvetanten Skrevet 2. juni 2012 #125 Skrevet 2. juni 2012 20.000 utbetalt er masse penger. Ja, det er veldig masse for aldri å ha gjort noe for å fortjene de annet enn å bli skilt?? Flere i verden har forsørget barn alene på summer langt under dette. 4
Gjest Seajewel Skrevet 2. juni 2012 #126 Skrevet 2. juni 2012 Hvis du tror studielånet rekker til øl hver helg og store festivaler må du tro om igjen. Studiestøtten iår (11-12) var/er 90 800. Det er fullt lån + borteboerstipend. Du må ha et sted å bo. Er du smart og søker tidlig får du bo i studentbolig. La oss si 4000. Der forsvinner 48000. Så må du ha bøker. Er du heldig trenger du bare 6 bøker. Gjennomsnittspris på disse bøkene er 600. Det blir 3600. Man har da brukt 51 600 av støtten på det som er absolutt nødvendig. Man sitter igjen med 39200. Så er det mat og husholdningsartikler. Det vanlige å bruke er vel en 2000. Det blir 24000. Busskort må man ha - 250 kr. 3000. Man sitter da igjen med den nette summen 12 200, i lommepenger for hele året. Det vil si at man har 1017 (opprunnet) i måneden å bruke - på klær, ta toget for å reise hjem, telefonregning, strøm, internett, kjøpe inn ting som blir ødelagt, julegaver og luksus (kantinemat, sjokolade, øl). Ja, mange festivaler du... Tar man i betraktning at alle foreleserne (iallefall på mitt studie) sier "IKKE jobb. Det er ikke mulig. Lev heller på knekkebrød i disse tre årene, men IKKE jobb!" får man et godt innblikk i students liv. Og ja - de fleste jobber sommeren rundt. For man har ikke andre valg. edit: glemte å ta med semesteravgiften som man må betale for å få støtte av lånekassen. 1400,-. Da har man 900 i lommepenger. Her blir det fest! Så forestill deg hvordan disse pengene skal rekke til å forsørge et - tre barn i tillegg med mat, bleier, klær, barnehage og alle de andre utgiftene som følger. Slutt å syte og klage om hvor godt alenemødre har det. Dere har ingen anelse om hvordan det er før dere er oppi det selv. Og slutt å dømme - det er ikke alltid selvvalgt heller, situasjonene er så forskjellige. Dømmer dere enker også? Tenk litt! 3
Løvetanten Skrevet 2. juni 2012 #127 Skrevet 2. juni 2012 Jeg har vært alenemor og vet akkurat hvordan det er å ha eneansvar for flere barn og måtte jonglere arbeidstider, barnepass og utgifter som blir høyere. 3
melly666 Skrevet 2. juni 2012 #128 Skrevet 2. juni 2012 (endret) Så forestill deg hvordan disse pengene skal rekke til å forsørge et - tre barn i tillegg med mat, bleier, klær, barnehage og alle de andre utgiftene som følger. Slutt å syte og klage om hvor godt alenemødre har det. Dere har ingen anelse om hvordan det er før dere er oppi det selv. Og slutt å dømme - det er ikke alltid selvvalgt heller, situasjonene er så forskjellige. Dømmer dere enker også? Tenk litt! Som sagt er jeg ikke i mot at alenemødre får støtte. Men når de får 16-17 utbetalt hver måned, i tillegg til å få utgiftene til semesteravgift og bøker dekket, er det urimelig. Vi får låne 7500 hver måned (minus det lille som blir omgjort til stipend). Koster et lite barn virkelig 17 tusen mer enn det en voksen student gjør? I tillegg får de andre utbetalinger (barnetrygd osv) som gjør at de stiller økonomisk mye sterkere enn andre studenter. Det at de kan unne seg å ikke ta opp lån sier sitt. edit: typo Endret 2. juni 2012 av melly666 8
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2012 #129 Skrevet 2. juni 2012 alene mødre uten utdanning og jobb som velger å studere får rikelig med stønader. alenemødre i full jobb får derimot minimalt. 3
Løvetanten Skrevet 2. juni 2012 #130 Skrevet 2. juni 2012 alene mødre uten utdanning og jobb som velger å studere får rikelig med stønader. alenemødre i full jobb får derimot minimalt. Og deri logger skjevheten. Alenemødre som har valgt bort arbeidslivet får lov til å fortsette med det eller de blir "belønnet" med gratis utdanning. Hva med fedre som opplever samme økonomiske belastninger etter samlivsbrudd? Som kanskje sitter med høy gjeld og må betale 30% av brutto lønn i bidrag. De får faktisk ingenting i støtte. I NA24 var det nettopp en artikkel som påpekte at alenemødre i mange tilfeller (ikke alle, så føl deg ikke truffet om dette ikke gjelder DEG) får sponset alt barnet koster pluss litt til http://www.na24.no/article3402542.ece 1
Gjest alille Skrevet 2. juni 2012 #131 Skrevet 2. juni 2012 Min kjære(bor ikke sammen) vil gjerne ha barn med meg. Jeg sa og sier nei. Hvorfor? Fordi jeg ikke vil at staten skal betale for mitt barn. Og hvem tror du betaler for ditt barn når du er i foreldrepermisjon fra full jobb? Jo - det er staten det. For statens del er det greiere om du får barn mens du er student, fordi det er billigere for staten. Så du trenger ikke å gå rundt og tro at du sparer staten for masse penger ved å utsette det å få barn. Hvis du skal spare staten for penger bør du få barn når du er ferdigutdannet, men før du får jobb. 2
Gjest TS her Skrevet 2. juni 2012 #132 Skrevet 2. juni 2012 Hvor har dere alle disse tallene fra ??? Jeg får overgangstønad på 13200 pr mnd minus skatt, utbetalt ca 10000 Barnefar betaler 3000 i bidrag pr mnd, han tjener 700000 i året men nekter å betale mere, han bidrar heller ikke med noe utenom, ikke samvær engang. Ingen kontantstøtte har jeg heller. Utdanningstønad var som sagt over her, et engangsbeløp. En ekstra barnetrygd har jeg og 2400 i bostøtte. Å spar meg for kommentarer om at jeg bare spredde bena og har bakt boller i 11 år med intensjon om å få gratis utdannelse av staten...slike kommentarer sier faktisk mye mer om dere selv og deres egne holdninger. Og som jeg sa tidligere i tråden, ikke alle kvinner opplever å ha et valg til å prioritere seg selv og utdannelse i det forholdet de er i med barnafar. Men man må ha innsikt og kjennskap til slike problemstillinger for å kanskje kunne forstå ...vold og mishandling foregår i det peneste hjem også 2012 ! Fordomsfullhet og stigmatisering er kanskje vår største folkesykdom i dette landet ! 3
Gjest _Blomsten_ Skrevet 2. juni 2012 #133 Skrevet 2. juni 2012 Kunne tenkt meg å ta videreutdanning, men har ikke råd til å slutte i jobben fordi jeg sitter på en stor leilighet. Hvor mye vil jeg få i støtte hvis jeg velger å få barn? (alene) 3
Løvetanten Skrevet 2. juni 2012 #134 Skrevet 2. juni 2012 Bunnlinjen er at det blir feil at aleneforeldre skal sponses utover hva andre familier gjør. Om en "vanlig" småbarnsfamilie kommer i klemma så må de på sosialkontorer, og det samme bør gjelde familier med bare èn hovedforsørger. Årelange stønader og trygdeordninger hindrer likestilling og er en helt klar forskjellsbehandling av norske barnefamilier. Det er også en klar forskjellsbehandling av barnets foreldre da alt av stønader går til den ene forelderen selv med samværsbrøker tett opptil 50/50. 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #135 Skrevet 2. juni 2012 Kunne tenkt meg å ta videreutdanning, men har ikke råd til å slutte i jobben fordi jeg sitter på en stor leilighet. Hvor mye vil jeg få i støtte hvis jeg velger å få barn? (alene) Du vil få så du knapt nok klarer deg. Og i tillegg vil du få et ansvar som du kanskje ikke er helt moden for enda. 1
Løvetanten Skrevet 2. juni 2012 #136 Skrevet 2. juni 2012 Og du TS... Du klager over dårlig råd, og nå har du allerede avslørt 2 valg som gjør at du har lite å rutte med: 1)Du tar ikke opp studielån 2)Du får ikke det bidraget du har krav på, og dette er noe som ordnes med en kjapp søknad til NAV og et kryss i ruten for innkreving. Likevel skal du ha vår sympati for at du får et 5-sifret beløp inn på kontoen din hver eneste måned uten å ha gjort annet enn å få barn??? Du burde være kjempetakknemlig! 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #137 Skrevet 2. juni 2012 Bunnlinjen er at det blir feil at aleneforeldre skal sponses utover hva andre familier gjør. Om en "vanlig" småbarnsfamilie kommer i klemma så må de på sosialkontorer, og det samme bør gjelde familier med bare èn hovedforsørger. Årelange stønader og trygdeordninger hindrer likestilling og er en helt klar forskjellsbehandling av norske barnefamilier. Det er også en klar forskjellsbehandling av barnets foreldre da alt av stønader går til den ene forelderen selv med samværsbrøker tett opptil 50/50. Overgangsstønad får du kun dersom du har klart størst samvær med barna. Dvs at de som fordeler 50/50 ikke vil få overgangsstønad. Og er det bedre at en aleneforsørger mottar sosialstønad? Det er jo tross alt "gratis" penger det også. 1
Gjest _Blomsten_ Skrevet 2. juni 2012 #138 Skrevet 2. juni 2012 Du vil få så du knapt nok klarer deg. Og i tillegg vil du få et ansvar som du kanskje ikke er helt moden for enda. Hvorfor ville jeg fått så jeg knapt klarte meg når TS, får så hun klarer seg såpass godt? 3
Løvetanten Skrevet 2. juni 2012 #139 Skrevet 2. juni 2012 Sosialstønad er tidsbegrenset og behovsprøvd. OS også, men på langt nær i samme grad. Du kan tjene over 400K i året og fortsatt kvalifisere til OS. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #140 Skrevet 2. juni 2012 Hvorfor ville jeg fått så jeg knapt klarte meg når TS, får så hun klarer seg såpass godt? Såpass godt? Hun sier jo selv at hun må snu på hver krone for å få det til å gå opp. Det at hun har valgt å jobbe ekstra i stedet for å ta lån er et valg andre studenter også kan gjøre. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå