Bernardette Skrevet 1. juni 2012 #21 Skrevet 1. juni 2012 Rekk opp hånda de som mener det ville vært bedre om TS bare satt hjemmme og drev dank for pengene. TS viser målbevissthet og pågangsmot, og til tross for at hun - Gud forby - fikk barn med mannen hun elsket, kjemper hun videre for å sikre seg selv og barna en bedre fremtid. Dere som er så jævla sure og kronisk bitre, kan dere innrømme at dere er negative uansett hva en alenemor gjør? 12
Alice123 Skrevet 1. juni 2012 #22 Skrevet 1. juni 2012 Vanlige studenter trenger heller ikke lån om de jobber i helger og kveld. Når man får barn er det en del ting man velger bort. 6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #23 Skrevet 1. juni 2012 Rekk opp hånda de som mener det ville vært bedre om TS bare satt hjemmme og drev dank for pengene. TS viser målbevissthet og pågangsmot, og til tross for at hun - Gud forby - fikk barn med mannen hun elsket, kjemper hun videre for å sikre seg selv og barna en bedre fremtid. Dere som er så jævla sure og kronisk bitre, kan dere innrømme at dere er negative uansett hva en alenemor gjør? Er verken jævla sur eller kronisk bitter. Og jeg dømmer ingenting hun gjør. Men jeg syns fortsatt ikke det er særlig greit at hun (og andre) får gratis utdannelse, og faktisk kan velge bort studielån. Stønader for at aleneforeldre skal klare seg uten å gå rett i grøfta er jeg absolutt for. 18
Gjest TS Skrevet 1. juni 2012 #24 Skrevet 1. juni 2012 Jeg kunne tatt lån også på toppen av stønaden, slik de fleste faktisk gjør. Jeg har valgt å ikke gjøre det å heller jobbe ved siden av for å skaffe oss litt ekstra. Det er min prioritering. Jeg synes ikke jeg får utdannelsen min gratis, fordi jeg jobber omtrent 24/7 og vel så det i perioder for å få økonomi og hverdag til å henge sammen som sagt. Og jeg sutrer ikke heller, langt derifra... men jeg blir provosert av de holdningene folk faktisk har. Sikkert noen som bare sitter å mottar stønader også...for all del. Men det er vel noe med å ha vært i en lignende situasjon selv før man faktisk kan forstå andres... 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #25 Skrevet 1. juni 2012 Vanlige studenter trenger heller ikke lån om de jobber i helger og kveld. Nei, men det er ikke særlig heldig å være samboende/gifte studenter med barn, om man først skal studere på dagtid, jobbe helger og kvelder og også ta seg av barnet. Evt må man ha barnet i barnehage for å studere, da får man ytterligere utgifter til det. Mens man som aleneforeldre også får stønad til dette (barnetilsyn). Tilsammen kan en aleneforelder få ca 13000 kr i full overgangsstønad, 1940 kr i barnetrygd (for ett barn, øker med 972 kr for hvert barn), ca 1500 kr til barnetilsyn (64% av makspris for bhg) samt bostøtte og barnebidrag. Det er 16440 kr før bostøtte og bidrag det. Og det er virkelig ikke noen fæl "studentlønn". 12
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #26 Skrevet 1. juni 2012 Jeg kunne tatt lån også på toppen av stønaden, slik de fleste faktisk gjør. Jeg har valgt å ikke gjøre det å heller jobbe ved siden av for å skaffe oss litt ekstra. Det er min prioritering. Jeg synes ikke jeg får utdannelsen min gratis, fordi jeg jobber omtrent 24/7 og vel så det i perioder for å få økonomi og hverdag til å henge sammen som sagt. Og jeg sutrer ikke heller, langt derifra... men jeg blir provosert av de holdningene folk faktisk har. Sikkert noen som bare sitter å mottar stønader også...for all del. Men det er vel noe med å ha vært i en lignende situasjon selv før man faktisk kan forstå andres... Du sutrer ikke, for all del. Men jeg syns det er merkelig at du "klager" over at du jobber så hardt for å få ting til å gå rundt, for samtidig å "skryte" av at du har valgt bort studielån. Hva med å lette byrden for deg selv og barnet, ta opp studielån, jobbe litt mindre, og ha litt mer overskudd? 16
Alice123 Skrevet 1. juni 2012 #27 Skrevet 1. juni 2012 (endret) Nei, men det er ikke særlig heldig å være samboende/gifte studenter med barn, om man først skal studere på dagtid, jobbe helger og kvelder og også ta seg av barnet. Evt må man ha barnet i barnehage for å studere, da får man ytterligere utgifter til det. Mens man som aleneforeldre også får stønad til dette (barnetilsyn). Tilsammen kan en aleneforelder få ca 13000 kr i full overgangsstønad, 1940 kr i barnetrygd (for ett barn, øker med 972 kr for hvert barn), ca 1500 kr til barnetilsyn (64% av makspris for bhg) samt bostøtte og barnebidrag. Det er 16440 kr før bostøtte og bidrag det. Og det er virkelig ikke noen fæl "studentlønn". Perspektiv: Det er det jeg tjener i min 100% jobb. Som jeg hater. Og hver morgen mens jeg venter på bussen, lurer på om det er bedre å kaste meg foran semitraileren som suser forbi meg enn å måtte tilbringe 8 nye timer i det helveteshølet. Og før noen sier noe: Ja, jeg har valgt feil jobb. Dere trenger ikke fortelle meg det for jeg vet. Edit: jeg tjener 500kr mer enn det hun får i stønad. Dette var uansett bare for å sette det i perspektiv hvor mye penger det er Endret 1. juni 2012 av Alice123 17
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #28 Skrevet 1. juni 2012 Men TS, jeg syns virkelig det er flott at du tar ansvar og velger å ta en utdannelse, det har både du og barnet masse igjen for. Det er dessverre mange som "bare sitter på ræva", og det er synd at alle skal stigmatiseres pga disse, som dessverre er de mest synlige.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #29 Skrevet 1. juni 2012 Hva er vitsen med å henge seg opp i at TS mottar overgangsstønad? Siden hun bruker den til å betale for utdannelse, må hun betale andre ting selv. Uansett er TS bare én om å betale der de fleste er to. Det er ikke til å stikke under en stol at fordommene mot alenemødre florerer, og jeg kan godt forstå at TS blir lei seg og føler for å forsvare seg litt. Ja, fordommene florerer og det er sannelig ikke rart. At TS har valgt å være hjemme fremfor å sørge for utdannelse er hennes problem og ikke samfunnets. Jeg blir provosert av TS og hennes innlegg. 7
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #30 Skrevet 1. juni 2012 Ja, fordommene florerer og det er sannelig ikke rart. At TS har valgt å være hjemme fremfor å sørge for utdannelse er hennes problem og ikke samfunnets. Jeg blir provosert av TS og hennes innlegg. Tror du har misforstått, TS har faktisk valgt en utdannelse fremfor å sitte hjemme. Les en gang til. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #31 Skrevet 1. juni 2012 Rekk opp hånda de som mener det ville vært bedre om TS bare satt hjemmme og drev dank for pengene. TS viser målbevissthet og pågangsmot, og til tross for at hun - Gud forby - fikk barn med mannen hun elsket, kjemper hun videre for å sikre seg selv og barna en bedre fremtid. Dere som er så jævla sure og kronisk bitre, kan dere innrømme at dere er negative uansett hva en alenemor gjør? TS har som oss alle valgt sin levemåte. At hun ikke prioriterte utdannelse tidlgigere er hennes problem og ikke samfunnets. Jeg valgte heller ikke utdannelse i ungdommen - sluttet etter 3 år videregående og gikk ut i full jobb istedet. I årene etter har jeg tatt utdannelse ved siden av full jobb. Som man reder, ligger man - sånn er det bare. Jeg synes det blir for enkelt at samfunnet skal betale utdannelse så lenge det er flust av jobber ledige. Vil du ha mer utdannelse? Ja, så ta det ved siden av full jobb slik som vi andre har måttet gjøre. 12
Alice123 Skrevet 1. juni 2012 #32 Skrevet 1. juni 2012 Tror du har misforstått, TS har faktisk valgt en utdannelse fremfor å sitte hjemme. Les en gang til. Såvidt jeg forsto fra startinnlegget, gorde ikke TS noe særlig karriærefrembringende mens hun var gift. At TS ikke valgte å ta utdannelse før hun fikk tre barn, eller at hun valgte å være hjemme som gift, er jo kun hennes egen feil. Hun kan si at eks-mannen er kjip og at hun jobber hardt nå. Men det er kun hun selv som har tatt valgene som har ført henne i denne situasjonen. 15
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #33 Skrevet 1. juni 2012 Og igjen er det vi som er ansvarlige nok til å utsette barneplanene til utdannelsen er i boks som sitter med svarteper. Påpeker vi at det faktisk ikke er helt rettferdig, da er vi slemme. 15
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #34 Skrevet 1. juni 2012 Tror du har misforstått, TS har faktisk valgt en utdannelse fremfor å sitte hjemme. Les en gang til. Nei, jeg har slett ikke misforstått. Hun mottar overgangsstønad i tillegg til andre stønader som muliggjør det for henne å ta høyere utdannelse uten å ta studielån. Det provoserer meg skikkelig for jeg har aldri hatt sjansen til å gjøre noe sånn selv etter at jeg fikk barn. Jeg har måttet jobbe full dag og ta høyere utdannelse på kveldstid - når barna sov satt jeg med bøkene til jeg omtrent sovnet. At hun valgte å bli forsørget av mannen istedet for å utdanne seg og jobbe er faktisk ikke samfunnets ansvar. Min respekt får man ikke ved å motta stønader i hytt og vær. 16
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #35 Skrevet 1. juni 2012 Til sammenlikning har studentmammaer med samboer dette til disposisjon: - vanlig studielån(høyere utdannelse) gjennomsnittlig ca. 8000 i mnd. - barnetrygd 970 - 1450kr ekstra per mnd fra lånekassen, fordi samboer tjener under 24.000 i mnd(før skatt) Jeg er en ung mor som straks er ferdig med 6 årig profesjonsutdannelse på normert tid. Fått ett barn i studietiden. Samboer jobber som taxisjåfør. Ser på andre "unge alenemødre" som får utbetalt stønader i bøtter og spann. Og sponset høyere utdannelse når de er ferdig med 3 år hjemme... Hvis de ikke får barn nr. 2 da. 10
Gjest TS her Skrevet 1. juni 2012 #36 Skrevet 1. juni 2012 Skryter jeg når jeg sier jeg har valgt bort studielån ? Jeg betaler faktisk på studielån pr idag fra videregående, som jeg tok da jeg var mye yngre uten å tenke konsekvens. Hvorfor vil jeg ikka ta studielån...? fordi jeg har et mål om å få boliglån når jeg er ferdig med studiene, slik at jeg slipper å leie dyrt etterpå. Igjen jeg jobber meg mot en bedre framtid. Angående enslig forsørger og stønader... jeg har 20500 hver mnd som inntekt totalt. Dere som kritiserer... har dere forsøkt å dekke absolutt ALT av utgifter til livsopphold for dere selv og tre barn på 6, 10 og 11 år for den summen ..?.. Ja jeg kunne jobbet i kassa på Rimi og hatt omtrent det samme hver mnd kanskje, men jeg velger å jobbe for en bedre fremtid... og i studiet står evnen til refleksjon og empati sentralt... heldigvis. Men det er skremmende hvor mange mennesker i dette landet som mangler akkurat det ! Og særlig bidragspliktige menn som "mistet" litt svømmedyktige sædceller med et uhell eller ved lureri inn i den grusomme kvinnen ! 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #37 Skrevet 1. juni 2012 Skryter jeg når jeg sier jeg har valgt bort studielån ? Jeg betaler faktisk på studielån pr idag fra videregående, som jeg tok da jeg var mye yngre uten å tenke konsekvens. Hvorfor vil jeg ikka ta studielån...? fordi jeg har et mål om å få boliglån når jeg er ferdig med studiene, slik at jeg slipper å leie dyrt etterpå. Igjen jeg jobber meg mot en bedre framtid. Angående enslig forsørger og stønader... jeg har 20500 hver mnd som inntekt totalt. Dere som kritiserer... har dere forsøkt å dekke absolutt ALT av utgifter til livsopphold for dere selv og tre barn på 6, 10 og 11 år for den summen ..?.. Ja jeg kunne jobbet i kassa på Rimi og hatt omtrent det samme hver mnd kanskje, men jeg velger å jobbe for en bedre fremtid... og i studiet står evnen til refleksjon og empati sentralt... heldigvis. Men det er skremmende hvor mange mennesker i dette landet som mangler akkurat det ! Og særlig bidragspliktige menn som "mistet" litt svømmedyktige sædceller med et uhell eller ved lureri inn i den grusomme kvinnen ! Jeg og samboer håper også på å få boliglån etter studier slik at vi slipper å leie dyrt. Men det er noe vi kan se langt etter enda, siden vi får to studielån å nedbetale. Og når vi lever på studielån og deltidsjobber så er det ikke store summene vi kan spare til egenkapital (vi har selvfølgelig BSU, men det er ikke i nærheten av maksbeløpet vi får satt inn der). Når vi er ferdig utdannet og begynner å jobbe, så kan vi legge av større summer i mnd, men dette blir i stor del spist opp av studielånet. 6
Alice123 Skrevet 1. juni 2012 #38 Skrevet 1. juni 2012 (endret) Å ikke utdanne deg før du fikk tre barn var ditt eget valg. Å ikke utdanne deg mens du var gift og tydeligvis satt godt økonomisk var også ditt valg. Det livet du lever nå er en konsekvens av dine egne valg. Når du ikke en gang vil ta opp studielån, kan du ikke klage over at du har det økonomisk trangt. Det er ei en menneskerett å eie egen bolig. Jeg jobber i 100% stilling for under det du drar inn hver måned, og studerer ved siden av. Det ser jeg flere andre i denne tråden også gjør/har gjort. Tenk på den, du. Edit: leif Endret 1. juni 2012 av Alice123 23
Tolly Skrevet 1. juni 2012 #40 Skrevet 1. juni 2012 Du er så flink:) hold ut og stå på! Skjønner ikke at folk kan rakke ned på alenemødre, de fleste jobber så hardt for å skape et liv og ikke minst en fremtid for seg og sine barn. Så skal jeg si noe ikke andre har sagt: hva med mannen som var medskyldig i barna og den situasjonen alenemødrene befinner seg i? Han legges ingen ansvar på. Og det er nok av de idiotene som går løs. Du er målbevisst og flink:) 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå