Gå til innhold

Oss rike, late alenemammaer...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke at aleneforsørgere sitter på ræva hele dagen, i alle fall ikke flere enn ellers i befolkningen. Men å sutre fordi folk er slemme når hun får utdanning og slipper gjeld... Hun er jo så heldig at jeg ikke finner ord. Selv har jeg allerede 300.000 i studielån, 7000kr på BSU etter å ha spart et og et halvt år, en ganske så tom sparekonto og skulle gjerne hatt råd til å ta mer utdanning. Som TS får lov til helt uten å ta opp lån.

Men ingen av oss burde egentlig klage. Som en over her sa, alle er superheldige. Vi vant lotteriet og ble født i et land der overfloden nesten ikke har grenser. Vi har stønader, studielån, tilnærmet gratis helsetjenester, frikort, barnetrygd, høye lønninger, helt utrolige barselspermisjoner og lista fortsetter og fortsetter.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Synes alle de som synes TS er "priviligert" skulle blitt aleneforsørgere for ett år eller to :-D

Haha, tror pipa hadde fått en annen lyd, hvis de misunnelige stakkarene fortsatt hadde energi i seg til å lage lyd, da...

Finnes ikke et menneske på denne jord jeg beundrer mer enn aleneforsørgere, og jeg har møtt både kvinner og menn i denne kategorien.

Hvis man stiger ned fra sin høye hest, og snakker med disse menneskene om hvilken hverdag de har, får man høre historier om liv uten egentid, uten tid eller mulighet til å gå ut med venner, til å date, til å dyrke hobbyer, et liv uten økonomi til ferieturer vi andre tar som en selvfølge.

Vi får høre om bekymringer for at podens sykkel skal gå i stykker, eller at det skal bli invitert til skoletur.

......

Det var jeg som skrev at de er priviligert, og den står jeg for.

Jeg er heller ikke en misunnelig stakkar som ikke vet bedre, for jeg har selv vært eneforsørger i flere år.

Jeg og barnefar skilte lag for mange år siden, og jeg var eneforsørger i flere år. Har nå ny samboer.

I de årene jeg var alene så mottok jeg faktisk ikke en krone fra det offentlige fordi jeg var i jobb. Tanken hadde aldri streifet meg å gå over på trygd for å skaffe meg mer utdannelse når jeg faktisk hadde inntekt som jeg klarer å leve av.

Men fett har det aldri vært, og kommer nok aldri til å bli heller. Men jeg har da i det minste tatt ansvar for min egen situasjon.

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Ikke nødvendigvis.

Hos oss er sfo stengt hele juli, så jeg hadde ikke kunnet jobbe om sommeren.

Nå har ikke jeg noen stønader da, jeg jobber og har ferie hele juli.

Skulle bare poengtere at det ikke alltid er mulig for alle alenemødre å jobbe om sommeren.

Det er det dummeste jeg har hørt! Det er da vel bare å skaffe barnepass, slik alle andre må, enten de er aleneforeldre eller lever i et parforhold? Hvis man skylder på manglende barnepass for at man kan jobbe om sommeren, ja da bør man virkelig se til å revurdere litt... Ditt eget ansvar å skaffe pass, og dette klarer du fint. For noe tull at du ikke kan jobbe om sommeren :D Hva om jeg skal si at: jeg kan ikke jobbe i det hele tatt, jeg, for jeg mangler barnepass. Saklig? Not.

• Liker 5
Gjest Gjest
Skrevet

En kommetar bare. Det burde være et minimumskrav at de som har bosted på barn minimum jobber når barn har samvær med den andre forelder for å få stønader og barnebidrag.(Untatt sykdom). Skjer ikke dette må den manglende inntekT trekkes fra en både stønad og bidrags beregningsgrunnlag.

Det må med andre ord stilles større krav for å motta stønader. Stønadene i Norge er bra for de som VIRKELG TRENGER de. Men det er klart flere som kunne bidratt med mer inntekt selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er det dummeste jeg har hørt! Det er da vel bare å skaffe barnepass, slik alle andre må, enten de er aleneforeldre eller lever i et parforhold? Hvis man skylder på manglende barnepass for at man kan jobbe om sommeren, ja da bør man virkelig se til å revurdere litt... Ditt eget ansvar å skaffe pass, og dette klarer du fint. For noe tull at du ikke kan jobbe om sommeren :D Hva om jeg skal si at: jeg kan ikke jobbe i det hele tatt, jeg, for jeg mangler barnepass. Saklig? Not.

Ja, det sier hun ene jeg jobber sammen med! Hun kan ikke. ingen kan ha ungen. sorry. Kjempe kjekt. :ironi:

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det sier hun ene jeg jobber sammen med! Hun kan ikke. ingen kan ha ungen. sorry. Kjempe kjekt. :ironi:

Huff... det er hennes ansvar å tilpasse privatlivet sitt til jobben, ikke at du som kollega skal måtte tilpasse deg at hun har barn. Du har min sympati!

• Liker 1
Skrevet

Huff... det er hennes ansvar å tilpasse privatlivet sitt til jobben, ikke at du som kollega skal måtte tilpasse deg at hun har barn. Du har min sympati!

Noen ganger er det faktisk realiteten. Det er et faktum at de fleste som ikke har barn, er mer fleksible enn de som har det. På godt og vondt.

• Liker 1
Skrevet

Med mindre du ble giftet bort mot din vilje. Og voldtatt og tvunget til å beholde tre barn. Med makt og trusler og tvang.

Da tar jeg tilbake det jeg har skrevet.

Hvor er minus-knappen når man trenger den?

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger er det faktisk realiteten. Det er et faktum at de fleste som ikke har barn, er mer fleksible enn de som har det. På godt og vondt.

Åh? På hvilken måte er det "godt" for meg at hun aldri kan jobbe? Det er ALLTID unnskyldningen. Hun har ett barn på 4-5 år. Kan hun ikke ta henne med på jobb i 4 timer, så jeg kan få EN vakt tidlig? Neeeeeei, det er så slitsomt nemlig. Derfor ser jeg ikke akkurat opp til alenemødre, og synes hele gjengen jeg har møtt er slappiser, og tenker mer på seg selv enn andre.

• Liker 2
Gjest "gjest"
Skrevet (endret)

Å føde barn erfaktisk et viktig samfunnsøkonomisk bidrag, enten du liker det eller ei. Disse barna kommer en dag til å forsørge blant annet deg. Fordi man vet at barnefødsler bidrar positivt i et samfunn så stimulerer staten til dette med feksbarnetrygd, subsidiering av barnehager, permisjonsrettigheter etc. For å øke fødselsraten og ihvertfall hindre at den synker ytterligere.

Måtte bare si det i og med at innleggene dine vitner om stor uvitenhet.

Enig i at det er et viktig samfunnsøkonomisk bidrag å få barn, men de barna skal fåes av folk som allerede er ferdige med utdanningen sin og er allerede i jobb og har tjent seg opp permisjonsrettigheter, sånn at vi andre slipper å betale for utdanningen deres/fø barna via skattesedelen.

Det er ikke mye å forlange at folk før på barna sine selv.

Innlegget ditt vitner om at du føler deg truffet.

Endret av "gjest"
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Åh? På hvilken måte er det "godt" for meg at hun aldri kan jobbe? Det er ALLTID unnskyldningen. Hun har ett barn på 4-5 år. Kan hun ikke ta henne med på jobb i 4 timer, så jeg kan få EN vakt tidlig? Neeeeeei, det er så slitsomt nemlig. Derfor ser jeg ikke akkurat opp til alenemødre, og synes hele gjengen jeg har møtt er slappiser, og tenker mer på seg selv enn andre.

Det er ikke lurt å ha med barn på jobb, unntatt hvis det ikke finnes annen utvei. Hvordan skal hun konsentrere seg om jobben og samtidig passe på barnet? Spesielt ikke et trøtt barn som har vært i barnehage.

Uansett, hvis hun har en avtale med sjefen eller hvem det nå er, at hun ikke kan jobbe sent, så har ikke hun noe ansvar for at du må jobbe sent. Da må du ta problemet med sjefen din.

Og når jeg sier "på godt og vondt", så mener jeg at du er heldig som (sannsynligvis) har muligheten til å jobbe mer og tjene mer penger enn denne moren. Du er heldig som kan være mer fleksibel. Skjønner?

Endret av Harlekin
Gjest _Blomsten_
Skrevet

Og når jeg sier "på godt og vondt", så mener jeg at du er heldig som (sannsynligvis) har muligheten til å jobbe mer og tjene mer penger enn denne moren. Du er heldig som kan være mer fleksibel. Skjønner?

Er man heldig fordi man har valgt å ikke få barn?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lurt å ha med barn på jobb, unntatt hvis det ikke finnes annen utvei. Hvordan skal hun konsentrere seg om jobben og samtidig passe på barnet? Spesielt ikke et trøtt barn som har vært i barnehage.

Uansett, hvis hun har en avtale med sjefen eller hvem det nå er, at hun ikke kan jobbe sent, så har ikke hun noe ansvar for at du må jobbe sent. Da må du ta problemet med sjefen din.

Hun har en jobb der du lett har oversikt over ett barn....Og det var snakk om 3-5 timer, ikke en forbanna uke. Har du fått barn, må DU ta konsekvensen, ikke jeg som har valgt og ikke få.

foressten; Jeg er sjefen! Og pga en uheldig ansettelse har jeg jobbet over 20 timer overtid denne uka. For hun kan jo aldri jobbe. staten betaler jo henne penger så.

• Liker 5
Gjest HunterLady
Skrevet

Er man heldig fordi man har valgt å ikke få barn?

Absolutt ikke. Men noen synes sikkert det også.

Uansett, så har dere barnløse muligheten til å være mer fleksible. Er egentlig meget logisk hvis du tenker etter.

AnonymBruker
Skrevet

Uansett, så har dere barnløse muligheten til å være mer fleksible. Er egentlig meget logisk hvis du tenker etter.

Kanskje barnløse ikke har lyst til å være fleksible hele tiden og fylle alle hullene i vaktplanen som mødre ikke kan/vil ta.

• Liker 6
Gjest HunterLady
Skrevet

Kanskje barnløse ikke har lyst til å være fleksible hele tiden og fylle alle hullene i vaktplanen som mødre ikke kan/vil ta.

Buhuuuu. Kanskje dere ikke har lyst?! Stakkars dere. Slutt å jobb da vel, så slipper dere mye rart. :)

AnonymBruker
Skrevet

Buhuuuu. Kanskje dere ikke har lyst?! Stakkars dere. Slutt å jobb da vel, så slipper dere mye rart. :)

Spar meg. Tro det eller ei, men barnløse har et liv de også.

• Liker 5
Gjest HunterLady
Skrevet

Spar meg. Tro det eller ei, men barnløse har et liv de også.

Selvfølgelig har dere det. Men tro ikke at vi mødre slipper unna. Jeg er alenemor og har jobbet kvelder, dagvakter og nattevakter i snart 18 uker. Ingen er ekstra grei med meg fordi jeg har barn.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig har dere det. Men tro ikke at vi mødre slipper unna. Jeg er alenemor og har jobbet kvelder, dagvakter og nattevakter i snart 18 uker. Ingen er ekstra grei med meg fordi jeg har barn.

Ja, og slike vakter er slitsomme enten man har barn eller ei. Om jeg gjengjelder innlegget ditt og sier Buhuuuu. Kanskje dere synes det er slitsomt?! Stakkars dere. Send ungen til barnevernet da vel, så slipper dere mye rart. :)

så skjønner du kanskje at det innlegget ditt var rimelug provoserende?

• Liker 5
Gjest HunterLady
Skrevet

Ja, og slike vakter er slitsomme enten man har barn eller ei. Om jeg gjengjelder innlegget ditt og sier Buhuuuu. Kanskje dere synes det er slitsomt?! Stakkars dere. Send ungen til barnevernet da vel, så slipper dere mye rart. :)

så skjønner du kanskje at det innlegget ditt var rimelug provoserende?

Ja, det er de. Men jeg har da levd livet uten barn også, og jeg er veldig sikker i min sak når jeg sier at det er mer slitsomt å jobbe slike vakter når man har barn. Det der barnevernstullet du kommer med gidder jeg ikke kommentere engang, da det hele blir svært tåpelig av slike innspill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...