AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #381 Skrevet 9. juni 2012 Ja, det var barnslig og unødvendig. Jeg ser dette. Grunnen til at jeg skrev det var fordi jeg ble provosert av "hva hvis vi ikke har lyst til...."? Jeg synes dette er svært barnslig, da det finnes masse her i livet ingen alltid har lyst til, men som man gjør likevel fordi det må gjøres. Men altså, jeg har valg å ikke få barn av en grunn. Det er for å kunne reise i helgene, ta meg en spontan bytur, eller en planlagt en, ta meg en storbytur hvis det dukker opp billige billetter, jeg vil være hjemme å bare dra meg på sofan en hel dag, være leeenge oppe og sove halve dagen, bruke en hel dag på å bare henge her inne på kvinneguiden og la meg provosere av korttenkte kvinnfolk.. For å kunne ha denne friheten så har jeg valgt bort barn. Det har ikke vært en enkel avgjørelse, det føles som et stort offer, men det er det riktige for meg og et potensielt barn. Ikke pokker om jeg prioriterer ditt barn foran min frihet og fritid, når jeg har valgt bort et eget barn nettopp for å ha denne friheten. Nå får dere mødre ta ansvar for og konsekvenser av dereres egne valg!! Ikke tro dere er viktigere enn oss! 8
Gjest "gjest" Skrevet 9. juni 2012 #382 Skrevet 9. juni 2012 Men altså, jeg har valg å ikke få barn av en grunn. Det er for å kunne reise i helgene, ta meg en spontan bytur, eller en planlagt en, ta meg en storbytur hvis det dukker opp billige billetter, jeg vil være hjemme å bare dra meg på sofan en hel dag, være leeenge oppe og sove halve dagen, bruke en hel dag på å bare henge her inne på kvinneguiden og la meg provosere av korttenkte kvinnfolk.. For å kunne ha denne friheten så har jeg valgt bort barn. Det har ikke vært en enkel avgjørelse, det føles som et stort offer, men det er det riktige for meg og et potensielt barn. Ikke pokker om jeg prioriterer ditt barn foran min frihet og fritid, når jeg har valgt bort et eget barn nettopp for å ha denne friheten. Nå får dere mødre ta ansvar for og konsekvenser av dereres egne valg!! Ikke tro dere er viktigere enn oss! Nå er det da ingen som blander seg i hvorfor du (eller jeg for den saks skyld) er barnløs. Seriøst, ikke vær så hårsår. Lev livet ditt slik du vil og la alle andre gjøre det samme. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #383 Skrevet 9. juni 2012 Nå er det da ingen som blander seg i hvorfor du (eller jeg for den saks skyld) er barnløs. Seriøst, ikke vær så hårsår. Lev livet ditt slik du vil og la alle andre gjøre det samme. Skjønner du ikke poenget mitt? 5
Gjest "gjest" Skrevet 9. juni 2012 #384 Skrevet 9. juni 2012 Skjønner du ikke poenget mitt? Nei, egentlig ikke. Det forsvant midt opp i all usakligheten. Det er da ingen som mener de er "viktigere" enn andre her.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #385 Skrevet 9. juni 2012 Nei, nei, ikke ned på samme nivå som de der som tar alle skarpe diskusjoner under AB'funksjonen. Jævla greit å diskutere sak og ikke person da... Legger man opp til å ha diskusjonen på et slikt nivå som hun la opp til, så må man regne med at man får tilsvar på et tilsvarende nivå.
Gjest "gjest" Skrevet 9. juni 2012 #386 Skrevet 9. juni 2012 Legger man opp til å ha diskusjonen på et slikt nivå som hun la opp til, så må man regne med at man får tilsvar på et tilsvarende nivå. Hun? HL, du mener? Nå er det jeg og du som diskutere med hverandre.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #387 Skrevet 9. juni 2012 Nei, egentlig ikke. Det forsvant midt opp i all usakligheten. Det er da ingen som mener de er "viktigere" enn andre her. Når jeg gir slipp på et eget barn pga full frihet til å gjøre hva jeg vil, helgeturer osv, så gir jeg selvfølgelig ikke slipp på den friheten for ANDRE sine barn! Så å si at man ikke vil jobbe mer for at en mamma skal være hjemme med barnet sitt syns jeg er helt greit å gjøre. Man kan ikke forvente at andre skal tabde kjipe vaktene fordi man har valg å få barn! 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #388 Skrevet 9. juni 2012 Hun? HL, du mener? Nå er det jeg og du som diskutere med hverandre. Gjest! Nå må du huske at fet er mange ab her, og det er ikke "du og jeg" som snakker, du snakker med flere ab! Og sånn by the way, så var det vi og HL som snakket, du valgte å hoppe inn og svare på det vi sa til HL. Dobbelmoral er så useriøst! 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #389 Skrevet 9. juni 2012 ...og hva diskusjonen med HL angår, så kom vi vel egentlig frem til at vi er enige om vakt-og feriefordeling når det kommer til stykket. Da er vi vel i grunnen enig. Jeg mener absolutt ikke at barnløse alltid skal ta de kjipe vaktene. Dette bør deles på, barn eller ei. Det har ingen hensikt at du kommer og forsøker å piske opp stemningen igjen, gjest. Ingen er tjent med det, verken de som har barn eller de som ikke har barn.
Gjest "gjest" Skrevet 9. juni 2012 #390 Skrevet 9. juni 2012 Når jeg gir slipp på et eget barn pga full frihet til å gjøre hva jeg vil, helgeturer osv, så gir jeg selvfølgelig ikke slipp på den friheten for ANDRE sine barn! Så å si at man ikke vil jobbe mer for at en mamma skal være hjemme med barnet sitt syns jeg er helt greit å gjøre. Man kan ikke forvente at andre skal tabde kjipe vaktene fordi man har valg å få barn! Du gir slipp på barn for frihet???? Så vil det si at du i utgangspunktet ønsker deg barn, men vil dra på helgetur i London i stedet???? Hørtes veldig sært ut for meg. Gjest! Nå må du huske at fet er mange ab her, og det er ikke "du og jeg" som snakker, du snakker med flere ab! Og sånn by the way, så var det vi og HL som snakket, du valgte å hoppe inn og svare på det vi sa til HL. Dobbelmoral er så useriøst! Mitt poeng. Ab'er.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #391 Skrevet 9. juni 2012 Jeg må si meg kraftig provosert over denne debatten. Jeg er 20 år, gikk rett ut fra videregående og begynte på universitet. I en alder av 20 år dekker jeg selv mobilregninger, billån + forsikring, husleie, mat og det jeg ellers måtte trenge med et lån på 6800 i måneden og en ekstrajobb som jeg har ved siden av. Selv venter jeg barn i september, og vil da motta foreldrestipend (en noe høyere sum per måned + at dette blir fullt og helt stipend) det første året. Utover dette vil jeg motta foreldrepenger mens jeg er i permisjon fra jobben. Dette er det som kalles å betale for sin egen utdannelse. Å la være å ta opp et lån fordi du ikke vil sitte å betale på det i etterkant er nok noe av det mest tåpne argumentet jeg har brukt for å gå på overgangsstønad. For det første, du betaler ikke en krone på lånet ditt så lenge du går skole. For det andre, så er det ikke snakk om store summene heller. Og for det tredje kan du be om utsettelse på betalingene dersom du ser det blir magert en og annen gang. Sist og ikke minst vil du forhåpentligvis være i jobb den dagen du skal begynne å betale tilbake dette lånet, og dersom den utdannelsen din ikke har vært nok lønnsom til at du greier å betale tilbake et studielån som forøvrig har såpass lang nedbetalingstid at det ikke er snakk om mange kronene i slengen, så skjønner jeg igrunn ikke vitsen med å skaffe seg en utdanning! Beklager dersom noe av dette er støtende, men jeg føler meg kraftig provosert av at du mener du betaler for din egen utdannelse ved å bruke overgangsstønad. Skal du fortelle meg at du har betalt din egen utdannelse, må du jaggu ha betalt den med penger du enten har opparbeidet deg rettigheter til eller som du har spart deg opp, og ikke penger staten gir deg. I ditt tilfelle har staten betalt utdannelsen. Personlig går ei i klassn min på overgangsstønad, hvilket jeg ikke legger meg borti og ikke mener noe om. Men hun sitter heller ikke og forteller at hun betaler utdannelsen sin selv ved å gå på overgangsstønad fordi hun ikke ønsker å ta opp studielån! 4
Gjest HunterLady Skrevet 9. juni 2012 #392 Skrevet 9. juni 2012 Men altså, jeg har valg å ikke få barn av en grunn. Det er for å kunne reise i helgene, ta meg en spontan bytur, eller en planlagt en, ta meg en storbytur hvis det dukker opp billige billetter, jeg vil være hjemme å bare dra meg på sofan en hel dag, være leeenge oppe og sove halve dagen, bruke en hel dag på å bare henge her inne på kvinneguiden og la meg provosere av korttenkte kvinnfolk.. For å kunne ha denne friheten så har jeg valgt bort barn. Det har ikke vært en enkel avgjørelse, det føles som et stort offer, men det er det riktige for meg og et potensielt barn. Ikke pokker om jeg prioriterer ditt barn foran min frihet og fritid, når jeg har valgt bort et eget barn nettopp for å ha denne friheten. Nå får dere mødre ta ansvar for og konsekvenser av dereres egne valg!! Ikke tro dere er viktigere enn oss! Hvor i huleste er det du leser at jeg sier eller mener at mødre er viktigere enn ikke-mødre? Lær deg å lese. Denne debatten er for så vidt høyst aktuell, men ikke ta den med meg, da jeg er fullstendig enig med deg.
Harlekin Skrevet 10. juni 2012 #394 Skrevet 10. juni 2012 (endret) Er man heldig fordi man har valgt å ikke få barn? Nei, men man er heldig fordi man som barnløs har større mulighet til å tilpasse fritiden sin, og mer fleksibilitet enn en som har barn. Hun har en jobb der du lett har oversikt over ett barn....Og det var snakk om 3-5 timer, ikke en forbanna uke. Har du fått barn, må DU ta konsekvensen, ikke jeg som har valgt og ikke få. foressten; Jeg er sjefen! Og pga en uheldig ansettelse har jeg jobbet over 20 timer overtid denne uka. For hun kan jo aldri jobbe. staten betaler jo henne penger så. Da har du åpenbart gjort en feil, ja. Snakket dere ikke om arbeidstider da du ansatte henne? Resten av innlegget ditt overser jeg, ettersom det er fullt av fordommer. Endret 10. juni 2012 av Harlekin 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #395 Skrevet 10. juni 2012 Nei, men man er heldig fordi man som barnløs har større mulighet til å tilpasse fritiden sin, og mer fleksibilitet enn en som har barn. Det har da ingenting med hell å gjøre. Er man da uheldig hvis man har barn og dermed mindre fleksibel fritid? Man er heldig når man vinner i Lotto, men man er IKKE heldig fordi man velger å ikke ha barn. Velger man å få barn, ja, da velger man bort en god del fleksibilitet og fritid. Sånn er det bare, det er ingen andres ansvar å tilpasse seg så det blir enklere for de som velger å få barna. Jeg lurer virkelig på om endel mødre får hjernen permanent ødelagt av hormoner, for endel argumenter som kommer fra dem er jo helt absurde. 4
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2012 #396 Skrevet 10. juni 2012 Jeg må si meg kraftig provosert over denne debatten. Jeg er 20 år, gikk rett ut fra videregående og begynte på universitet. I en alder av 20 år dekker jeg selv mobilregninger, billån + forsikring, husleie, mat og det jeg ellers måtte trenge med et lån på 6800 i måneden og en ekstrajobb som jeg har ved siden av. Selv venter jeg barn i september, og vil da motta foreldrestipend (en noe høyere sum per måned + at dette blir fullt og helt stipend) det første året. Utover dette vil jeg motta foreldrepenger mens jeg er i permisjon fra jobben. Dette er det som kalles å betale for sin egen utdannelse. Å la være å ta opp et lån fordi du ikke vil sitte å betale på det i etterkant er nok noe av det mest tåpne argumentet jeg har brukt for å gå på overgangsstønad. For det første, du betaler ikke en krone på lånet ditt så lenge du går skole. For det andre, så er det ikke snakk om store summene heller. Og for det tredje kan du be om utsettelse på betalingene dersom du ser det blir magert en og annen gang. Sist og ikke minst vil du forhåpentligvis være i jobb den dagen du skal begynne å betale tilbake dette lånet, og dersom den utdannelsen din ikke har vært nok lønnsom til at du greier å betale tilbake et studielån som forøvrig har såpass lang nedbetalingstid at det ikke er snakk om mange kronene i slengen, så skjønner jeg igrunn ikke vitsen med å skaffe seg en utdanning! Beklager dersom noe av dette er støtende, men jeg føler meg kraftig provosert av at du mener du betaler for din egen utdannelse ved å bruke overgangsstønad. Skal du fortelle meg at du har betalt din egen utdannelse, må du jaggu ha betalt den med penger du enten har opparbeidet deg rettigheter til eller som du har spart deg opp, og ikke penger staten gir deg. I ditt tilfelle har staten betalt utdannelsen. Personlig går ei i klassn min på overgangsstønad, hvilket jeg ikke legger meg borti og ikke mener noe om. Men hun sitter heller ikke og forteller at hun betaler utdannelsen sin selv ved å gå på overgangsstønad fordi hun ikke ønsker å ta opp studielån! Du er vel strengt talt litt motsigende her? Selv om du ikke får overgangstønad kan du ikke sitte her å si at du betaler for hele utdannelsen din selv når alt studielånet ditt går over til stipend det første året. Det er staten som betaler det også vet du, ikke du eller jobben din. 2
Harlekin Skrevet 10. juni 2012 #397 Skrevet 10. juni 2012 Det har da ingenting med hell å gjøre. Er man da uheldig hvis man har barn og dermed mindre fleksibel fritid? Man er heldig når man vinner i Lotto, men man er IKKE heldig fordi man velger å ikke ha barn. Velger man å få barn, ja, da velger man bort en god del fleksibilitet og fritid. Sånn er det bare, det er ingen andres ansvar å tilpasse seg så det blir enklere for de som velger å få barna. Jeg lurer virkelig på om endel mødre får hjernen permanent ødelagt av hormoner, for endel argumenter som kommer fra dem er jo helt absurde. Voldsomt som det pirkes på ordvalg, her da. Jeg skriver "heldig", fordi det blir ansett som bra å være fleksibel og ikke bra å ikke være fleksibel. Skjønner? Jeg snakker ikke om "hell" vs. "ulykke/uflaks". Nei, det er kanskje ingen andres ansvar å tilpasse seg, men det går an å tenke seg litt om og se at andre har vanskeligere for å tilpasse seg enn en selv. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #398 Skrevet 10. juni 2012 Du er vel strengt talt litt motsigende her? Selv om du ikke får overgangstønad kan du ikke sitte her å si at du betaler for hele utdannelsen din selv når alt studielånet ditt går over til stipend det første året. Det er staten som betaler det også vet du, ikke du eller jobben din. Men alle foreldre får foreldrepenger, enten fra Nav (eller jobben betaler ut og får tilbake fra Nav), eller som forsørgerstipend. Dette gjelder alle foreldre, unge og gamle, enslige og gifte. Dette er ikke urettferdig mot noen, andre enn de som ikke har opptjent rett til foreldrepenger, og således ikke får annet enn engangsstønaden. Men forskjellen ligger der en mor som er gift/samboer med barnets far kun får engangsstønaden dersom hun ikke har opptjent rett til foreldrepenger. En mor som er alene får overgangsstønad+++, uten å ha måttet jobbe et sekund, uten andre kriterier enn at hun får barn som alenemor. 3
Gjest _Blomsten_ Skrevet 10. juni 2012 #399 Skrevet 10. juni 2012 Nei, men man er heldig fordi man som barnløs har større mulighet til å tilpasse fritiden sin, og mer fleksibilitet enn en som har barn. Større mulighettil å tilpasse fritiden sin? Man har jo ikke det hvis man blir pålagt alle de dårligste vaktene, da vil jeg heller si man er uheldig. 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #400 Skrevet 10. juni 2012 Jeg må si meg kraftig provosert over denne debatten. Jeg er 20 år, gikk rett ut fra videregående og begynte på universitet. I en alder av 20 år dekker jeg selv mobilregninger, billån + forsikring, husleie, mat og det jeg ellers måtte trenge med et lån på 6800 i måneden og en ekstrajobb som jeg har ved siden av. Selv venter jeg barn i september, og vil da motta foreldrestipend (en noe høyere sum per måned + at dette blir fullt og helt stipend) det første året. Utover dette vil jeg motta foreldrepenger mens jeg er i permisjon fra jobben. Dette er det som kalles å betale for sin egen utdannelse. Nei, å betale for sin egen utdannelse ville vært å ikke motta stipend og et rentefritt lån, men jobbet eller brukt oppsparte midler. Du snylter på staten. ...det gjør vi jo alle. Selvsagt tar vi imot stipend og gunstige lånebetingelser fra lånekassen, når vi har muligheten. Og selvsagt tar TS imot overgangsstønad når hun har muligheten. Ikke kom her og si at du ikke ville gjort det samme. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå