Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd ut Basiron, Aberela, Differin, p-piller og tetracyclin uten varig effekt, jeg måtte stikke innom denne tråden for å sjekke ut litt mer om Iso. Jeg ble veldig deprimert av tetracyclin-kuren, så er livredd for å hoppe på en evt Roaccutane.

Men nå har kvisene mine nådd nye høyder, de er plutselig blitt til flere og flere underhuds-byller i kinn, samt etterlater seg arr. T-sonen er også blitt mer fet og det er stappfullt av sorte prikker, småkviser og noen litt større. Jeg plages fortsatt av kviser!! For ikke å snakke om ryggen, bryst og ørene. Sukk.

Jeg har sett på kostholdet, og hatt lengre perioder hvor jeg kuttet melk, appelsin, meieriprodukter generelt, mel, alkohol, snus og flere småting. Flere av disse nevnte er fortsatt ute av livet mitt, men ikke meieriprodukter.

Jeg hadde en viss effekt av tetracyclin-kuren, fikk bare noen kviser her og der- men da jeg ble gravid så hoppet jeg tilbake til start- bare til det verre. Nå er graviditeten og ammingen og alt det der blitt fortid og vel så det, tror ikke dette blir bedre av seg selv.

Nå skrev jeg litt bakgrunnsinfo om meg i håp om at noen av dere kan utifra dette fortelle meg om Roaccutane høres ut som veien for meg. Eller kanskje det er noe jeg skulle prøvd før det, som jeg ikke har tenkt på?

Hadde vært evig takknemlig ;) (Evt hvordan går man frem for å bestille time hos en hudlege?)

(Vasker ansikt hovedsaklig med vann og mild såpe, samt bruker en nøytral fuktighetskrem. Alle produkter jeg bruker i ansikt, inkl sminke, er av de typene som ikke er tilsatt mye.)

Endret av minibelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BabyBlue

Må bare si at jeg fremdeles har nuppete hud på armer og lår etter kuren. Litt synd da huden på kroppen min var helt jevn og fin før, men satser på at det er noe som forsvinner etter noen måneder =)

Flere som har merket noe til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd ut Basiron, Aberela, Differin, p-piller og tetracyclin uten varig effekt, jeg måtte stikke innom denne tråden for å sjekke ut litt mer om Iso. Jeg ble veldig deprimert av tetracyclin-kuren, så er livredd for å hoppe på en evt Roaccutane.

Men nå har kvisene mine nådd nye høyder, de er plutselig blitt til flere og flere underhuds-byller i kinn, samt etterlater seg arr. T-sonen er også blitt mer fet og det er stappfullt av sorte prikker, småkviser og noen litt større. Jeg er 24 år og plages fortsatt av kviser!! For ikke å snakke om ryggen, bryst og ørene. Sukk.

Jeg har sett på kostholdet, og hatt lengre perioder hvor jeg kuttet melk, appelsin, meieriprodukter generelt, mel, alkohol, snus og flere småting. Flere av disse nevnte er fortsatt ute av livet mitt, men ikke meieriprodukter.

Jeg hadde en viss effekt av tetracyclin-kuren, fikk bare noen kviser her og der- men da jeg ble gravid så hoppet jeg tilbake til start- bare til det verre. Nå er graviditeten og ammingen og alt det der blitt fortid og vel så det, tror ikke dette blir bedre av seg selv.

Nå skrev jeg litt bakgrunnsinfo om meg i håp om at noen av dere kan utifra dette fortelle meg om Roaccutane høres ut som veien for meg. Eller kanskje det er noe jeg skulle prøvd før det, som jeg ikke har tenkt på?

Hadde vært evig takknemlig ;) (Evt hvordan går man frem for å bestille time hos en hudlege?)

(Vasker ansikt hovedsaklig med vann og mild såpe, samt bruker en nøytral fuktighetskrem. Alle produkter jeg bruker i ansikt, inkl sminke, er av de typene som ikke er tilsatt mye.)

Iso er uten tvil veien for deg. Det er null stress å få resept på det etter hva du forteller, men bestill time hos fastlegen nå for det tar opp til 3 mnd å få time hos hudlege... Sånn at du får begynt på dette mot slutten av sommeren.

Bivirkningene er individuelle så du vet aldri helt hva du får. Men alternativet er kviser resten av livet, så bare å få bitt tenna sammen :).

Hvis du ikke får resept på alle pillene med en gang når du starter så kan det hende det lønner seg å drøye 1-2 uker etter at du har fått pillene med å begynne. Ser flere andre her har slitt med at de har måtte tatt 1-2 uker ufrivillig pause fordi hudlegen ikke får ordna nye avtaler før pillene tar slutt..

Endret av ChrisML
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig! :) Høres ut som ting går bra Anette?

Jeg har fått et utslett på hendene som er irriterende. Det gjør ikke vondt eller noe, men ser ikke spesielt bra ut. Det er ikke slik jeg ser ChrisML har lagt ut bilde av for en stund tilbake, men mer mange røde prikker/småsår. Ser kortison-krem ble anbefalt der, så jeg får prøve det om ikke noen andre har en mirakel-kur?

Jeg har prøvd ut Basiron, Aberela, Differin, p-piller og tetracyclin uten varig effekt.

Jeg har sett på kostholdet, og hatt lengre perioder hvor jeg kuttet melk, appelsin, meieriprodukter generelt, mel, alkohol, snus og flere småting. Flere av disse nevnte er fortsatt ute av livet mitt, men ikke meieriprodukter.

Nå er ingen av oss leger (?), men bare på bakgrunn av det du skriver her hadde i alle fall legen min ordnet piller til deg uten å blunke. Jeg skjønner virkelig at du er skeptisk, jeg var også det etter å ha lest om det i starten.

Eneste anbefalingen jeg har er rett og slett å ta kontakt med fastlegen din og hoppe i det. Jeg har i alle fall ingen skrekkhistorier eller noe som helst å komme med som tilsier at du ikke burde gjøre det. Du vil ha løpende kontakt med legen din, og skulle mot formodning noe dukke opp som plager deg er det jo bare å slutte?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått et utslett på hendene som er irriterende. Det gjør ikke vondt eller noe, men ser ikke spesielt bra ut. Det er ikke slik jeg ser ChrisML har lagt ut bilde av for en stund tilbake, men mer mange røde prikker/småsår. Ser kortison-krem ble anbefalt der, så jeg får prøve det om ikke noen andre har en mirakel-kur?

Utsletta mine går også periodvis over til røde prikker og småsår. Men det blir bare sånn hvis jeg vasker meg mye på hendene og slurver med fuktighetskremen :).

Endret av ChrisML
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ny bivirkning for min del: Vonde hofter! Spesielt om jeg har vært mye i aktivtet, også sittet mye stille etter aktiviteten. Ikke spesielt gøy, kan være skikkelig vondt innimellom. Men men, biter tenna sammen! Ellers har jet sett helt jævlig ut på leppene i det siste. Smører så jeg må bestille nye lipbalms på iHerb rett som det er :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny bivirkning for min del: Vonde hofter! Spesielt om jeg har vært mye i aktivtet, også sittet mye stille etter aktiviteten. Ikke spesielt gøy, kan være skikkelig vondt innimellom. Men men, biter tenna sammen! Ellers har jet sett helt jævlig ut på leppene i det siste. Smører så jeg må bestille nye lipbalms på iHerb rett som det er :fnise:

Det har faktisk jeg også, stiv på en måte. Særlig etter jeg har sittet i ro en stund. Men en annen ting som plager meg akkurat nå er vonde skuldre, særlig den ene som er dårlig fra før. Der har jeg problemer med rotasjon og løft i noen bevegelser. Vet ikke om dette er pga iso, men har ikke hatt noe slikt før.. :overrasket:

300 tbl tatt, ca 100 igjen, altså rundt en måned. Så er jeg ferdig :hoppendeglad: Hvor stor dose får dere andre totalt når dere er ferdige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig! :) Høres ut som ting går bra Anette?

Ja, det går veldig bra, kuren har gjort det den skal :) Håper bare jeg ikke får noe tilbakefall. Og fy søren så godt det skal bli å slippe tørr hud og utslett! For ang utslett så har jeg også slitt med dette, og som det blir nevnt får jeg også det når jeg vasker meg mye på hendene og slurver med å smøre. Men holder jeg meg unna for mye vasking og smører så går det fort bort, selv om det ser ganske så ille ut.

Anette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så heldige dere som straks er ferdige!

Jeg er ferdig om 1,5 mnd trooor jeg. Hvis jeg har blitt bra til da. Akkurat nå har jeg 2 kjempekviser. Igjen...

Skjønner ikke hvor de kommer fra en gang for resten av huden er helt glatt og fin. Ser ingen "potensielle farer" ligger der, men et sted kommer de jo fra likevel.

Har gått litt over 3 mnd nå, og burde vel egentlig være bra nå.

Jaja - får forstette å smøre meg med tålmodighet (og fuktighetskrem!!)

Ellers går det greit mtp bivirkninger. Flasser litt i perioder og er generelt tørr. Sliter fortsatt med utslett, men har fått antihistamin som kanskje kan hjelpe. Vi får se.

Jeg er også stiv og støl i hofter og knær - og spesielt ankler! Ser ut som ei gammal kjærring når jeg står opp om morningen eller etter å ha sittet lenge.

Grugleder meg til å bli ferdig. Gleder meg pga ja..obvious reasons. Gruer meg litt fordi jeg er så redd at det skal komme tilbake med full kraft. DA blir jeg deppa da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har faktisk jeg også, stiv på en måte. Særlig etter jeg har sittet i ro en stund. Men en annen ting som plager meg akkurat nå er vonde skuldre, særlig den ene som er dårlig fra før. Der har jeg problemer med rotasjon og løft i noen bevegelser. Vet ikke om dette er pga iso, men har ikke hatt noe slikt før.. :overrasket:

300 tbl tatt, ca 100 igjen, altså rundt en måned. Så er jeg ferdig :hoppendeglad: Hvor stor dose får dere andre totalt når dere er ferdige?

Totaldosen min blir vel på 360-420 tabletter. Bestemmer litt selv tror jeg. Men regner nok med at det blir på 420 totalt. Da har jeg fått i meg litt over minimumsdose som skal være 378 tabletter.(120 mg/kg)

Sååå, jeg slutter nok når jeg har nådd ca. 130 mg/kg totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten fått en ny bivirkning på tampen; økt svetting. Irriterende greier, godt det ikke har kommet før nå. Håper det gir seg kjapt når jeg er ferdig!

Anette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten fått en ny bivirkning på tampen; økt svetting. Irriterende greier, godt det ikke har kommet før nå. Håper det gir seg kjapt når jeg er ferdig!

Anette :)

Sikker på at det ikke bare er det varme været da? Hihi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikker på at det ikke bare er det varme været da? Hihi :)

Hehe, nei det er ikke det :) Svetter mye mer enn jeg til vanlig gjør på denne tiden av året. Har aldri hatt noen problemet med at deoen ikke har gjort jobben sin f.eks, det problemet har jeg nå, ugh.

Anette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei det er ikke det :) Svetter mye mer enn jeg til vanlig gjør på denne tiden av året. Har aldri hatt noen problemet med at deoen ikke har gjort jobben sin f.eks, det problemet har jeg nå, ugh.

Anette :)

Økt svetting står på lista over bivirkinger. Jeg har ikke merka noe særlig til det, men så bruker jeg bare en deo som jeg brukte en del tid på å finne, men viser seg at er den eneste som duger.

Prøve en annen deo kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da var 201 stk av 500 piller tatt. Bare 3 mnd igjen altså.

Samme bivirkninger som før, men merker de blir gradvis værre, men ikke veldig mye værre enn når jeg starta. Men går litt periodvis av og på, noen dager merker jeg svært lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var 201 stk av 500 piller tatt. Bare 3 mnd igjen altså.

Samme bivirkninger som før, men merker de blir gradvis værre, men ikke veldig mye værre enn når jeg starta. Men går litt periodvis av og på, noen dager merker jeg svært lite.

Jeg har ca en måned igjen og merker mindre og mindre bivirkninger. Virker som det stabiliserer seg mot slutten. Huden er rimelig jevn og fin nå, men de whiteheadsen som er igjen er ikke alle slik at de bare forsvinner. Noen blir fortsatt små kviser. Men ikke noen monstre lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! Hvor mye hensyn tar dere til solen nå??

Her har det vert nydelig vær i dag, og jeg ble plutselig veldig usikker på hvor mye huden min tåler..

Jeg var ute noen timer i dag, og smurte meg med solfaktor 30 i ansiktet. var ganske rødblussen når jeg kom inn igjen. Det gikk over etter en stund, så kan ha vert trimturen jeg ble litt rød av og :)

Normalt tåler jeg solen ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smørte meg med solfaktor 30 i påska, og ble solbrent. Har skaffet meg en med faktor 50 nå, og det holder fint! (skulle bare mangle :ler:) Nå er jeg ganske solømfintlig fra før, men har aldri tidligere blitt brent ved bruk av 30. Bruker 30 på kropp da, bortsett på skuldre og bryst, der bruker jeg 50. Har ikke blitt brent på kroppen. Ikke brun heller da, når jeg tenker meg om, hehe. Blokkerer ganske bra, gitt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...