Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Jeg er trøttere enn vanlig, men har ikke sett det står som noen kjent bivirkning. ^

Jeg kom akkurat over pakningsvedlegget, og der stod det at man straks måtte slutte på iso, og kontakte lege om man fikk synsproblemer :S

Jeg har merka at jeg om kveldene sliter med å fokusere. Dette skjer om jeg konsentrerer meg veldig over lengre tid, f.eks under bilkjøring..

Ikke kjempe store problem, men nok til at jeg har lagt merke til det.

Burde jeg kontakta legen etter helga, eller er det flere som opplever dette?

Jeg har også opplevd det. Fikk beskjed om at det var en vanlig bivirkning, så jeg burde ikke kjøre på kveldstid om det ble et problem for meg. Det har gått over nå, (jeg er på slutten av kuren), nå er det ingen problem mtp på synet på kveldstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til dere som tviler: ikke gjør det, kuren er overhodet ikke så galen som alt skummelt på nett skulle tilsi :)

Pris ca 700 per gang jeg henter 90 tbl. Ganger ca 400 tabletter så blir det noen tusen til slutt. Noe av det refunderes hvis du søker.

Spm til dere som et ferdige eller på slutten av kuren: opplevde dere at øynene ble veldig trette og slitne, og poser under øynene? Har aldri hatt det før, men ser sliten ut for tiden. Er også veldig trett.

Jeg ser også ganske sliten ut for tiden, men tror egentlig det er pga stress og skole :ler: . Men øynene er jevnt over alltid litt såre og røde, og det er de ikke til vanlig. Hjelper med de øyedråpene man får på apotek som varer lengst, Systane Ultra. Prøvde noen andre først, men de lindret bare midlertidig.

Endret av finkel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også ganske sliten ut for tiden, men tror egentlig det er pga stress og skole :ler: . Men øynene er jevnt over alltid litt såre og røde, og det er de ikke til vanlig. Hjelper med de øyedråpene man får på apotek som varer lengst, Systane Ultra. Prøvde noen andre først, men de lindret bare midlertidig.

Skal prøve de øyedråpene og se om det blir litt bedre. Det er liksom som om øynene er litt trette og svir en del hele tiden. Litt overanstrengte på en måte.

Et par uker igjen, så tror jeg at jeg nærmer meg 400 tbl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Jeg er trøttere enn vanlig, men har ikke sett det står som noen kjent bivirkning. ^

Jeg kom akkurat over pakningsvedlegget, og der stod det at man straks måtte slutte på iso, og kontakte lege om man fikk synsproblemer :S

Jeg har merka at jeg om kveldene sliter med å fokusere. Dette skjer om jeg konsentrerer meg veldig over lengre tid, f.eks under bilkjøring..

Ikke kjempe store problem, men nok til at jeg har lagt merke til det.

Burde jeg kontakta legen etter helga, eller er det flere som opplever dette?

Hei terri!

Jeg har også problemer med øynene. Har skrevet om det her i tråden før, men en kort recap: hudlegen sa jeg skulle ta en pause fra iso inntil jeg fikk sjekket øynene hos øyelege. Jeg gikk til et privat senter, hvor de utførte alle tenkelige tester. Det de fant ut, var at tårevæskesammensetningen min var uvanlig, og at det er derfor øynene føles tørre/såre, og var også årsaken til at jeg får et sløret syn (men de mente det kun var min egen personlige oppfattning, fordi ingen av testene tilsa at synet skulle være sløret/dårlig). Dette hadde overhode ingenting med isoen å gjøre, så jeg begynte med tablettene igjen. Eneste "hassle"'n er at jeg nå må bruke øyegele og øyesalve flere ganger daglig, men det var jo greit å finne ut av. Og som sagt; hadde ingenting med isoen å gjøre :)

Heh, vil aldri høres normalt ut å si "nå skal jeg smøre øynene" !!

Nå har jeg bare noen dager igjen.. ferdig på onsdag!!! *glede seg*

Kan jeg spørre dere andre om solkrem? Jeg bruker en med faktor 50. Men, på alle solkremene jeg har lest på, står det at de ikke kan brukes på huden rundt øynene. Er eneste beskyttelsen for dette området solbriller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg på min syvende dag med iso!

Til nå har jeg ikke merket særlig mye til medisinen, bortsett i fra litt småtørre lepper.

Har heller ikke hatt "the initial breakout" ennå. Gruer meg...

Når kom det hos dere? Ble kvisene større og mer betente enn vanligvis, eller ble de bare flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg på min syvende dag med iso!

Til nå har jeg ikke merket særlig mye til medisinen, bortsett i fra litt småtørre lepper.

Har heller ikke hatt "the initial breakout" ennå. Gruer meg...

Når kom det hos dere? Ble kvisene større og mer betente enn vanligvis, eller ble de bare flere?

Misunner deg veldig på at du har kommet igang! Prøvde å ringe en privat hudlege jeg fant fire ganger på fredag, men de tok ikke tlf... Og de har ikke ringt igjen. Kribler etter å begynne på dem! Så får ringe igjen imorgen.

Skulle gjerne hatt time på dagen! Får de fleste skikkelig utbrudd før det blir bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min har nå gått på tablettene i snart 10 uker.

Hun har bare blitt bedre og bedre etterhvert uten noe stort utbrudd i begynnelsen.

Så det er ikke sikkert man får det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med angrepillen under iso-kur? Vet ikke om det er trygt :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Jeg skal bare ta en pille hver dag til august. Legen mente da jeg ikke kom til å få et utbrudd siden dosen var så lav, og at dette utbruddet som regel kom når man startet på for høy dose.

Jeg skal til syden om en uke og er spent på hvordan dette kommer til å gå.

Til nå har jeg ikke merket noen bivirkninger og jeg har gått på pillene en uke..

Til AB rett over: Jeg tror absolutt jeg ville hørt med legen om det med angrepillen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Jeg skal bare ta en pille hver dag til august. Legen mente da jeg ikke kom til å få et utbrudd siden dosen var så lav, og at dette utbruddet som regel kom når man startet på for høy dose.

Jeg skal til syden om en uke og er spent på hvordan dette kommer til å gå.

Til nå har jeg ikke merket noen bivirkninger og jeg har gått på pillene en uke..

Til AB rett over: Jeg tror absolutt jeg ville hørt med legen om det med angrepillen!!!

Jenta mi startet på to piller og gikk opp til tre etter 1,5 mnd., og ikke noe stort utbrudd likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg inne på min 8. dag med 2x40mg, og merker lite til bivirkningene sålangt. Huden er ikke tørr - derimot normal og myk. Leppene er litt småtørre, men ikke noe plagsomt.

Men det er vel slik at bivirkningene kommer litt snikende på..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt 2 kapsler iso. hver dag nå i nesten 100 dager :)

For øyeblikket har jeg få bivirkinger, utenom tørre lepper og tørr hud. Merker også at jeg får eksem og kløe på armene hvis jeg ikke smører meg med fuktighetskrem etter dusj.

Jeg synes at ulike bivirkinger kommer og går, spesielt det å være trøtt, sliten og søvnig. Dette er bivirkinger jeg har merket mye av de siste ukene. Noen dag tok jeg flere kapsler enn 2,og da merket jeg veldig at jeg fikk disse bivirkningene.

Hadde store utbrudd i begynnelsen av kuren (startet 2 uker ut i kuren og varte i flere uker), men nå er huden min fin. Har færre kviser, men kan fortsatt få litt store. For det meste er dem små, og jeg har ingen hudormer og kviser med puss i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått time hos privat hudlege imorgen! :jepp:

Hvor ille må det være før legen vil skrive ut Iso egentlig?

Jeg har tidligere fått utskrevet Ery-Max tabletter da jeg var hos hudlege sist etter henvisning fra fastlege, jeg er ikke helt sikker på hva som er i dem, men jeg har hørt at hudlegen vil at de fleste skal prøve en form for antibiotika før Roaccutan? Var det tetracyklin de het? Eller det er gjerne forskjellige navn..

Men jeg vil ikke gå på dem! Jeg vil rett på Roaccutan! Er det noe jeg burde si eller slik for å få dem? Jeg vil ikke betale 900 kr hos hudlege imorgen, for så å gå derfra uten å få med meg resept på de tablettene!! :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg fått time hos privat hudlege imorgen! :jepp:

Hvor ille må det være før legen vil skrive ut Iso egentlig?

Jeg har tidligere fått utskrevet Ery-Max tabletter da jeg var hos hudlege sist etter henvisning fra fastlege, jeg er ikke helt sikker på hva som er i dem, men jeg har hørt at hudlegen vil at de fleste skal prøve en form for antibiotika før Roaccutan? Var det tetracyklin de het? Eller det er gjerne forskjellige navn..

Men jeg vil ikke gå på dem! Jeg vil rett på Roaccutan! Er det noe jeg burde si eller slik for å få dem? Jeg vil ikke betale 900 kr hos hudlege imorgen, for så å gå derfra uten å få med meg resept på de tablettene!! :snurt:

Ery Max er antibiotika. Så da kan du med hånden på hjertet si at det har du prøvd. Hvis du i tillegg har prøvd mange ulike lokalbehandlinger så skal det vel ikke være noe problem :) Fortell om stadig tilbakevendende kviser, arr osv om det du plages med. Kan godt være at han spør deg om å bruke p piller Diane, så hvis du ikke har det, og ikke reagerer negativt på den type prevensjon så kan jo det ev være en idé.

Jeg er langt fra en av de mest plagte, men har hatt kviser siden jeg var 13, er nå langt over 30. Hudlegene pleier å se an flere ting når de forskriver iso, kviser over lang tid er en av dem. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke så plaget, men jeg hadde litt kviser når jeg var hos hudlegen..

Allikevel var han litt skeptisk til å gi meg roa.. Jeg fortalte alt jeg hadde prøvd,blant annet forskjellige reseptfrie og respetpliktige kremer, alt hos hudpleier, diane og tetralysal.

Alikevel var han litt skeptisk. Jeg fortalte så hvordan huden preget dagliglivet mitt og at det gikk ut over livskvaliteten min.

Jeg tror også det at jeg er i midten av 20-årene var relevant.. I tillegg sa jeg at mamma på snart 60 fortsatt har litt kviser og av en eller annen grunn følte jeg det var utslagsgivende.. hehe!

Min hudlege sa også at at det kunne være smart og avvente situasjonen til over sommeren, men min hud blir aldri bedre av sol så det sa jeg også..

Hmm.. nå virker det som jeg maste veldig etter roa.. det gjorde jeg ikke og det var absolutt legen som tok avgjørelsen.. Jeg ville bare ha noe som fungerte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ery Max er antibiotika. Så da kan du med hånden på hjertet si at det har du prøvd. Hvis du i tillegg har prøvd mange ulike lokalbehandlinger så skal det vel ikke være noe problem :) Fortell om stadig tilbakevendende kviser, arr osv om det du plages med. Kan godt være at han spør deg om å bruke p piller Diane, så hvis du ikke har det, og ikke reagerer negativt på den type prevensjon så kan jo det ev være en idé.

Jeg er langt fra en av de mest plagte, men har hatt kviser siden jeg var 13, er nå langt over 30. Hudlegene pleier å se an flere ting når de forskriver iso, kviser over lang tid er en av dem. Lykke til!

Ok, det er jo bra å vite! :) Jeg har ikke prøvd Diane, men det er vel heller ikke en permanent løsning?

Jeg er heller ikke et "ekstremtilfelle". I hvert fall ikke ved første øyekast. Men synes selv jeg har ganske mye. Har godt over hundre komedoner. Og for øyeblikket har jeg 10 kviser spredt i ansikt, hvorav 3 av dem er betente og veldig vonde. Har også fått mye arr, spesielt i pannen og ene kinnet. Jeg er ganske sikker på at jeg er kandidat for Iso! :jepp:

Det er en annen ting jeg lurer på-hvordan er det med prevensjon under kuren? (Jeg vet jo man må ha det) Jeg går for øyeblikket ikke på noe prevensjon, men er kondom greit? I så fall..sier man bare til legen at man bruker kondom? :sjenert:

Og dere som har gått til privat hudlege, må man ikke dit hver måned for å ta blodprøve og få ny resept? Dette blir vel grisedyrt? :tristbla:

Endret av Lilje:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei!

Dere som går på Iso:

-Er det ingen alkohol mens man går på kuren?

-Kan man være hele dager på stranden så lenge man er flink å smøre seg?(skal 2 uker til syden i sommer)

-Hvor mange her fikk større utbrudd i begynnelsen av kuren? Vil ikke ha dette utbruddet midt i ferien:-(

Tusen takk for svar dere! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det er jo bra å vite! :) Jeg har ikke prøvd Diane, men det er vel heller ikke en permanent løsning?

Jeg er heller ikke et "ekstremtilfelle". I hvert fall ikke ved første øyekast. Men synes selv jeg har ganske mye. Har godt over hundre komedoner. Og for øyeblikket har jeg 10 kviser spredt i ansikt, hvorav 3 av dem er betente og veldig vonde. Har også fått mye arr, spesielt i pannen og ene kinnet. Jeg er ganske sikker på at jeg er kandidat for Iso! :jepp:

Det er en annen ting jeg lurer på-hvordan er det med prevensjon under kuren? (Jeg vet jo man må ha det) Jeg går for øyeblikket ikke på noe prevensjon, men er kondom greit? I så fall..sier man bare til legen at man bruker kondom? :sjenert:

Og dere som har gått til privat hudlege, må man ikke dit hver måned for å ta blodprøve og få ny resept? Dette blir vel grisedyrt? :tristbla:

Hei! Høres absolutt ut som du er en kandidat for Iso.

Jeg bruker kun kondom som prevensjon under kuren (har gått i 4 mnd). Ba pent om å få slippe p-piller fordi jeg absolutt ikke hadde lyst til å starte påd et igjen etter 1 år uten. Det gikk greit så lenge jeg var inneforstått med konsekvensene av å bli gravid. Og det er jeg jo.

Jeg går også til privat hudlege - og ja! Det er GRISEDYRT! betaler over 900 kr i mnd for konsultasjon + gravi.test + 40 kr for blodprøver + 820 kr i tabletter HVER mnd. i tilleg til at min lege hele tiden har nye kremer og stæsj han mener jeg absolutt må bruke og da blir det enda dyrere. Blir nok opp mot 10.000 kr til sammen - mulig enda mer. Uff, har aldri regna på det før jeg. Så dette BØR funke!!! Og kvisene bør holde seg unna for evig tid!

Får igjen noen tusenlapper for medisinen da. Kan søke hos NAV etter at kuren er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært hos hudlegen! Sitter igjen med blandende følelser og 2 pakker med Iso..

Hun tvilte ikke et sekund med å gi meg det..

Det BLE grisedyrt ja, og nå gruer jeg meg til å begynne på dem rett før ferien, "eksplosjonsutbruddet" kommer mest sansynlig akkurat når jeg er på ferie i syden, jeg må være forsiktig med soling, og jeg ELSKER å sole meg, og være i solen, og jeg skal være 3 uker i syden! Og jeg kan ikke drikke alkohol..

Dette er jo såå nedtur! Samtidig vil det vel ikke være noe bedring i huden i løpet av sommeren heller, så jeg kunne vel like godt ventet til jeg har time hos offentlig hudlege 27. august..

Men nå føler jeg ikke at jeg kan vente med å begynne på dem, for da er 1050 kr (som jeg betalte idag) liksom bortkastet..

Trodde jeg skulle være glad nå, men så er jeg ikke det.... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Dette er sikkert spurt om før, men dere som er ferdige med kuren; hvilken hudpleie bruker dere? Rens, maske, peeling?

Og igjen; solkrem? Rundt øynene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...