Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Noen her som har brukt tretinoin-krem? Har begynt å få dype, betente kviser som etterlater arr og lurer på om dette kan ha effekt... 

Anonymkode: 01038...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Da har jeg startet på isotretinoin kur, huden min er helt ødelagt etter svangerskap og ammingen, så håper inderlig at dette har god effekt uten altfor mye bivirkninger. Jeg skal foreløpig starte på en dose på 1 kapsel om dagen og stå på dette 1 år. Ved behov skal dosen økes. 

Jeg har en del hudpleieprodukter fra før, men ser at jeg må bytte ut det meste. 

Håper kvisene forsvinner raskt, er i midten av 30-årene, og er så utrolig lei av "tenåringshud". 

Jeg har også en del arr fra kvisene (som hull eller søkk i huden), typiske aknearr. Når jeg er ferdig med kuren og det har gått 6 måneder vurderer jeg laserbehandling. Er det noen som har erfaring med det? Fungerer det? Er det veldig vondt? Eventuelt en klinikk å anbefale? 

Anonymkode: 99361...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2023 den 10.52):

Da har jeg startet på isotretinoin kur, huden min er helt ødelagt etter svangerskap og ammingen, så håper inderlig at dette har god effekt uten altfor mye bivirkninger. Jeg skal foreløpig starte på en dose på 1 kapsel om dagen og stå på dette 1 år. Ved behov skal dosen økes. 

Jeg har en del hudpleieprodukter fra før, men ser at jeg må bytte ut det meste. 

Håper kvisene forsvinner raskt, er i midten av 30-årene, og er så utrolig lei av "tenåringshud". 

Jeg har også en del arr fra kvisene (som hull eller søkk i huden), typiske aknearr. Når jeg er ferdig med kuren og det har gått 6 måneder vurderer jeg laserbehandling. Er det noen som har erfaring med det? Fungerer det? Er det veldig vondt? Eventuelt en klinikk å anbefale? 

Anonymkode: 99361...032

Jeg har gått på samme dose som deg i ett år og 5 måneder og er nå på nedtrapping. Veldig lite bivirkninger, bare tørr hud (lepper og hender spesielt) og huden ble mer sensitiv for sol. Gikk ei stund før jeg merket god virkning, men er veldig fornøyd nå- ingen kviser og fin hud!

Er du sikker på at du må bytte hudpleie? Du trenger ikke bytte ut om det fungerer, men personlig likt jeg veldig godt ansiktskrem og rens fra la roche-posay for hud på kur. 

Lykke til, og husk solkrem året rundt! 

Anonymkode: 98394...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei.

Tatt min første pille i dag. Andre gang jeg skal bruke denne medisinen. Første gang var i 2018 (Artig at denne tråden fortsatt er aktiv).

Forrige gang tok jeg kuren pga problemer med store cystiske kviser, særlig på rygg og i nakken. Har hatt svært lite problemer med kviser i etterkant. Dessverre så har jeg siden fått Rosacea. En del forskning på denne medisinen har skjedd på de 5 årene som har gått siden sist. I samarbeid med hudlege har jeg satt i gang med lavdose kur på denne medisinen. Jeg skal kun ta 20mg annenhver dag og jeg håper at jeg unngår de verste bivirkningene. Dersom ønsket effekt oppnås, så skal jeg finne lavest mulig dose for å opprettholde effekten. Kanskje bare 20mg i uken. Og legen mener at jeg fint kan gå på lav dose inn i evigheten om nødvendig. Er visst flere som gjør dette nå om dagen. Virker som at det er blitt mindre restriksjoner rundt denne medisinen enn det var for 5 år siden. Skal fortsatt ta blodprøver innimellom for å følge opp. Jeg er mann, så problematikken rundt graviditet er ikke et tema.

Forrige gang tok jeg 60-80 mg daglig og opplevde ekstremt tørr og flassende hud i ansiktet. Leppene var konstant tørre og sprukket og hodebunnen flasset. Det var veldig slitsomt. Og hvis jeg ikke får mer levlige bivirkninger på lav dose så er det uaktuelt for meg å fortsette. Jeg regner med leppene blir tørre selv på lav dose, og huden håper jeg blir noe tørrere da rosacea har gitt meg ekstremt fet hud. Så lenge den blir "normalt" tørr så er det egentlig optimalt.

Jeg er veldig spent på dette løpet og jeg finner lite personlige erfaringer ved bruk av denne medisinen mot rosacea, så jeg tenkte jeg skulle poste litt her fortløpende på hvordan jeg opplever dette.

Har ikke tatt stilling til eventuelle kremer å bruke enda da jeg ikke vet hvordan bivirkninger blir på så lav dose. Forhåpentligvis kan jeg fortsette med det jeg allerede bruker. Som nevnt er huden min i utgangspunktet altfor fet og rosacea gir uansett solsensitiv hud, så solkrem er i daglig bruk hele året fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...