Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

gohege skrev (11 timer siden):

Nå opplevde jeg ganske få bivirkninger heldigvis, men de forsvant gradvis ila en uke ca. De mest fremtredende var tørr hud og en sprekk i munnviken som kom seg ganske raskt etter slutt. Jeg tok to tabl om dagen (40 mg blir det vel).

Takk for svar! Håper det går like raskt for meg

Anonymkode: eac0e...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynte på isotretinoin for en ukes tid siden. Har prøvd det meste før det, og ikke hatt noen effekt av noe.

Huden i ansiktet har begynt å prelle litt av sånn som den gjør når man er blitt solbrent, og leppene er ubehagelige og stramme. Så driver å smører og smører. 

Blir litt overrasket over hvor lett legen min har tatt på dette. For jeg ble ikke fortalt noe om å testes for graviditet eller blodprøver. Så da jeg leste om det i pakningsvedlegget dro jeg rett å kjøpte graviditetstest. Veldig overrasket over akkurat det, når jeg leser at andre ikke får ut mer på resepten før alt er sjekket opp i. Så jeg får bare ta ansvar får de tingene selv fremover. Må tilbake til legen om et par uker for ny resept, så håper legen tenker blodprøver da. Så får jeg stille med negativ graviditetstest samtidig. 

Har fått beskjed om at jeg må gå på det i 3-4 måneder, men ser andre går mye lengre. Så spent på hvor lang tid ting tar. Hadde vært veldig fint å føle seg vel i sin egen hud etterhvert.

 

Anonymkode: 867be...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 19.2.2021 den 11.38):

Jeg begynte på isotretinoin for en ukes tid siden. Har prøvd det meste før det, og ikke hatt noen effekt av noe.

Huden i ansiktet har begynt å prelle litt av sånn som den gjør når man er blitt solbrent, og leppene er ubehagelige og stramme. Så driver å smører og smører. 

Blir litt overrasket over hvor lett legen min har tatt på dette. For jeg ble ikke fortalt noe om å testes for graviditet eller blodprøver. Så da jeg leste om det i pakningsvedlegget dro jeg rett å kjøpte graviditetstest. Veldig overrasket over akkurat det, når jeg leser at andre ikke får ut mer på resepten før alt er sjekket opp i. Så jeg får bare ta ansvar får de tingene selv fremover. Må tilbake til legen om et par uker for ny resept, så håper legen tenker blodprøver da. Så får jeg stille med negativ graviditetstest samtidig. 

Har fått beskjed om at jeg må gå på det i 3-4 måneder, men ser andre går mye lengre. Så spent på hvor lang tid ting tar. Hadde vært veldig fint å føle seg vel i sin egen hud etterhvert.

 

Anonymkode: 867be...ce3

Legen, som i fastlegen?

Jeg fikk beskjed om at kuren måtte settes i gang av hudlege, men fastlegen kunne følge opp etter det. 
 

Hvor lenge du må på på kuren kommer an på kroppsvekt og hvor mange tabletter du tar per dag. Kanskje du går på en høy dose per dag for å korte ned tidsperioden?

Anonymkode: eac0e...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Går på isotretinoin for tredje gang. Den første gangen hadde jeg ekstremt mye hårtap, og er veldig redd for å få det denne gangen også. Bruker kun en kapsel daglig. Har ikke fullført første måneden engang, og håret er allerede tørt og blir ikke fett. Kan gå dagesvis uten hårvask. Flere med veldig tørt hår ? Hvilken Shampo og balsam bruker dere? Jeg er  veldig redd hodebunnen skal bli flassete med masse håravfall.

Anonymkode: d2dd5...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Går på isotretinoin for tredje gang. Den første gangen hadde jeg ekstremt mye hårtap, og er veldig redd for å få det denne gangen også. Bruker kun en kapsel daglig. Har ikke fullført første måneden engang, og håret er allerede tørt og blir ikke fett. Kan gå dagesvis uten hårvask. Flere med veldig tørt hår ? Hvilken Shampo og balsam bruker dere? Jeg er  veldig redd hodebunnen skal bli flassete med masse håravfall.

Anonymkode: d2dd5...d38

Tar 3 om dagen, ferdig innen 3 uker nå. Kur nummer 2. Jeg bruker ei hvit shampoflaske for tørr hodebunn fra vita 😅 husker ikke hva den heter.

Kan man få hårtap? Har nemlig fått litt tynnere hår i vikene, tenkte dette var tilfeldig/alder. Er kvinne 32 år.

Anonymkode: 99247...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tar 3 om dagen, ferdig innen 3 uker nå. Kur nummer 2. Jeg bruker ei hvit shampoflaske for tørr hodebunn fra vita 😅 husker ikke hva den heter.

Kan man få hårtap? Har nemlig fått litt tynnere hår i vikene, tenkte dette var tilfeldig/alder. Er kvinne 32 år.

Anonymkode: 99247...b7f

Vasker håret én gang i uka. Blir aldri fett. Deilig 😁 snart tilbake til vask annenhver dag... 

Anonymkode: 99247...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Jeg begynte på iso 3. juni. Ønsket en myk start uten for kraftige bivirkninger, så jeg har tatt en kapsel annenhver dag og skal øke til en kapsel daglig etter to uker. Hittil kjenner jeg lite til bivirkninger. Må bruke lepomade mer hyppig og er noe tørr i øynene om morgenen. Når det gjelder kvisene har jeg ikke sett noen endring enda. Ingen forverring, men popper fortsatt opp en til to nye daglig. Det eneste er at de modnes fortere.

Det har vært mindre aktivitet i denne gruppen de siste ukene, men hvis noen andre går på kuren og er inne på denne siden, deler jeg gjerne erfaringer, frustrasjon og gleder fremover gjennom kuren :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på kuren for 2-3 år siden, og må si at det absolutt var verdt det. Jeg har hatt noen utbrudd i forbindelse menstrasjon, og noen kviser innimellom.  Vært sykt redd for å gå tilbake til samme tilstand som tidligere, men det har altså ikke skjedd. Til dere som går på den kuren nå, det er kanskje kjipt og en del irriterende bivirkninger, men virkelig verdt det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått på iso i to uker, 20 mg annenhver dag. De to siste dagene har det poppet opp en del vonde kviser. Kan ikke si at det er verre utbrudd enn hva jeg kunne få før kuren, men det er nok på lik linje. Jeg håper dette er tilfeldig og at jeg ikke går inn i «oppstartsutbruddet». Hadde vært så deilig om jeg var en av de som slapp det, selv om jeg tviler. Når opplevde andre at utbruddet startet og hvor lenge varte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg drar opp denne tråden igjen. Begynte på isotretinoin for en uke siden og merker at huden er begynt å bli tørrere. Jeg kan nå ha sminke på en hel dag uten at jeg blir fet i huden, men kvisene er der enda. Har ikke merket noen forverring og håper ikke at jeg er en av de som får det.

Leppene er begynt å bli tørre og flassete, men kjøpte noe for det på apoteket som hjelper heldigvis.

Jeg har også merket at hodebunnen er blitt tørrere og mer irritert, men har vasket håret som jeg pleier å gjøre. Pleier å vaske det to ganger med shampoo i dusjen, men det tenker jeg at jeg kan droppe nå. Ikke sikkert at jeg må vaske håret annenhver dag etterhvert heller for det er mye mindre fett enn tidligere. Litt deilig også siden jeg har vært plaget med veldig fett hår over lengre tid nå.

Jeg har vært plaget med akne veldig lenge og har prøvd alt annet enn isotretinoin, men annen går ikke bort samme hva så nå bestemte jeg meg for å prøve isotretinoin.

Anonymkode: 5ff1c...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg drar opp denne tråden igjen. Begynte på isotretinoin for en uke siden og merker at huden er begynt å bli tørrere. Jeg kan nå ha sminke på en hel dag uten at jeg blir fet i huden, men kvisene er der enda. Har ikke merket noen forverring og håper ikke at jeg er en av de som får det.

Leppene er begynt å bli tørre og flassete, men kjøpte noe for det på apoteket som hjelper heldigvis.

Jeg har også merket at hodebunnen er blitt tørrere og mer irritert, men har vasket håret som jeg pleier å gjøre. Pleier å vaske det to ganger med shampoo i dusjen, men det tenker jeg at jeg kan droppe nå. Ikke sikkert at jeg må vaske håret annenhver dag etterhvert heller for det er mye mindre fett enn tidligere. Litt deilig også siden jeg har vært plaget med veldig fett hår over lengre tid nå.

Jeg har vært plaget med akne veldig lenge og har prøvd alt annet enn isotretinoin, men annen går ikke bort samme hva så nå bestemte jeg meg for å prøve isotretinoin.

Anonymkode: 5ff1c...76b

Anbefaler deg å ikke ha sminke på huden. Huden blir raskere fin uten.

Anonymkode: c5ce4...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 14.4.2022 den 9.29):

Anbefaler deg å ikke ha sminke på huden. Huden blir raskere fin uten.

Anonymkode: c5ce4...892

Oj, så visst ikke denne, men jeg har bare sminke på når jeg skal ut blant folk. Huden ser såpass stygg ut at jeg ikke orker å gå uten.

------

Nå har jeg gått på iso i to uker og jeg har hatt endel utbrudd i løpet av den tiden. Mer enn jeg har pleid å ha så antar at jeg er en av de som blir verre før de blir bedre. Utenom det merker jeg at huden er blitt litt tørrere og da spesielt rundt nesa, leppene og har fått tilbake litt eksem på hendene, men er flink til å smøre meg da.

Jeg merker også at hodebunnen er blitt mer sensitiv og tørr så jeg har måttet bytte hårproduktene jeg nå bruker. Reagerer på endel av det så det meste av det jeg bruker kan jeg ikke bruke lenger.

Ellers har jeg lest at man skal være forsiktig med alkohol og nå drikker jeg ikke mye sånn ellers heller, men tar meg noen ganger er glass vin eller to til maten. Jeg har kun gjort det en gang nå og det gikk greit, men tenker at det er best å holde seg mest mulig unna det.

Jeg har ikke merket så mye til at kontaktlinsene som jeg bruker er noe tørrere enn ellers, men det er greit for min del.

Anonymkode: 5ff1c...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har nå gått på isotretinoin i snart to måneder og det går greit synes jeg. Var på kontroll denne uka og da fikk jeg vite at jeg må gå på iso i ett år ca. Det virker lenge, men så lenge jeg ikke får flere bivirkninger så tror jeg det kommer til å gå greit.

Jeg fikk et eksemutbrudd for noen uker siden og prøvde å først bruke fuktighetskrem for eksem, men det fungerte ikke. Så prøvde jeg hydrokortison, men det fungerte heller ikke. Så fikk en annen krem hos hudlegen og den ser ut til å fungere.

Eksemutbruddet er den mest irriterende bivirkningen hittil. Ellers er det tørt hud, tørre lepper og tørr hodebunn. Jeg har vært nødt til å bytte ut flere produkter, men føler at jeg har det sånn ca under kontroll. Sminke får jeg ikke til å sitte fint. Prøvde å bytte ut foundationen, men den nye sitter heller ikke fint på. Jeg prøver å gå mest mulig uten sminke, men av og til ønsker jeg å ha sminke på.

Jeg får fortsatt litt kviser og jeg er kanskje ikke så tålmodig akkurat der. Ønsker at de skal forsvinne, men hudlegen sa at jeg måtte være tålmodig.

Anonymkode: 5ff1c...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som brukte roaccutane, har dere prøvd å kutte ut både melkeprodukter og koffein fra kostholdet? (Like strengt som om dere var hyperallergiske)

Jeg reagerer på begge deler. Og får vonde byller som varer i månedsvis om jeg ikke holder meg unna.

Anonymkode: 62978...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har nå gått på isotretinoin i snart to måneder og det går greit synes jeg. Var på kontroll denne uka og da fikk jeg vite at jeg må gå på iso i ett år ca. Det virker lenge, men så lenge jeg ikke får flere bivirkninger så tror jeg det kommer til å gå greit.

Jeg fikk et eksemutbrudd for noen uker siden og prøvde å først bruke fuktighetskrem for eksem, men det fungerte ikke. Så prøvde jeg hydrokortison, men det fungerte heller ikke. Så fikk en annen krem hos hudlegen og den ser ut til å fungere.

Eksemutbruddet er den mest irriterende bivirkningen hittil. Ellers er det tørt hud, tørre lepper og tørr hodebunn. Jeg har vært nødt til å bytte ut flere produkter, men føler at jeg har det sånn ca under kontroll. Sminke får jeg ikke til å sitte fint. Prøvde å bytte ut foundationen, men den nye sitter heller ikke fint på. Jeg prøver å gå mest mulig uten sminke, men av og til ønsker jeg å ha sminke på.

Jeg får fortsatt litt kviser og jeg er kanskje ikke så tålmodig akkurat der. Ønsker at de skal forsvinne, men hudlegen sa at jeg måtte være tålmodig.

Anonymkode: 5ff1c...76b

Ett år? Hvorfor så lenge? Hvor mange kapsler tar du daglig da?

Anonymkode: c5ce4...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ett år? Hvorfor så lenge? Hvor mange kapsler tar du daglig da?

Anonymkode: c5ce4...892

Det går på vekt og jeg er ganske høy og veier derfor mer enn andre kvinner. Jeg tar en kombinasjon av 1 og 2 kapsler annenhver dag. Egentlig skulle jeg begynne å ta 2 kapsler hver dag, men på grunn av eksemutbruddet så ble det vekselsvis 1 og 2.

Det hadde nok blitt mer bivirkninger om jeg hadde tatt flere pr dag og de jeg har nå er til å leve med.

Anonymkode: 5ff1c...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det går på vekt og jeg er ganske høy og veier derfor mer enn andre kvinner. Jeg tar en kombinasjon av 1 og 2 kapsler annenhver dag. Egentlig skulle jeg begynne å ta 2 kapsler hver dag, men på grunn av eksemutbruddet så ble det vekselsvis 1 og 2.

Det hadde nok blitt mer bivirkninger om jeg hadde tatt flere pr dag og de jeg har nå er til å leve med.

Anonymkode: 5ff1c...76b

Ok - jeg veier litt over 60 kg (170 høy) og tok tre kapsler daglig i seks mnd. Trodde det var det «vanlige». 

Anonymkode: c5ce4...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ok - jeg veier litt over 60 kg (170 høy) og tok tre kapsler daglig i seks mnd. Trodde det var det «vanlige». 

Anonymkode: c5ce4...892

Ikke nødvendigvis. Det kommer nok an på hvor godt man tolererer dem og bivirkninger man får. Jeg vil heller gå litt lenger enn å få enda flere bivirkninger. Kanskje eksem er en mild bivirkning, men plagsom nok for meg. Jeg hadde jo håpet å være ferdig tidligere, men da måtte jeg jo ha hatt en høyere dose hver dag.

Anonymkode: 5ff1c...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei dere! 
Drar opp denne igjen i håp om noen svar angående det jeg fikk høre i dag. 

Har lest en del her allerede (startet på side 200 og jobba meg frem til 209 før jeg nå hoppa til siste side), men akkurat dette har jeg foreløpig ikke funnet noe om.

Hentet ut på blåresept for første gang nå i dag, og hun som hjalp meg på apoteket hadde nettopp vært gjennom samme kuren, og hadde masse gode tips, råd og erfaringer å komme med - og glad er jeg for det! 😄 
Men hun nevnte noe jeg foreløpig ikke har lest noe om på de få sidene jeg har vært på - om at jeg bør være forsiktig med matvarer som inneholder mye vitamin A mens jeg går på kuren (egg inneholder visst mye av dette), siden dette kan gjøre ting verre. Noen som har noe mer erfaring med dette som de kan dele? 
 

Starter for øvrig opp på en skikkelig hestekur, med tre tabletter (20 mg) fra første dose. Kan bli spennende, når jeg ser at andre gradvis trapper opp osv. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp startet på dette selv (gått ca. en uke nå), og i forbindelse med at jeg bruker ull innerst i vinterhalvåret har jeg trolig fått en kjempereaksjon på nettopp dette. Startet med kløe og antydning til utslett torsdag, til å være så ille fredag at jeg måtte ta av ulltrøya og heller fryse resten av dagen. 

Nå har jeg et kjempehissig rødt utslett over store deler av overkroppen - hals, nakke, skuldre, litt av ryggen og hele brystet - til under puppene. Smører som en gal med La Roche-Posay Lipikar Baume AP+M (både lotion og stift), men det har foreløpig ikke blitt noen merkbar bedring, fire dager etter at dette startet.
Det klør noe helt grusomt, er knallrødt og varmt.
Legen mener jeg skal se det an litt til og foreslår både kontakteksem, medikamentutslett og elveblest (men det er foreløpig ikke vablete eller hovent, så sistnevnte tviler jeg litt på) og at jeg kan forsøke antihistaminer mot dette. Problemet er bare at jeg allerede tar to allergitabletter om dagen hver dag hele året, så jeg kan ikke øke noe mer her. 

Er det noen andre her som har vært borti denne typen utslett i forbindelse med oppstart på Isotretinoin? 
Passe desperat etter gode løsninger akkurat nå. 

Anonymkode: f2eb6...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...