Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Anonymous11 skrev (På 21.3.2023 den 18.59):

Starter nedtrapping i dag, så da er jeg ferdig i juni en gang om jeg tar det så forsiktig som jeg planlegger nå 😄 Gått på 60mg hele veien - går ned til 40 i en mnd nå, deretter 20 en stund før jeg går ned til 20mg annenhver dag og til slutt kutter de helt ut. Spent på å se om resultatene blir værende, håper inderlig det 😬

Det tok en ukes tid eller så før jeg begynte å merke det, men har heller aldri vært «akutt» tørr siden jeg også har vært flink med forebygging. Brukte BB-cream med solfaktor første tiden, var den som avslørte de tørre områdene etterhvert siden all fargen samlet seg i disse områdene. 😆
Leppene var jeg også flink å forebygge på, men det har gått i perioder. Nå har jeg gått med forkjølelsessår i begge munnvikene de siste to-tre ukene, mens jeg i andre perioder bare har vært en anelse tørr eller helt fin.

Ser du spør om tips til solkrem, og nå vet ikke jeg hvordan din hudtone er - men jeg har sverget til Origins Ginzing Tinted Day Cream SPF40 i mange år allerede. Gikk over til BB omtrent samtidig som jeg startet på iso, men er Origins sin jeg alltid lander tilbake på. Ta gjerne en tur innom f.eks kicks og prøv den på, for den kan virke litt mørk på enkelte. Selv er jeg typisk nordisk med lys hud og grønne øyne, men blir ganske fort brun når jeg er ute i sola allikevel. Den er litt i grenseland når jeg er på mitt blekeste, men helt gull ellers. 😅 Bruker den over den vanlige dagkremen (eller i mitt tilfelle, nattkrem døgnet rundt). 
Alternativt har du også La Roche-Posay Anthelios med spf 50, den bruker jeg en del på sommeren. 😊

Takk for tips, jeg skal sjekke ut de! Har tittet på den LRP solkremen allerede faktisk. Er litt redd for å begynne med nye produkter nå, redd de skal gi meg mer kviser enn nødvendig nå. Men solkremen jeg har brukt før har gått ut av produksjon ser det ut til. 
 

Blir deilig for deg å bli ferdig til sommeren! Håper jeg ser litt bedre ut innen sommeren selv 🤪 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymous11 skrev (På 23.3.2023 den 13.44):

Mens det fortsatt er aktivitet i tråden.. 

Er det noen andre her som har vært plaget med tilbakevendende øyekatarr under kuren? Hadde en heftig runde for tre-fire uker siden, som resulterte i kontaktlinsestopp, flere legebesøk, Kloramfenikol og hele herligheten. 
Gikk tilbake til kontaktlinser halvannen uke etter at symptomene ga seg, og har brukt disse (endagslinser) kanskje 3-5 dager i uka siden og briller de andre dagene. 
I morges våknet jeg med irritert øye - igjen.. 

Valgte derfor å ta på briller i morges istedenfor linser, og har ikke tenkt noe mer på det siden da - før jeg nå så meg i speilet. Øyet ser rødt og irritert ut, men ingen fysiske ubehag foreløpig. Er det for at øynene gjerne blir litt tørre underveis i kuren? Føler ikke jeg har vært veldig plaget, men noe tørrhet har det nok vært. 
Synes bare det er frustrerende å måtte bruke briller (de er i veien HELE tiden), og blir derfor litt ekstra oppgitt over hele greia. 

Jeg har _aldri_ hatt øyekatarr før, men fikk det for første gang for noen måneder siden. Gikk heldigvis over av seg selv, droppet linsene til alle symptomer var borte og brukte briller i mellomtiden. Fikk noen småsymptomer igjen for ikke så lenge siden, og gjordet det samme som sist og fikk samme resultat. 

Det falt meg ikke inn at det kan ha sammenheng med kuren jeg går på, men siden jeg aldri har hatt øyekatarr før til tross for at jeg jobber i barnehage og det er _veldig_ smittsomt, kan det nok ha en sammenheng! 

Håper du slipper å få det igjen, god bedring!  :) 

Anonymkode: 98394...faf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2023 den 16.44):

Jeg har _aldri_ hatt øyekatarr før, men fikk det for første gang for noen måneder siden. Gikk heldigvis over av seg selv, droppet linsene til alle symptomer var borte og brukte briller i mellomtiden. Fikk noen småsymptomer igjen for ikke så lenge siden, og gjordet det samme som sist og fikk samme resultat. 

Det falt meg ikke inn at det kan ha sammenheng med kuren jeg går på, men siden jeg aldri har hatt øyekatarr før til tross for at jeg jobber i barnehage og det er _veldig_ smittsomt, kan det nok ha en sammenheng! 

Håper du slipper å få det igjen, god bedring!  :) 

Anonymkode: 98394...faf

Takk for svar! 😊 Jeg har hatt det et par ganger før og er ikke helt ukjent med det, men det har liksom gått fra kanskje 1-2 ganger i året til ganske mange ganger på rappen nå. Kjenner så veldig på det også, siden jeg ikke er veldig glad i å gå med briller - selv om jeg synes de er kjempefine. 😆

Tror jeg prøver på to hele uker uten linser nå, så får vi se. Kanskje være flinkere å dryppe øynene med disse fuktgivende øyedråpene jeg fikk med meg fra apoteket ved uthenting av første resepten på iso også. 🤷🏼‍♀️ Kan være den nye mascaraen også, for all del - den har dessverre en tendens til å drysse og dermed havne inne på øyet når jeg fjerner den for kvelden, så kan jo være det ligger noe der og irriterer og fører til øyekatarr. Samtidig gir det kanskje litt mening om det er tørre øyne som er årsaken også. 😅

håper du slipper flere runder du også! 🤞🏻😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei😊
Krysser fingrene for at det fremdeles er litt aktivitet i gruppen🤞🏼

Jeg er på dag 15 av kuren og har det helt forferdelig! Jeg er ildrød i huden, spesielt i kinn og på hals som klør helt ENORMT! Områdene som er røde ser ut som et type utslett, det er i hvert fall veldig ”ruglete” i huden. Noen andre i denne tråden som har opplevd lignende? Må jeg bare bite tennene sammen så vil det bli bedre? Tips til produkter som eventuelt kan hjelpe? 
 

Jeg bruker anbefalte produkter fra LRP, i tillegg til en ekstra krem fra LRP for ekstra fukt! Jeg bruker også solfaktor 50+. Men jeg opplever at rett etter jeg smører på kremene så svir huden litt, kan dette være fordi huden er så uttørket? Eller er reagerer jeg på produktene? 
 

Jeg klør også helt ekstremt i hodebunnen og flasser en del, noen med erfaring og tips til produkter som kan hjelpe mot dette?😊 

Jeg tar 20mg x1 daglig og skal gjøre det i 9-10 mnd. 
 

Håper noen ser innlegget og har noen erfaringer å dele og gjerne noen gode råd! Akkurat for øyeblikket klarer jeg ikke å se hvordan jeg skal klare å holde ut alle disse månedene…😥

0579E20B-F0FF-47A1-8D24-E3A30EC9DBFD.jpeg

Anonymkode: 30089...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei😊
Krysser fingrene for at det fremdeles er litt aktivitet i gruppen🤞🏼

Jeg er på dag 15 av kuren og har det helt forferdelig! Jeg er ildrød i huden, spesielt i kinn og på hals som klør helt ENORMT! Områdene som er røde ser ut som et type utslett, det er i hvert fall veldig ”ruglete” i huden. Noen andre i denne tråden som har opplevd lignende? Må jeg bare bite tennene sammen så vil det bli bedre? Tips til produkter som eventuelt kan hjelpe? 
 

Jeg bruker anbefalte produkter fra LRP, i tillegg til en ekstra krem fra LRP for ekstra fukt! Jeg bruker også solfaktor 50+. Men jeg opplever at rett etter jeg smører på kremene så svir huden litt, kan dette være fordi huden er så uttørket? Eller er reagerer jeg på produktene? 
 

Jeg klør også helt ekstremt i hodebunnen og flasser en del, noen med erfaring og tips til produkter som kan hjelpe mot dette?😊 

Jeg tar 20mg x1 daglig og skal gjøre det i 9-10 mnd. 
 

Håper noen ser innlegget og har noen erfaringer å dele og gjerne noen gode råd! Akkurat for øyeblikket klarer jeg ikke å se hvordan jeg skal klare å holde ut alle disse månedene…😥

0579E20B-F0FF-47A1-8D24-E3A30EC9DBFD.jpeg

Anonymkode: 30089...464

oi, så mye du reagerer så tidlig i kuren! Føler med deg, men har dessverre ikke noen gode råd å komme med. Jeg ville kontaktet legen for å høre om du kan få noe for plagene dine. Angående håret ville jeg eventuelt vasket det sjeldnere? Aner ikke om det hjelper, men vil tro det tørker mer ut ved å vaske det.

Jeg har fått enda tørrere hender enn før, selv om jeg bruker håndkrem daglig har jeg fått eksem. Hudlegen skrev ut en krem til meg som jeg håper virker.

Anonymkode: 98394...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2023 den 10.01):

Hei😊
Krysser fingrene for at det fremdeles er litt aktivitet i gruppen🤞🏼

Jeg er på dag 15 av kuren og har det helt forferdelig! Jeg er ildrød i huden, spesielt i kinn og på hals som klør helt ENORMT! Områdene som er røde ser ut som et type utslett, det er i hvert fall veldig ”ruglete” i huden. Noen andre i denne tråden som har opplevd lignende? Må jeg bare bite tennene sammen så vil det bli bedre? Tips til produkter som eventuelt kan hjelpe? 
 

Jeg bruker anbefalte produkter fra LRP, i tillegg til en ekstra krem fra LRP for ekstra fukt! Jeg bruker også solfaktor 50+. Men jeg opplever at rett etter jeg smører på kremene så svir huden litt, kan dette være fordi huden er så uttørket? Eller er reagerer jeg på produktene? 
 

Jeg klør også helt ekstremt i hodebunnen og flasser en del, noen med erfaring og tips til produkter som kan hjelpe mot dette?😊 

Jeg tar 20mg x1 daglig og skal gjøre det i 9-10 mnd. 
 

Håper noen ser innlegget og har noen erfaringer å dele og gjerne noen gode råd! Akkurat for øyeblikket klarer jeg ikke å se hvordan jeg skal klare å holde ut alle disse månedene…😥

0579E20B-F0FF-47A1-8D24-E3A30EC9DBFD.jpeg

Anonymkode: 30089...464

Hei på deg 😊

Jeg er på uke 7 nå. 

De 2-3 ukene var verst for meg og jeg opplevde som du opplever veldig rød hud som svidde når jeg renset og smurte meg. Huden blir fortsatt rød når jeg renser, men det svir ikke lenger når jeg påfører kremene. Huden er veldig tørr og sensitiv nå, så det er helt normalt. Tror ting vil bli bedre for deg snart, hold ut 😊 

Hodebunnen klødde også i starten, bare litt nå. Bruker Amika scalp cleansing oil når jeg vasker håret. Som er en gang i uken 😂 Håret blir ikke fett lenger 😁 

Hvilke la roche posay produkter bruker du? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Nå har jeg fått skikkelig eksem på hendene, fikk ovixan av hudlegen men den kan bare brukes én gang om dagen i fire uker før jeg må trappe ned så jeg trenger en god hudkrem også. Turte ikke spørre hudlegen om canoderm siden jeg allerede har fått ovixan så da ble det bestilt på nett. Håper det hjelper på prikkete og tørre hender!

Anonymkode: 98394...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå har jeg fått skikkelig eksem på hendene, fikk ovixan av hudlegen men den kan bare brukes én gang om dagen i fire uker før jeg må trappe ned så jeg trenger en god hudkrem også. Turte ikke spørre hudlegen om canoderm siden jeg allerede har fått ovixan så da ble det bestilt på nett. Håper det hjelper på prikkete og tørre hender!

Anonymkode: 98394...faf

Jeg hadde voldsom eksem på hendene i forrige uke. Veldig rød, tørr og prikkete. Jeg brukte blå apobase, smurte mange ganger gjennom dagen og tykt lag på kvelden. Nå er eksemen helt borte. Anbefaler apobase 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2023 den 10.01):

Hei😊
Krysser fingrene for at det fremdeles er litt aktivitet i gruppen🤞🏼

Jeg er på dag 15 av kuren og har det helt forferdelig! Jeg er ildrød i huden, spesielt i kinn og på hals som klør helt ENORMT! Områdene som er røde ser ut som et type utslett, det er i hvert fall veldig ”ruglete” i huden. Noen andre i denne tråden som har opplevd lignende? Må jeg bare bite tennene sammen så vil det bli bedre? Tips til produkter som eventuelt kan hjelpe? 
 

Jeg bruker anbefalte produkter fra LRP, i tillegg til en ekstra krem fra LRP for ekstra fukt! Jeg bruker også solfaktor 50+. Men jeg opplever at rett etter jeg smører på kremene så svir huden litt, kan dette være fordi huden er så uttørket? Eller er reagerer jeg på produktene? 
 

Jeg klør også helt ekstremt i hodebunnen og flasser en del, noen med erfaring og tips til produkter som kan hjelpe mot dette?😊 

Jeg tar 20mg x1 daglig og skal gjøre det i 9-10 mnd. 
 

Håper noen ser innlegget og har noen erfaringer å dele og gjerne noen gode råd! Akkurat for øyeblikket klarer jeg ikke å se hvordan jeg skal klare å holde ut alle disse månedene…😥

0579E20B-F0FF-47A1-8D24-E3A30EC9DBFD.jpeg

Anonymkode: 30089...464

Synes ikke det ser så ille ut? Litt lys rosa bare? 

Anonymkode: cdfc3...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne33 skrev (På 10.5.2023 den 21.46):

Jeg hadde voldsom eksem på hendene i forrige uke. Veldig rød, tørr og prikkete. Jeg brukte blå apobase, smurte mange ganger gjennom dagen og tykt lag på kvelden. Nå er eksemen helt borte. Anbefaler apobase 😊

Tusen takk for tips! :D

Hendene mine er mye bedre nå, hjalp med canoderm, men det så ut som jeg hadde brannsår eller noe på hendene. Tror jeg fortsetter med ovixan ei stund også, bare sånn i tilfelle. Jeg prøvde mange hudkremer, men ei på apoteket sa jeg ikke burde bruke krem med parfyme og så og si alle kremene mine inneholder parfyme. 

Anonymkode: 98394...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.5.2023 den 20.32):

Tusen takk for tips! :D

Hendene mine er mye bedre nå, hjalp med canoderm, men det så ut som jeg hadde brannsår eller noe på hendene. Tror jeg fortsetter med ovixan ei stund også, bare sånn i tilfelle. Jeg prøvde mange hudkremer, men ei på apoteket sa jeg ikke burde bruke krem med parfyme og så og si alle kremene mine inneholder parfyme. 

Anonymkode: 98394...faf

Har du funnet en fuktighetskrem du er fornøyd med? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne33 skrev (14 timer siden):

Har du funnet en fuktighetskrem du er fornøyd med? 😊

Nja, jeg elsker Canoderm i alle fall. Ganske dyr, men mulig å få på resept eller kjøpe billigere på nett.

Ellers går det i l'occitane sin superfete håndkrem og en gul en fra Oriflame. Den siste har parfyme, men den fra L'occitane vet jeg ikke om har parfyme.

Anonymkode: 98394...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør desperat om hjelp, da jeg (endelig) har fått startet med isotretonin.

Begynte rundt påsketider, og har nå trappet opp til 2 tabletter daglig. Har hatt veldig tørr hud/ tørre lepper, litt tørre øyne, men ingenting uhåndterlig. Frem til i overgår.

Har fått så intenst vondt i ryggen/korsryggen, klarer såvidt å bevege på meg, og gjør vondt hele tiden unntatt når jeg ligger. Har også fått veldig vondt i musklene rundt lungene, men dette har startet å gå bort litt. Ryggen derimot, blir bare verre og verre. Noen tips? burde jeg bare dra til legen? men vil som sagt gjerne fullføre kuren, selv om jeg såvidt har begynt. 

Slik som dette klarer jeg ikke leve mange dagene/ukene, så tar svært gjerne imot tips/råd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bortkastet å gå via fastlege for å få resept på isotretinoin?

Burde jeg heller gå direkte til en "hudlege"?

Takk

Anonymkode: 961e6...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det bortkastet å gå via fastlege for å få resept på isotretinoin?

Burde jeg heller gå direkte til en "hudlege"?

Takk

Anonymkode: 961e6...08f

Kun hudleger kan skrive ut resept på iso.

Fastlegen kan go deg henvisning til hudlege så det ikke blir så dyrt. Men da er det lang ventetid.

Hos privat hudlege kan du få time «på dagen»

Anonymkode: cdfc3...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kun hudleger kan skrive ut resept på iso.

Fastlegen kan go deg henvisning til hudlege så det ikke blir så dyrt. Men da er det lang ventetid.

Hos privat hudlege kan du få time «på dagen»

Anonymkode: cdfc3...06b

Feil. Fikk resept på Iso hos fastlegen, og har gått til oppfølgning der hele veien. Ikke noe problem! 
Var nok strengere før i tiden. 

Anonymkode: f2eb6...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 23.23):

Kun hudleger kan skrive ut resept på iso.

Fastlegen kan go deg henvisning til hudlege så det ikke blir så dyrt. Men da er det lang ventetid.

Hos privat hudlege kan du få time «på dagen»

Anonymkode: cdfc3...06b

Nå kan fastlegen skrive ut kur på iso, det kom en forandring på det nå relativt nylig. 

Jeg vet ikke helt om jeg ville stolt like mye på fastlegen som på hudlege- som tross alt er spesialist på feltet.

Anonymkode: 98394...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

For en flott tråd. Har lest en del men ikke alt, så mulig dette er svart på før.. men jeg har ett spørsmål til de som fikk oppleve å vaske håret skjeldent under behandlingen.

 

Fortsatte det etter behandlingen var slutt??

 

Jeg måtte vaske håret hver dag før jeg startet på iso, mens nå vasker jeg det ca en gang i uka. Kunne sikkert hatt enda lengre intervall mellom vaskingen også, for det føles aldri skittent! Har ett håp om at det fortsetter etter at behandlingen er avsluttet 🤞 å behandle tørt hår er jo en drøm opp imot konstant fett hår som jeg hadde før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å bruke solkrem, folkens! Jeg begynte kur i fjor sommer men det er først denne sommeren jeg har fått (ørsmå) pigmentforandringer i ansiktet etter å vært ute i sola. Jeg bruker solfaktor 50, men har tydeligvis ikke smurt meg ofte nok. Prøver selvfølgelig ikke å sole meg, men nesten umulig å unngå sol i ansiktet om sommeren.

Anonymkode: 98394...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynetrekket skrev (På 6.7.2023 den 8.39):

For en flott tråd. Har lest en del men ikke alt, så mulig dette er svart på før.. men jeg har ett spørsmål til de som fikk oppleve å vaske håret skjeldent under behandlingen.

 

Fortsatte det etter behandlingen var slutt??

 

Jeg måtte vaske håret hver dag før jeg startet på iso, mens nå vasker jeg det ca en gang i uka. Kunne sikkert hatt enda lengre intervall mellom vaskingen også, for det føles aldri skittent! Har ett håp om at det fortsetter etter at behandlingen er avsluttet 🤞 å behandle tørt hår er jo en drøm opp imot konstant fett hår som jeg hadde før

Det varte ikke hos meg, dessverre 😞 

Anonymkode: d2dd5...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...