Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Til lilje:

Hvis du tar kun en tablett hver dag får du mest sannsynlig ikke utbrudd.. I tillegg tar det da litt tid før huden blir tørr vanligvis og du kan da også fint sole deg med solfaktor. Dette sa hvertfall min hudlege da jeg var i samme situasjon som deg..

Skjønner at du er frustrert over prisen! Men hvis du starter nå er det ikke bortkastet, og jo raskere du startet jo raskere er du ferdig og får fin hud<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tenkte å starte på dette igjen.

Gikk på det en gang, men etter 3 uker kom kvisene tilbake. Legene foreslo en kur til, men jeg ville vente litt...

Vil dele bilde på åssen jeg så ut før jeg startet på kuren...

Jeg hadde brennkopper ! 1997. Infeksjon i akne'n min. 165404_10151809408050285_456758577_n.jpg

Er dette for sterk kost fjerner jeg det. Send PM :takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til lilje:

Hvis du tar kun en tablett hver dag får du mest sannsynlig ikke utbrudd.. I tillegg tar det da litt tid før huden blir tørr vanligvis og du kan da også fint sole deg med solfaktor. Dette sa hvertfall min hudlege da jeg var i samme situasjon som deg..

Skjønner at du er frustrert over prisen! Men hvis du starter nå er det ikke bortkastet, og jo raskere du startet jo raskere er du ferdig og får fin hud<3

Takk for svar :) Kanskje jeg skal begynne med 1 da! Hudlegen har skrevet 1 morgen og 1 kveld på meg nå.. Kan jeg bare styre det selv likevel? Hadde jo vært fint å begynne med en gang,og bli fortere ferdig!!

Vet du/noen her hvordan det er med alkohol? Jeg skal på "party"ferie, om 2 uker, og det er ikke det at jeg må drikke meg over sans og samling hver dag, men jeg hadde jo tenkt å kose meg med litt alkohol..

Hvilken beskjed har dere fått? Hudlegen min sa nemlig at jeg ikke fikk drikke noe alkohol, i så fall bare et glass vin en sjelden gang. Mens på apoteket sa de at det ikke var noen restriksjoner når det gjaldt alkohol og Iso.. :sukk:

Hva har dere fått vite?

Endret av Lilje:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 morgen og 1 kveld? :huh:

Her tas tablettene samtidig, til middag.

edit: Ang alkohol vet jeg ikke. Ikke fått noen advarsler i alle fall.

Endret av loffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Kanskje jeg skal begynne med 1 da! Hudlegen har skrevet 1 morgen og 1 kveld på meg nå.. Kan jeg bare styre det selv likevel? Hadde jo vært fint å begynne med en gang,og bli fortere ferdig!!

Vet du/noen her hvordan det er med alkohol? Jeg skal på "party"ferie, om 2 uker, og det er ikke det at jeg må drikke meg over sans og samling hver dag, men jeg hadde jo tenkt å kose meg med litt alkohol..

Hvilken beskjed har dere fått? Hudlegen min sa nemlig at jeg ikke fikk drikke noe alkohol, i så fall bare et glass vin en sjelden gang. Mens på apoteket sa de at det ikke var noen restriksjoner når det gjaldt alkohol og Iso.. :sukk:

Hva har dere fått vite?

Har ikke fått noen restriksjoner på alkohol og det har gått helt fint. Tar jo blodprøver underveis og legen gir beskjed om det er noe som ikke er som det skal. Men husk at du blir dehydrert av å drikke mye alkohol - spesielt dagen derpå. Det er ikke så kult når du går på ISO, for da er huden så tørr fra før! Men et glass eller to til maten merket jeg ikke noe til mtp ekstra tørrhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

En liten oppdatering fra meg. Har nå gått på Iso i 4 mnd. Det har gått over all forventning. Lite bivirkninger her i gården. Noe har det jo selvfølgelig vært, men ingenting som har fått meg til å ville avslutte kuren underveis.

Har fått min siste resept - og det kun på 30 tabletter. Når jeg er ferdig med den (skal trappe ned over flere uker), så har jeg tatt 390 tabletter til sammen.

Jeg har gått til privat lege fordi jeg ikke orket å vente med å få behandling. Da jeg bestemte meg så skulle det skje med én gang! ja, det var dyrt - men JA det er verdt det. I alle fall så langt.

Nå gjenstår det bare å se om kvisene holder seg borte. Prøver å ikke tenke så mye på det, men nyte at huden min ser bra ut nå.

Lykke til alle nye Iso-brukere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du/noen her hvordan det er med alkohol? Jeg skal på "party"ferie, om 2 uker, og det er ikke det at jeg må drikke meg over sans og samling hver dag, men jeg hadde jo tenkt å kose meg med litt alkohol..

Hvilken beskjed har dere fått? Hudlegen min sa nemlig at jeg ikke fikk drikke noe alkohol, i så fall bare et glass vin en sjelden gang. Mens på apoteket sa de at det ikke var noen restriksjoner når det gjaldt alkohol og Iso.. :sukk:

Hva har dere fått vite?

Lilje:

Da jeg gikk på iso, spurte jeg legen om det samme. Det er vel anbefalt at man holder alkoholinntaket på et minimum, grunnet lever og leververdier. Men som legen sa, så skal det mye til at ett glass vin "nå og da" gjør store utsalg der. En kan derimot oppleve en annen rus av alkohol på en iso-kur. Mange føler de ikke får den oppstemtheten man tidligere fikk. Man blir mere nedstemt og trist/lei. Det var det min lege sa i alle fall :) Hold deg unna de værste fyllekulene, så går det så bra så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg venter med å begynne til etter jeg kommer hjem fra ferie..

Har for øyeblikket en betent kvise i pannen, som jeg klarte å dunke middels hardt i en skapdør. Smerten var så intens, og idag har kvisen hovnet opp som fy. Ser ut som jeg har slått hodet HARDT, og fått DEN kulen, med en betent kvise oppå.. Dunker i den. Har sittet 1,5 time idag med isbiter på for å minke hevelsen, uten hell. Har også (nesten en enda verre) betent på haken, som væsker, (gikk hull på den). Prøvde å klemme ut litt fordi den var så gul, men det svei helt enormt og det ville ikke komme ut annet enn blod. Så måtte la den være, og nå er den MYE verre. Faen i helvete!! :kjefte:

Skulle egentlig på trening, men nå føler jeg heller for å isolere meg her hjemme. Det er helt forferdelig, og jeg har lyst til å gråte når jeg ser meg i speilet. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wonders: Oidaa, stakkar deg! :klemmer:

Omtrent like heldig med huden som meg du :S

Hvordan ble huden din etter endt iso-kur?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg venter med å begynne til etter jeg kommer hjem fra ferie..

Har for øyeblikket en betent kvise i pannen, som jeg klarte å dunke middels hardt i en skapdør. Smerten var så intens, og idag har kvisen hovnet opp som fy. Ser ut som jeg har slått hodet HARDT, og fått DEN kulen, med en betent kvise oppå.. Dunker i den. Har sittet 1,5 time idag med isbiter på for å minke hevelsen, uten hell. Har også (nesten en enda verre) betent på haken, som væsker, (gikk hull på den). Prøvde å klemme ut litt fordi den var så gul, men det svei helt enormt og det ville ikke komme ut annet enn blod. Så måtte la den være, og nå er den MYE verre. Faen i helvete!! :kjefte:

Skulle egentlig på trening, men nå føler jeg heller for å isolere meg her hjemme. Det er helt forferdelig, og jeg har lyst til å gråte når jeg ser meg i speilet. :tristbla:

Hvorfor ikke bare begynne? Jeg var 9 dager i Afrika i starten på kuren. Det fikk helt fint! Brukte faktor 50 og brandt meg ikke. Hudlegen sa det går helt fint å sole seg, med måte! Ikke ligg og press i mange timer, å smøre seg med høy faktor og bruke sunn fornuft.

Jeg bruker dagkrem med faktor nå, og sitter i solen jeg, hvis det er fint vær. så ikke vent til høsten av den grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare begynne? Jeg var 9 dager i Afrika i starten på kuren. Det fikk helt fint! Brukte faktor 50 og brandt meg ikke. Hudlegen sa det går helt fint å sole seg, med måte! Ikke ligg og press i mange timer, å smøre seg med høy faktor og bruke sunn fornuft.

Jeg bruker dagkrem med faktor nå, og sitter i solen jeg, hvis det er fint vær. så ikke vent til høsten av den grunn :)

Å, nå sitter jeg å diskuterer med meg selv! :skravle:

Kanskje jeg bare skal begynne da! Begynne med 1 per dag.. Jeg reiser til syden om 5 dager!

Hvor fort kan jeg merke bedring i huden? Går det an å merke bedring bare etter noen dager? :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Å, nå sitter jeg å diskuterer med meg selv! :skravle:

Kanskje jeg bare skal begynne da! Begynne med 1 per dag.. Jeg reiser til syden om 5 dager!

Hvor fort kan jeg merke bedring i huden? Går det an å merke bedring bare etter noen dager? :jepp:

Det jeg merket den første uken var tørre lepper... Ikke så mye annet egentlig :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei folkens, Anette her! :) Da har jeg vært pillefri i nøyaktig 2 uker :) Omtrent over natta forvant alle bivirkninger, det er helt fantastisk. Ingen tørr hud, ingen tørre lepper, ingen sår nese og ingen utslett. Lykke! Det som er litt skummelt er at jeg har fått noen kviser etter at jeg har slutta. De er pittepitte små og forsvinner superfort av seg selv, ser såvidt at de er der. Men syns likevel det er litt skummelt, håper ikke det er noe som forverrer seg etter som stoffet sakte men sikkert forsvinner helt ut av kroppen. Men enn så lenge er jeg superfornøyd med resultatet, og kan ikke huske sist jeg hadde så fin hud :)

Anonym poster: 4b924a866b13d2da858937415fb97fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg merket den første uken var tørre lepper... Ikke så mye annet egentlig :popcorn:

Hvorfor koser du deg med popcorn til dette? :fnise:

Men det er jo ikke noe stas hvis jeg får tørr hud og begynner å flasse når jeg kommer hjem..All brunfargen borte.. Også etter 3 uker får jeg megautbrudd av kviser (Og skal 2 uker til syden igjen).

Dilemma, dilemma, dilemma..

Noen som vet hvor fort man kan merke bedring? Er det mulig etter bare 1-2-3 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor koser du deg med popcorn til dette? :fnise:

Men det er jo ikke noe stas hvis jeg får tørr hud og begynner å flasse når jeg kommer hjem..All brunfargen borte.. Også etter 3 uker får jeg megautbrudd av kviser (Og skal 2 uker til syden igjen).

Dilemma, dilemma, dilemma..

Noen som vet hvor fort man kan merke bedring? Er det mulig etter bare 1-2-3 uker?

Tvilsomt.. Jeg startet direkte på 3 piller, og etter ca 4 uker var det store utbruddet på vei tilbake. Men etter det ble huden bare bedre for hver dag :)

Anette :)

Anonym poster: 4b924a866b13d2da858937415fb97fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tvilsomt.. Jeg startet direkte på 3 piller, og etter ca 4 uker var det store utbruddet på vei tilbake. Men etter det ble huden bare bedre for hver dag :)

Anette :)

Anonym poster: 4b924a866b13d2da858937415fb97fb6

Oi, rett på 3 piller? Hvor mye veier du?

Er godt å høre at du er fornøyd med resultatet etter kuren! Må være utrolig deilig å være ferdig :)

Du som har gått på det og har erfaring med Iso, ville du hvis du var meg ventet til etter ferien med å begynne på dem,hvis du skulle 3 uker til syden i sommer(Og har tenkt til å sole meg + drikke alkohol), eller ville du begynt rett på? Evt med 1 pille for dagen. (Legen har skrevet 2 for dagen).

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, rett på 3 piller? Hvor mye veier du?

Er godt å høre at du er fornøyd med resultatet etter kuren! Må være utrolig deilig å være ferdig :)

Du som har gått på det og har erfaring med Iso, ville du hvis du var meg ventet til etter ferien med å begynne på dem,hvis du skulle 3 uker til syden i sommer(Og har tenkt til å sole meg + drikke alkohol), eller ville du begynt rett på? Evt med 1 pille for dagen. (Legen har skrevet 2 for dagen).

Takk for svar!

Veier 60 kg :) Gikk helt fint! Fordelen med å starte rett på maksdose er at du mest sannsynlig bare får det ene oppstartsutbruddet og that's it. Jeg har fått inntrykk av at de som starter med mindre doser får nytt utbrudd når de øker dosen, og det er jo veldig kjedelig. Hvis jeg var deg ville jeg nok ventet til etter ferien. 1 pille om dagen vil uansett ikke gi deg noen bedring på den tiden, kanskje får du et lite utbrudd, og så nytt utbrudd når du øker. Ikke verdt det tenker jeg :)

Anette :)

Anonym poster: 4b924a866b13d2da858937415fb97fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar kun en tabelett om dagen og har gjort det i litt over en uke. Jeg merker faktisk stor bedring allerede;) Har ingen kviser akkurat nå men mulig det ligger litt under huden og lurer.. vanskelig å si.. Er kun litt små tørr men ikke noe litt fuktighetskrem kan redde..

Jeg skal til syden om noen dager. spendt på hvordan det kommer til å gå..

Anonym poster: fcce9eec427213b0a32d9dbf11daa03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar kun en tabelett om dagen og har gjort det i litt over en uke. Jeg merker faktisk stor bedring allerede;) Har ingen kviser akkurat nå men mulig det ligger litt under huden og lurer.. vanskelig å si.. Er kun litt små tørr men ikke noe litt fuktighetskrem kan redde..

Jeg skal til syden om noen dager. spendt på hvordan det kommer til å gå..

Anonym poster: fcce9eec427213b0a32d9dbf11daa03c

Huden min virket også klarere og finere etter bare noen dager, før det etter 2 uker sa BOOM ;)

Anette :)

Anonym poster: 4b924a866b13d2da858937415fb97fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...