Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Da får jeg kjøpe en solkrem i faktor 50 og da :)

Holder du deg unna sola midt på dagen, eller er du ute som vanlig bare du har høy nok faktor på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da får jeg kjøpe en solkrem i faktor 50 og da :)

Holder du deg unna sola midt på dagen, eller er du ute som vanlig bare du har høy nok faktor på?

Jeg har vært ute som vanlig, også midt på dagen. Nå ligger jeg ikke ute og soler meg, men kan godt sitte ut en hel dag, grille, lese og styre på i hagen uten at jeg blir brent, ser det ut til. Heldigvis :) Viktig at du bruker nok solkrem, lar det trekke inn og påfører igjen senere ut på dagen, spesielt om du svetter o.l.. Jeg tør ikke noe annet iallefall, nå som det kan bli skikkelig ille dersom solkremen ikke fungerer optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Jeg har gått på Iso i 4 måneder nå. Merker stor forskjell og selv om det er bivirkninger i form av utslett på hender/armer, tørrhet i ansiktet, hodebunn og øyne, mener jeg det er verdt det. Resultatet til nå er fantastisk. Nesten ikke en eneste pore å se i ansiktet og på brystet, og kvisene er så godt som borte, bare noen små igjen. Arrene er mindre synlige og huden har kommet seg enormt bare på få måneder. I starten slet jeg, som de fleste, med flere kviser (spesielt ved kjeveparti) og vonde bivirkninger som smerter i ledd og muskler, samt korsrygg. Jeg var allerede før kuren deppa, så jeg var forberedt på å bli mer deprimert, og det ble jeg i starten. Det var helt jævlig. Har aldri opplevd så mange vonde bivirkninger på en gang. Jeg var på nippet til å avslutte kuren etter tre uker. Sta som jeg er, fortsatte jeg og angrer ikke et sekund den dag i dag. Selv om det er et helvete å gå igjennom, vil det være verdt det. Man må lide litt for skjønnheten og for å bli kvitt kvisene for godt. For min del har det vært et helvete med kvisene i 8 år (jeg er 20), så dette var noe jeg bare måtte gjøre. Selvtilliten er bedre og jeg smiler til livet.

Vil bare råde alle som tenker på å begynne på antibiotika og p-piller (som Diane og Yasmin) til å IKKE gjøre det. Jeg gikk på Diane i et halvt år og fikk bivirkninger som talevansker (noe som har gitt meg psykiske plager i ettertid) og jeg besvimte av dem (kan også ha vært en kombinasjon av jernmangel). Andre bivirkninger var svimmelhet, humørsvingninger og kvalme. Jeg trodde jeg hadde fått drypp eller hjerneblødning etter jeg besvimte og fikk talevansker. Heldigvis ble det ingen varig skade, men jeg fikk en jævlig depresjon i ettertid, som gjorde at jeg måtte begynne på antidepressiva. Slet ikke med depresjon tidligere. Diane er livsfarlig! Ingen burde ta denne p-pillen, så hold dere unna. Antibiotika er heller ikke en lur måte å bli kvitt kvisene på. De kommer tilbake.

Dere som drikker melk og spiser meieriprodukter burde prøve å kutte ut dette. Jeg er veganer og spiser verken kjøtt, fisk, meieriprodukter eller egg. Har aldri hatt bedre helse og heller ikke bedre hud enn nå. Kostholdet spiller en rolle. Ikke hør på media og såkalte eksperter som mener kostholdet ikke har noe å si. Så mitt råd er å droppe melk og meieriprodukter (i og med at de fleste inneholder nettopp melk) Hvorfor skal vi mennesker drikke et annet dyrs melk? Det er ingen andre dyr som gjør det. Drikk heller havremelk, mandelmelk, soyamelk eller rismelk. Mye bedre og en blir kvisefri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som drikker melk og spiser meieriprodukter burde prøve å kutte ut dette. Jeg er veganer og spiser verken kjøtt, fisk, meieriprodukter eller egg. Har aldri hatt bedre helse og heller ikke bedre hud enn nå. Kostholdet spiller en rolle. Ikke hør på media og såkalte eksperter som mener kostholdet ikke har noe å si. Så mitt råd er å droppe melk og meieriprodukter (i og med at de fleste inneholder nettopp melk) Hvorfor skal vi mennesker drikke et annet dyrs melk? Det er ingen andre dyr som gjør det. Drikk heller havremelk, mandelmelk, soyamelk eller rismelk. Mye bedre og en blir kvisefri :)

Det kommer an på om kvisene er en allergireaksjon eller om de er rent genetiske eller forårsaket av andre ting. Jeg har hatt kviser hele livet bortsett fra nå etter jeg begynte med iso, og jeg har hatt flere mnd hvor jeg ikke har verken drukket eller spist meieriprodukter uten noe forskjell. Heller ikke flere kviser når jeg drikker masse melk, opp til en liter om dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke mer enn faktor 15, og det har gått veldig fint til nå. Smører flere ganger, også ligger jeg ikke å steiker meg. Er ute i sola fordi jeg er på jobb (jobber i barnehage, så blir mye ute nå når været er så fint), også prøver jeg å holde meg litt i skyggen også. Ble litt rød i ansiktet en dag, men det var fordi jeg glemte å smøre meg mot slutten av dagen. Jeg bruker derimot faktor 35 på leppene, for der blir jeg lett brent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på om kvisene er en allergireaksjon eller om de er rent genetiske eller forårsaket av andre ting. Jeg har hatt kviser hele livet bortsett fra nå etter jeg begynte med iso, og jeg har hatt flere mnd hvor jeg ikke har verken drukket eller spist meieriprodukter uten noe forskjell. Heller ikke flere kviser når jeg drikker masse melk, opp til en liter om dagen.

Går du ennå på Iso eller er du ferdig? Hvis du hadde kuttet melka før Iso ville du nok merket forskjell. Det gjorde jeg. Det at du ikke merker noe forskjell kan ha noe med at Iso er fettløselig og vil være i kroppen i lang tid etter endt kur. Melk er hormonforstyrrende og gir en betennelsesreaksjon i kroppen. Selvfølgelig kan andre faktorer være årsaken til kvisene, men det er forsket på at melk utløser kviser. Da må en også tenke på at melk finnes i nesten alle typer mat vi spiser. Jeg spiste noe med melk i uten å vite det i forveien, og jeg reagerte ikke på samme måte som før Iso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går du ennå på Iso eller er du ferdig? Hvis du hadde kuttet melka før Iso ville du nok merket forskjell. Det gjorde jeg. Det at du ikke merker noe forskjell kan ha noe med at Iso er fettløselig og vil være i kroppen i lang tid etter endt kur. Melk er hormonforstyrrende og gir en betennelsesreaksjon i kroppen. Selvfølgelig kan andre faktorer være årsaken til kvisene, men det er forsket på at melk utløser kviser. Da må en også tenke på at melk finnes i nesten alle typer mat vi spiser. Jeg spiste noe med melk i uten å vite det i forveien, og jeg reagerte ikke på samme måte som før Iso.

Det er sikkert sån at noen får kviser av melk, men jeg har ikke lest noen store forskningsarbeid det det kan konkluderes empirisk med at melk er så stor årsak til uren hud. Har du kildehenvisning?

Jeg får heller ikke kviser av melk, eller mindre kviser når jeg ikke drikker melk. Det vet jeg fordi jeg har barn som er melkeallergikere og derfor har vi ikke melk i maten vår. Hos meg er årsaken til kvisene hormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert sån at noen får kviser av melk, men jeg har ikke lest noen store forskningsarbeid det det kan konkluderes empirisk med at melk er så stor årsak til uren hud. Har du kildehenvisning?

Jeg får heller ikke kviser av melk, eller mindre kviser når jeg ikke drikker melk. Det vet jeg fordi jeg har barn som er melkeallergikere og derfor har vi ikke melk i maten vår. Hos meg er årsaken til kvisene hormoner.

Selvfølgelig er det ikke et opplyst tema i media. Da taper Tine og de andre meieriselskapene penger. Det er noe som ikke skal snakkes om. Mine kviser skyldes også hormoner, men blir verre av hormonforstyrrende produkter som melk. Det er dette jeg vil frem til. Ikke at melk alene er skylden.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-453505/How-pint-milk-day-acne.html

http://www.acnemilk.com/about_us

http://drhyman.com/blog/conditions/do-milk-and-sugar-cause-acne/

Dr. Christian Jessen sa at melk gir kviser i en episode av Pinlige Sykdommer (Embarrasing Bodies)som gikk på NRK.

Liker veldig godt dette sitatet; "People are fed by the food industry, which pays no attention to health, and are treated by the health industry, which pays no attention to food." ~ Wendell Berry. En lege forteller deg ikke hva du skal spise for å bli frisk. Legen gir deg resept på medisiner som gir profitt. Når en blir bevisst på hvordan alt henger sammen får en kabalen til å gå opp. Da blir det mye lettere å sile ut hva som er dårlig for kroppen og hva som kan bidra til å forverre en tilstand, sykdom, osv. Må også legge til at det er en grunn til at det hovedsaklig er i Vestlige land kviser er et kjent fenomen.

Endret av vegan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det ikke et opplyst tema i media. Da taper Tine og de andre meieriselskapene penger. Det er noe som ikke skal snakkes om. Mine kviser skyldes også hormoner, men blir verre av hormonforstyrrende produkter som melk. Det er dette jeg vil frem til. Ikke at melk alene er skylden.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-453505/How-pint-milk-day-acne.html

http://www.acnemilk.com/about_us

http://drhyman.com/blog/conditions/do-milk-and-sugar-cause-acne/

Dr. Christian Jessen sa at melk gir kviser i en episode av Pinlige Sykdommer (Embarrasing Bodies)som gikk på NRK.

Liker veldig godt dette sitatet; "People are fed by the food industry, which pays no attention to health, and are treated by the health industry, which pays no attention to food." ~ Wendell Berry. En lege forteller deg ikke hva du skal spise for å bli frisk. Legen gir deg resept på medisiner som gir profitt. Når en blir bevisst på hvordan alt henger sammen får en kabalen til å gå opp. Da blir det mye lettere å sile ut hva som er dårlig for kroppen og hva som kan bidra til å forverre en tilstand, sykdom, osv. Må også legge til at det er en grunn til at det hovedsaklig er i Vestlige land kviser er et kjent fenomen.

Jeg synes dette blir for generaliserende. Ikke tror jeg at alle leger jobber for best mulig profitt (jeg har andre erfaringer selv). Alt kan tolkes og synses på i det vide og brede, men generaliseringen din er jeg ikke enig i. Og, asiatere har forresten også ofte fet, dårlig hud. Ikke bare vestlige altså.

På meg hadde heller ikke avholdenhet fra melkeprodukter noen form for innvirkning på huden min, og jeg tør påstå at jeg som ernæringsstudent var grundig og klarte å unngå all form for melk over lengre tid. Huden min bedret seg ikke, og jeg søkte tilslutt om hjelp og ble foreskrevet iso.

Og, hvorfor er du nødt til å gå på iso når du får bra hud av å unngå melkeprod.? :klo:

Endret av finkel
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette blir for generaliserende. Ikke tror jeg at alle leger jobber for best mulig profitt (jeg har andre erfaringer selv). Alt kan tolkes og synses på i det vide og brede, men generaliseringen din er jeg ikke enig i. Og, asiatere har forresten også ofte fet, dårlig hud. Ikke bare vestlige altså.

På meg hadde heller ikke avholdenhet fra melkeprodukter noen form for innvirkning på huden min, og jeg tør påstå at jeg som ernæringsstudent var grundig og klarte å unngå all form for melk over lengre tid. Huden min bedret seg ikke, og jeg søkte tilslutt om hjelp og ble foreskrevet iso.

Og, hvorfor er du nødt til å gå på iso når du får bra hud av å unngå melkeprod.? :klo:

Ja, men det er også mange land i Asia som har et kosthold som er veldig likt Vesten (spesielt mtp alle junk food sjappene). Når det er sagt er det også asiatiske land som har et sunt og bra kosthold. Har ikke sett noe til kviser på dem. Nå skal ikke jeg påstå at alt skyldes maten (men maten kan bidra til å forverre kvisene), for jeg har sett folk med flott hud som har hatt et dårlig kosthold. Disse med flott hud har nok ikke et hormonelt problem. Kviser som er hormonelt betinget blir verre av hormonforstyrrende produkter, det er du vel enig i? Jeg har litt for mye testosteron (noe som forårsaker kviser, det er blitt forsket på. http://ezinearticles.com/?Acne---The-Testosterone-Connection&id=536808 og http://www.livestrong.com/article/77411-acne-testosterone/). Testosteron finnes i melkeprodukter og testosteron-nivået økes ved konsumering av kjøtt. Fettinntaket har også en betydelig effekt.

Kan du nevne hvilken mat du spiser til vanlig?

Jeg har slitt med kviser på rygg (gigantiske byller), skuldre, bryst og i ansiktet i 8 år nå, og selv om det ble en forbedring med et vegansk kosthold, måtte en sterkere kur til for å få bort arrdannede kviser. Huden i ansiktet har blitt nesten kvisefri (bare de små igjen på kjeven etter jeg begynte på kuren) Jeg tenker at dette kostholdet vil hjelpe godt i ettertid og at huden vil forbli ren og fin etter kuren. Jeg spiser det jeg mener er best for både helse og hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er også mange land i Asia som har et kosthold som er veldig likt Vesten (spesielt mtp alle junk food sjappene). Når det er sagt er det også asiatiske land som har et sunt og bra kosthold. Har ikke sett noe til kviser på dem. Nå skal ikke jeg påstå at alt skyldes maten (men maten kan bidra til å forverre kvisene), for jeg har sett folk med flott hud som har hatt et dårlig kosthold. Disse med flott hud har nok ikke et hormonelt problem. Kviser som er hormonelt betinget blir verre av hormonforstyrrende produkter, det er du vel enig i? Jeg har litt for mye testosteron (noe som forårsaker kviser, det er blitt forsket på. http://ezinearticles.com/?Acne---The-Testosterone-Connection&id=536808 og http://www.livestrong.com/article/77411-acne-testosterone/). Testosteron finnes i melkeprodukter og testosteron-nivået økes ved konsumering av kjøtt. Fettinntaket har også en betydelig effekt.

Kan du nevne hvilken mat du spiser til vanlig?

Jeg har slitt med kviser på rygg (gigantiske byller), skuldre, bryst og i ansiktet i 8 år nå, og selv om det ble en forbedring med et vegansk kosthold, måtte en sterkere kur til for å få bort arrdannede kviser. Huden i ansiktet har blitt nesten kvisefri (bare de små igjen på kjeven etter jeg begynte på kuren) Jeg tenker at dette kostholdet vil hjelpe godt i ettertid og at huden vil forbli ren og fin etter kuren. Jeg spiser det jeg mener er best for både helse og hud.

Mine kviser er også (bekreftet) hormonelt betinget, men ble ikke påvirket av å unngå melkeprodukter. Jeg spiser masse frukt og grønt, rent kjøtt og alt av varmmat er laget fra bunnen av. Ingen ferdigprodukter, ikke halv- eller helfabrikata. Drikkes masse vann og får i meg alt jeg trenger av vitaminer og mineraler. Lite snop og slikkerier, så jeg unngår en god del mettet fett og sukker. Unngår gluten i størst mulig grad, baker brød og kaker selv. Er i alt veldig opptatt av kosthold, og føler jeg spiser sunt og godt.

Jeg forstår det du mener med at melkeprodukter kan påvirke huden om man er utsatt for det, det er ikke det jeg sier. Det er generaliseringen din jeg ikke er enig i. Det kan påvirkes, men ikke.

Jeg bodde i Korea for noen år siden, og de spiser veldig sunt, omtrent bare grønt og lite sukker/mettet fett (Snakker om de jeg kjente, kan ikke snakke for hele befolkningen). Flere av de slet også med akne, i utbredt grad.

Og, det du sier at du "har ikke sett noe til kviser på dem". Etter min mening er det umulig å si noe slikt om man ikke viser til en undersøkelse, eller større observasjoner. Blir veldig overfladisk. Hvor har du den infoen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kviser er også (bekreftet) hormonelt betinget, men ble ikke påvirket av å unngå melkeprodukter. Jeg spiser masse frukt og grønt, rent kjøtt og alt av varmmat er laget fra bunnen av. Ingen ferdigprodukter, ikke halv- eller helfabrikata. Drikkes masse vann og får i meg alt jeg trenger av vitaminer og mineraler. Lite snop og slikkerier, så jeg unngår en god del mettet fett og sukker. Unngår gluten i størst mulig grad, baker brød og kaker selv. Er i alt veldig opptatt av kosthold, og føler jeg spiser sunt og godt.

Jeg forstår det du mener med at melkeprodukter kan påvirke huden om man er utsatt for det, det er ikke det jeg sier. Det er generaliseringen din jeg ikke er enig i. Det kan påvirkes, men ikke.

Jeg bodde i Korea for noen år siden, og de spiser veldig sunt, omtrent bare grønt og lite sukker/mettet fett (Snakker om de jeg kjente, kan ikke snakke for hele befolkningen). Flere av de slet også med akne, i utbredt grad.

Og, det du sier at du "har ikke sett noe til kviser på dem". Etter min mening er det umulig å si noe slikt om man ikke viser til en undersøkelse, eller større observasjoner. Blir veldig overfladisk. Hvor har du den infoen fra?

Godt du unngår ferdigprodukter, mettet fett og sukker. Jeg har kuttet gluten selv, og føler meg bedre. Jeg har ikke cølliaki, men merker på kroppen og huden når jeg har fått i meg hvete. Matvarer som rødt kjøtt, egg, korn, koffein, gjær, salt og eddikk gir også kviser.

Ok, da er jeg med og må si meg enig. Det kan ha vært noe annet i maten de spiste. En allergireaksjon som Chris nevnte lenger oppe i tråden. Du sier de spiste lite sukker og mettet fett, men ikke at de hadde kuttet det helt. Det har faktisk noe å si om man fremdeles får i seg noe.

Har du barn forresten? Kviser kan oppstå etter en graviditet, da det skjer store endringer i hormonbalansen.

Nå snakker jeg om folk som unngår absolutt alt av vanlig mat, og som spiser hovedsaklig bare frukt og grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe inngående forhold til hvordan det er med melkeprodukter og kviser. Prøvde en gang for lenge siden husker jeg å gå uten melk osv i en måneds tid, men det ga ikke resultater. Jeg har uansett ingen planer om å finne ut om det er noen kobling der, for jeg gidder ikke en hverdag hvor jeg må styre unna melk o.l. og hele tiden passe på hva jeg kan spise. Da tar jeg heller denne kuren. Jeg spiser det som måtte passe meg nå, og jeg føler det går fremover.

Angående sol: Null stress her. Jeg blir veldig lett brun til vanlig, men nå har jeg smurt meg med faktor 15, og det skjer ingenting :P Blir ikke brun engang, og det suger litt.. Men jeg er ute hele dagene uten at jeg blir brent. I går var jeg på sjøen i kajakk lenge, og var litt spent på hvordan det skulle gå, men jeg merker absolutt ingenting :)

En ting som har plaget meg de siste dagene er svie/rødhet på yttersiden av øyekrokene. Ubehagelig! Det er ikke inne på selve øyet, men i kroken/på utsiden. Akkurat som at jeg hele tiden produserer tårer også, som igjen kanskje irriterer huden på siden der for jeg er veldig rød. Aner ikke om det er kuren engang.. er det andre som har vært borti det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :)

Jeg er også rød og irritert i øyekroken og rundt øynene. Skikkelig irriterende. Klør en del, også tårer jeg mer enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå ute i sola i går hele dagen uten solkrem. Gikk bra det, men nå har jeg en ganske grei brunfarge fra før etter sydentur. Så det går fint å sole seg, men man må være obs på at huden tåler mye mindre enn vanlig. Var fort gjort å bli brennt på sydenturen før jeg fikk grunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg er også rød og irritert i øyekroken og rundt øynene. Skikkelig irriterende. Klør en del, også tårer jeg mer enn vanlig.

Her er det omvendt, jeg blir rød i øynene fordi jeg blir tørr og har lite tårevæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fire måneder avviket, ca en måned igjen og jeg er kvisefri! Har ikke noen aktive, vonde kviser og har ikke hatt det på et par uker. Kun noen innkapslede hvite prikker igjen som forhåpentligvis forsvinner snart. :) :)

Huden er myk som fløyel og ser utrolig mye friskere ut :) Det som irriterer mest nå er de røde flekkene etter gamle kviser (noe må man jo irritere seg over) :)

Det er altså håp, for to måneder siden hadde jeg ALDRI trodd det skulle se slik ut nå. I påsken så jeg ikke ut... Så hang in there.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen tar jeg mine aller siste tabletter!! HVILKEN LYKKE :)

Anette :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire måneder avviket, ca en måned igjen og jeg er kvisefri! Har ikke noen aktive, vonde kviser og har ikke hatt det på et par uker. Kun noen innkapslede hvite prikker igjen som forhåpentligvis forsvinner snart. :) :)

Huden er myk som fløyel og ser utrolig mye friskere ut :) Det som irriterer mest nå er de røde flekkene etter gamle kviser (noe må man jo irritere seg over) :)

Det er altså håp, for to måneder siden hadde jeg ALDRI trodd det skulle se slik ut nå. I påsken så jeg ikke ut... Så hang in there.

Utrolig moro å høre at det går så bra med deg! :D

Anette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...