Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

^^ Allergi oppi det hele høres ikke spesielt deilig ut :)

En uke unnagjort her.. Selv om jeg er VANNVITTIG utålmodig skynder jeg meg langsomt og begynte på 20mg om dagen. Går opp til 40 fra i morgen. Veier 75kg, så dette er jo rimelig lavt enda. Leppene er litt rare, men jeg vil ikke si supertørr. Huden er også rar, og utbruddmessig er jeg vel omlag der jeg var før jeg begynte. Jeg kjenner jeg er like fet i huden som tidligere når jeg tar på ansiktet, men likevell er jeg tørr. Flasser litt på en måte hvis jeg skraper forsiktig på den.

Hvordan går det med dere andre som nettopp har begynt? ChrisML? Lumos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått på iso. i ca 1,5 mnd. Det var først etter 3-4 uker jeg merket forskjell.

Huden ble mindre fet, og jeg kan gå flere dager uten å måtte vaske håret :) Kvisene har det ikke skjedd så mye med, og har tidenes utbrudd pågåande.. Jeg føler meg mer glatt i pannen og rundt nesevingene. Pleier å skrubbe huden forsiktig 1 gang i uken, og etter det er jeg veldig myk. Før var jeg nuppete unasett hvor hardt jeg skrubbet... :)

Er mindre tørr i huden enn jeg var i starten, men er flink å smøre meg ofte.

Bruker Decleor sin hydra floral dagkrem, A-DERMA i dusjen og blistex sin leppekrem. Vet mange skryter av prolip, men den får jeg ikke kjøpt her i området :)

Er tillegg veldig rød i huden, og jakten på en dekkende og god foundation tar aldri slutt..

Går på 20 mg og 40 mg annenhverdag (61 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på iso i ca 1,5 måned nå. Forskjellen på meg og en del andre her, er kanskje at jeg ikke hadde enormt med kviser når jeg startet, så "kvisemessig" er det ikke store forskjellen. (Jeg fikk begynne på iso. fordi jeg hadde et enormt utbrudd for to år siden, helt ut av det blå, har aldri hatt kviser før. Begynte på tetracycline, men fikk tilbakefall nå for ca 7-8 mnd siden). Men, jeg ser at de kvisene som kommer nå ikke er så dype og "underjordiske" som før, de er ikke så vonde, og det blir mindre og mindre kviser, sakte, men sikkert. Men jeg har små utbrudd av og til. Jeg merker også så smått at de største arrene ikke er fult så røde og "iltre" som før. Jeg har også så og si ingen sorte prikker igjen! Det er noe jeg har vært plaget med siden sent barneskolen, så det er helt utrolig deilig å nesten være kvitt.

Av bivirkninger har jeg opplevd ekstremt tørre lepper, tørr generelt i ansiktet, tørr rundt nesen og tidvis inne i nesen også, mistenker også tørre slimhinner da jeg blør litt i nesen. Jeg har også vært veldig tett i nesen siste dagene, uten å være forkjølet eller sånn, noen som vet om det kan være pga. slimhinnene?

Andre bivirkninger er utslett på hendene, som etterhvert blir åpne sår. Ikke gøy! Men holder det omtrent i sjakk med A-Derma krem fra apoteket. Jeg har også hatt litt tørre og såre øyne, men tror det er på retur nå. Jeg har også fått denne dumme rødheten i ansiktet, så jeg ser konstant litt solbrent ut :gjeiper:

Edit: Jeg tar forresten 2 kapsler a 20 mg hver dag, veier ca. 53 kg.

Endret av Lumos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Jeg tok et closeup av "problemområdet" den siste uka av kuren, rart jeg ikke har lagt det ut før...

Dette er altså det ene kinnet mitt ned mot kjeven, den andre siden var forsåvidt ganske lik. Ingen urenheter eller større utbrudd, bare rødhet og arr egentlig. Jeg er fremdeles litt rød i kinnene, men det har roet seg ned, så er faktisk enda finere i huden nå :) Får komplimenter fra folk hele tiden, spesielt venninner av modern som ikke har sett meg på en stund.

Har en kvise midt mellom brynene atm, men den holder på å tørke ut, så ingen krise ;)

Btw, snakker vi detaljert bilde, eller hva? Nesten så jeg burde poste advarsel ved siden av. Da jeg så bilde var det bare "... Har jeg hår i fjeset?!" :sjokkert::legrine: Sjekket i speilet etter det, og så ikke noe til det nå, så kanskje det er sant at iso booster hårveksten på uhelige plasser midlertidig? :klo:

post-37650-0-90662600-1336329907_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^ Allergi oppi det hele høres ikke spesielt deilig ut :)

En uke unnagjort her.. Selv om jeg er VANNVITTIG utålmodig skynder jeg meg langsomt og begynte på 20mg om dagen. Går opp til 40 fra i morgen. Veier 75kg, så dette er jo rimelig lavt enda. Leppene er litt rare, men jeg vil ikke si supertørr. Huden er også rar, og utbruddmessig er jeg vel omlag der jeg var før jeg begynte. Jeg kjenner jeg er like fet i huden som tidligere når jeg tar på ansiktet, men likevell er jeg tørr. Flasser litt på en måte hvis jeg skraper forsiktig på den.

Hvordan går det med dere andre som nettopp har begynt? ChrisML? Lumos?

Hehe utålmodig jeg også og blir ikke mindre utålmodig av at det virker som jeg har gått på pillene i all evighet og fortsatt må se på de 3.5 pakkene som er igjen :P.

Er 1.5 pakke ut i kuren nå (150 piller). Men har egentlig vært helt kvisefri omtrent bortsett fra litt småkviser som dukker opp i ny og ne på ryggen og på halsen siden jeg var i syden og fikk litt sol på huden (for ca 50 piller siden).

Men veit at såfort solbrunheten forsvinner så kommer kvisene fram igjen så det er motivasjonen for å bli ferdig. Ellers med bivirkninger så er jeg kanskje litt stølere og stivere i muskler og ledd enn vanlig (men det er noe forårsaket av hard styrketrening og). Ekstremt tørr på leppene, er avhengig av noe å ha på leppene hver time omtrent. Og i ny og ne, ca 2 ganger i uka så bestemmer kroppen seg for at all hud i ansiktet skal byttes ut så da ser jeg ut som en gammal nisse med grått skjegg av hudflak hvis jeg ikke er nøye med fuktighetskrem.

Så får jeg eksem lignende utslett på henda, men det holder jeg i sjakk ved å smøre meg med diverse ting.

Går på 60mg daglig nå, gjort det siden jeg begynte for nesten 2 mnd siden. Bivirkningene begynte å komme for meg ca midt i andre uke. Så ble det litt værre så har det holdt seg der siden. Bare å smøre seg med tålmodighet :).

Når jeg var i syden så gikk jeg på 2 piller istedenfor 3 en uke pga litt solbrenthet. Gud å stor forskjellen på bivirkningene var på det, vakke antydning til tørre lepper da. Kan være fordi kroppen har vært vant til 3 kanskje. Nesten fristende å fortsette med 2, men da blir man jo aldri ferdig. Og behandlingen må jo ha en viss intensitivitet over lang tid for at den skal virke. Men kommer nok til å prøve 4 når jeg er på siste boksen for å bli fortere ferdig...

Endret av ChrisML
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det 17 dager siden jeg startet og bivirkningene kommer på rekke og rad :P Tørre lepper, tørr hud som klør og svir (ansiktet) og tørr i nesa. Vasket håret på onsdag i forrige uke og trengte ikke vaske det før i dag :=0 Det er veldig rart for meg som er vant til å vaske det annenhver dag. Kjekk bivirkning det da forsåvidt :P

Kvisemessig har jeg utbrudd som vanlig, og det er ofte sånne schvære jævler som blir forferdelig stygge. Jeg er jo vant til det, huden min er ekstremt ille, men det er jo uansett ikke noe gøy. Å gå uten sminke er IKKE et alternativ for å si det sånn.

Men jeg er glad for at jeg endelig er i gang med kuren og merker hvor mye det faktisk plager selvtilliten å se "sånn" ut som jeg gjør. Skal bli deilig å få normal hud etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært av kuren i seks uker og to dager nå, og ting endrer seg visst ennå :fnise:

Har ikke fått en eneste kvise siden jeg sutret tidligere i tråden, og arrene tenker jeg nesten ikke over lenger! Folk som ikke har sett meg på en stund forteller meg hvor fin huden min er, og rødheten har forsvunnet helt! Jeg våget meg til og med i solarium i går, og det gikk helt fint!

Bivirkningene er borte for godt, og den eneste jeg savner er den som gikk på håret. Håret mitt er tilbake til min normale tilstand, som betyr at jeg burde vaske det hver dag for å se åkei ut. Så nyt den bivirkningen mens det varer, folkens :fnise:

Endret av soile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flixa: Jeg vet AKKURAT hva du mener i forhold til selvtillit. Forjævlig rett og slett :(

Flott at det er flere som akkurat har startet i alle fall!

Jeg sa i går at jeg kvisemessig var omtrent der jeg var før jeg begynte. Vel, det endret seg over natta! Herregud som jeg så ut når jeg våknet i morrest, og det har bare blitt værre utover dagen. Hvis jeg skal se ut slik som dette i de 3 første månedene folk sier det i snitt tar før det blir bedre vet jeg ærlig talt ikke om jeg kommer til å overleve. Dette suger. Rundt munnen og haken gjør absolutt alt vondt. Vondt å gape opp, vondt å smile.. alt er bare dritt :(

Misunnelig på dere som er ferdig.. Du ser kjempebra ut BabyBlue! Skulle ønske jeg kunne spolt 6 måneder frem i tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dag 63 hos meg ^^ TAr fortsatt 2 piller daglig.

Har seriøst ikke hadd noen bivirkninger i det siste, bortsett fra tørrhet og det der man ikke kommer foruten.

Den første måneden slet jeg med smerter, trøtthet, kløe og neseblod, men nå er det helt borte ;)

Har fortsatt en del kviser, men ingen med puss i slik jeg alltid har brukt å hadd før. Tror det er på bedre veier nå og at det blir færre^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ferdig i høst jeg!

Da hadde jeg holdt på i to omganger :S Ble borte etter første omgang, så gikk det et år og det kom tilbake :(

Legen så forsåvidt på meg i ca to sekunder før han skrev det ut, og en annen ting som jeg ikke husker hva het.

Men nå er jeg iallefall fri for kviser og shit (iallefall de store utbruddene)

Ble noen, men ikke såå alvorlige/farlige bivirkninger på meg

- VELDIG lett solbrent (startet i mai så ikke det smarteste) men siden jeg ikke liker å være i sola gikk det helt fint

- Tørre lepper

- Tørr hud generelt

- Litt konsentrasjonsvansker

- Utrolig tynn hud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt med kviser helt fra puberteten og prøvd Tetralysal, Tetralysyl, epiduo, basiron m.m. men ingenting har funket. Tetralysal fjernet kvisene,men straks jeg var ferdig med kuren poppe de opp igjen.

Har gått på isotretinoin orifarm(roaccutane) i en uke. Men har allerede merket store forbedringer. Er ikke lenger rød i fjeset som en kokt hummer og kvisene på armene er nesten vekke.

Men til gjengjeld har har jeg fått noen skikkelige plagsomme bivirkninger. Hodebunnen klør og svir og flasser så å vaske håret er ren tortur, har dundrende hodepine, huden er fullstendig uttørket og leppene mine er tørrere en sahara og jeg er konstant svimmel og trøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, noen som har blitt litt tung til sinns og ukonsentrert av denne medisinen? De siste dagene har vært helt forferdelige uten grunn, og jeg har bare vært utrøstelig og ufokusert... Har ikke helt skjønt hvorfor, før jeg begynte å tenke på om det er pga pillene? Sambo har klødd seg i hodet av meg, jeg pleier ikke å være sånn... I dag har jeg klart å sitte i tre kvarter og "lese" til eksamen uten å bla i boka en eneste gang... Har bare stirret i den uten å merke at jeg faktisk ikke las. Oppnås ikke kontakt med abonnenten...

Ville bare oppdatere hvordan det har gått med tanke på formen min. Jeg dro til legen og forklarte ståa, og han sykmeldte meg på flekken. Han mente at jeg slet meg ut, og at jeg ville være enda værre innen utgangen av juni om jeg forsatte å presse meg. Nå har jeg blitt syk også, og jeg blir alltid syk når jeg er stressa... :sur: Han sa at det var veldig normalt at man blir energiløs på denne kuren (1 av 10 visstnok), og han mente/håpte da at at mine andre depresjonstegn var en reaksjon på dette. Han forsto ønsket mitt om at jeg aller helst ville fullføre kuren for å slippe tilbakegang og at jeg måtte gå gjennom det en gang til, så derfor ble jeg heller delvis sykmeldt ut sommeren. Jeg går på høgskolen og er nå ferdig med min firårige utdanning der, og det er litt kjipt at jeg ikke kommer i mål til sommeren... Menmen, satser på at humøret mitt stiger når jeg slutter på pillene, og at jeg klarer å ta eksamen til oktober igjen! DA er jeg ferdigutdannet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) noen som vet om jeg kan bruke ansiktskremen (til sensitiv hud) fra MD, eller blir denne og for sterk for huden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laure: Selv om jeg ikke har vært veldig plaget selv, skjønner jeg at bivirkningene du beskriver må være plagsom. Håper det går seg til etterhvert :) Men jeg ville faktisk heller hatt det enn et utbrudd som ikke ligner grisen! Det tok HELT av med meg etter en uke. Nå holder det på å roe seg LITT heldigvis (ferdig med to uker nå) Innser at det ikke er slutten enda, men satser på at det verste er over i alle fall. Riiiimelig tørr hud her også forresten :P

Finkel: Flott, helsen fremfor alt! Folk sykemeldes for den minste ting synes jeg, og jeg tok meg selv i å tenke tidligere i uken at følelsen av å være deprimert/nedenfor som følge av kviser (eller igrunn samme hvilken årsak) er faktisk en av de bedre grunnene jeg kan tenke meg.

Terri: må melde pass.. jeg suger på produkter :P

Lykke til videre alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Hei :) noen som vet om jeg kan bruke ansiktskremen (til sensitiv hud) fra MD, eller blir denne og for sterk for huden?

Hvis ikke dagkremen inneholder glycolsyre burde det gå bra =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen som veit om noe man kan bruke mot sår nese under behandlingen?

Sliter med at nesa hele tia er sår innvendig og tørker ut sånn at jeg får fullt av størkna snørr inni der som ikke er så lett å få ut... Det gjør også at veggene blir såre og småblør bittelitt hele tia.

Endret av ChrisML
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som veit om noe man kan bruke mot sår nese under behandlingen?

Sliter med at nesa hele tia er sår innvendig og tørker ut sånn at jeg får fullt av størkna snørr inni der som ikke er så lett å få ut... Det gjør også at veggene blir såre og småblør bittelitt hele tia.

Bruk en slik nesespray med sesamolje, fås på apoteket. :) Har også lest om de som har tatt vaselin eller fet krem på en q-tip og smurt oppi. Størknede greier kan også fjernes med en q-tip ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips på solkrem som ikke er oljete og fet og ekkel forresten?

Nimue, eller økologiske kremer. LRP har også en som er ok. Ellers kan du jo kjøpe vanlig ansiktskrem med faktor i.

Ellers så begynner jeg rett og slett å bli litt lei kur og ømfintlig hud! Har små sår overalt på hendene mine, huden er vanvittig skjør. Kvisene er så og si borte, men det kommer fortsatt en og annen hver uke. Og alle de hvite er ikke borte enda, noen har vært utrolig dype. Det mest irriterende for tiden er den røde ansiktsfargen, den gleder jeg meg til å bli kvitt.

Har nok snart tatt ca 300 tbl, men har ikke nøyakig telling. Betyr vel ca 100 igjen og med tre om dagen så er jo det bare en drøy måned og litt til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en slik nesespray med sesamolje, fås på apoteket. :) Har også lest om de som har tatt vaselin eller fet krem på en q-tip og smurt oppi. Størknede greier kan også fjernes med en q-tip ;)

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...