Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Trener Stronglift her også :). Nei kan nok hende det er litt for lett å skylde på Iso for alt når man veit om alle bivirkningene man KAN få, hehe!

Så sant, så sant :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som har økt dosen uten å konsultere hudlegen om det? Jeg kjenner at det hadde vært greit å fremskynde prosessen litt... Tar 60 mg hver dag nå, men veier over 60 kg. Har ingen bivirkninger for tiden: huden flasser ikke, leppene holder seg fine med smøring og utslettet på armer og hender er borte. Kvisene har roet seg, og jeg tror jeg kun har hviteheads igjen nå, men de kommer aldri frem, men når de kommer så er de bittesmå. Jeg har nok tabletter til å ta litt ekstra frem mot neste resept. Tenkte ikke å ta flere enn sånn at jeg havner på omtrent 1 mg per kilo per dag, som er foreskrevet. Tenkte å ta rundt 3*20mg ekstra i uka. Noen som har gjort det? Har forresten gått på iso i over 2 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har økt dosen uten å konsultere hudlegen om det? Jeg kjenner at det hadde vært greit å fremskynde prosessen litt... Tar 60 mg hver dag nå, men veier over 60 kg. Har ingen bivirkninger for tiden: huden flasser ikke, leppene holder seg fine med smøring og utslettet på armer og hender er borte. Kvisene har roet seg, og jeg tror jeg kun har hviteheads igjen nå, men de kommer aldri frem, men når de kommer så er de bittesmå. Jeg har nok tabletter til å ta litt ekstra frem mot neste resept. Tenkte ikke å ta flere enn sånn at jeg havner på omtrent 1 mg per kilo per dag, som er foreskrevet. Tenkte å ta rundt 3*20mg ekstra i uka. Noen som har gjort det? Har forresten gått på iso i over 2 mnd.

Jeg har vurdert det samme, men jeg får bare 90 tbl okker som, de er beinharde. Og det til tross for at mannen min er sterilisert.. Jaja. Så jeg ender opp med å knaske tre tbl daglig, hverken mer eller mindre :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har økt dosen uten å konsultere hudlegen om det? Jeg kjenner at det hadde vært greit å fremskynde prosessen litt... Tar 60 mg hver dag nå, men veier over 60 kg. Har ingen bivirkninger for tiden: huden flasser ikke, leppene holder seg fine med smøring og utslettet på armer og hender er borte. Kvisene har roet seg, og jeg tror jeg kun har hviteheads igjen nå, men de kommer aldri frem, men når de kommer så er de bittesmå. Jeg har nok tabletter til å ta litt ekstra frem mot neste resept. Tenkte ikke å ta flere enn sånn at jeg havner på omtrent 1 mg per kilo per dag, som er foreskrevet. Tenkte å ta rundt 3*20mg ekstra i uka. Noen som har gjort det? Har forresten gått på iso i over 2 mnd.

Jeg tar også 3, veier litt over 60 og har lite bivirkninger - men får fortsatt kviser. jeg spurte legen om jeg kunne øke sist jeg var der og han sa at det ikke hadde noe for seg. han ba meg fortsette på 3 om dagen. Du kan jo evt ringe legen eller spørre neste gang du er der om du kan øke fra mnd 3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, dere som sliter med tørre lepper: har dere prøvd Carmex? Fås i krukke i butikken. Den er helt fantastisk! :) Kan absolutt anbefales! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, dere som sliter med tørre lepper: har dere prøvd Carmex? Fås i krukke i butikken. Den er helt fantastisk! :) Kan absolutt anbefales! :)

Den er god ja!

jeg anbefaler Blistex sin Lip relife creme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Jeg endte opp med Prolip fra apotek (ikke herpes-varianten, den andre). Hverken Carmex eller Blistex fungerte før jeg begynte på pillene engang.

Har nok i overkant tørre lepper je... :)

Kan forresten også anbefale en for dere som ikke har supertørre lepper: Body Shop sin Cocoa butter lip balm (heter noe sånt). Den er god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med Prolip fra apotek (ikke herpes-varianten, den andre). Hverken Carmex eller Blistex fungerte før jeg begynte på pillene engang.

Har nok i overkant tørre lepper je... :)

Kan forresten også anbefale en for dere som ikke har supertørre lepper: Body Shop sin Cocoa butter lip balm (heter noe sånt). Den er god :)

Takk for tipset. Skal kjøpe det til uka.

Jeg syns Blistex er en del bedre enn Carmex fordi Carmex er så hard å ta på, mens Blistex blir mer flytende som en krem man smører på (sålenge boksen er litt varm etter å ha vært i lomma). Pluss at Carmex smaker helt jævlig :P (men det gjorde jo Blistex også før jeg blei vant til den).

Men ingen gjør noe med leppene egentlig, må jo smøre hele tia når man går på disse pillene hvis det ikke skal bli sårt og flasse av leppene. Skal prøve de andre hvis de har en mer "oppmykende" effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min store favoritt er Lip Rescue, som jeg kjøpte for 10 kr på iherb. Den holder seg godt på leppene, er helt matt, og forebygger sprekker, iallefall for meg! Har brukt den opp nå, og venter utålmodig på ny ladning i posten... I mens så bruker jeg prolip fra apoteket, men den er dyr og legger seg i striper (fyller inn mellom flakene), og det ser ikke så bra ut når fargen på den er brungul... <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_ler.gif' alt=':ler:'> Bruker også Bag Balm innimellom, pleier å ha den over Prolip/Lip rescue om natta, så slipper jeg at leppene er knusktørre når jeg våkner. Er litt som vaselin kan jeg tenke meg, og flak blir usynlige om jeg bruker den. Så slipper jeg å pille på de og ende opp med enda verre lepper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, noen som har blitt litt tung til sinns og ukonsentrert av denne medisinen? De siste dagene har vært helt forferdelige uten grunn, og jeg har bare vært utrøstelig og ufokusert... Har ikke helt skjønt hvorfor, før jeg begynte å tenke på om det er pga pillene? Sambo har klødd seg i hodet av meg, jeg pleier ikke å være sånn... I dag har jeg klart å sitte i tre kvarter og "lese" til eksamen uten å bla i boka en eneste gang... Har bare stirret i den uten å merke at jeg faktisk ikke las. Oppnås ikke kontakt med abonnenten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Forresten, noen som har blitt litt tung til sinns og ukonsentrert av denne medisinen? De siste dagene har vært helt forferdelige uten grunn, og jeg har bare vært utrøstelig og ufokusert... Har ikke helt skjønt hvorfor, før jeg begynte å tenke på om det er pga pillene? Sambo har klødd seg i hodet av meg, jeg pleier ikke å være sånn... I dag har jeg klart å sitte i tre kvarter og "lese" til eksamen uten å bla i boka en eneste gang... Har bare stirret i den uten å merke at jeg faktisk ikke las. Oppnås ikke kontakt med abonnenten...

Jeg var også sånn i flere måneder gjennom kuren. Ble deprimert og bare tanken på skolen tappet meg for energi. Var helt forferdelig! Takk og lov at jeg er ferdig med det nå i eksamensperioden.

Anbefaler deg å få nok søvn og nok med mosjon, samt å spise sunn mat som ikke får blodsukkeret til å klikke. Det fungerte litt på meg, og håper det ordner seg for deg også. Er kjipt å ha det slik, men er en del av opplevelsen for en del av de som går på iso. Så du er ikke alene i hvert fall! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også sånn i flere måneder gjennom kuren. Ble deprimert og bare tanken på skolen tappet meg for energi. Var helt forferdelig! Takk og lov at jeg er ferdig med det nå i eksamensperioden.

Anbefaler deg å få nok søvn og nok med mosjon, samt å spise sunn mat som ikke får blodsukkeret til å klikke. Det fungerte litt på meg, og håper det ordner seg for deg også. Er kjipt å ha det slik, men er en del av opplevelsen for en del av de som går på iso. Så du er ikke alene i hvert fall! :klemmer:

Fortalte du det til hudlegen? Jeg er redd for å nevne det, i frykt for å bli tatt av kuren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Fortalte du det til hudlegen? Jeg er redd for å nevne det, i frykt for å bli tatt av kuren...

Ja, jeg fortalte det, men jeg understrekte at jeg beit tennene sammen og ville fullføre uansett. Det respekterte han, og lot meg til og med heve dosen for å bli fortere ferdig. Det eneste han gjorde var å si at det var viktig at jeg ringte han for time om ting ble verre og at jeg kjente etter på kroppen min hvordan ting utviklet seg. Tror ikke de tar deg av kuren med mindre du virkelig sliter på enkelte områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Min store favoritt er Lip Rescue, som jeg kjøpte for 10 kr på iherb. Den holder seg godt på leppene, er helt matt, og forebygger sprekker, iallefall for meg! Har brukt den opp nå, og venter utålmodig på ny ladning i posten... I mens så bruker jeg prolip fra apoteket, men den er dyr og legger seg i striper (fyller inn mellom flakene), og det ser ikke så bra ut når fargen på den er brungul... :ler: Bruker også innimellom, pleier å ha den over Prolip/Lip rescue om natta, så slipper jeg at leppene er knusktørre når jeg våkner. Er litt som vaselin kan jeg tenke meg, og flak blir usynlige om jeg bruker den. Så slipper jeg å pille på de og ende opp med enda verre lepper..

Legger Prolipen seg i striper på deg? Det gjør den ikke på meg... var litt skeptisk da jeg kjøpte den første gangen, for da sa hun som solgte den at hennes lepper var blitt helt hvite sånn at det ikke så så pent ut.. Hvordan det er mulig når den er brungul, vet jeg ikke... Uansett, den syns ikke på leppene mine. Bra du har funnet en annen du liker :)

Når det gjelder det å være nedstemt, så blir ikke jeg det av pillene. Har en depresjonsdiagnose, men pillene har ikke hatt noe å si på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fortalte det, men jeg understrekte at jeg beit tennene sammen og ville fullføre uansett. Det respekterte han, og lot meg til og med heve dosen for å bli fortere ferdig. Det eneste han gjorde var å si at det var viktig at jeg ringte han for time om ting ble verre og at jeg kjente etter på kroppen min hvordan ting utviklet seg. Tror ikke de tar deg av kuren med mindre du virkelig sliter på enkelte områder.

Okei. Jeg får bite tennene sammen og snakke med hudlegen om det ikke bedrer seg. Tusen takk for svar! :)

Legger Prolipen seg i striper på deg? Det gjør den ikke på meg... var litt skeptisk da jeg kjøpte den første gangen, for da sa hun som solgte den at hennes lepper var blitt helt hvite sånn at det ikke så så pent ut.. Hvordan det er mulig når den er brungul, vet jeg ikke... Uansett, den syns ikke på leppene mine. Bra du har funnet en annen du liker :)

Ja, den gjør fort det. Pluss at den på en måte klumper seg i munnvikene... Kanskje jeg bare bruker for mye? :ler: Den fungerer helt fint altså, men jeg vil jo helst at den skal gjøre under siden den koster så mye!

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at Prolip-stiften funker suuupert. Ikke noe tørre lepper her i gården hvis jeg bruker denne jevnlig. MEN, den funker IKKE i kuldegrader eller tilnærmet kuldegrader. Da klumper den seg og blir skikkelig ÆSJ.

Jeg bruker Prolipen fast, og har også en sånn tube fra Eucerin som funker bra. Har også prøvd en sånn tubesak fra LRP, men den funket ikke i det hele tatt.

Carmex går geit som en nødløsning, men jeg blir desperat uten Prolip'en i nærheten! Sto på ski i påsken og mistet den da jeg satt i stolheisen. Begynte nesten å grine! Og etter et par-tre timer i bakken uten den så var leppene mine ille....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

300 tabletter dere!! Nå for tiden går det veldig veldig bra :) Nesten ikke noen problemer med nesa lenger, og utslettene mine er borte. 1 mnd igjen bare! :D

Anette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...