Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Var hos legen i dag. Hadde egentlig lyst til å bare prøve en av de mildere antibiotikakurene, men ble henvist til hudlege. Æsj, sier jeg, men er vel til det beste. Jeg har IKKE lyst til å begynne på iso etter det dere har sagt her inne, men regner med det er siste utvei? Må da få noe annet greier først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var hos legen i dag. Hadde egentlig lyst til å bare prøve en av de mildere antibiotikakurene, men ble henvist til hudlege. Æsj, sier jeg, men er vel til det beste. Jeg har IKKE lyst til å begynne på iso etter det dere har sagt her inne, men regner med det er siste utvei? Må da få noe annet greier først.

Det spørs på hvor hardt angrepet du er. Om du har arrdannende eller dype, underjordiske kviser, så er det større sjanse for at du blir satt på iso med en gang, sånn som jeg har forstått det. Om du sier at du ikke vil prøve iso, kan det også godt hende hudlegen prøver antibiotika først :)

Lykke til! :klemmer: Jeg føler meg mye bedre nå, etter 2,5 mnd på iso. Merker først nå hvor slitsomt jeg syntes det var før, og er glad for at jeg slipper å slite med kviser hver eneste morgen fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at huden blir værre før den blir bedre med iso? Huden min er ikke særlig rød. Hadde ikke slitt med mange dype kviser / vanlige kviser om det ikke hadde vært at det er så vanskelig å holde seg unna! Sliter mest med veldig nuppete hud i kinn og panne, vet ikke hva disse kalles, komedoner? Er ikke svarte i alle fall. Hvite prikker, nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at huden blir værre før den blir bedre med iso? Huden min er ikke særlig rød. Hadde ikke slitt med mange dype kviser / vanlige kviser om det ikke hadde vært at det er så vanskelig å holde seg unna! Sliter mest med veldig nuppete hud i kinn og panne, vet ikke hva disse kalles, komedoner? Er ikke svarte i alle fall. Hvite prikker, nesten.

Umulig å si. Noen får ikke noe utbrudd i det hele tatt, noen bryter ut over en lengre periode, og noen har et større utbrudd i starten av kuren. Huden vil nok bli rød på kuren, det tror jeg er uunngåelig. Min ser normal ut dersom jeg ikke rører den, men blir knallrød når jeg vasker/smører ansiktet. Roer seg ned etter 10 min, og så lenge jeg er flink med å smøre så ser jeg normalt blek ut gjennom hele dagen. ;)

Dra til hudlegen for å få råd, og forklar hvorfor du ikke vil begynne på iso med en gang. Han vil nok forstå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen det tok veldig veldig lang tid med før en ble bedre? Har lest at de fleste her merket bedring allerede etter en mnd, og det gjelder absolutt ikke meg..

Jeg har nå gått på kuren i litt over to mnd, snart fått i meg 200 tbl, tre tbl daglig, og huden min har virkelig ikke blitt bedre, heller verre. Får nye kviser nesten hver dag, ene verre enn den andre. Er redd kanskje jeg er en av de det ikke funker på :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen det tok veldig veldig lang tid med før en ble bedre? Har lest at de fleste her merket bedring allerede etter en mnd, og det gjelder absolutt ikke meg..

Jeg har nå gått på kuren i litt over to mnd, snart fått i meg 200 tbl, tre tbl daglig, og huden min har virkelig ikke blitt bedre, heller verre. Får nye kviser nesten hver dag, ene verre enn den andre. Er redd kanskje jeg er en av de det ikke funker på :(

Da jeg var på 200 så så jeg ikke bra ut, ikke bedre enn da jeg startet. Kvisene poppet frem, og jeg hadde en så stor, dyp kvise i panna at (min voksne) nabo spurte om jeg hadde slått hodet mitt, om det var en Donaldkul... :klaske: Nå er jeg på 250 og ser at de røde merkene plutselig har begynt å blekne, og jeg får kanskje 3 kviser i uka. Huden virker plutselig mye renere. Hold ut, det blir bedre! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen det tok veldig veldig lang tid med før en ble bedre? Har lest at de fleste her merket bedring allerede etter en mnd, og det gjelder absolutt ikke meg..

Jeg har nå gått på kuren i litt over to mnd, snart fått i meg 200 tbl, tre tbl daglig, og huden min har virkelig ikke blitt bedre, heller verre. Får nye kviser nesten hver dag, ene verre enn den andre. Er redd kanskje jeg er en av de det ikke funker på :(

Hei!

For meg så tok det ganske nøyaktig 2,5 måneder før det begynte å bli skikkelig bra. I morgen har jeg fullført min 3. mnd (tar 3 piller om dagen) og har fått min første ordentlige VONDE kvise på 2 uker. Noe som er uvanlig lite for meg. Men ja. 3 mnd og fortsatt ikke kvitt kvisene her tdeligvis... Spent på hvordan måned 4 utarter seg. Ekstra spent i forholt til (forhåpenligvis) mer sol på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at huden blir værre før den blir bedre med iso? Huden min er ikke særlig rød. Hadde ikke slitt med mange dype kviser / vanlige kviser om det ikke hadde vært at det er så vanskelig å holde seg unna! Sliter mest med veldig nuppete hud i kinn og panne, vet ikke hva disse kalles, komedoner? Er ikke svarte i alle fall. Hvite prikker, nesten.

Sjansen er veldig liten for at antibiotika faktisk har noen varige effekter. Dvs kvisene kommer tilbake når du slutter med pillene.

Ville anbefalt å bite tennene sammen i et halvt år, ta iso og bli ferdig med det for godt :). Hvis du ikke er så hardt rammet så er det veldig stor sjanse for at det holder med en kur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å si. Noen får ikke noe utbrudd i det hele tatt, noen bryter ut over en lengre periode, og noen har et større utbrudd i starten av kuren. Huden vil nok bli rød på kuren, det tror jeg er uunngåelig. Min ser normal ut dersom jeg ikke rører den, men blir knallrød når jeg vasker/smører ansiktet. Roer seg ned etter 10 min, og så lenge jeg er flink med å smøre så ser jeg normalt blek ut gjennom hele dagen. ;)

Dra til hudlegen for å få råd, og forklar hvorfor du ikke vil begynne på iso med en gang. Han vil nok forstå :)

Huff. Skal jo begynne med studier på en ny skole til høsten, og tror nok folk forstår at jeg ikke har særlig lyst til å få enda værre hud i begynnelsen... førsteinntrykk vettu. Møter mange som ser ned på uren hud og tror det er fordi jeg er "ekkel" eller "skitten." Folk. Tviler på jeg får begynne med antibiotika eller iso eller noe annet før om en god stund uansett, henvisning til hudlege tar visst laaang tid. "Du må være litt tålmodig" sa legen til meg.

Sjansen er veldig liten for at antibiotika faktisk har noen varige effekter. Dvs kvisene kommer tilbake når du slutter med pillene.

Ville anbefalt å bite tennene sammen i et halvt år, ta iso og bli ferdig med det for godt :). Hvis du ikke er så hardt rammet så er det veldig stor sjanse for at det holder med en kur.

Er mest redd for bivirkningene, at jeg blir deprimert og sliten, blø neseblod, få vondt, ekstremt flassende hud og alt slags tull. Virker jo skummelt som fy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mest redd for bivirkningene, at jeg blir deprimert og sliten, blø neseblod, få vondt, ekstremt flassende hud og alt slags tull. Virker jo skummelt som fy.

Bivirkningene går over når kuren er over. Du får ikke alle, men tørr hud og tørre lepper slipper du ikke unna (men det finnes det produkter for å klare seg med). For eksempel, jeg har ikke merka noe til depresjon eller at jeg får noe særlig vondt, trener styrke tungt samtidig og det går som bare det.

Går ann å begynne på antibiotika før skolestart hvis du vil ha en freshere hud da, men oppmerksom på at du er garantert tilbake på start når du slutter med pillene hvis du ikke går over til iso. Til gjengjeld så har ikke antibiotika noe større bivirkninger da, men koster jo penger og er jo noe hassle å dra til hudlegen flere ganger.

For mange er valgene 6 mnd med bivirkninger eller kviser ut ut livet. Jeg ville ikke ha kviser ut livet, så jeg valgte 6 mnd med bivirkninger :).

Endret av ChrisML
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja, jeg vet! Har jo slitt med dette såpass lenge at det hadde blitt digg å bli kvitt det... så lenge jeg ikke hadde blødd neseblod hadde jeg overlevd tror jeg, akkurat det er helt umulig å kombinere med jobb (dere vil vel ikke ha blod i maten deres?) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Skal jo begynne med studier på en ny skole til høsten, og tror nok folk forstår at jeg ikke har særlig lyst til å få enda værre hud i begynnelsen... førsteinntrykk vettu. Møter mange som ser ned på uren hud og tror det er fordi jeg er "ekkel" eller "skitten." Folk. Tviler på jeg får begynne med antibiotika eller iso eller noe annet før om en god stund uansett, henvisning til hudlege tar visst laaang tid. "Du må være litt tålmodig" sa legen til meg.

Er mest redd for bivirkningene, at jeg blir deprimert og sliten, blø neseblod, få vondt, ekstremt flassende hud og alt slags tull. Virker jo skummelt som fy.

Jeg skjønner dette, men husk at det kan være bivirkninger med antibiotika også. Nedsatt immunforsvar, soppinfeksjoner osv. Jeg gikk på det i 3 mnd før iso, og jeg har vært ekstremt mye syk i dette halvåret etterpå. Kan være pga stress, pga antibiotikaen, eller en kombinasjon. Og, bare for å nevne det, jeg ble ikke merkbart bedre av antibiotikaen. Men, jeg skal ikke overbevise deg i noen retning, hudlegen din vet best! :) Ikke les deg bort på bivirkninger og slikt, det er umulig å spå hvordan det fungerer for deg.

Om det at du skal begynne på ny skole: Jeg merker selv at jeg klarer å være gladere, mer ekte og "meg selv" når huden ser bedre ut. Mer sosial og avslappet, rett og slett! Slipper å ha luggen over panna, håret framfor kinnene, og lure på om de kikker mest på kvisene på haka eller jenta bak. Jeg synes, som ChrisML sier, at 4-5 mnd med bivirkninger er bedre enn en fremtid med kviser.

Jeg har ikke blødd neseblod en eneste gang, forresten. Individuelt det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miah: Jeg vet akkurat hvordan du har det på alle måter, og føler med deg. Usikkerheten er verst. Jeg leste igjennom denne tråden (og mange andre på nettet) flere ganger, og var veldig skeptisk på å begynne. Jeg var egentlig ikke SÅ bekymret for bivirkninger, men mer for utbruddet en KAN få i starten. Det varierer jo selvsagt om en får det, og evt når/hvor lenge, men jeg fikk det rimelig voldsomt etter nøyaktig en uke. BAM! sa det over natta :) Skjønte ingenting! Men nå som det har gått enda en uke og litt til ser jeg ikke så mye igjen til det, og jeg er vel omtrent der jeg var da jeg startet. Det får bare gå seg til.

Nå er ikke jeg lenger enn 2-3 uker ut i kuren, men jeg må bare si at jeg er glad jeg kastet meg ut i det. Resultatene tar sikkert tid, men jeg har som deg slitt lenge nok med dette nå, og jeg kom til slutt til et punkt der jeg fant ut at noen måneder med bivirkninger er bedre enn en lang fremtid med kviser.

Må som de andre også nevne at bivirkningene for min del er kun tørre lepper og tørr hud, noe som relativt enkelt kan holdes i sjakk!

Lykke til!

Edit: Jeg har forstått det slik at man kan dra til privat hudlege, og korte ned ventetiden til en ukes tid eller noe (koster selvsagt litt mer)

Er det bare jeg som fikk skrevet ut Iso direkte av fastlegen min forresten?

Endret av shifty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bare jeg som fikk skrevet ut Iso direkte av fastlegen min forresten?

Vanligvis vil ikke almennleger gjøre så mye med huden eller andre spesialfelt på egenhånd men sender deg bare videre til spesialisten. Mulig fastlegen din har vært hudlege eller har en del kunnskap på feltet, eller at han bare tok en spansk en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Vanligvis vil ikke almennleger gjøre så mye med huden eller andre spesialfelt på egenhånd men sender deg bare videre til spesialisten. Mulig fastlegen din har vært hudlege eller har en del kunnskap på feltet, eller at han bare tok en spansk en.

Har fastlegen lov til å skrive ut iso om h*n ikke har spesialisert seg på hud, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, ett stykk teit spørsmål.

Hvordan får man egentlig vite at man har fått time hos hudlege? Fikk henvisning, får jeg brev i posten? Og er det lett å bytte tidspunkt på time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk brev i posten. Der stod det også at om timen ikke passet måtte jeg si fra i god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at jeg går tom for tabletter til helga, og jeg har ikke time til hudelegen igjen før neste Fredag. Ringte for å spørre om det er meningen at jeg skal ha en pause på ei uke. Det var det visst ikke, men han mente det ikke gjorde noe. Jeg derimot er irritert fordi jeg blir gående ei hel uke uten :snurt: Kan da ikke være bra det vel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fastlegen lov til å skrive ut iso om h*n ikke har spesialisert seg på hud, da?

Veit ikke om det er noe som sier at de ikke har lov til det, men de gjør det hvertfall vanligvis ikke.

Okei, ett stykk teit spørsmål.

Hvordan får man egentlig vite at man har fått time hos hudlege? Fikk henvisning, får jeg brev i posten? Og er det lett å bytte tidspunkt på time?

Fastlegen sender en henvisning til hudlegen mens du er hos h*n, så får du brev i postkassa av hudlegen med info om når og hvor.

Jeg fant ut at jeg går tom for tabletter til helga, og jeg har ikke time til hudelegen igjen før neste Fredag. Ringte for å spørre om det er meningen at jeg skal ha en pause på ei uke. Det var det visst ikke, men han mente det ikke gjorde noe. Jeg derimot er irritert fordi jeg blir gående ei hel uke uten :snurt: Kan da ikke være bra det vel??

Kan ikke skjønne at det skal være nødvendig. Er jo klart man mister noe av effekten av det; som fastlegen sa, gjør ikke noe å glemme å ta de en gang, men gjør man det ofte så mister man jo effekten.

Hør om du akkurat kan stikke innom å hente resepten på neste pakke, gjør ingenting om de testene de evt skal ta må drøyes en uke. Lettere for oss gutter, jeg fikk resept på alle 500 pillene når jeg var der første gangen også skal jeg ikke dit noe mer :). Så nå har jeg et lager med tabletter i kjøkkenskapet som aldri ser ut til å bli tomt haha.

Endret av ChrisML
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler alle på denne kuren å være veldig forsiktig med ting som kan gi arr, for det vil bli enda værre nå som huden er mye tynnere og vil gi dypere arr som kan aldri gå vekk. Men hva skal man gjøre når man akkurat har fått seg en valp som aldri sover og vil alltid leke :sjenert:

Endret av oslotur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...