Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Mye nyttig å lese her, så jeg slenger meg med! (er gutt på 20, men regner med at det går fint)

Jeg har gått på tablettene i ca 1 måned nå og begynner å merke fremgang. Det er veldig sjeldent jeg får en ny kvise.

Legen sa ikke noe konkret om hvor lenge jeg skulle gå på pillene, men sa bare 2 tabletter hver dag. Fikk bare resept på en pakke på 100 tabletter- 50 dager.

Etter det jeg har lest så virker 50 dager lite og de fleste her inne går på kuren i flere måneder?

Skal jeg ringe legen og få en ny resept?

100 tabletter kan umulig være hele kuren. Kanskje de har glemt å gi deg en ny time? Ring og hør! :)

Har dere alle tatt blodprøver?

Jeg har ikke tatt noen, og legen nevnte ikke noe. fordi jeg er gutt?

Jeg trodde alle måtte ta blodprøver, fordi de kan påvirke både kolesterol og organer. Høres rart ut at du ikke skal sjekkes, jeg ville ha ringt for å spørre. Dette er en veldig heftig kur for kroppen, så det er greit å vite at alt er i bra stand når man begynner. D har man noe å sammenligne med også, underveis i kuren. (Tror legen er pålagt å sjekke med blodprøve minst en gang underveis.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler med deg! Selv pleide jeg å skulke skolen på ille dager da jeg gikk på ungdomsskolen, og var nesten totalt fraværende i gymmen i 8. og 9. fordi jeg ikke ville skifte foran de andre med masse kviser på ryggen.

Gikk først på Tetracyclin i 1-2 år, og det hadde OK effekt men ble langt i fra bra. Så begynte jeg på Diane, og har gått på det siden. Har vært litt opp og ned med kvisene siden; i perioder på flere mnd har huden vært helt fin, for så å plutselig bryte ut til de grader.

Men så for noen måneder siden, i en alder av 23 - etter at huden har vært grei i 2-3 år, så har jeg fått masse kviser over HELE kroppen. De er ikke gedigne, men er overalt.

Ventetiden er 3-4 mnd om du skal gå gjennom det offentlige, men familien min hjalp meg med penger for å gå privat. Null ventetid!

Så nå sitter jeg her, 10 timer etter mine første to tabletter :) Blir spennende å se fremover. Hvis roaccutan virkelig har den langtidsvirkningen det lover, så vil det være som å komme til paradis for min del vertfall! Kan nesten ikke se for meg et liv som kvisefri :P

Så kanskje du har noen spandable foreldre eller besteforeldre som kan betale for at du kan gå privat? :)

Jeg har også slitt med kviser i mange år. Sikkert rundt 8. Er idag 22. Angrer på at jeg ikke begynte før. Jeg har ganske mange betente kviser, og det dukker stadig opp nye. Men det som irriterer meg nesten mest er faktisk alle komedonene jeg har stort sett tett i tett i HELE ansiktet. Mest i pannen og kjevepartiet, og det synes kjempegodt i f.eks sollys, eller hvis jeg får lys f.eks fra siden. Synes det ser ut som jeg har skjeggvekst innimellom. Skrekk og gru. Har også fått ganske mange arr etterhvert. Har tidligere prøvd EryMax tabletter, og diverste kremer, bl.a differein og basiron. Har også tatt N-lite acne behandling hos Ellipseklinikken (laserbehandling). Brukte nettopp 3000 kr, på 2 behandlinger uten å se noe resultat. Så å bruke 1000 kr til på hudlege frister lite :tristbla: Pappa betalte faktisk halvparten, fordi han synes så synd på meg, så jeg vil ikke spørre om fler penger på den dumme huden min!

Jeg tør ikke å tenke på hvor mange tusen jeg har brukt på den!! FY!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler virkelig iso! Og gå privat, jeg betalte 1000 kr på Colosseumklinikken og fikk begynne på tbl den samme dagen :)

Har faktisk bare hørt(lest) om 1 eller 2 som sier at iso ikke har vært verdt det, eller ikke har funket på, så jeg ser sånn frem til å begynne på det! Er ikke i tvil nå, at det er det jeg vil. Men er det en mulighet for at hudlegen ikke vil sette meg på det? Jeg er ved første øyekast ikke et ekstremt tilfelle, og det går opp og ned om hvor forferdelig det ser ut! Komedonene spesielt er ikke så lett å få øye på hvis du ikke ser ordentlig i lys, eller kjenner dem. Men har tatt bilder av det, når det blusser opp, noe det ofte gjør. Så hjelper kanskje å vise dem, hvis huden min er i en veldig god periode akkurat når jeg skal til hudlegen! (Som sikkert er helt typisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og er usikker på om jeg skal begynne med en eller annen for medisiner neste uke hos privat hudlege, eller om jeg skal vente til 29. september til timen min som er via henvisning. Føler meg forjævlig nå, men jeg vet rett og slett ikke. Sliter ikke med kviser lenger, er "bare" en milliard hvite komedoner i panne, kinn og hake.

Hva tror dere? 1000 kroner eller vente? Og jeg må vel på oppfølging og slike ting også, når dette tas privat også blir det vel enda mer?

ANER ikke om jeg skal vente, eller bare begynne nå.

Endret av Miah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå vært igjennom alt av behandlinger utenom isotretinoin og Tetracyclin. Jeg har en lege som vet om mine problemer og vet at jeg har slitt og vært gjennom det meste. Må jeg til hudlege for denne kuren eller kan jeg få dette av min lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå vært igjennom alt av behandlinger utenom isotretinoin og Tetracyclin. Jeg har en lege som vet om mine problemer og vet at jeg har slitt og vært gjennom det meste. Må jeg til hudlege for denne kuren eller kan jeg få dette av min lege?

Du kan få tetracyclin av legen, men må til hudlege for roaccutan.

Av erfaring vil jeg anbefale deg å unngå tetracyclin hvis du er dame. Du kommer til å få underlivssopp som f***, og det minker ikke talgproduksjonen din; det hidrer kun at de verste kvisebetennelsene oppstår.

Hvis du ikke allerede går på Diane, vil jeg anbefale deg det. Det er en p-pille med god effekt mot milde kviseplager. Har selv gått på den i 7 år (og kommer til å fortsette frem til overgangsalderen!!) uten å ha noen bivirkninger.

Grunnen til at jeg har begynt på roaccutan nå, er at Diane ikke lenger er tilstrekkelig. Men som sagt, den er god for lette akneproblemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitter her og er usikker på om jeg skal begynne med en eller annen for medisiner neste uke hos privat hudlege, eller om jeg skal vente til 29. september til timen min som er via henvisning. Føler meg forjævlig nå, men jeg vet rett og slett ikke. Sliter ikke med kviser lenger, er "bare" en milliard hvite komedoner i panne, kinn og hake.

Hva tror dere? 1000 kroner eller vente? Og jeg må vel på oppfølging og slike ting også, når dette tas privat også blir det vel enda mer?

ANER ikke om jeg skal vente, eller bare begynne nå.

Jeg har time 29 august, også via henvisning fra lege. Det er ganske kjipt å tenke på at hvis jeg venter de 3 månedene(har ventet lengre også, er 3-4 uker siden jeg fikk den timen) kunne jeg faktisk nesten vært ferdig med kuren samme datoen, om jeg betaler 1000 kr, og får en time hos privat imorgen! Og du har jo enda 1 måned og vente..da hadde jeg nok betalt de 1000 kr å gått privat i stedet. Koster det ikke litt å gå til offentlig også da? Så er ikke SÅ mange hundelappene vi "taper" på det?

Men er så usikker, fordi jeg har betalt så utrolig mange tusen for huden min, at nå er jeg drittlei!! Jeg også sliter med millioner av komedoner, men også flere betente kviser.. lurer mer og mer på å bare ta det privat. Are you in?? :jepp: Men da vil jeg gjøre det NÅ. For jo lengre jeg venter jo mindre vits blir det jo på en måte..

Endret av Lilje:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Må bare oppdatere om at huden min er like fin =) Hadde et miniutbrudd langs kjeven her om dagen siden jeg la meg for å sove med tung sminke på, men det forsvant lynraskt så fort jeg stelte godt med huden. Så det ser ut som om jeg fremdeles kan få kviser her og der, men den store forskjellen er at de nå forsvinner så mye fortere - og holder seg vekke! Håper dere andre er like heldige med kuren som jeg er, for jeg kunne ikke ha vært mer fornøyd : D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har time 29 august, også via henvisning fra lege. Det er ganske kjipt å tenke på at hvis jeg venter de 3 månedene(har ventet lengre også, er 3-4 uker siden jeg fikk den timen) kunne jeg faktisk nesten vært ferdig med kuren samme datoen, om jeg betaler 1000 kr, og får en time hos privat imorgen! Og du har jo enda 1 måned og vente..da hadde jeg nok betalt de 1000 kr å gått privat i stedet. Koster det ikke litt å gå til offentlig også da? Så er ikke SÅ mange hundelappene vi "taper" på det?

Men er så usikker, fordi jeg har betalt så utrolig mange tusen for huden min, at nå er jeg drittlei!! Jeg også sliter med millioner av komedoner, men også flere betente kviser.. lurer mer og mer på å bare ta det privat. Are you in?? :jepp: Men da vil jeg gjøre det NÅ. For jo lengre jeg venter jo mindre vits blir det jo på en måte..

Huff, ja, jeg har bare lyst å begynne med en eneste gang! Har tenkt litt på pros og cons, men det er ikke lett... skal begynne på universitetet og vil helst ha det kjekt i fadderuken med en del drikke, men samtidig så vet jeg ikke om jeg virkelig kan ha det kjekt når jeg ikke føler meg så fin. Sjekket prisene nå, det koster 1060 hos den private hudlegen jeg fant (hos en annen jeg fant kostet det 1300!), mens det koster 307 hos den offentlige. Har mer nøyaktig 3 måneder, 2 uker og et par dager - og det er jo ganske lenge...

Huff, nei, jeg aner ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja, jeg har bare lyst å begynne med en eneste gang! Har tenkt litt på pros og cons, men det er ikke lett... skal begynne på universitetet og vil helst ha det kjekt i fadderuken med en del drikke, men samtidig så vet jeg ikke om jeg virkelig kan ha det kjekt når jeg ikke føler meg så fin. Sjekket prisene nå, det koster 1060 hos den private hudlegen jeg fant (hos en annen jeg fant kostet det 1300!), mens det koster 307 hos den offentlige. Har mer nøyaktig 3 måneder, 2 uker og et par dager - og det er jo ganske lenge...

Huff, nei, jeg aner ikke.

Si det koster rundt 700kr mer for privat da, det er da ikke SÅ mye! 3 måneder er leeeenge..

Men eneste jeg tenker litt på er at da må jeg gå på kuren hele sommeren/sommerferien, og jeg elsker å sole meg..og jeg skal til syden. Så det er kanskje ikke så lurt!!

Åh.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har time 29 august, også via henvisning fra lege. Det er ganske kjipt å tenke på at hvis jeg venter de 3 månedene(har ventet lengre også, er 3-4 uker siden jeg fikk den timen) kunne jeg faktisk nesten vært ferdig med kuren samme datoen, om jeg betaler 1000 kr, og får en time hos privat imorgen! Og du har jo enda 1 måned og vente..da hadde jeg nok betalt de 1000 kr å gått privat i stedet. Koster det ikke litt å gå til offentlig også da? Så er ikke SÅ mange hundelappene vi "taper" på det?

Men er så usikker, fordi jeg har betalt så utrolig mange tusen for huden min, at nå er jeg drittlei!! Jeg også sliter med millioner av komedoner, men også flere betente kviser.. lurer mer og mer på å bare ta det privat. Are you in?? :jepp: Men da vil jeg gjøre det NÅ. For jo lengre jeg venter jo mindre vits blir det jo på en måte..

Tror så absolutt det er en investering å gå privat!!

Skulle ønske jeg bare hadde hatt vett nok i huet til å oppsøke hudlege for maange år siden. Men jeg trodde jo at man måtte se ut som om noen hadde raka huden ens med jernrive for å få roaccutan. Men så har jeg jo innsett nå i det siste at kravene (heldigvis) ikke er så strenge.

Kunne ha spart meg for titusenvis av kroner som har gått med til uvirksomme scrubs og peels, ansiktsmasker og annet skrot - mye av det til ingen nytte.

Når jeg er ferdig med kuren skal jeg vaske meg i feit håndsåpe fra First Price hver dag bare for å demonstrere at skjønnhet (iallefall pen hud) kommer INNENFRA! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forresten på min 4. dag - 40mg (69kg)! :D

Når begynte dere å merke noe til bivirkningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror så absolutt det er en investering å gå privat!!

Skulle ønske jeg bare hadde hatt vett nok i huet til å oppsøke hudlege for maange år siden. Men jeg trodde jo at man måtte se ut som om noen hadde raka huden ens med jernrive for å få roaccutan. Men så har jeg jo innsett nå i det siste at kravene (heldigvis) ikke er så strenge.

Kunne ha spart meg for titusenvis av kroner som har gått med til uvirksomme scrubs og peels, ansiktsmasker og annet skrot - mye av det til ingen nytte.

Når jeg er ferdig med kuren skal jeg vaske meg i feit håndsåpe fra First Price hver dag bare for å demonstrere at skjønnhet (iallefall pen hud) kommer INNENFRA! :fnise:

Ja, samme her!! Skulle gått dit for i hvert fall fem år siden!!! Så mye penger på kjemiske peelinger, lasere, ansiktsprodukter fra ALLE merker! Dyr mineralsminke..Det er ikke måte på.. Blir forbannna når jeg tenker på det.

Men hvordan blir det videre med den sjekken man må ha hver måned hvis man går til privat hudlege? Må man ikke gå til legen hver måned for blodprøve, og for å få ny resept?

Jeg veier 50 kg. Hvor lenge vil kuren vare ca for meg da? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge det ikke vil sette en stopper for sommeren og solen for meg, så har jeg bestemt meg for å gå til privat hudlege for å få resept på Iso! Noen som kan anbefale en privat hudlege i Oslo eller Østfold?

Prøvde å google privat hudlege, men jeg synes ikke det kom opp så mye? :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest rundt på nettet og ser at folk skriver at man må til hudlege for å få isotretinoin, mens noen har fått av fastlege. I "regler" for medisinen stod det at den måtte skrives ut av en lege med erfaring. Ikke spesifisert at det må være hudlege......:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest rundt på nettet og ser at folk skriver at man må til hudlege for å få isotretinoin, mens noen har fått av fastlege. I "regler" for medisinen stod det at den måtte skrives ut av en lege med erfaring. Ikke spesifisert at det må være hudlege......:sjenert:

Hvorfor er du anonym bruker for å skrive det?

Jeg har hørt om folk som har fått resept av fastlege, men jeg tror ikke dette er vanlig.

Kanskje det er noen som har gått til den samme legen i alle år og kjenner hverandre godt, og at legen kjenner og ser pasientens behov i forhold til acnen. Jeg vet ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, samme her!! Skulle gått dit for i hvert fall fem år siden!!! Så mye penger på kjemiske peelinger, lasere, ansiktsprodukter fra ALLE merker! Dyr mineralsminke..Det er ikke måte på.. Blir forbannna når jeg tenker på det.

Men hvordan blir det videre med den sjekken man må ha hver måned hvis man går til privat hudlege? Må man ikke gå til legen hver måned for blodprøve, og for å få ny resept?

Jeg veier 50 kg. Hvor lenge vil kuren vare ca for meg da? :-)

Jeg har vært hos hudlege Henning Stang på Derma hudlegesenter i Oslo.

Trivelig kar!

Tror kuren varer like lenge uavhengig av kroppsvekt, du får vel bare en lavere dose enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos hudlege Henning Stang på Derma hudlegesenter i Oslo.

Trivelig kar!

Tror kuren varer like lenge uavhengig av kroppsvekt, du får vel bare en lavere dose enn meg :)

Fant et sted Holbergsplads legesenter som bare kostet 650 for konsultasjon! Det var jo ikke så gale!

Husk å ta før og etter bilde! :) Hvordan er det med prisen på Roaccutan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som tviler: ikke gjør det, kuren er overhodet ikke så galen som alt skummelt på nett skulle tilsi :)

Pris ca 700 per gang jeg henter 90 tbl. Ganger ca 400 tabletter så blir det noen tusen til slutt. Noe av det refunderes hvis du søker.

Spm til dere som et ferdige eller på slutten av kuren: opplevde dere at øynene ble veldig trette og slitne, og poser under øynene? Har aldri hatt det før, men ser sliten ut for tiden. Er også veldig trett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trøttere enn vanlig, men har ikke sett det står som noen kjent bivirkning. ^

Jeg kom akkurat over pakningsvedlegget, og der stod det at man straks måtte slutte på iso, og kontakte lege om man fikk synsproblemer :S

Jeg har merka at jeg om kveldene sliter med å fokusere. Dette skjer om jeg konsentrerer meg veldig over lengre tid, f.eks under bilkjøring..

Ikke kjempe store problem, men nok til at jeg har lagt merke til det.

Burde jeg kontakta legen etter helga, eller er det flere som opplever dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...