Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Så bra, sånne erfaringer gir motivasjon!!:) hvor langt ut i kuren ble du kvitt kvisene?

Jeg har akkurat fått i meg en pakke (gått på tablettene litt over 2 mnd), og ser verre ut en noen gang.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utrolig moro å høre at det går så bra med deg! :D

Anette :)

Ja det er digg! Ser så store forbedringer. Ikke hindre prosent enda, men på god vei :) Og du er ferdig du ja!! Så kjekt for deg :) Fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, sånne erfaringer gir motivasjon!!:) hvor langt ut i kuren ble du kvitt kvisene?

Jeg har akkurat fått i meg en pakke (gått på tablettene litt over 2 mnd), og ser verre ut en noen gang.. :/

Jeg såg heller ikke ut de første månedene. Var fint lite kjekt ja.. :( Men helt plutselig begynte det å snu, men har egentlig ikke begynt å bli ordentlig bra før siste uken eller to. Så faktisk at en av de hvite kapslede på kjeven hadde blitt litt betent etter jeg skrev tidligere idag, så det er ikke hundre prosent enda. Men; ingen på hake, kinner eller panne. Ikle noen prikker eller noe slikt igjen.

Men hos meg måtte det altså fire måneder ut i kuren for at det sko bli veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann på kvinneforumet her:)

Er på min 3mnd på iso men er det noen andre som blir ekstremt lett syk?

Jeg har hatt to kraftige forkjølelser med påfølgende bihulebetennelse nå i vårres.

Jeg var vel frisk i 14 dager i mellom de. Kan isoen ha redusert immunforsvaret kraftig

eller har jeg vært skikkelig uheldig?

Er på 3 stk om dagen men lurer på om jeg skal redusere noen dager

for å se virkningen.

Andre med erfaring til sykdom under kuren??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp oppjustert dosen fra to til tre kapsler per dag! :) Hvis bivirkningene ikke er alt for fæle så blir jeg litt raskere ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andrew: Jeg husker legen min sa noe om at iso reduserer hvite blodlegemer, og at jeg prøvde å imponere fra biologitimen med noe slikt som "vil det si dårligere immunforsvar?" Og det var helt rett sa han. Så det er sikkert ikke unaturlig at en kan bli lettere syk.

Lumos: Jeg sitter og vurderer det samme. Synes leppene er tørre nok som de er, og det samme gjelder huden forøvrig. Men har samtidig lyst å bli ferdig tidligere.

Er det noen andre her som gikk opp fra 40 til 60mg pr dag som kan si noe om hvor stor forskjell det var med tanke på bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrew: Jeg husker legen min sa noe om at iso reduserer hvite blodlegemer, og at jeg prøvde å imponere fra biologitimen med noe slikt som "vil det si dårligere immunforsvar?" Og det var helt rett sa han. Så det er sikkert ikke unaturlig at en kan bli lettere syk.

Lumos: Jeg sitter og vurderer det samme. Synes leppene er tørre nok som de er, og det samme gjelder huden forøvrig. Men har samtidig lyst å bli ferdig tidligere.

Er det noen andre her som gikk opp fra 40 til 60mg pr dag som kan si noe om hvor stor forskjell det var med tanke på bivirkninger?

Forskjellen er ganske stor. Jeg begynte på 60mg, men gikk på 40mg en uke mens jeg var i syden. Den uka var nesten bivirkningsfri i forhold.

Men tror kroppsvekt har mye å si her også... Jeg er gutt og veier 75 kg, da blir 60 mg mindre enn for ei jente på 50 kg for eksempel.

Kommer til å prøve 80 mg snart, kommer med rapport da om hvor mye værre det ble :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble oppjustert av legen forresten, har ikke turt å eksperimentere selv. Jeg veier forresten 53 kg. Jeg stålsetter meg for ørkenhud, neseblod og leddvondter :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye nyttig å lese her, så jeg slenger meg med! (er gutt på 20, men regner med at det går fint)

Jeg har gått på tablettene i ca 1 måned nå og begynner å merke fremgang. Det er veldig sjeldent jeg får en ny kvise.

Legen sa ikke noe konkret om hvor lenge jeg skulle gå på pillene, men sa bare 2 tabletter hver dag. Fikk bare resept på en pakke på 100 tabletter- 50 dager.

Etter det jeg har lest så virker 50 dager lite og de fleste her inne går på kuren i flere måneder?

Skal jeg ringe legen og få en ny resept?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Tusen takk for en fin tråd!;) Kjempeflott å lese for alle oss andre som vurderer å starte på iso!

Jeg har fått tabeletter, men skal vente til onsdag med å starte. Jeg har gått på tetralysal og det måtte visst ut av kroppen først;)

Jeg grugleder meg! Jeg er bare moderat plaget av kviser men har prøvd alt og ingenting tar knekken på det jeg har.

Jeg skal til syden en uke 23 juni og er litt redd for dette.. Hudlegen sa at dette ikke var noe problem så lenge man passet på å bruke solkrem.. Jeg skal kun ta en pille om dagen hele sommeren og han trodde ikke jeg kom til å få utbrudd eller problemer i solen. Hva er deres erfaring?

Jeg vil jo gjerne starte så tidlig som mulig så har ikke lyst til å vente til etter sydenturen med å starte kuren heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til!!:) Jeg er 60 kg og går på 1 og 2 piller (1,2,1,2 osv...) og har egentlig ikke så kraftige bivirkninger. men går ikke på kraftigste dosen heller :)

*tørr og tynn hud, som lett svir og blir sår,

*trøtt, mangler energi. sist jeg følte meg sånn, var når jeg var gravid.

*rød i huden, ser ut som en kokt hummer hver eneste gang jeg har vasket ansiktet, eller smurt meg inn med krem.

Hvilken hudprodukt bruker dere?

*dagkrem

*nattkrem

*øyekrem

*bodylotion

*såpe (kropp)

*ansiktsrens/toner

*foundation

*blush

annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte med to tbl og gikk opp til tre etter to måneder. Det ble mer bivirkninger i starten, og et svært utbrudd de første ukene på tre. Men etterhvert har det gått seg til og jeg har nå ca en måned igjen. Veier rundt 60 kg.

Bruker produkter fra dermalogica. Fuktserum og dagkrem og rens. Og nattkremen fra Decleor. På kroppen feit kreme fra body shop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tok jeg mine første to piller!

Er superspent!

:)

Lykke til :) Det er utrolig så fint det blir til slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere alle tatt blodprøver?

Jeg har ikke tatt noen, og legen nevnte ikke noe. fordi jeg er gutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ÅÅÅÅÅ, nå er jeg så forbanna at jeg nesten ikke klarer å holde tårene tilbake!! :sur:

Kommer nettopp fra badet og har renset ansiktet mitt for kvelden-det gjorde så vondt!!!

Har så mange betente kviser nå, og fire av dem begynte å blø, fordi de sprakk da jeg renset. Enda så forsiktig jeg er.. Og jeg gruer meg til skolen imorgen da jeg vet at flere av kvisene jeg har nå kommer til å modnes utover dagen, så jeg må gå å passe dem..Føler meg ekkel. Kan ikke vente med å begynne på iso, men har ikke fått time hos hudlege før om 3 måneder!! Jeg orker ikke vente så lenge!!!? :grine:

Samtidig gruer jeg meg også til å begynne på iso, og har lest hele tråden her, og følger med hele tiden.

Godt å vite at man ikke er alene om dette helvetes problemet!! Jeg er så sint så sint. Dunker i pannen min pga en kvise som føles som en kul midt i panna!! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅÅÅ, nå er jeg så forbanna at jeg nesten ikke klarer å holde tårene tilbake!! :sur:

Kommer nettopp fra badet og har renset ansiktet mitt for kvelden-det gjorde så vondt!!!

Har så mange betente kviser nå, og fire av dem begynte å blø, fordi de sprakk da jeg renset. Enda så forsiktig jeg er.. Og jeg gruer meg til skolen imorgen da jeg vet at flere av kvisene jeg har nå kommer til å modnes utover dagen, så jeg må gå å passe dem..Føler meg ekkel. Kan ikke vente med å begynne på iso, men har ikke fått time hos hudlege før om 3 måneder!! Jeg orker ikke vente så lenge!!!? :grine:

Samtidig gruer jeg meg også til å begynne på iso, og har lest hele tråden her, og følger med hele tiden.

Godt å vite at man ikke er alene om dette helvetes problemet!! Jeg er så sint så sint. Dunker i pannen min pga en kvise som føles som en kul midt i panna!! :klappe:

Føler med deg! Selv pleide jeg å skulke skolen på ille dager da jeg gikk på ungdomsskolen, og var nesten totalt fraværende i gymmen i 8. og 9. fordi jeg ikke ville skifte foran de andre med masse kviser på ryggen.

Gikk først på Tetracyclin i 1-2 år, og det hadde OK effekt men ble langt i fra bra. Så begynte jeg på Diane, og har gått på det siden. Har vært litt opp og ned med kvisene siden; i perioder på flere mnd har huden vært helt fin, for så å plutselig bryte ut til de grader.

Men så for noen måneder siden, i en alder av 23 - etter at huden har vært grei i 2-3 år, så har jeg fått masse kviser over HELE kroppen. De er ikke gedigne, men er overalt.

Ventetiden er 3-4 mnd om du skal gå gjennom det offentlige, men familien min hjalp meg med penger for å gå privat. Null ventetid!

Så nå sitter jeg her, 10 timer etter mine første to tabletter :) Blir spennende å se fremover. Hvis roaccutan virkelig har den langtidsvirkningen det lover, så vil det være som å komme til paradis for min del vertfall! Kan nesten ikke se for meg et liv som kvisefri :P

Så kanskje du har noen spandable foreldre eller besteforeldre som kan betale for at du kan gå privat? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅÅÅ, nå er jeg så forbanna at jeg nesten ikke klarer å holde tårene tilbake!! :sur:

Kommer nettopp fra badet og har renset ansiktet mitt for kvelden-det gjorde så vondt!!!

Har så mange betente kviser nå, og fire av dem begynte å blø, fordi de sprakk da jeg renset. Enda så forsiktig jeg er.. Og jeg gruer meg til skolen imorgen da jeg vet at flere av kvisene jeg har nå kommer til å modnes utover dagen, så jeg må gå å passe dem..Føler meg ekkel. Kan ikke vente med å begynne på iso, men har ikke fått time hos hudlege før om 3 måneder!! Jeg orker ikke vente så lenge!!!? :grine:

Samtidig gruer jeg meg også til å begynne på iso, og har lest hele tråden her, og følger med hele tiden.

Godt å vite at man ikke er alene om dette helvetes problemet!! Jeg er så sint så sint. Dunker i pannen min pga en kvise som føles som en kul midt i panna!! :klappe:

Anbefaler virkelig iso! Og gå privat, jeg betalte 1000 kr på Colosseumklinikken og fikk begynne på tbl den samme dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten gladhilsen! Jeg har nå tatt 322 piller, og gått på iso i 15 uker. Nå begynner jeg endelig å se forskjell! Har ikke hatt en eneste kvise den siste uken, og jeg tror ikke det ligger noen store under huden heller. Jeg har sett noen hviteheads på haka, men tok mot til meg i dag og fjernet de selv fremfor å vente på at de skulle komme frem og bli betente. Jeg har fremdeles røde merker på kinn og hake, men ser godt at de har begynt å blekne. Samboeren til og med har lagt merke at merkene har lysnet, og han er ikke av den typen som legger merke til de små detaljene, så det betyr vel at forskjellen er godt synlig. ;)

post-32042-0-05528400-1338910988_thumb.j

Bildene er tatt i forskjellig lys, så jeg har blitt både rosa, normal og gul... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...