Gå til innhold

Fedrekvote

Fremhevede innlegg

Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

Ved å gi far lovfestet rett til MER permisjon enn mor, så har vel staten strengt tatt sagt at han er viktigere omsorgsperson enn mor..omtrent slik det var i gode gamle dager, da far "eide" familien.

Dette vil kun slå ut på barnehagestatistikken.

Han får jo ikke mer i praksis likevel, siden den felles permisjonen de har til overs som de kan dele kommer til å gå til mor uansett.

Herregud det er ingen som kommer til å eie familien. Eller kanskje du vil ha det omvendt. At kvinnen eier familien, hmm?

Endret av BettyBoop28
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved å gi far lovfestet rett til MER permisjon enn mor, så har vel staten strengt tatt sagt at han er viktigere omsorgsperson enn mor..omtrent slik det var i gode gamle dager, da far "eide" familien.

Staten sier vel heller at det kun er fedrene som trenger å "kvoteres inn" i permisjonsordningen. Det eneste man kan tolke ut av det er vel at begge foreldrene er omsorgspersoner som bør ha tid med barnet. All den tid mor fortsatt tar det meste av permisjonen trenger hun ikke mer lovbestemt permisjon. Du kan jo se litt praktisk på det. :)

Tror dere forresten at noen ville klaget på fedrekvota hvis den ble innført samtidig som permisjonen ble kraftig utvidet - slik at fedreukene ble et tillegg til mors permisjon? Jeg synes det virker som om mange først og fremst reagerer på at far "stjeler" mors uker, uten å tenke på hvor heldige vi er som har så lang permisjon i det hele tatt (og bedre skal det bli!).

• Liker 1
Skrevet

Det er artig å lese slike tråder når man sitter i et land der fødselspermisjonen er på 3 måneder og far blir sett rart på dersom han tar seg fri fra jobb for å være med kona til sykehuset og støtte henne den dagen hun føder.

Dere aner virkelig ikke hvor godt dere har det!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Meget bra analyse. Godt arbeid.

Skrevet

Eg er heilt for fleire veker til far. Noko må til for å få fedre til å stille opp meir for ungane. Sjølv tykkjer eg den islanske (?) modellen med ein tredjedel av permisjonen til mor, ein tredjedel til far og ein tredjedel til fri fordeling, virkar bra.

Skrevet

Eg er heilt for fleire veker til far. Noko må til for å få fedre til å stille opp meir for ungane. Sjølv tykkjer eg den islanske (?) modellen med ein tredjedel av permisjonen til mor, ein tredjedel til far og ein tredjedel til fri fordeling, virkar bra.

Det handler om at barnet skal ha lik rett på far og mor og å legge til rette for større tilknytning mellom far og barn.

Jeg synes ikke mors mulighet til å være hjemme med barnet skal krympes til mindre enn 6-7 måneder, grunnet anbefalingen om fullamming til seksmåneders alder og behov for kontinutet for barnet.

Skrevet

Det handler om at barnet skal ha lik rett på far og mor og å legge til rette for større tilknytning mellom far og barn.

Jeg synes ikke mors mulighet til å være hjemme med barnet skal krympes til mindre enn 6-7 måneder, grunnet anbefalingen om fullamming til seksmåneders alder og behov for kontinutet for barnet.

Ja?

Har noko eg har skrivi stått i motsetning til dette? :klo:

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Det er artig å lese slike tråder når man sitter i et land der fødselspermisjonen er på 3 måneder og far blir sett rart på dersom han tar seg fri fra jobb for å være med kona til sykehuset og støtte henne den dagen hun føder.

Dere aner virkelig ikke hvor godt dere har det!

Det er igrunn sant. Norge har den beste permisjonsorningen i verden nesten.

Skrevet

Ja?

Har noko eg har skrivi stått i motsetning til dette? :klo:

.. nei, jeg supplerer.

Skrevet

Det er igrunn sant. Norge har den beste permisjonsorningen i verden nesten.

Mye vil ha mer!

Gjest Gjest
Skrevet

Assa, nå er vel strengt talt morsinnstinkten noe helt spesielt og sterkt! Det er ikke naturligt for far å passe barn i samme grad som det er for mor! Innstinktene våres er sterkere, og uten dem hadde ikke menneskene overlevd.. Hos nesten alle arter er det mor som er ansvarlig for barna, styrt av innstinkter, og hadde ikke disse innstinktene vært som de er hadde ikke arten overlevd over tid.

Med sånne innlegg utsetter du deg for like useriøse svar som det su selv gir.

Mulig du har sett/hørt biologen Bongard på TV, men jeg kan forsikre deg om at han som bilog ikke har meninger som det hans svar er fremstilt som. Din argumentasjon med biologi for å forhindre at barn skal få like mye samvær med far som med mor er rett og slett gått helt ut på dato.

Hvis mor og far ikke blir enige om permisjon fordi mor nekter far tid hjemme med barnet så har dette paret et større problem enn at far mister noen uker med baby! Det bør de ordne opp i på egenhånd, ikke gjennom detaljstyring av hver bidige småbarnsfamilie i hele landet!

Dette blir helt feil og du vet dt helt sikkert selv også.

Hvis noen blir urettferdig behandlet, f.eks. barn eller fedre når det gjelder samvær) så må myndighetene bryte inn og endre lovverket. Dette skjer på absilutt ALLE områder fra veitrafikkloven, økonomi, sosiale og religiøse rettigheter, etc, etc. Det er ingen grunn til å holde barn borte fra tilsvarende rettigheter til samvær.

Damer og menn er biologisk sett veldig forskjellige, både i reaksjonsmønster, følelsesregister osv... Det er en grunn til at flere damer enn menn smelter fullstendig når man ser dyreunger feks..

:sjokkert:

Nei, vi har blitt slik vi er i dag takket være 1000-vis av år med evolusjon og tilpasninger...hvorfor forandre det nå?

Vær så snill å forny deg. FOR DINE BARNS SKYLD.

Mange hundre tusen barn har savnet en ikke tilstedeværende far de siste hundre årene. Nå må vi slutte å frata barna fedre som faktisk kan bidre MINST like bra som mange mødre selv om du mener noe annet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du vil ha bort statlig innblanding slik at mødre kan kuppe hele permisjonen for seg selv. Jeez, du er lett å avsløre. Du er en livmorfeminist, helt klart.

Eller bare vil ha bort statlig innblanding punktum. Trenger ikke være livmorfeminist for å mislike statlig innblanding.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Eller bare vil ha bort statlig innblanding punktum. Trenger ikke være livmorfeminist for å mislike statlig innblanding.

Skal ikke staten ha innblanding i noe sier du? Ikke mishandling i hjemmet heller for eksempel? For det som skjer bak husets fire vegger har ingen noe med?

Nå setter jeg det på spissen, men du skjønner hva jeg mener.

AnonymBruker
Skrevet

Skal ikke staten ha innblanding i noe sier du? Ikke mishandling i hjemmet heller for eksempel? For det som skjer bak husets fire vegger har ingen noe med?

Nå setter jeg det på spissen, men du skjønner hva jeg mener.

Nei, nå snakket jeg om fedrekvote og ikke alle mulig andre forhold. :)

Skrevet (endret)

Det er forøvrig fritt frem for å ikke blande inn staten i det hele tatt i forbindelse med foreldrepenger. Foreldrepenger er et gode og ikke en plikt, man kan velge å ikke motta. Da er det heller ingen som legger føringer for hvem som skal være hjemme når.

Men jeg regner ikke med at det er så interessant for de som er imot statlig innblanding :filer:

Endret av flickan
  • Liker 5
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Nei, nå snakket jeg om fedrekvote og ikke alle mulig andre forhold. :)

Men hvorfor er det sånn da at menn som ikke får ta permisjon fordi jobben nekter eller dama nekter og han ønsker dette sterkt. Er det ikke fint da at han får litt hjelp fra staten når ingenting annet vil gi han denne permisjonen han vil ha?

Du må jo også tenke at den permisjonen kvinnene har også er bestemt av staten. Man har ikke alltid hatt rett på dette.

AnonymBruker
Skrevet

Det er forøvrig fritt frem for å ikke blande inn staten i det hele tatt i forbindelse med foreldrepenger. Foreldrepenger er et gode og ikke en plikt, man kan velge å ikke motta. Da er det heller ingen som legger føringer for hvem som skal være hjemme når.

Joda. Jeg er bare uenig i at staten skal legge føringer for hvordan mor og far internt skal fordele permisjonen mellom seg. :)

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Joda. Jeg er bare uenig i at staten skal legge føringer for hvordan mor og far internt skal fordele permisjonen mellom seg. :)

Men alle vet jo. Det har vært skrevet flere ganger i tråden at historien har bevist at om staten ikke legger føringer så får ikke faren perm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...