mp84 Skrevet 13. mai 2011 #101 Skrevet 13. mai 2011 Men så lenge mor har sin permisjonstid først og han tar sine 12 uker helt til slutt så burde vel mora ha rukket å bli bra igjen, hvis ikke kan hun ta ut sykemelding, for så å bli lengre hjemme pga det. jeg nevnte disse tingene fordi SmallTalk mente at amming burde være den ENESTE grunnen til at mor skulle få de første ukene hjemme..
SmallTalk Skrevet 13. mai 2011 #102 Skrevet 13. mai 2011 jeg nevnte disse tingene fordi SmallTalk mente at amming burde være den ENESTE grunnen til at mor skulle få de første ukene hjemme.. Du misforsto virkelig innlegget mitt totalt. 1
Nilma Skrevet 13. mai 2011 #103 Skrevet 13. mai 2011 Familiene burde da virkelig få lov til å bestemme selv hvor lenge de vil amme!!?? Etter seks måneder bør jo barnet uansett få annen mat enn morsmelk for å få tilstrekkelig næring, og det kan jo like godt far gi. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #104 Skrevet 13. mai 2011 Han har jo krav på det. arbeidsplassen har ikke lov å nekte. Men herregud, som jeg har sagt maaange ganger, alle er forskjellige!! Kankje far er i Irak? Afganistan? Jobber for Røde Kors i Sudan? Kanskje far er uinteressert i mor+barn, kanskje far er i fengsel? Kanskje far ikke får oppholdstillatelse? Det finnes millioner forskjellige familie- og livssituasjoner, og det å ha en så firkantet lov blir helt feil i mine øyne!!
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #105 Skrevet 13. mai 2011 12 uker er jo ikke mer enn mora får Eh, jo, det er mer enn det som er forbeholdt mor. 9 uker er forbeholdt mor, 12 uker forbeholdt far. 12 er mer enn 9. De resterende ukene velger man selv hvem som får. Det er noe feil mener jeg, når flere uker er forbeholdt far enn mor, da det er mor som går gravid, føder og skal komme seg etter fødsel. 1
SmallTalk Skrevet 13. mai 2011 #106 Skrevet 13. mai 2011 Men herregud, som jeg har sagt maaange ganger, alle er forskjellige!! Kankje far er i Irak? Afganistan? Jobber for Røde Kors i Sudan? Kanskje far er uinteressert i mor+barn, kanskje far er i fengsel? Kanskje far ikke får oppholdstillatelse? Det finnes millioner forskjellige familie- og livssituasjoner, og det å ha en så firkantet lov blir helt feil i mine øyne!! Kanskje far burde latt være å reise til Irak eller Afghanistan? Kanskje far burde latt være å jobbe for Røde Kors i Sudan? Kanskje far burde begynne å interessere seg for mor og barn? I de tilfellene hvor far faktisk ikke kan stille opp så får mor overført far sine uker til seg, så eksemplene om oppholdstillatelse og fengsel er dårlige. 1
Harlekin Skrevet 13. mai 2011 #107 Skrevet 13. mai 2011 Jeg er litt delt i denne saken. På den ene siden forstår jeg hvorfor vi trenger en fedrekvote. Når fedrekvoten innarbeides, blir alle involverte innforstått med at far skal ha permisjon: mor, far og arbeidsgiver. Jeg tror det vil bli lettere og mer akseptert at far også skal være hjemme med babyen på sikt. Og det er jo som Ciara sier, det er staten som betaler permisjonen, da er det ikke unaturlig at den velger å legge føringer for hvordan den skal taes ut. Samtidig så kan fedrekvoten skaper problemer for en rekke familier som ikke passer inn i "A4-mønsteret". Det kan være selvstendig næringsdrivende, uføretrygdede, studenter og så videre. Jeg synes at hvis man skal ha fedrekvote, så må man også ha et nett som fanger opp disse familiene. Sist, men ikke minst, så MÅ fedre få selvstendig opptjeningsrett! Det synes jeg er mye viktigere enn allverdens fedrekvote. Systemet slik som det er nå, at far er avhengig av at at mor har jobbet nok, er helt på trynet. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #108 Skrevet 13. mai 2011 Etter seks måneder bør jo barnet uansett få annen mat enn morsmelk for å få tilstrekkelig næring, og det kan jo like godt far gi. Jeg fullammer fortsatt mine snart 7 måneder gamle tvillinger fordi de ikke vil spise og nekter å ta flaske... Men klart, jeg kan jo la de være sultne hjemme med far hele dagen, det blir sikkert kjempegøy for alle parter. 1
Harlekin Skrevet 13. mai 2011 #109 Skrevet 13. mai 2011 Etter seks måneder bør jo barnet uansett få annen mat enn morsmelk for å få tilstrekkelig næring, og det kan jo like godt far gi. Ja, men det er ikke slik at barnet vips blir ekspert på fast føde når han/hun blir seks måneder. Det kan godt ta lang tid, som hos oss. Dog synes jeg ikke amming skal være noe argument for ingen fedrekvote.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #110 Skrevet 13. mai 2011 De fleste barnehager tar da ikke inn barn under 1 år, så hva skal man da gjøre med den 9 måneder gamle babyen når far ikke kan ta permisjonen og mor må på jobb?
mp84 Skrevet 13. mai 2011 #111 Skrevet 13. mai 2011 Du misforsto virkelig innlegget mitt totalt. det kan så være, men du skrev faktisk at den eneste grunnen til at mor burde få være hjemme framfor far var amming... men siden amming ikke var en livsnødvendighet, og vi hadde vann og morsmelkerstatning... ja da tolket jeg det som om at du mente mor strengt tatt ikke trengte være hjemme i det hele tatt de første ukene... for det var de første ukene jeg uttalte meg om som du kommenterte på... men samma det.. syns denne diskusjonen er gått på styr.. jeg har har aldri sagt at jeg ikke mener far skal ha rett på permisjon. selvfølgelig vil jeg at min mann skal få være hjemme med baret sitt. han gleder seg til det! MEN poenget mitt som jeg har prøvd å forklare flere ganger er at staten ikke burde bestemme hvor lenge dette er. om han ønsker 8 eller 12 så burde det være opp til familien å bestemme uten at d skal gå utover barnet sitt tid hjemme med en av dem.
Lammelåret Skrevet 13. mai 2011 #112 Skrevet 13. mai 2011 Nå tror jeg du har misforstått. De ukene som er til fri disposisjon, har mor og far like stor rett på. Men fra staten sin side, er flere uker nå forbeholdt far enn mor. det blir feil i mine øyne. 9 uker er forbeholdt mor, 12 uker er forbeholdt far, resten har begge lik rett på. Nå er det slik da, at det er vi kvinner som bærer frem barnet og har plagene i 9 mnd, noen mer enn andre. Men jeg må innrømme personlig at etter å ha blitt gravid, har synes endret seg noe. Det var han som var mest ivrig å egne barn, og etter å ha hatt masse plager, synes jeg faktisk at jeg har fortjent å få mer tid hjemme enn far. Den første tiden går uannsett med til amming og bli kjent med barnet og dagene går i ett. Når ting begynner å roe seg litt ned, så vil jeg også ha noe av den tiden. Jeg vil ikke ha bare den slitsomme tiden, fødselen og barseltiden. Synes ikke det er så egoistisk, å ville ha noe god tid også. Hadde vi adoptert derimot, hadde det vært helt rettferdig å dele 50/50. Dette er nå min mening. I og med at det er en økonomisk faktor i bildet, kan det forstås som at man ikke har reell valgfrihet, særlig i de tilfellene der familien er etablert og har økonomien sin bundet opp mot inntekten og lite slingringsrom. I teorien har fedre og mødre lik rett, ja, men så lenge far er avhengig av hva mor gjør mens han har ekstra permisjon, er far også avhengig av mors valg når hans perm.penger beregnes. Altså i tilfeller der far tar ut mer perm enn fedrekvoten. Mors del av permisjonen har medisinsk årsak, fars del er grunnet likestilling. Fedrekvoten øker
Nilma Skrevet 13. mai 2011 #113 Skrevet 13. mai 2011 Jeg fullammer fortsatt mine snart 7 måneder gamle tvillinger fordi de ikke vil spise og nekter å ta flaske... Men klart, jeg kan jo la de være sultne hjemme med far hele dagen, det blir sikkert kjempegøy for alle parter. Ja, men det er ikke slik at barnet vips blir ekspert på fast føde når han/hun blir seks måneder. Det kan godt ta lang tid, som hos oss. Dog synes jeg ikke amming skal være noe argument for ingen fedrekvote. Jeg har vel ikke sagt at alle barn spiser fulle måltider straks de fyller seks måneder? Men siden amming kommer opp som argument straks fedrekvoten diskuteres tenkte jeg at det var på plass med en liten saksopplysning, det virker jo som om enkelte tror at man fullammer et helt år; de fleste fedre tar vel "sine" uker i slutten av permisjonstiden, og da er det neppe noen barn som fullammes (i så fall ville jeg vært bekymret for underernæring).
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #114 Skrevet 13. mai 2011 Kanskje far burde latt være å reise til Irak eller Afghanistan? Kanskje far burde latt være å jobbe for Røde Kors i Sudan? Kanskje far burde begynne å interessere seg for mor og barn? I de tilfellene hvor far faktisk ikke kan stille opp så får mor overført far sine uker til seg, så eksemplene om oppholdstillatelse og fengsel er dårlige. HAHAHA, verden må være et trist sted når du ikke kan se farger! Det spiller da pokker ingen rolle om far burde gjøre det ene eller det andre, det er BARNET det går utover med et så firkantet system som det er i dag! Og en ting til, det å være hjemme med barna når de er veldig små er ikke det viktigste i verden! Hvis far i Sudan redder 10 barn rammet av sultkatastrofe daglig, og død, vold, voldtekt er en del av den daglige kost, da syns JEG det er en viktigere jobb enn å være hjemme med spebarn noen få uker... Jeg tror det er MYE viktigere å være der for barnet når det vikser opp og også i tenårene, enn det er når barnet er under et år
Harlekin Skrevet 13. mai 2011 #115 Skrevet 13. mai 2011 Jeg har vel ikke sagt at alle barn spiser fulle måltider straks de fyller seks måneder? Men siden amming kommer opp som argument straks fedrekvoten diskuteres tenkte jeg at det var på plass med en liten saksopplysning, det virker jo som om enkelte tror at man fullammer et helt år; de fleste fedre tar vel "sine" uker i slutten av permisjonstiden, og da er det neppe noen barn som fullammes (i så fall ville jeg vært bekymret for underernæring). Nei, men du skriver jo at man fullammer i seks måneder, og deretter kan far også ta seg av matingen. Det kan jo tolkes som at du mener at far like greit kan ta permisjon da Litt OT, men det finnes faktisk barn som blir fullammet så lenge som et år og klarer seg helt fint på det. Men det er nok ikke vanlig.
SmallTalk Skrevet 13. mai 2011 #116 Skrevet 13. mai 2011 HAHAHA, verden må være et trist sted når du ikke kan se farger! Det spiller da pokker ingen rolle om far burde gjøre det ene eller det andre, det er BARNET det går utover med et så firkantet system som det er i dag! Firkantet? Så du mener med andre ord at staten ikke skal få lov til å legge føringer på hvordan foreldre skal fordele den permisjonstiden de er så heldige å få, med 80% eller 100% lønn på statens bekostning? at far velger å nedprioritere barnet til fordel for jobb vitner om at far ikke har et ønske om å ta seg av barnet sitt, og da kommer det til å gå utover barnet uansett. 1
Lammelåret Skrevet 13. mai 2011 #117 Skrevet 13. mai 2011 Eh, jo, det er mer enn det som er forbeholdt mor. 9 uker er forbeholdt mor, 12 uker forbeholdt far. 12 er mer enn 9. De resterende ukene velger man selv hvem som får. Det er noe feil mener jeg, når flere uker er forbeholdt far enn mor, da det er mor som går gravid, føder og skal komme seg etter fødsel. Uenig. Mødre har tradisjon for å ta så lang permisjon som mulig, dermed er det ikke nødvendig med politiske vedtak for å fastsette hennes del av permisjonen. Hvorfor lovfeste mer perm til mor når det ikke har noen praktisk hensikt? Jeg fullammer fortsatt mine snart 7 måneder gamle tvillinger fordi de ikke vil spise og nekter å ta flaske... Men klart, jeg kan jo la de være sultne hjemme med far hele dagen, det blir sikkert kjempegøy for alle parter. Usaklig! Det er ikke normalen å dobbeltamme når babyen er i denne alderen. Ergo ikke noe argument. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #118 Skrevet 13. mai 2011 Firkantet? Så du mener med andre ord at staten ikke skal få lov til å legge føringer på hvordan foreldre skal fordele den permisjonstiden de er så heldige å få, med 80% eller 100% lønn på statens bekostning? at far velger å nedprioritere barnet til fordel for jobb vitner om at far ikke har et ønske om å ta seg av barnet sitt, og da kommer det til å gå utover barnet uansett. Det er mange som faller utenfor, og det går KUN UTOVER BARNET!!!
Gjest BettyBoop28 Skrevet 13. mai 2011 #119 Skrevet 13. mai 2011 Men herregud, som jeg har sagt maaange ganger, alle er forskjellige!! Kankje far er i Irak? Afganistan? Jobber for Røde Kors i Sudan? Kanskje far er uinteressert i mor+barn, kanskje far er i fengsel? Kanskje far ikke får oppholdstillatelse? Det finnes millioner forskjellige familie- og livssituasjoner, og det å ha en så firkantet lov blir helt feil i mine øyne!! Jaja er han i afghanistan er det jo spesielle tilfeller. I slike tilfeller er det nok helt sikkert greit om mora tar over permisjonstiden vil jeg tro? Tviler på at staten er så firkanta. Om faren er uinteressert i mor og barn som du nevner så er han jo et rasshøl. Og mora burde dumpa fyren, men det blir en annen diskusjon. Dessuten blir det litt usaklig i denne situasjonen, siden manglende interesse ikke blir det samme som å ikke kunne. Da går det jo bare på viljen. 1
Harlekin Skrevet 13. mai 2011 #120 Skrevet 13. mai 2011 Usaklig! Det er ikke normalen å dobbeltamme når babyen er i denne alderen. Ergo ikke noe argument. For noe tøys. Det er slett ikke usaklig. Dette er realiteten for henne som skrev dette, meg og flere andre. Det er så absolutt en argument. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå