AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #201 Skrevet 16. mai 2011 For noen år siden var det slik at hvis foreldrene ville at han skulle ha mer permisjon enn fedrekvoten, måtte det begrunnes. Helt horribelt at man må begrunne hvorfor fedre vil ha daglig omsorg for barna sine! Håper virkelig ikke det er slik nå? Vi fikk vårt første barn i 1999. Da var det ikke sånn. Kanskje du kan finne en link som eventuelt bekrefter at du har rett - jeg tror nemlig du tar feil. Det må iallefall være fra før min tid som spebarnsmor.
Lammelåret Skrevet 16. mai 2011 #202 Skrevet 16. mai 2011 Mor må gå ut i aktivitet om far skal ha fra felles ukene. Mor kan ikke være hjemme samtidig. Den er grei, men den gangen jeg var i situasjonen måtte jeg begrunne hvorfor far skulle ha permisjon, ikke bare dokumentere at jeg ikke slasket hjemme.
helenaa Skrevet 16. mai 2011 #203 Skrevet 16. mai 2011 Jeg er glad for ordningen med fedrekvoten, selv om det der ut for meg at regelverket slår ut feil i enkelte tilfeller. Det med egen opptjening burde i alle fall komme på plass. Mange argumenter har vært nevnt å langt, og jeg har derfor bare to kommentarer: 1) Det forundrer meg at så mange har et ukomplisert forhold til evnen å velge selv. Alle valg er påvirket av en rekke forhold, og i denne saken er det lett å se enkelte av dem: økonomi, arbeidsgivers forventninger, mors ønske om (eller motvilje mot) å være hjemme, det som er "normalt" osv. Jeg vil tippe de aller fleste fedre i dag tar ut kvoten sin, verken mer eller mindre. Det synes jeg viser at man ikke evner å velge selv, selv om det er valgfrihet i systemet (også). Da fedrekvoten var mindre, tok fedrene ut mindre. Hvorfor tok de ikke mer da? Og hvorfor er det så mange fedre som i dag faktisk klarer å være borte fra jobben, være alene med barnet osv i de 12 ukene, mens de tidligere "valgte" å la mor ta dem? 2) Jeg er enig i at det er viktigere at far bruker mye tid sammen med barna senere i oppveksten, og tror at barn klarer seg helt fint hvis det bare er mor som er hjemme det første året. Men min erfaring er at det er avgjørende for likestillingen i parforholdet og i samfunnet at ikke bare mor setter jobben til side pga barn. Hos oss ble i alle fall tiden med pappaperm en mulighet for å gjøre om på enkelte arbeidsfordelinger. Hvis ikke far hadde vært hjemme, ville vi nok ha fastnet i et rollemønster som jeg kom dårligst ut av. 5
Gjest imli Skrevet 16. mai 2011 #204 Skrevet 16. mai 2011 Jeg er glad for ordningen med fedrekvoten, selv om det der ut for meg at regelverket slår ut feil i enkelte tilfeller. Det med egen opptjening burde i alle fall komme på plass. Mange argumenter har vært nevnt å langt, og jeg har derfor bare to kommentarer: 1) Det forundrer meg at så mange har et ukomplisert forhold til evnen å velge selv. Alle valg er påvirket av en rekke forhold, og i denne saken er det lett å se enkelte av dem: økonomi, arbeidsgivers forventninger, mors ønske om (eller motvilje mot) å være hjemme, det som er "normalt" osv. Jeg vil tippe de aller fleste fedre i dag tar ut kvoten sin, verken mer eller mindre. Det synes jeg viser at man ikke evner å velge selv, selv om det er valgfrihet i systemet (også). Da fedrekvoten var mindre, tok fedrene ut mindre. Hvorfor tok de ikke mer da? Og hvorfor er det så mange fedre som i dag faktisk klarer å være borte fra jobben, være alene med barnet osv i de 12 ukene, mens de tidligere "valgte" å la mor ta dem? 2) Jeg er enig i at det er viktigere at far bruker mye tid sammen med barna senere i oppveksten, og tror at barn klarer seg helt fint hvis det bare er mor som er hjemme det første året. Men min erfaring er at det er avgjørende for likestillingen i parforholdet og i samfunnet at ikke bare mor setter jobben til side pga barn. Hos oss ble i alle fall tiden med pappaperm en mulighet for å gjøre om på enkelte arbeidsfordelinger. Hvis ikke far hadde vært hjemme, ville vi nok ha fastnet i et rollemønster som jeg kom dårligst ut av. Nettopp - me trur me har så "fri vilje" upåverka av samfunnet rundt oss, men slik er det jo slett ikkje. Dei fleste gjer som "alle andre" gjer, rett og slett fordi det fleirtalet gjer, verkar som den enklaste og mest ukompliserte løysinga. Når me har blitt eksopnert mange nok gonger for ei løysing, tenkjer me at "dette var fint" og så trur me at me valte det sjølv Det er nemleg ikkje slik at alle tek eit bevisst val ang denne permisjonen, det er nok heller eit mindretal, som har sterke meiningar i ei eller anna retning. Dei utan noko spesielt standpunkt gjer det "som er vanleg". Me trur alle at me tenkjer sjølv, men mesteparten av tida går me på autopilot 3
Lammelåret Skrevet 16. mai 2011 #205 Skrevet 16. mai 2011 Far har eget opptjeningsgrunnlag til f.permisjonspenger, men kan ikke ta ut foreldrepengene hvis mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger og heller ikke går ut i arbeid eller likestilt aktivitet seks uker etter fødsel. For at far skal kunne ta ut f.perm.penger er det altså nødvendig at mor har tjent opp sin rett til f.perm.penger. Med mindre kun far har tjent opp retten, men det siste forutsetter likevel at mor er i aktivitet, som arbeid eller tilsvarende. Kilde
Lammelåret Skrevet 16. mai 2011 #206 Skrevet 16. mai 2011 Vi fikk vårt første barn i 1999. Da var det ikke sånn. Kanskje du kan finne en link som eventuelt bekrefter at du har rett - jeg tror nemlig du tar feil. Det må iallefall være fra før min tid som spebarnsmor. Det kan jeg ikke, jeg har ingen skriftlig kilde, bare hukommelsen.
Shade Skrevet 16. mai 2011 #207 Skrevet 16. mai 2011 Jeg er helt enig med flere andre her inne som ser det at foreldrepermisjon handler om langt mer enn hvem som er hjemme med barna. Flickan har egentlig sagt alt som er å si om måten foreldrepermisjonen påvirker samfunnet og likestilling generelt (du er fantastisk ). Men det jeg har litt problemer med å forstå er hvilke jobber er det bare menn og kvinner som har bestemt seg for å ikke få barn kan ha? I sammenheng med at det er mange menn som ikke kan ta ut permisjonen der ute.
Gjest imli Skrevet 16. mai 2011 #208 Skrevet 16. mai 2011 Jeg er helt enig med flere andre her inne som ser det at foreldrepermisjon handler om langt mer enn hvem som er hjemme med barna. Flickan har egentlig sagt alt som er å si om måten foreldrepermisjonen påvirker samfunnet og likestilling generelt (du er fantastisk ). Men det jeg har litt problemer med å forstå er hvilke jobber er det bare menn og kvinner som har bestemt seg for å ikke få barn kan ha? I sammenheng med at det er mange menn som ikke kan ta ut permisjonen der ute. For enkelte sjølvstendig næringsdrivande kan det vere vanskeleg å ta ut permisjon (viss det er eit enkeltmannsføretak), men i dei fleste tilfeller ikkje umogleg Bonde er eit godt døme på eit yrke det er vanskeleg å ta permisjon frå, i alle fall viss ein har dyr.
Shade Skrevet 16. mai 2011 #209 Skrevet 16. mai 2011 For enkelte sjølvstendig næringsdrivande kan det vere vanskeleg å ta ut permisjon (viss det er eit enkeltmannsføretak), men i dei fleste tilfeller ikkje umogleg Bonde er eit godt døme på eit yrke det er vanskeleg å ta permisjon frå, i alle fall viss ein har dyr. Det har du helt rett i, men hvis jeg ikke tar helt feil klarer både kvinnelige bønder og selvstendig næringsdrivende å ta ut permisjon hvis de ønsker barn. Så spørsmålet mitt er, hvilke yrker er kun forbeholdt menn eller kvinner som ikke vil ha barn?
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #210 Skrevet 16. mai 2011 Men det jeg har litt problemer med å forstå er hvilke jobber er det bare menn og kvinner som har bestemt seg for å ikke få barn kan ha? I sammenheng med at det er mange menn som ikke kan ta ut permisjonen der ute. Gründere, selvstendig næringsdrivende er jobber som svært vanskelig lar seg kombinere med fødselspermisjon. Det er faktisk en grunn til at det er svært få kvinnelige gründere og selvstendig næringsdrivende, men likevel har ikke myndigheten sett det som nødvendig å sette inn tiltak som f.eks. gir selvstendig næringsdrivende rett til foreldrepenger. Grunnen er vel at kvinner sparer opp og tar den permisjonen de kan likevel og jobber mye ved siden av, så da er det jo ikke nødvendig...
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #211 Skrevet 16. mai 2011 Det har du helt rett i, men hvis jeg ikke tar helt feil klarer både kvinnelige bønder og selvstendig næringsdrivende å ta ut permisjon hvis de ønsker barn. Så spørsmålet mitt er, hvilke yrker er kun forbeholdt menn eller kvinner som ikke vil ha barn? Alle kan hvis de faktisk ønsker det, så du bør vel heller spørre om hvorfor norske menn ikke ønsker å ta permisjon uten å lokkes og tvinges? 2
MellonCollie Skrevet 17. mai 2011 #212 Skrevet 17. mai 2011 Gründere, selvstendig næringsdrivende er jobber som svært vanskelig lar seg kombinere med fødselspermisjon. Det er faktisk en grunn til at det er svært få kvinnelige gründere og selvstendig næringsdrivende, men likevel har ikke myndigheten sett det som nødvendig å sette inn tiltak som f.eks. gir selvstendig næringsdrivende rett til foreldrepenger. Grunnen er vel at kvinner sparer opp og tar den permisjonen de kan likevel og jobber mye ved siden av, så da er det jo ikke nødvendig... Mulig jeg har misforstått, men etter denne linken til NAV ser det da ut til at også selvstendig næringsdrivende opparbeider seg fulle rettigheter til foreldrepenger? Problemet er vel heller selve driften av virksomheten - at det kan være vanskeligere å opprettholde drift når man blir borte over lenger tid, ikke like enkelt å bare sette inn en vikar osv? Og dette vil jo være like vanskelig om man er mann eller kvinne.
Harlekin Skrevet 17. mai 2011 #213 Skrevet 17. mai 2011 Mulig jeg har misforstått, men etter denne linken til NAV ser det da ut til at også selvstendig næringsdrivende opparbeider seg fulle rettigheter til foreldrepenger? Problemet er vel heller selve driften av virksomheten - at det kan være vanskeligere å opprettholde drift når man blir borte over lenger tid, ikke like enkelt å bare sette inn en vikar osv? Og dette vil jo være like vanskelig om man er mann eller kvinne. Ja, de har rett til foreldrepenger på lik linje med arbeidstakere, men problemet er som du sier selve driften. Jeg er selvstendig næringsdrivende nå, og har ingen til å erstatte meg (enkeltpersonforetak). Så for meg ville det vært veldig vanskelig å skulle tatt permisjon nå (og jeg er altså kvinne).
SmallTalk Skrevet 17. mai 2011 #214 Skrevet 17. mai 2011 Man får bare dekket inn lønnen til et visst nivå. Veldig ofte vil det være mannen som får mindre utbetalt, noe som gjør at man kanskje ikke får familieøkonomien til å gå opp i en periode. Og den siste setningen var så dust at den gidder jeg ikke engang kommentere. Hvorfor antar du automatisk at mannen vil tape så mye på å være hjemme? Det kan da være minst like stort (om ikke større) økonomisk tap for kvinnen å være hjemme. 6G er i grunnen ikke spesielt mye penger, og dersom man da velger 56 uker med 80% av 6G så blir det ihvertfall ikke mye penger utbetalt. Man skal ikke ha spesielt god lønn for å komme over dette i året.
Selje Skrevet 17. mai 2011 #215 Skrevet 17. mai 2011 Det kan jeg ikke, jeg har ingen skriftlig kilde, bare hukommelsen. Jeg tror kanskje du husker fei, vårt første barn er født i 92, da var det ikke sånn, men mye uvitenhet ellers da pappen skulle ha permisjon
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #216 Skrevet 17. mai 2011 Hvorfor antar du automatisk at mannen vil tape så mye på å være hjemme? Det kan da være minst like stort (om ikke større) økonomisk tap for kvinnen å være hjemme. 6G er i grunnen ikke spesielt mye penger, og dersom man da velger 56 uker med 80% av 6G så blir det ihvertfall ikke mye penger utbetalt. Man skal ikke ha spesielt god lønn for å komme over dette i året. Mange familier baserer seg i dag på et fast inntektsgrunnlag. Når det stort sett er mannen som tjener mest, vil det bety at en familie taper på at han tar permisjon. Dersom det er kvinnen som tjener mest, er det selvsagt omvendt. Men fremdeles er det sånn i Norge at menn tjener mest. Mye av årsaken til dette er at kvinnen jobber deltid.
Lammelåret Skrevet 17. mai 2011 #217 Skrevet 17. mai 2011 Jeg tror kanskje du husker fei, vårt første barn er født i 92, da var det ikke sånn, men mye uvitenhet ellers da pappen skulle ha permisjon Kan hende det var selve formuleringen som var uheldig og som lyste fordommer og tvil om hvorfor far skulle overta permisjonen. Husker vi måtte ta noen runder for å overbevise saksbehandler om at vi hadde krav på vår fordeling av permen. Mange familier baserer seg i dag på et fast inntektsgrunnlag. Når det stort sett er mannen som tjener mest, vil det bety at en familie taper på at han tar permisjon. Dersom det er kvinnen som tjener mest, er det selvsagt omvendt. Men fremdeles er det sånn i Norge at menn tjener mest. Mye av årsaken til dette er at kvinnen jobber deltid. Det er snakk om å tjene så mye at f.perm.penger overstiger 6 G, ikke nødvendigvis den som tjener mest. Arbeidsgiver står fritt til å betale beløp som overstiger 6 G. Inntektsforskjellen mellom menn og kvinner øker etter de får barn, noe som har sammenheng med hvor lang f.perm som tas ut. Om fordelingen av f.perm ble jevnere fordelt vil lønnsforskjellene antakelig reduseres. Hvorfor vil ikke flere fedre jobbe redusert? 1
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2011 #218 Skrevet 18. mai 2011 Sånn... da var det bestemt at enda mer av permisjonen blir forbeholdt far.. http://www.dagbladet.no/2011/05/12/tema/klikk/foreldre/helse/16507053/ Hva synes vi om dette? Er det på sin plass at staten passer på og kontrollerer hvordan vi skal bruke permisjonen vår? Er det staten som avgjør hva som er best for beibisene våres? Eller tror dere at familiene selv klarer å komme frem til hva som er best for sine familier? Jeg forstår at det er sånn for å forsikre at fedrene har mulighet til å ta permisjon uten å få problemer med sjefen, men det bør da kunne løses på andre måter?! ...uten at disse permisjonsukene blir tatt fra barnet hvis far selv ikke tar de ut... Jeg har en veninne som må sende ungen sin avgårde i bhg når han er 9mnd siden far ikke har mulighet til å ta permisjon.. Dette går desverre kun utover barnet. Det er pga.slike situasjoner en har fått dagens regler. De er ikke fulkomne men et steg i riktig rettning. Så hva mener dere? Er detr helt OK at staten detaljstyrer livene våres, eller er dette noe vi som foreldre og voksene mennesker klarer å finne ut av på egenhånd? Når vi ikke klarer å gjøre som polikerne synes blir vi styrt. Dette et ledd i likestillingen fo å få far til å ta i et tak ,er hjemme. Tror mange kvinner ønsker far skal gjøre mer inne i hjemmet. Skal far gjøre dette må det komme gradvis gjennom samfunnet. En skal ikke forvente at far hopper når mor sier hopp. Når familien selv ikke klarer tilpasse seg det samfunnet polikerne vil. Dvs det som er politisk korrekt for de som bestemmer i landet kommer tvangstilak. Mange fedre har aldri fått lov av mor til å være hjemmemed barnet slik som i dag har det ikke vært for ordningen med pappapermisjon. DEt som begynte med et krav at far skulle gjøre mer hjemme er blitt en plage ved samvlivbrudd for en del mødre. De synes det er en ulempe at far vil ha mye tid med samvær og enda til delt bosted. Dette er helt naturlig når far har vært mye sammen med barnet fra begynnelsen. Har det som kalles kvinnekampen på dette området gått for langt for kvinner som ha kontrolle innenfor huset. Noen kvinner vil stoppe og si at mannen er forsørger økonomisk, dette ogs ved samlivsbrudd. Dvs. han skal fortsette med dette etter samlivsbuddet, og kun ha minimum med samvær slik hun kan si at barna har kontakt med far. Han er også god å ha til barnevakt. Slik er det mindre av i dag enn for 20-30 år siden. Mye av grunnen til dette kan en takke perimsjon for fedre ved fødsel. Det var mye skriking fra en del kvinner da det kom endring i bidragsregler som var også var basert på samværsandel. De har blitt justert en del, spesielt når det gjelder boskostnader på ungdom. Slik er det ofte når det kommer nye regler som vi overtyre. Regler blir aldri helt rettferdige i alle tilfeller, men ofte er det et poeneg med de. Så det neste jge lurer på er nå det blir slutt at mor får fars andel av perminsjon ved fødsel når forledre ikke bor sammen.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #219 Skrevet 18. mai 2011 Hvorfor vil ikke flere fedre jobbe redusert? Nei, si det? Kanskje vi burde innført tvungen deltid for menn?
Sissan9 Skrevet 18. mai 2011 #220 Skrevet 18. mai 2011 6 G er kr 453 846 i årslønn. Tjener man mer enn det, får man ikke permisjonspenger tilsvarende denne inntekten. Det er en av de første tingene man kan endre for å stimulere fedre til å være mer hjemme. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå