AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #241 Skrevet 18. mai 2011 Herregud, du fremstår virkelig som ganske kørka til tider, Betty.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. mai 2011 #242 Skrevet 18. mai 2011 Herregud, du fremstår virkelig som ganske kørka til tider, Betty. Det er så greit å gjemme seg bak anonym bruker Faktum er at nordmenn er bortskjemte og vi får severt alt på et sølvfat. Slutt og syt folk. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #243 Skrevet 18. mai 2011 Men selvstendig næringsdrivende tar da ferie? Eller? Er det noen som kanskje aldri drar på ferie? Jo, såklart tar de ferie. Men jeg tror det er ganske få som tar ferie så lenge som vanlig lønnmottakere gjør. To uker i strekk var absolutt det lengste ektefellen min kunne være borte fra jobb som selvstendig næringsdrivende.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #244 Skrevet 18. mai 2011 Det er så greit å gjemme seg bak anonym bruker Faktum er at nordmenn er bortskjemte og vi får severt alt på et sølvfat. Slutt og syt folk. Ja, eller få den valgfriheten man trenger for å planlegge familielivet. Men ellers veldig enig i at vi bor i et land med fantastiske ordninger.
Sissan9 Skrevet 18. mai 2011 #245 Skrevet 18. mai 2011 Skal staten hjelpe til med alt da?. Her kan de jo hjelpe til ved å la være å ta hjemmetid fra babyer som er så uheldige at far er selvst. næringsdrivende som ikke KAN ta ferie uten samtidig å miste levebrødet sitt. Det kan staten gjøre ved å åpne for skjønnsmessig vurdering av overføring av fedrekvoten til mor i disse tilfellene. Det gjøres jo allerede der far er alvorlig syk for eksempel.
Lammelåret Skrevet 18. mai 2011 #246 Skrevet 18. mai 2011 Joda. Men når det er fedrene som er selvstendig næringsdrivende, kan det være problematisk å ta ut fedrekvoten. Ikke fordi de ikke får perm.penger, men fordi firmaet kan lide sterkt av månedsvis uten tilsyn. Og derfor kom det opp i denne tråden. Forøvrig sier ssb.no at 8% av arbeidsstyrken er selvstendig næringsdrivende. Omtrent like mange som jobber innen f.eks. undervisningsfagene. Og en litt for stor gruppe å overse når regler skal lages. Jeg skjønner ikke selvstendig næringsdrivende-argumentet for at fedre ikke skal kunne ta ut p.perm. Permen må tas ut i løpet av tre år og kan f.eks tas ut gradert med en dag i uken. Med vilje kommer en langt!
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #247 Skrevet 18. mai 2011 Jeg skjønner ikke selvstendig næringsdrivende-argumentet for at fedre ikke skal kunne ta ut p.perm. Permen må tas ut i løpet av tre år og kan f.eks tas ut gradert med en dag i uken. Med vilje kommer en langt! Og da faller vel litt av argumentet om at far skal få kjenne på kroppen hvordan det er å være hjemme over tid og ha omsorg for barn og ansvar for hjem, vekk? Når man likevel ikke tar ut mer enn noen uker hvert år.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 19. mai 2011 #248 Skrevet 19. mai 2011 Her kan de jo hjelpe til ved å la være å ta hjemmetid fra babyer som er så uheldige at far er selvst. næringsdrivende som ikke KAN ta ferie uten samtidig å miste levebrødet sitt. Det kan staten gjøre ved å åpne for skjønnsmessig vurdering av overføring av fedrekvoten til mor i disse tilfellene. Det gjøres jo allerede der far er alvorlig syk for eksempel. Hvordan vet du at ikke staten gjør dette allerede?
SmallTalk Skrevet 19. mai 2011 #249 Skrevet 19. mai 2011 Her kan de jo hjelpe til ved å la være å ta hjemmetid fra babyer som er så uheldige at far er selvst. næringsdrivende som ikke KAN ta ferie uten samtidig å miste levebrødet sitt. Det kan staten gjøre ved å åpne for skjønnsmessig vurdering av overføring av fedrekvoten til mor i disse tilfellene. Det gjøres jo allerede der far er alvorlig syk for eksempel. Meg bekjent så er det åpnet for skjønnsmessig vurdering av overføring av fedrekvote. 1
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2011 #250 Skrevet 19. mai 2011 Meg bekjent så er det åpnet for skjønnsmessig vurdering av overføring av fedrekvote. Det er kun unntaksmessig mulig å overføre fedrekvote til mor. Imidlertid er det ikke tilstrekkelig at man kan vise til at far har arbeid som gjør det vanskelig, slik som at han er selvstendig næringsdrivende. Det er heller ikke tilstrekkelig at familien kan vise til at de taper økonomisk på at far tar ut permisjon fremfor mor.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2011 #251 Skrevet 19. mai 2011 http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+14-12+Uttak+av+fedrekvote.147852.cms Kun sykdom dersom man ønsker å overføre fedrekvote til mor. Ellers gjelder reglene om utsettelse.
Sushi Skrevet 19. mai 2011 #252 Skrevet 19. mai 2011 http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+14-12+Uttak+av+fedrekvote.147852.cms Kun sykdom dersom man ønsker å overføre fedrekvote til mor. Ellers gjelder reglene om utsettelse. Stemmer ikke. Vi får (forhåpentligvis) overført pga. at samboeren er heltidsstudent, og det vet jeg det er helt vanlig å få. Sier ikke at selvstendig næringsvirksomhet er god nok grunn, men de vurderer hvert enkelt tilfelle. 1
Lammelåret Skrevet 19. mai 2011 #253 Skrevet 19. mai 2011 Og da faller vel litt av argumentet om at far skal få kjenne på kroppen hvordan det er å være hjemme over tid og ha omsorg for barn og ansvar for hjem, vekk? Når man likevel ikke tar ut mer enn noen uker hvert år. Jeg mener at det ikke burde være anledning for mor å være hjemme i samme periode som fedrekvoten avvikles. Dersom det kreves at fedrekvoten tas ut som en samlet periode er jeg redd enda flere ville latt være å ta den ut. Aller helst skulle jeg ønske vi kunne kreve at fedrekvoten ble tatt ut som en sammenhengende periode og at mor ikke kunne være hjemme samtidig. 1
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2011 #254 Skrevet 19. mai 2011 Stemmer ikke. Vi får (forhåpentligvis) overført pga. at samboeren er heltidsstudent, og det vet jeg det er helt vanlig å få. Sier ikke at selvstendig næringsvirksomhet er god nok grunn, men de vurderer hvert enkelt tilfelle. Men det er feil at dette overføres på grunnlag av unntaksbestemmelsene i loven. Når man er student får mor fedrekvoten fordi man i utgangspunktet ikke oppfyller vilkårene for fedrekvote. Man faller dermed ikke innenfor unntaksbestemmelsen. Les litt langt ned på siden på dokumentet fra nav som jeg linket til lenger opp. På grunn av formålet med fedrekvoten, nemlig at far skal bli mer delaktig i barnets først leveår, taler dette for at unntaksbestemmelsene skal være snevre.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2011 #255 Skrevet 19. mai 2011 Jeg mener at det ikke burde være anledning for mor å være hjemme i samme periode som fedrekvoten avvikles. Dersom det kreves at fedrekvoten tas ut som en samlet periode er jeg redd enda flere ville latt være å ta den ut. Aller helst skulle jeg ønske vi kunne kreve at fedrekvoten ble tatt ut som en sammenhengende periode og at mor ikke kunne være hjemme samtidig. Enda større grad av tvang! Jippi!
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2011 #256 Skrevet 19. mai 2011 Jeg bare presiserer at rundskrivet jeg linket til lenger opp er gjeldende nå. Det er ingenting som tyder på at unntaksbestemmelsene blir utvidet, men dette er altså ikke rundskriv som presiserer de nye reglenene som er foreslått.
Sushi Skrevet 19. mai 2011 #257 Skrevet 19. mai 2011 Når man er student får mor fedrekvoten fordi man i utgangspunktet ikke oppfyller vilkårene for fedrekvote. Han oppfyller selvsagt vilkårene for fedrekvote, ellers ville jeg ikke nevnt det. Man skal ikke ha tjent mye for å komme over en halv G i året... Som sagt så vurderer de slike tilfeller individuelt, nettopp for at vi ikke skal miste disse ukene siden han ikke kan ta permisjonen (i så fall måtte han utsatt studiene et helt år).
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2011 #258 Skrevet 19. mai 2011 Han oppfyller selvsagt vilkårene for fedrekvote, ellers ville jeg ikke nevnt det. Man skal ikke ha tjent mye for å komme over en halv G i året... Som sagt så vurderer de slike tilfeller individuelt, nettopp for at vi ikke skal miste disse ukene siden han ikke kan ta permisjonen (i så fall måtte han utsatt studiene et helt år). Likevel står det i rundskrivet at det kun er fars eventuelle dårlige helsetilstand som kommer innunder unntaksbestemmelsen. Kanskje du kan finne et sted der det står at man kan overføre på annet grunnlag?
Sissan9 Skrevet 19. mai 2011 #259 Skrevet 19. mai 2011 Hvordan vet du at ikke staten gjør dette allerede? Andre har svart saklig for meg lenger opp, ser jeg. Mitt svar ville bare vært at jeg vet det av erfaring.
Sushi Skrevet 19. mai 2011 #260 Skrevet 19. mai 2011 Kanskje du kan finne et sted der det står at man kan overføre på annet grunnlag? Det står ikke noe sted, men man kan altså det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå