Lammelåret Skrevet 18. mai 2011 #221 Skrevet 18. mai 2011 6 G er kr 453 846 i årslønn. Tjener man mer enn det, får man ikke permisjonspenger tilsvarende denne inntekten. Det er en av de første tingene man kan endre for å stimulere fedre til å være mer hjemme. .. med mindre arbeidsgiver er villig til å betale beløp som overstiger 6 G.
Sissan9 Skrevet 18. mai 2011 #222 Skrevet 18. mai 2011 (endret) Det er sant. Mange arbeidsgivere er villige til det. Det koster bedriften x antall kroner i måneden. Jo høyere lønn, jo høyere differanse til det som kommer fra staten, jo høyere kostnad for arbeidsgiver. Når kvinner tar ut vesentlig flere måneder enn menn i permisjonstid, hvilket kjønn tror du er billigst å ansette i høylønnsyrker? Et annet element som er tatt opp tidligere i tråden som berører dette er provisjonslønn. Og overbevisningen om at man får permisjon basert på også provisjon. Dette er bare en sannhet for de selgerne som tjener under 6G inklusive provisjon. Mange bedrifter som betaler differansen fra 6G til faktisk lønn, holder nemlig provisjonen utenfor regnestykket. Og ja - det har de lov til. Jeg syns forøvrig det er en uting at man skal betale skatt for hver eneste G man tjener, og høyere jo flere G-er det er, mens gjenytelser ikke følger dette. Jeg er for utjevning, men når det gjelder sykdom og fødselspermisjoner syns jeg dette blir veldig skjevt. Endret 18. mai 2011 av Sissan9
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. mai 2011 #223 Skrevet 18. mai 2011 Ja, de har rett til foreldrepenger på lik linje med arbeidstakere, men problemet er som du sier selve driften. Jeg er selvstendig næringsdrivende nå, og har ingen til å erstatte meg (enkeltpersonforetak). Så for meg ville det vært veldig vanskelig å skulle tatt permisjon nå (og jeg er altså kvinne). Jeg trodde selvstendig næringsdrivende kunne velge selv når de ville jobbe og at de kunne jobbe hjemme?
Sissan9 Skrevet 18. mai 2011 #224 Skrevet 18. mai 2011 Jeg trodde selvstendig næringsdrivende kunne velge selv når de ville jobbe og at de kunne jobbe hjemme? Da har du et veeeeeeeeldig forskrudd bilde av hva en selvstendig næringsdrivende er. No offence.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. mai 2011 #225 Skrevet 18. mai 2011 Da har du et veeeeeeeeldig forskrudd bilde av hva en selvstendig næringsdrivende er. No offence. Det kommer jo an på hva slags jobb man har.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #226 Skrevet 18. mai 2011 Det kommer jo an på hva slags jobb man har. Du er ikke sann, BettyBoop28.
Harlekin Skrevet 18. mai 2011 #227 Skrevet 18. mai 2011 Jeg trodde selvstendig næringsdrivende kunne velge selv når de ville jobbe og at de kunne jobbe hjemme? Det kommer helt an på det de driver med det. Jeg er oversetter og kan jobbe hjemme. Jeg kan på en måte velge når jeg vil jobbe, men jeg har jo hele tiden frister å forholde seg til. Og når man har permisjon skal man fokusere på barnet, ikke jobb. Jeg tilbrakte mange måneder mens vi ventet på barnehageplass, å jobbe kvelder, helger og innimellom barnepasset. Det var slitsomt.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. mai 2011 #228 Skrevet 18. mai 2011 Du er ikke sann, BettyBoop28. Ja dvs. NOEN selvstendig næringsdrivende kan styre sin egen arbeidstid
Sissan9 Skrevet 18. mai 2011 #229 Skrevet 18. mai 2011 Ja dvs. NOEN selvstendig næringsdrivende kan styre sin egen arbeidstid Noen kan det. Men det er jo selvsagt ikke dem vi snakker om når vi sier at selvst. næringsdrivende kan få utfordringer med permisjonstiden, så hvordan er det relevant her egentlig?
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. mai 2011 #230 Skrevet 18. mai 2011 Noen kan det. Men det er jo selvsagt ikke dem vi snakker om når vi sier at selvst. næringsdrivende kan få utfordringer med permisjonstiden, så hvordan er det relevant her egentlig? Egentlig er ikke selvstendig næringsdrivende relevant i denne situasjonen uansett, for de skiller seg ut fra andre yrkesgrupper. Og de har valgt å få barn selv så om de sliter med perm pga at de jobber slik så synd. Da får de overlate permen til gubben da eller kjerringa om det er han som er selvstendig næringsdrivende.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #231 Skrevet 18. mai 2011 Egentlig er ikke selvstendig næringsdrivende relevant i denne situasjonen uansett, for de skiller seg ut fra andre yrkesgrupper. Og de har valgt å få barn selv så om de sliter med perm pga at de jobber slik så synd. Da får de overlate permen til gubben da eller kjerringa om det er han som er selvstendig næringsdrivende. Å være selvstendig næringsdrivende er ikke god nok grunn til å overlate permisjon til den andre foreldren. Og da er vi vel midt i kjernepunktet for hvorfor det kan være litt problematisk med denne tvangsordningen? Det er forresten ganske mange som er selvstendig næringsdrivende. Frisører, håndverkere som har eget firma (enkeltpersonforetak), advokater, bønder osv.
Sissan9 Skrevet 18. mai 2011 #232 Skrevet 18. mai 2011 (endret) Joda. Men når det er fedrene som er selvstendig næringsdrivende, kan det være problematisk å ta ut fedrekvoten. Ikke fordi de ikke får perm.penger, men fordi firmaet kan lide sterkt av månedsvis uten tilsyn. Og derfor kom det opp i denne tråden. Forøvrig sier ssb.no at 8% av arbeidsstyrken er selvstendig næringsdrivende. Omtrent like mange som jobber innen f.eks. undervisningsfagene. Og en litt for stor gruppe å overse når regler skal lages. Endret 18. mai 2011 av Sissan9
Harlekin Skrevet 18. mai 2011 #233 Skrevet 18. mai 2011 Egentlig er ikke selvstendig næringsdrivende relevant i denne situasjonen uansett, for de skiller seg ut fra andre yrkesgrupper. Og de har valgt å få barn selv så om de sliter med perm pga at de jobber slik så synd. Da får de overlate permen til gubben da eller kjerringa om det er han som er selvstendig næringsdrivende. Mener du at selvstendig næringsdrivende ikke bør få barn? Skal vi tvinge alle inn i A4-jobber? Det er vel viktigere å sørge for like rettigheter til alle foreldre.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #234 Skrevet 18. mai 2011 Joda. Men når det er fedrene som er selvstendig næringsdrivende, kan det være problematisk å ta ut fedrekvoten. Ikke fordi de ikke får perm.penger, men fordi firmaet kan lide sterkt av månedsvis uten tilsyn. Og derfor kom det opp i denne tråden. Forøvrig sier ssb.no at 8% av arbeidsstyrken er selvstendig næringsdrivende. Omtrent like mange som jobber innen f.eks. undervisningsfagene. Og en litt for stor gruppe å overse når regler skal lages. Dessuten er det slik at de fleste selvstendig næringsdrivende fremdeles er menn.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. mai 2011 #235 Skrevet 18. mai 2011 Mener du at selvstendig næringsdrivende ikke bør få barn? Skal vi tvinge alle inn i A4-jobber? Det er vel viktigere å sørge for like rettigheter til alle foreldre. Er ikke det jeg sier. Jeg sier bare at de må ordne seg på andre måter, og at permisjonsordningen staten har bestemt umulig kan være så firkanta at det ikke fins smutthull.
Harlekin Skrevet 18. mai 2011 #236 Skrevet 18. mai 2011 Er ikke det jeg sier. Jeg sier bare at de må ordne seg på andre måter, og at permisjonsordningen staten har bestemt umulig kan være så firkanta at det ikke fins smutthull. Jeg skjønner ikke hva du mener. Selvstendig næringsdrivende jobber og betaler skatt på lik linje med andre. Hvorfor skal de måtte ordne seg på andre måter? Kanskje burde det være mer fokus på måter å finne "vikarer" til selvstendig næringsdrivende som skal i perm? Her må den selvstendig næringsdrivende selvsagt også på banen og planlegge.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. mai 2011 #237 Skrevet 18. mai 2011 (endret) Jeg skjønner ikke hva du mener. Selvstendig næringsdrivende jobber og betaler skatt på lik linje med andre. Hvorfor skal de måtte ordne seg på andre måter? Kanskje burde det være mer fokus på måter å finne "vikarer" til selvstendig næringsdrivende som skal i perm? Her må den selvstendig næringsdrivende selvsagt også på banen og planlegge. Wuæææ, fordi om man jobber alene i en bedrift og ingen kan ta over, hvordan kan du ta perm på lik linje med andre, uten å miste kunder f.eks? Og er man ikke sin egen sjef? Må man ikke selv skaffe vikar? Endret 18. mai 2011 av BettyBoop28
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #238 Skrevet 18. mai 2011 Wuæææ, fordi om man jobber alene i en bedrift og ingen kan ta over, hvordan kan du ta perm på lik linje med andre, uten å miste kunder f.eks? Og er man ikke sin egen sjef? Må man ikke selv skaffe vikar? Men selvstendig næringsdrivende tar da ferie? Eller? Er det noen som kanskje aldri drar på ferie?
Harlekin Skrevet 18. mai 2011 #239 Skrevet 18. mai 2011 Wuæææ, fordi om man jobber alene i en bedrift og ingen kan ta over, hvordan kan du ta perm på lik linje med andre, uten å miste kunder f.eks? Og er man ikke sin egen sjef? Må man ikke selv skaffe vikar? Det er der jeg mener at det burde være måter å hjelpe den selvstendig næringsdrivende å skaffe hjelp. Er det umulig å skaffe noen til å være vikar, vil det nok i mange tilfeller ikke være mulig å ta permisjon, altså ikke noe smutthull. Da er vi tilbake til de familiene som taper på tvungen fedrekvote (fordi de fleste selvstendig næringsdrivende er menn).
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. mai 2011 #240 Skrevet 18. mai 2011 Det er der jeg mener at det burde være måter å hjelpe den selvstendig næringsdrivende å skaffe hjelp. Er det umulig å skaffe noen til å være vikar, vil det nok i mange tilfeller ikke være mulig å ta permisjon, altså ikke noe smutthull. Da er vi tilbake til de familiene som taper på tvungen fedrekvote (fordi de fleste selvstendig næringsdrivende er menn). Skal staten hjelpe til med alt da?.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå