Gjest Bjørn82 Skrevet 27. mai 2011 #301 Skrevet 27. mai 2011 Bjørn82: Kanskje dette er noe dere burde tenkt på før kona di ble hjemmeværende? Ja ta med seg ungene på jobb?
Gjest Bjørn82 Skrevet 27. mai 2011 #302 Skrevet 27. mai 2011 Prøvde du å overføre all permisjonen på deg? Så lenge mor ikke har rett på foreldrepenger så skal det gå an å overføre all permisjon til far. (Det skal heller ikke spille noen rolle hva mor har gjort på de siste ti årene for den del.) Det kan hende det går, men jeg vet ikke om mann finner samarbeidsvilje eller opplysnings engasjement hos NAV i forhold til noe sånt som dette, men kan være verdt å undersøke litt på egenhånd før mann eventuelt kontakter NAV.
SmallTalk Skrevet 27. mai 2011 #303 Skrevet 27. mai 2011 Ja ta med seg ungene på jobb? Barnehage kalles det.
Fru Filifjonka Skrevet 27. mai 2011 #304 Skrevet 27. mai 2011 Det kan hende det går, men jeg vet ikke om mann finner samarbeidsvilje eller opplysnings engasjement hos NAV i forhold til noe sånt som dette, men kan være verdt å undersøke litt på egenhånd før mann eventuelt kontakter NAV. Nav - foreldrepenger til far Stønadsperioden når bare du som far har rett til foreldrepenger Dersom fødselen eller adopsjonen fant sted 1. juli 2009 og senere, kan du kan få foreldrepenger i opptil 37 uker med 100 prosent dekningsgrad og 47 uker med 80 prosent dekningsgrad ved fødsel og adopsjon. Skjemaet finner du til høyre. Kryss av for at det kun er far som har rett til foreldrepenger, trykk neste og fyll ut skjemaet.
Gjest Bjørn82 Skrevet 27. mai 2011 #305 Skrevet 27. mai 2011 Barnehage kalles det. Er bare å reise innom barnehagen, klemme ut ungen å kaste seg avgårde i bilen til jobb? Jeg kjenner fortsatt ikke noen som gjør det sånn, men det kan jo hende du gjorde det/skal gjøre det. Men det handler vel om fedrekvote. Å den er etter mitt syn og skjønn ikke verdt papiret den står skrevet på.
Lammelåret Skrevet 27. mai 2011 #306 Skrevet 27. mai 2011 Det viste seg at det var et problem, fordi jeg hadde fortsatt ikke noe krav på permisjon fordi mor hadde vært hjemme med barn for lenge. Så det jeg fikk beskjed om av NAV var at "Nei, dessverre du kan nok ikke ta ut noen pappapermisjon fordi din kone er ikke i jobb" Som jeg prøvde å forklare: Men hun skal ut i jobb, å når hun begynner å jobbe så må jeg være hjemme med barna. Men det hadde ingen betydning. Hva er "for lenge"? Og hvor lenge er det siden dere søkte?
flickan Skrevet 28. mai 2011 #307 Skrevet 28. mai 2011 Bjørn82: Det er riktig at mor må ha vært i arbeid for at far skal ha rett til fedrekvoten Far står imidlertid fritt til å ta ut "felleskvoten" dersom mor går ut i aktivitet og man søker før ukene er utløpt. Dette står ganske klart på NAV sine sider, og jeg regner med at dere søkte for sent og at det er grunnen til at det ikke lot seg gjøre hos dere. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #308 Skrevet 28. mai 2011 Det jeg tror Bjørn ønsker er betalt permisjon samtidig som mor søker jobb. Beklager Bjørn, dersom jeg ikke har forstått dette riktig.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 29. mai 2011 #309 Skrevet 29. mai 2011 Det jeg tror Bjørn ønsker er betalt permisjon samtidig som mor søker jobb. Beklager Bjørn, dersom jeg ikke har forstått dette riktig. åh denne diskusjonen har blitt gørrkjedelig. Hvem er denne bjørn? 1
Gjest Bjørn82 Skrevet 29. mai 2011 #310 Skrevet 29. mai 2011 Hva er "for lenge"? Og hvor lenge er det siden dere søkte? Mor har vært hjemme siden vi fikk vår første, som er 4år
Gjest Bjørn82 Skrevet 29. mai 2011 #311 Skrevet 29. mai 2011 Det jeg tror Bjørn ønsker er betalt permisjon samtidig som mor søker jobb. Beklager Bjørn, dersom jeg ikke har forstått dette riktig. Ja det kan du si, fordi jeg har en jobb som er 100% umulig å kombinere med at mor både oppsøker jobbintervju, tar vikarskift etc. Ettersom jeg jobber over hele verden. Da kan jeg ikke være hjemme på tirsdag og onsdag i den ene uken f.eks. Samtidig så er vår minste for liten til at vi kan ha henne i barnehage i denne perioden. Så da er løsningen slik som jeg ser den, enten at jeg er 100% hjemme i denne perioden slik at mor blir frigjort eller at mor ikke får anledning til å engasjere seg i yrkeslivet før minste datteren er så stor at hun kan gå i barnehage.
Fru Filifjonka Skrevet 29. mai 2011 #312 Skrevet 29. mai 2011 Ja det kan du si, fordi jeg har en jobb som er 100% umulig å kombinere med at mor både oppsøker jobbintervju, tar vikarskift etc. Ettersom jeg jobber over hele verden. Da kan jeg ikke være hjemme på tirsdag og onsdag i den ene uken f.eks. Samtidig så er vår minste for liten til at vi kan ha henne i barnehage i denne perioden. Så da er løsningen slik som jeg ser den, enten at jeg er 100% hjemme i denne perioden slik at mor blir frigjort eller at mor ikke får anledning til å engasjere seg i yrkeslivet før minste datteren er så stor at hun kan gå i barnehage. Dette kan løses ved at mor er student mens hun søker jobb. Så vidt jeg vet er det ikke noe krav til at hun fullfører studiene, men hun må være registrert som 100% student. Da kan du enten være hjemme mens hun søker, eller utsette permisjonen og ta denne ut når hun har fått jobb.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2011 #314 Skrevet 2. juli 2011 Nei, ikke en eneste en. Heller ikke du. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2011 #316 Skrevet 2. juli 2011 Nei, ikke en eneste en. Heller ikke du. Jo, og det interessante er at den tilbakeviser en del av de påstandene som fremsettes i tråden her som er grunnlaget for begeistringen for fedrekvoten. At virkeligheten ser annerledes ut, er kanskje ikke overraskende, og dessuten enda et argument mot tvungen fedrekvote.
Husfrua Skrevet 3. juli 2011 #317 Skrevet 3. juli 2011 Min svoger gjør ingenting av husarbeid og kan rett og slett ikke lage mat. Han er av den gammeldagse typen Han er selvstendig næringsdrivende og har en jobb hvor han ikke kan ta 12 uker permisjon. Mao, de mister disse ukene og barnet må tidligere i bhg. Men la oss nå si at han skulle gått hjemme i 12 uker. Søstra mi hadde først gått på jobb, for så å kommet hjem for å lage middag og deretter ryddet hus. Så da lurer jeg på, hvorfor er det staten som skal bestemme at dette er best for denne familien? I vårt tilfelle ble det sånn at far ikke tok ut fedrekvoten fordi vi ikke hadde råd til at han også hadde bare 80% lønn (han tjener bedre enn meg, og vi ville tapt for mye på dette i den situasjonen vi er i i dag). Så denne gangen kan vi ikke ta ut mere enn 80% permisjon for at han skal få ta ut fedrekvoten.. Trist syns jeg da..
Husfrua Skrevet 3. juli 2011 #318 Skrevet 3. juli 2011 Ellers har det også blitt nevnt at mor argumenterer med at far ikke får ta av hennes permisjon, og at det derfor må være tvungen fedrekvote... Da lurer jeg på hvilke fedre som finnes rundt omkring? Her vil nok far synes at det er helt greit at det er jeg som går mest hjemme med barna, rett og slett fordi han trives bedre med å ha en jobb å gå til enn å være hjemme hver dag. Men om det hadde vært annerledes, så regner jeg jo med at han tør å si fra, og at vi dermed måtte bli enige. Jeg er absolutt ikke sammen med en nikkedukke hvor jeg skal styre og bestemme akkurat som jeg vil. Samtidig hadde jeg blitt svært overrasket dersom han mente at etter en 9 mnd graviditet, så skulle han godt hjemme like lenge som meg... Men det er sikkert noen som mener det også
flickan Skrevet 3. juli 2011 #319 Skrevet 3. juli 2011 Jo, og det interessante er at den tilbakeviser en del av de påstandene som fremsettes i tråden her som er grunnlaget for begeistringen for fedrekvoten. At virkeligheten ser annerledes ut, er kanskje ikke overraskende, og dessuten enda et argument mot tvungen fedrekvote. Nå leste ikke jeg selve artikkelen i A-magasinet, men jeg leste rapporten som den bygger på (kan lastes ned her her ) Der kan man se at rapporten er bygget på de aller første som tok ut 4 uker pappaperm. Familier som fikk barn i månedene før fedrekvoten ble innført i 1993 er sammenlignet med familier som fikk barn i månedene umiddlebart etter innføringen. Jeg er ikke overrasket over at vi ikke ser alt for store utslag fra akkurat denne tidsperioden, både fordi fedrekvoten var såpass kort (4 uker), og fordi det etter mitt syn er urealistisk at evt endringer ville komme over natta, dvs i løpet av bare ett år. Aftenposten konkluderer med at rapporten viser at det ikke ble økt likestilling som følge av fedrekvoten, til tross for at forskerne selv tar eksplisitt forbehold om at en ikke har nok data til å konkludere nettop slik (fra oppsummeringen på SSB sine sider) : Denne studien utelukker ikke at fedrekvoten kan ha bidratt til økt likestilling, av to grunner: For det første kan fedrekvoten ha påvirket både familier der far tar permisjon og der far ikke gjør det. Et eksempel kan være gjennom endrede forventninger til mødre og fedre i arbeidsmarkedet. Videre ser studien på familier omfattet av en fedrekvote på 4 uker i oppstartsåret 1993, mens ordningen med årene er blitt utvidet til 10 uker. Fra og med 1. juli i år utvides ordningen til 12 uker. Det kan være at effekten av de fire første ukene og ytterligere utvidelser er forskjellig. Det finnes flere studier basert på nyere data som konkluderer med at fedrekvoten faktisk har effekt, noe jeg har redegjort for i et tidligere innlegg idenne tråden. En relativt ny studie av Ingeborg Foldøy Solli og Mari Rege er blant disse. Studien er den første som analyserer virkningen av fedrekvoten her i landet, og viser at fedre av barn født etter innføringen av fedrekvoten i 1993, har rundt to prosent lavere årsinntekt de ville ha hatt om fedrekvoten ikke var blitt innført. Det som er spesielt interessant er at lønnsforskjellen vedvarer og er omtrent like sterk når barnet er fem år som når barnet var ett år. Studien til Rege og Solli tyder også på at innføringen av fedrekvote, fikk betydning for fedres rolle i familielivet. Det gjør noe med forholdet til barnet, og påvirker fordelingen av oppgaver i hjemmet. Ved å studere tidsbruksundersøkelser fra Statistisk sentralbyrå fant de at fedrene til barn født etter 1993 brukte mindre tid på jobb og mer tid på barna enn fedre til barn født før fedrekvoten ble innført. Arbeidsdelingen i hjemmet ble også likere når fedre hadde vært i permisjon. Jeg skal være den første til å spise i meg tidligere argumenter dersom det faktisk skulle vise seg at fedrekvoten ikke har effekt, men per dags dato foreligger det ikke entydig data til å konkludere med noe slikt. Etter mitt syn har denne siste publiserte undersøkelsen liten verdi fordi den kun er basert på et tidsrom da endringene knapt hadde rukket å bli iverksatt. Det forundrer meg at de ikke har sett på familier etter at fedrekvoten ble utvidet, og om det har ført til strukturelle endringer i arbeidslivet og familielivet, og en generell holdningsendring til far som omsorgsperson vs forsørger. Så som forkjemper for fedrekvoten tar jeg denne artikkelen og rapporten med knusende ro. Jeg føler meg ganske trygg på at fremtidig forskning vil vise noe ganske annet, spesielt nå som fedrekvoten er blitt på hele 12 uker. 3
helenaa Skrevet 3. juli 2011 #320 Skrevet 3. juli 2011 Min svoger gjør ingenting av husarbeid og kan rett og slett ikke lage mat. Han er av den gammeldagse typen Han er selvstendig næringsdrivende og har en jobb hvor han ikke kan ta 12 uker permisjon. Mao, de mister disse ukene og barnet må tidligere i bhg. Men la oss nå si at han skulle gått hjemme i 12 uker. Søstra mi hadde først gått på jobb, for så å kommet hjem for å lage middag og deretter ryddet hus. Så da lurer jeg på, hvorfor er det staten som skal bestemme at dette er best for denne familien? Mener du virkelig at dette er et argument? Etter min mening er det nettopp sånne som ham som har godt av å være hjemme en periode. Om søstera måtte lage middag og rydde etter jobben, så fikk det heller være. Man har ikke permisjon for å lage middag, men for å passe barn. I vårt tilfelle ble det sånn at far ikke tok ut fedrekvoten fordi vi ikke hadde råd til at han også hadde bare 80% lønn (han tjener bedre enn meg, og vi ville tapt for mye på dette i den situasjonen vi er i i dag). Så denne gangen kan vi ikke ta ut mere enn 80% permisjon for at han skal få ta ut fedrekvoten.. Trist syns jeg da.. Jeg skjønner ikke hva som er problemet for dere? Du kan vel ta ulønnet permisjon før han tar ferdrekvoten hvis du ønsker å være hjemme lenger. Du vil ikke få mindre penger av det (snarere tvert imot). Eller misforstår jeg det du skriver? For øvrig synes jeg det er en glede at min mann snart skal overta permisjonen her hos oss (baby er snart 6 mnd). Det skal bli deilig å overlate mer av ansvaret til ham. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå