Gå til innhold

Fedrekvote

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sånn... da var det bestemt at enda mer av permisjonen blir forbeholdt far..

http://www.dagbladet.no/2011/05/12/tema/klikk/foreldre/helse/16507053/

Hva synes vi om dette? Er det på sin plass at staten passer på og kontrollerer hvordan vi skal bruke permisjonen vår? Er det staten som avgjør hva som er best for beibisene våres?

Eller tror dere at familiene selv klarer å komme frem til hva som er best for sine familier?

Jeg forstår at det er sånn for å forsikre at fedrene har mulighet til å ta permisjon uten å få problemer med sjefen, men det bør da kunne løses på andre måter?! ...uten at disse permisjonsukene blir tatt fra barnet hvis far selv ikke tar de ut...

Jeg har en veninne som må sende ungen sin avgårde i bhg når han er 9mnd siden far ikke har mulighet til å ta permisjon.. Dette går desverre kun utover barnet.

Så hva mener dere? Er detr helt OK at staten detaljstyrer livene våres, eller er dette noe vi som foreldre og voksene mennesker klarer å finne ut av på egenhånd?

Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Sånn... da var det bestemt at enda mer av permisjonen blir forbeholdt far..

http://www.dagbladet.no/2011/05/12/tema/klikk/foreldre/helse/16507053/

Hva synes vi om dette? Er det på sin plass at staten passer på og kontrollerer hvordan vi skal bruke permisjonen vår? Er det staten som avgjør hva som er best for beibisene våres?

Eller tror dere at familiene selv klarer å komme frem til hva som er best for sine familier?

Jeg forstår at det er sånn for å forsikre at fedrene har mulighet til å ta permisjon uten å få problemer med sjefen, men det bør da kunne løses på andre måter?! ...uten at disse permisjonsukene blir tatt fra barnet hvis far selv ikke tar de ut...

Jeg har en veninne som må sende ungen sin avgårde i bhg når han er 9mnd siden far ikke har mulighet til å ta permisjon.. Dette går desverre kun utover barnet.

Så hva mener dere? Er detr helt OK at staten detaljstyrer livene våres, eller er dette noe vi som foreldre og voksene mennesker klarer å finne ut av på egenhånd?

Jeg er forsåvidt enig med deg, men jeg har hørt så mange mødre si at de vil ha mest mulig tid med babyen sin (noe som så klart er forståelig), og at de ikke vil at far skal "ta fra" de deres permisjonstid, og da klarer jeg ikke å se det at ved å sikre far tid med sitt barn, kan gjøres på noen annen måte.

• Liker 9
Skrevet

syns at far skal ha RETT til x-antall uker fri, og at han kan kreve det, både av mor og arbeidsgiver, MEN at familien kan VELGE fritt selv hvordan de ønsker å fordele permisjonen.. (foruten de i forbindelse med fødsel så klart)

• Liker 3
Gjest BettyBoop28
Skrevet

syns at far skal ha RETT til x-antall uker fri, og at han kan kreve det, både av mor og arbeidsgiver, MEN at familien kan VELGE fritt selv hvordan de ønsker å fordele permisjonen.. (foruten de i forbindelse med fødsel så klart)

Den er jeg enig i da, hvis det funker da. Fra arbeidsplassen burde det jo ikke være et problem. De skal jo rette seg etter hva folk har krav på hvis ikke må det jo være et slags brudd på arbeidsmiljøloven en plass.

Når det kommer til på hjemmebane så er det jo bare å håpe at mor lar far slippe til slik at han får den permisjonstiden han har krav på.

I tillegg mener jeg at far egentlig også burde vært pliktig til å ta ut permisjonstiden sin i tilfelle det er en far som helst vil slippe unna og overlater alt til mor. Det bør også unngås.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med deg, men jeg har hørt så mange mødre si at de vil ha mest mulig tid med babyen sin (noe som så klart er forståelig), og at de ikke vil at far skal "ta fra" de deres permisjonstid, og da klarer jeg ikke å se det at ved å sikre far tid med sitt barn, kan gjøres på noen annen måte.

dersom far virkelig vil ha 15 uker hjemme med barnet og mor nekter ham, får han være mann nok til å si fra.. personlig tror jeg ikke de fleste menn ønsker så lang permisjonstid.. ett vennepar av meg har fått barn nylig og far er nå hjemme på perm.. han koser seg med sønnen så klart. men det er begrensninger på hvor lenge han orker å være hjemme med en så liten tass..Ikke har han barselgruppe eller kompiser som har fått barn enda.. Alle andre er på jobb..Hva skal karen finne på? Det blir som regel lange sykkelturer så han kommer ihvertfall i form.. :)

• Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

dersom far virkelig vil ha 15 uker hjemme med barnet og mor nekter ham, får han være mann nok til å si fra.. personlig tror jeg ikke de fleste menn ønsker så lang permisjonstid.. ett vennepar av meg har fått barn nylig og far er nå hjemme på perm.. han koser seg med sønnen så klart. men det er begrensninger på hvor lenge han orker å være hjemme med en så liten tass..Ikke har han barselgruppe eller kompiser som har fått barn enda.. Alle andre er på jobb..Hva skal karen finne på? Det blir som regel lange sykkelturer så han kommer ihvertfall i form.. :)

arnet har to foreldre. Det er ingen som spør om en mor orker eller ei er det vel?

• Liker 9
Skrevet

arnet har to foreldre. Det er ingen som spør om en mor orker eller ei er det vel?

nei men de fleste mødrene har barselgrupper og venninner med barn som de kan være sammen med... de slipper å være alene med barnet hele dagen..

Gjest BettyBoop28
Skrevet

nei men de fleste mødrene har barselgrupper og venninner med barn som de kan være sammen med... de slipper å være alene med barnet hele dagen..

Men så synd da får han skaffe seg nye kompiser som har barn.

Og hva med jenter som ikke har venninner med barn de heller? eller at de har flyttet til et sted der de ikke kjenner noen?

Det der er et dårlig argument.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Og hvorfor kan ikke fedre komme i barselgrupper også? Når det er på tide å ta ut fedrekvoten har vel mødrene fått gjennomdiskutert det som er av blod, gørr og ammeproblemer?

• Liker 5
Skrevet

poenget mitt er at folk er forskjellige og har forskjellige behov. Derfor syns jeg ikke noe om den generaliseringen som staten driver med...

• Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Og hvorfor kan ikke fedre komme i barselgrupper også? Når det er på tide å ta ut fedrekvoten har vel mødrene fått gjennomdiskutert det som er av blod, gørr og ammeproblemer?

Ja ikke sant.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

poenget mitt er at folk er forskjellige og har forskjellige behov. Derfor syns jeg ikke noe om den generaliseringen som staten driver med...

Det eneste som er viktig er hva som er best for barnet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det egentlig? Hvorfor skal det være nødvendig å måtte si ifra når menn faktisk har rett på disse ukene? Hvorfor kan ikke kvinner bare akseptere dette uten å mukke? Hvorfor er så mange kvinner livmorfeminister: likestilling er bare greit når det gavner kvinner, men hvis kvinner mister sine tradisjonelle privilegier så er det ikke fullt så greit.

• Liker 5
Skrevet

Det eneste som er viktig er hva som er best for barnet.

selvfølgelig er det det. Men er det ikke viktig med en god økonomi også? hva med familier der far jobber på provisjon? da mister jo familien betraktelig inntekt når far må være hjemme så lenge...

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du vil ha bort statlig innblanding slik at mødre kan kuppe hele permisjonen for seg selv. Jeez, du er lett å avsløre. Du er en livmorfeminist, helt klart.

• Liker 2
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Hvorfor det egentlig? Hvorfor skal det være nødvendig å måtte si ifra når menn faktisk har rett på disse ukene? Hvorfor kan ikke kvinner bare akseptere dette uten å mukke? Hvorfor er så mange kvinner livmorfeminister: likestilling er bare greit når det gavner kvinner, men hvis kvinner mister sine tradisjonelle privilegier så er det ikke fullt så greit.

Enig. Det skulle ikke være nødvendig at det ble konflikt ut av dette.

Får man barn sammen får man de sammen, og da skal begge finne seg i at det skal være 50/50 samarbeid. Dette gjelder både kvinner og menn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)

selvfølgelig er det det. Men er det ikke viktig med en god økonomi også? hva med familier der far jobber på provisjon? da mister jo familien betraktelig inntekt når far må være hjemme så lenge...

God økonomi er ikke det eneste som teller når du skal tenke på barnets beste.

Endret av Kråkesaks
Skrevet

hvis mor ønsker å være hjemme og far ikke, er det så fælt d da? Ser ikke at forrige generasjonsbarn hvor de fleste hadde hjemmeværende mødre har fått noe varig mén...?

Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

hvis mor ønsker å være hjemme og far ikke, er det så fælt d da? Ser ikke at forrige generasjonsbarn hvor de fleste hadde hjemmeværende mødre har fått noe varig mén...?

Hvorfor ønsker en mann å få barn hvis han ikke ønsker å stille opp for barnet?

De fikk kanskje ikke varige men, men de fikk et syns på kjønnsroller som ikke funker helt bra.

Endret av BettyBoop28
  • Liker 2
Skrevet

God økonomi er ikke det eneste som teller når du skal tenke på barnets beste. Jeg tipper du er en av alle disse kvinnene med middels eller lav inntekt og som delvis snylter på en høytlønnet eller formuende mann, og du er redd for at statlig regulering av dette fører til slankere lommebok. Noe i nærheten av frognerfitte.

å du er jo ikke dømmende...! jeg er faktiskt universitetsutdannet, jobber 100% og tjener greit, min man tjener ca det samme som meg..og vi deler alle utgifter 50/50.....

selv om jeg prøver å komme med ulike innfallsvinkler betyr det ikke at jeg tenker sånn eller må ha det slik selv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...