AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #21 Skrevet 13. mai 2011 (endret) hvis mor ønsker å være hjemme og far ikke, er det så fælt d da? Ser ikke at forrige generasjonsbarn hvor de fleste hadde hjemmeværende mødre har fått noe varig mén...? Tror du den oppvoksende generasjonen får varige mén av å ha mer deltakende fedre fra ung alder? Hæ? Dette har ikke bare med friheten til å velge å gjøre. Den er viktig, men andre ting kan være viktigere, som f.eks. å sikre ved lov at fedre får delta mer i barna deres sitt liv, og å anerkjenne at fedrenes innsats faktisk er verdifull og betyr noe for barna. Endret 13. mai 2011 av Kråkesaks 2
mp84 Skrevet 13. mai 2011 #22 Skrevet 13. mai 2011 Hvorfor ønsker en mann å få barn hvis han ikke ønsker å stille opp for barnet? De fikk kanskje ikke varige men, men de fikk et syns på kjønnsroller som ikke funker helt bra. han stiller da opp for barnet selv om han ikke nødvendigvis er den som er hjemme om dagen?? å få et barn handler vel mer om akkurat det første året...?? hva når mor og far må i jobb begge to og ungen blir sendt i barnehage...stiller de ikke opp for barnet sitt lenger da eller..?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #23 Skrevet 13. mai 2011 Hvorfor ønsker en mann å få barn hvis han ikke ønsker å stille opp for barnet? De fikk kanskje ikke varige men, men de fikk et syns på kjønnsroller som ikke funker helt bra. Godt poeng begge deler. 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 13. mai 2011 #24 Skrevet 13. mai 2011 selvfølgelig er det det. Men er det ikke viktig med en god økonomi også? hva med familier der far jobber på provisjon? da mister jo familien betraktelig inntekt når far må være hjemme så lenge... De vil jo ikke slite så mye. Man får jo lønnet permisjon. De som jobber på provisjon får de bare lønn om de selger noe? Da høres det jo ut som de sliter økonomisk til vanlig og og da vil man vel gjerne tjene mer på at moren jobber istedet den tiden?
mp84 Skrevet 13. mai 2011 #25 Skrevet 13. mai 2011 (endret) De vil jo ikke slite så mye. Man får jo lønnet permisjon. De som jobber på provisjon får de bare lønn om de selger noe? Da høres det jo ut som de sliter økonomisk til vanlig og og da vil man vel gjerne tjene mer på at moren jobber istedet den tiden? jeg er ingen ekspert på det området, men man får vel en grunnlønn, og provisjon i tillegg. Ville tro da en lønnet permisjon gikk på grunnlønna... hvis mor har "vanlig" jobb, vil jo hun få den samme lønna uansett om hun jobber eller er i perm... Endret 13. mai 2011 av mp84
Gjest BettyBoop28 Skrevet 13. mai 2011 #26 Skrevet 13. mai 2011 jeg er ingen ekspert på det området, men man får vel en grunnlønn, og provisjon i tillegg. Ville tro da en lønnet permisjon gikk på grunnlønna... Ja det var vel det jeg og trodde, men jeg ser likevel ikke at man skulle tape så veldig mye hvis mora jobber mens han er hjemme.. Hva hvis mora tjener best til vanlig f.eks?
mp84 Skrevet 13. mai 2011 #27 Skrevet 13. mai 2011 (endret) Tror du den oppvoksende generasjonen får varige mén av å ha mer deltakende fedre fra ung alder? Hæ? Dette har ikke bare med friheten til å velge å gjøre. Den er viktig, men andre ting kan være viktigere, som f.eks. å sikre ved lov at fedre får delta mer i barna deres sitt liv, og å anerkjenne at fedrenes innsats faktisk er verdifull og betyr noe for barna. Joda, du er livmorfeminist så det holder. spar meg... Endret 13. mai 2011 av Kråkesaks 1
mp84 Skrevet 13. mai 2011 #28 Skrevet 13. mai 2011 Ja det var vel det jeg og trodde, men jeg ser likevel ikke at man skulle tape så veldig mye hvis mora jobber mens han er hjemme.. Hva hvis mora tjener best til vanlig f.eks? dersom mor har vanlig jobb får hun også denne lønna i perm.. dersom mor tjener best og har f.eks provisjonslønn, så vil vel kanskje denne familien velge å ha far lengre hjemme..! det er poenget mitt! Familien må få velge selv etter hva som blir økonomisk og følelsesmessig mest riktig for dem...!
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #29 Skrevet 13. mai 2011 Assa, nå er vel strengt talt morsinnstinkten noe helt spesielt og sterkt! Det er ikke naturligt for far å passe barn i samme grad som det er for mor! Innstinktene våres er sterkere, og uten dem hadde ikke menneskene overlevd.. Hos nesten alle arter er det mor som er ansvarlig for barna, styrt av innstinkter, og hadde ikke disse innstinktene vært som de er hadde ikke arten overlevd over tid. Hvis mor og far ikke blir enige om permisjon fordi mor nekter far tid hjemme med barnet så har dette paret et større problem enn at far mister noen uker med baby! Det bør de ordne opp i på egenhånd, ikke gjennom detaljstyring av hver bidige småbarnsfamilie i hele landet! Damer og menn er biologisk sett veldig forskjellige, både i reaksjonsmønster, følelsesregister osv... Det er en grunn til at flere damer enn menn smelter fullstendig når man ser dyreunger feks.. Nei, vi har blitt slik vi er i dag takket være 1000-vis av år med evolusjon og tilpasninger...hvorfor forandre det nå? 2
Gjest BettyBoop28 Skrevet 13. mai 2011 #30 Skrevet 13. mai 2011 Assa, nå er vel strengt talt morsinnstinkten noe helt spesielt og sterkt! Det er ikke naturligt for far å passe barn i samme grad som det er for mor! Innstinktene våres er sterkere, og uten dem hadde ikke menneskene overlevd.. Hos nesten alle arter er det mor som er ansvarlig for barna, styrt av innstinkter, og hadde ikke disse innstinktene vært som de er hadde ikke arten overlevd over tid. Hvis mor og far ikke blir enige om permisjon fordi mor nekter far tid hjemme med barnet så har dette paret et større problem enn at far mister noen uker med baby! Det bør de ordne opp i på egenhånd, ikke gjennom detaljstyring av hver bidige småbarnsfamilie i hele landet! Damer og menn er biologisk sett veldig forskjellige, både i reaksjonsmønster, følelsesregister osv... Det er en grunn til at flere damer enn menn smelter fullstendig når man ser dyreunger feks.. Nei, vi har blitt slik vi er i dag takket være 1000-vis av år med evolusjon og tilpasninger...hvorfor forandre det nå? BULLSHIT 3
Kråkesaks Skrevet 13. mai 2011 #31 Skrevet 13. mai 2011 Tråden er ryddet for spekulasjoner og krenkelser. Kråkesaks, moderator.
mp84 Skrevet 13. mai 2011 #32 Skrevet 13. mai 2011 Assa, nå er vel strengt talt morsinnstinkten noe helt spesielt og sterkt! Det er ikke naturligt for far å passe barn i samme grad som det er for mor! Innstinktene våres er sterkere, og uten dem hadde ikke menneskene overlevd.. Hos nesten alle arter er det mor som er ansvarlig for barna, styrt av innstinkter, og hadde ikke disse innstinktene vært som de er hadde ikke arten overlevd over tid. Hvis mor og far ikke blir enige om permisjon fordi mor nekter far tid hjemme med barnet så har dette paret et større problem enn at far mister noen uker med baby! Det bør de ordne opp i på egenhånd, ikke gjennom detaljstyring av hver bidige småbarnsfamilie i hele landet! Damer og menn er biologisk sett veldig forskjellige, både i reaksjonsmønster, følelsesregister osv... Det er en grunn til at flere damer enn menn smelter fullstendig når man ser dyreunger feks.. Nei, vi har blitt slik vi er i dag takket være 1000-vis av år med evolusjon og tilpasninger...hvorfor forandre det nå? 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #33 Skrevet 13. mai 2011 BULLSHIT Dette var da konstruktivt og godt skrevet!! Kunnskap er en fin bil... 2
Gjest BettyBoop28 Skrevet 13. mai 2011 #34 Skrevet 13. mai 2011 Får jeg barn skal min samboer versågod få lov å stille opp. Mine unger skal iallefall få mulighet til å bli kjent med sin far. Jeg vil ikke at de skal kjenne han som han mannen som de ser på morgenen og kvelden men som ellers alltid er vekke på jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #35 Skrevet 13. mai 2011 Assa, nå er vel strengt talt morsinnstinkten noe helt spesielt og sterkt! Det er ikke naturligt for far å passe barn i samme grad som det er for mor! Innstinktene våres er sterkere, og uten dem hadde ikke menneskene overlevd.. Hos nesten alle arter er det mor som er ansvarlig for barna, styrt av innstinkter, og hadde ikke disse innstinktene vært som de er hadde ikke arten overlevd over tid. Hvis mor og far ikke blir enige om permisjon fordi mor nekter far tid hjemme med barnet så har dette paret et større problem enn at far mister noen uker med baby! Det bør de ordne opp i på egenhånd, ikke gjennom detaljstyring av hver bidige småbarnsfamilie i hele landet! Damer og menn er biologisk sett veldig forskjellige, både i reaksjonsmønster, følelsesregister osv... Det er en grunn til at flere damer enn menn smelter fullstendig når man ser dyreunger feks.. Nei, vi har blitt slik vi er i dag takket være 1000-vis av år med evolusjon og tilpasninger...hvorfor forandre det nå? Kvasibiologisk svada. Og det heter instinkt, ikke innstinkt. Lær deg å stave riktig.
mp84 Skrevet 13. mai 2011 #36 Skrevet 13. mai 2011 Får jeg barn skal min samboer versågod få lov å stille opp. Mine unger skal iallefall få mulighet til å bli kjent med sin far. Jeg vil ikke at de skal kjenne han som han mannen som de ser på morgenen og kvelden men som ellers alltid er vekke på jobb. men far er vel hjemme i helger og ettermiddager? og det er jo bare snakk om det første leveåret? tror ikke barnet tenker tilbake på den gangen pappa ikke var hjemme da h*n var 1 år... 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 13. mai 2011 #37 Skrevet 13. mai 2011 Kvasibiologisk svada. Og det heter instinkt, ikke innstinkt. Lær deg å stave riktig. Dessuten har mennesker vett i tillegg til innstinkt, noe som skiller oss fra andre dyr. 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 13. mai 2011 #38 Skrevet 13. mai 2011 men far er vel hjemme i helger og ettermiddager? og det er jo bare snakk om det første leveåret? tror ikke barnet tenker tilbake på den gangen pappa ikke var hjemme da h*n var 1 år... Jeg syns faren skal få oppleve babytiden han også. Han går jo glipp av tilknytningen det første året og kan oppleve skepsis fra barnet som han ser så sjelden om han først skal ta seg av det alene en periode. Nei barnet tenker ikke, men det husker mer enn man tror.
mp84 Skrevet 13. mai 2011 #39 Skrevet 13. mai 2011 Jeg syns faren skal få oppleve babytiden han også. Han går jo glipp av tilknytningen det første året og kan oppleve skepsis fra barnet som han ser så sjelden om han først skal ta seg av det alene en periode. Nei barnet tenker ikke, men det husker mer enn man tror. jeg vil jo selvfølgelig også at far skal være hjemme med sitt eget barn når det er spedbarn... debatten gikk vel litt mer om hvor lenge dette var snakk om, og om 15 uker kunne bli litt i det lengste laget for enkelte. enten det er av økonomiske grunner eller personlige grunner.
SmallTalk Skrevet 13. mai 2011 #40 Skrevet 13. mai 2011 Jeg synes det er positivt at far nå har fått 15 uker av permisjonen, og jeg ser ikke hva som er problemet med det. De fleste mødre brude klare å løsrive seg fra ungen innen den tid, og det er utelukkende positivt at far også må ta ansvar. (Men det forutsetter selvfølgelig at mor ikke tar ut ferie i den perioden pappa'n har perm og alikevel tar seg av alt som har med ungen å gjøre de ukene hun har fri. Da er poenget med pappapermen borte.) Å få barn er et økonomisk tapsprosjekt uansett. Det blir hele tiden snakket om at pappa'n taper så mye på å være hjemme. Hva med mamma'n da? Er alle her inne så dårlig lønnet at dere ikke taper på at dere ikke får utbetalt mer enn maks 6G i permisjonen? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå