Gå til innhold

Fedrekvote

Fremhevede innlegg

Gjest BettyBoop28
Skrevet

jeg vil jo selvfølgelig også at far skal være hjemme med sitt eget barn når det er spedbarn... debatten gikk vel litt mer om hvor lenge dette var snakk om, og om 15 uker kunne bli litt i det lengste laget for enkelte. enten det er av økonomiske grunner eller personlige grunner.

Når ble det plutselig 15 uker? Jeg trodde det nyeste var 12 uker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ikke kalle det detaljstyring av livet å få rett til betalt tid med babyen.

Dersom far ikke har mulighet til å ta ut farspermisjon lurer jeg på hvorfor? Menn må kjempe for rett til tid med eget barn, dersom ordningene ikke er gode nok er det menn som må ta i et tak og sørge for at det skal bli enklere å gjennomføre.

Fedrekvoten er et godt tiltak for likestille kjønnene, men også for å gi barna lik rett på tid med fedrene sine.

• Liker 6
Skrevet

Når ble det plutselig 15 uker? Jeg trodde det nyeste var 12 uker?

ja jeg ser det er 12 uker det skal være. vet ikke hvorfor jeg har tenkt 15.. syns uansett familien burde få bestemme selv..

Gjest BettyBoop28
Skrevet

ja jeg ser det er 12 uker det skal være. vet ikke hvorfor jeg har tenkt 15.. syns uansett familien burde få bestemme selv..

Ja men da burde begge foreldrene bestemme. Ingen skulle få lov å nekte den andre noe i dette tilfellet

AnonymBruker
Skrevet

Får jeg barn skal min samboer versågod få lov å stille opp. Mine unger skal iallefall få mulighet til å bli kjent med sin far. Jeg vil ikke at de skal kjenne han som han mannen som de ser på morgenen og kvelden men som ellers alltid er vekke på jobb.

Det som er så fint med mennesker er at vi har en stor, komplisert og meget høyt utviklet hjerne i forhold til de fleste andre dyr på planeten vår :nigo: Takket være det kan vi bl.annet planlegge fremover, forstå konsekvensene av handlinger, tenke logisk, bruke kunnskap og lærdom i forskjellige settinger, vi kan sette ord og mening bak følelser (som skiller følelsene og logisk tenkning fra kun primitive instinkter), vi kan skille rett fra galt osv.. Takket være menneskets høyt utviklede hjerne er det fullt mulig for far å ta seg av et lite barn, men det kan allikevel ikke sammenlignes med morskjærlighet og morsinnstinktet!

Skal far tvinges ut i permisjon selv om han ikke har lyst til dette, selv om han føler det er helt feil for han og han føler seg veldig usikker og utilpass? Jeg kan aldri tenke meg at det er det beste for barn eller far.. Barnet merker også at far føler seg usikker på seg selv, redd, utrygg, deprimert, engstelig++

Jeg mener altså IKKE at mange fedre ikke blir fantastiske hjemmeværende ferdre, men jeg syner ikke det er noe man skal bli tvunget til på noen måte!

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Det som er så fint med mennesker er at vi har en stor, komplisert og meget høyt utviklet hjerne i forhold til de fleste andre dyr på planeten vår :nigo: Takket være det kan vi bl.annet planlegge fremover, forstå konsekvensene av handlinger, tenke logisk, bruke kunnskap og lærdom i forskjellige settinger, vi kan sette ord og mening bak følelser (som skiller følelsene og logisk tenkning fra kun primitive instinkter), vi kan skille rett fra galt osv.. Takket være menneskets høyt utviklede hjerne er det fullt mulig for far å ta seg av et lite barn, men det kan allikevel ikke sammenlignes med morskjærlighet og morsinnstinktet!

Skal far tvinges ut i permisjon selv om han ikke har lyst til dette, selv om han føler det er helt feil for han og han føler seg veldig usikker og utilpass? Jeg kan aldri tenke meg at det er det beste for barn eller far.. Barnet merker også at far føler seg usikker på seg selv, redd, utrygg, deprimert, engstelig++

Jeg mener altså IKKE at mange fedre ikke blir fantastiske hjemmeværende ferdre, men jeg syner ikke det er noe man skal bli tvunget til på noen måte!

Vil han ikke ha permisjon for å bli kjent med barnet sitt så burde han ikke bli far heller.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes ikke dette er noe mor skal tvinges til heller, men hun har normalt sett aldri noe valg.

• Liker 4
Skrevet

han stiller da opp for barnet selv om han ikke nødvendigvis er den som er hjemme om dagen?? å få et barn handler vel mer om akkurat det første året...?? hva når mor og far må i jobb begge to og ungen blir sendt i barnehage...stiller de ikke opp for barnet sitt lenger da eller..?

Ja, å få barn handler om mer enn det første året, men i løpet av det første året legges grunnlaget for videre samhandling og rutiner i hjemmet. Det er først etter barna kommer at tradisjonelt kjønnsrollemønster kommer til syne. Derfor er det så viktig at far er tilstede og tar det daglige omsorgsarbeidet så tidlig som mulig. Det gir far en helt egen tilknytning til barnet og omvendt.

jeg er ingen ekspert på det området, men man får vel en grunnlønn, og provisjon i tillegg. Ville tro da en lønnet permisjon gikk på grunnlønna...

hvis mor har "vanlig" jobb, vil jo hun få den samme lønna uansett om hun jobber eller er i perm...

Når permisjonspengegrunnlaget regnes ut tas all inntekt med.

Assa, nå er vel strengt talt morsinnstinkten noe helt spesielt og sterkt! Det er ikke naturligt for far å passe barn i samme grad som det er for mor! Innstinktene våres er sterkere, og uten dem hadde ikke menneskene overlevd.. Hos nesten alle arter er det mor som er ansvarlig for barna, styrt av innstinkter, og hadde ikke disse innstinktene vært som de er hadde ikke arten overlevd over tid.

Hvis mor og far ikke blir enige om permisjon fordi mor nekter far tid hjemme med barnet så har dette paret et større problem enn at far mister noen uker med baby! Det bør de ordne opp i på egenhånd, ikke gjennom detaljstyring av hver bidige småbarnsfamilie i hele landet!

Damer og menn er biologisk sett veldig forskjellige, både i reaksjonsmønster, følelsesregister osv... Det er en grunn til at flere damer enn menn smelter fullstendig når man ser dyreunger feks..

Nei, vi har blitt slik vi er i dag takket være 1000-vis av år med evolusjon og tilpasninger...hvorfor forandre det nå?

Mennsker har omsorgsinstinkt, jeg vet ikke om morsinstinktet er noe annet enn omsorgsinnstinkt. Den kompetanse som mor opparbeider seg ved å være sammen med barnet får hun nettopp av samvær med barnet.

Jeg synes det er merkelig å snakke om detaljstyring av livene våre. Først og fremst er betalt foreldrepermisjon en rettighet, ikke en plikt. Det er ikke noe en må gjøre.

• Liker 4
Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke dette er noe mor skal tvinges til heller, men hun har normalt sett aldri noe valg.

Nei ikke sant. Hvorfor skal faren få lov å velge om han ønsker å ta seg av barnet sitt eller ei? Mødre må jo uansett. Ikke snakk om valgfrihet der i gården.

Jeg mener at får man barn så skal det jo være fordi man ønsker dette så sterkt at man ikke vil gå glipp av et øyeblikk med barnet. Dette ønsket burde gjelde begge kjønn like mye.

Jeg tror mange menn ønsker å ha permisjon men ikke får lov. Det er jo flest kvinner her inne som kommer med argumentet om at får må få slippe om han ikke vil. Hører ikke en eneste mann her på kg si at han ønsker å slippe permisjon. De fleste klager jo over menns manglende rettigheter til å få ha kontakt med barnet sitt.

Endret av BettyBoop28
AnonymBruker
Skrevet

Vil han ikke ha permisjon for å bli kjent med barnet sitt så burde han ikke bli far heller.

Det er det ikke sikkert at han har valgt selv heller... Kun mor som bestemmer over sin kropp vetu

Skrevet

Ja men da burde begge foreldrene bestemme. Ingen skulle få lov å nekte den andre noe i dette tilfellet

å det har jeg heller aldri påstått. dersom far har lyst til å være hjemme i 5 mnd, så værsågod... så lenge familien blir enig...

• Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

å det har jeg heller aldri påstått. dersom far har lyst til å være hjemme i 5 mnd, så værsågod... så lenge familien blir enig...

Hvorfor må mor bli enig om han vil ha de 12 ukene han har rett på? Det er ikke noe å diskutere engang.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Det er det ikke sikkert at han har valgt selv heller... Kun mor som bestemmer over sin kropp vetu

Joa men nå snakker jeg ut fra barn som er planlagt og ønsket av begge. Det blir jo litt annet når det er mot mannens ønsker. men i slike tilfeller er vel forholdet gjerne tatt slutt vanligvis?

Om mannen har valgt å holde sammen men barnemoren så er det vel fordi han har hatt tatt avgjørelsen om at han ønsker å være der og stille opp.

Skrevet

Hvorfor må mor bli enig om han vil ha de 12 ukene han har rett på? Det er ikke noe å diskutere engang.

men kjære vene! er jo ikke d jeg sier!! Dersom far ønsker 12 uker eller 20 uker om du vil! Samma det! Dersom han ønsker å være hjemme så er jo det greit! MEN dersom han ikke ønsker å være hjemme alle de 12 ukene, hvorfor skal regjeringen tvinge ham? (nei han MÅ ikke ta de, men da mister familien de ukene og tid hjemme med barnet). POENGET mitt (hvis du ikke har fått det med deg) er at jeg syns ikke det burde være en mor eller fedrekvote, familien burde få velge selv hvordan de vil ordne permisjonstiden!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mor kan feks velge å avslutte svangerskap om hun føler det ikke er noe for henne... Eller så er man tilbake til biologi, menneskets historie, morsinstinkt, barnets behov for mor (Mor og far ER forskjellig når det kommer til følelsesreaksjoner ol..

Om man ser på andre arter nært beslektet oss mennesker ser man hanndyr som dreper andre hanner sine avkom for å hindre disse andre i å videreføre genmaterialet sitt, og for å bedre sjangsen for å vidreføre egene gener.. Takket være HUNNENE vokser avkommet opp og arten overlever vidre

AnonymBruker
Skrevet

Haha, det kommer tydelig frem her hvem som har tenkt litt lengre enn nesa rekker og som har reflektert og satt seg litt inn i ting, og hvem som kun tenker på seg og sitt :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Mor kan feks velge å avslutte svangerskap om hun føler det ikke er noe for henne... Eller så er man tilbake til biologi, menneskets historie, morsinstinkt, barnets behov for mor (Mor og far ER forskjellig når det kommer til følelsesreaksjoner ol..

Morsinstinkt har jeg inntrykk av at ikke er noe alle får (eller innehar), og er ikke noe godt argument.

Jeg synes det er feil at det er helt akseptert at mor kan tvinges til å være hjemme, men ikke far. Det skal være likhet for foreldrene, uansett kjønn. (Og nei, barnet er ikke avhengig av mamma'n sin i dagens Norge, men jeg begynner å lure på om de fleste mødre er avhengige av barna sine.)

• Liker 3
Skrevet
Er det på sin plass at staten passer på og kontrollerer hvordan vi skal bruke permisjonen vår?

Ja, det er det, fordi det er statens penger. Når man får et gode av staten må man finne seg i at staten kan legge føringer på hvordan den brukes.

Er det staten som avgjør hva som er best for beibisene våres?

Igjen, det er statens penger. Og undersøkelser viser at det er styrkende for parforhold at også mannen har vært hjemme med barna. Det er en sårbar periode i et samliv, og det er viktig at far kommer på banen og tar en stor rolle hjemme.

I tillegg er kvinner et skritt nærmere likelønn når også menn tar permisjon og ikke bare kvinner legger karrieren på is.

Eller tror dere at familiene selv klarer å komme frem til hva som er best for sine familier?

Det har jo vært mange år hvor det ikke har eksistert fedrekvote. Hva skjedde da? Kvinner tok ut det aller, aller meste av permisjonen.

Jeg forstår at det er sånn for å forsikre at fedrene har mulighet til å ta permisjon uten å få problemer med sjefen, men det bør da kunne løses på andre måter?! ...uten at disse permisjonsukene blir tatt fra barnet hvis far selv ikke tar de ut...

Jeg tror mor er problemet i større grad enn sjefen. Og hvis far ikke tar permisjonen, er det ikke staten som tar permisjonsukene fra barnet, det er det faren som gjør.

Jeg har en veninne som må sende ungen sin avgårde i bhg når han er 9mnd siden far ikke har mulighet til å ta permisjon.. Dette går desverre kun utover barnet.

Jeg hører stadig vekk om disse uerstattelige fedrene. Jeg tror 99% av dem ikke er så uerstattelige som de vil ha det til.

• Liker 10
Gjest BettyBoop28
Skrevet

men kjære vene! er jo ikke d jeg sier!! Dersom far ønsker 12 uker eller 20 uker om du vil! Samma det! Dersom han ønsker å være hjemme så er jo det greit! MEN dersom han ikke ønsker å være hjemme alle de 12 ukene, hvorfor skal regjeringen tvinge ham? (nei han MÅ ikke ta de, men da mister familien de ukene og tid hjemme med barnet). POENGET mitt (hvis du ikke har fått det med deg) er at jeg syns ikke det burde være en mor eller fedrekvote, familien burde få velge selv hvordan de vil ordne permisjonstiden!!

Moren må jo så hvorfor kan man ikke tvinge faren også?

AnonymBruker
Skrevet

Joa men nå snakker jeg ut fra barn som er planlagt og ønsket av begge. Det blir jo litt annet når det er mot mannens ønsker. men i slike tilfeller er vel forholdet gjerne tatt slutt vanligvis?

Om mannen har valgt å holde sammen men barnemoren så er det vel fordi han har hatt tatt avgjørelsen om at han ønsker å være der og stille opp.

Så disse barna skal gå for lut og kaldt vann de da? De er det bare å sende avgårde i bhg lenge før de fyller året.. Nei, her må alle være like og ha det samme utgangspunktet for å ikke miste rettigheter?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...