Gjest BettyBoop28 Skrevet 13. mai 2011 #81 Skrevet 13. mai 2011 Men de har jo ikke faren sin når faren ikke kan ta ut permisjon!! Det er jo det jeg prøver å poengtere! Når mor da ikke har lov til å være hjemme med barnet de ukene som var beregnet på far så går det utover barnet!! Som må sender i bhg 9mnd gammel. Du skrev i et tidligere innleg at du "mener jo i de familier hvor barnet var planlagt".. Veit du hva...? -De fleste familier er ikke gjennomsnittelig! Ikke kan ta ut permisjon? Han kan jo det. han har jo krav på det. er det ikke det tråden handler om? Det jeg svarte på var hvorvidt faren ØNSKET å ta ut permisjon eller ei, for vedkommende jeg svarte på mente at faren måtte få slippe perm om han ikke ville.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #82 Skrevet 13. mai 2011 Nei, faren kan stille opp han som foreldre flest gjør. Dessuten så er det ikke en uting å sende barn avgårde i barnehage før de fyller året. Jeg kommer f.eks glatt til å gjøre det dersom det er mulig. Alle er forskjellige, men der er kun noen som mister goder og rettigheter som alle andre har
SmallTalk Skrevet 13. mai 2011 #83 Skrevet 13. mai 2011 Men de har jo ikke faren sin når faren ikke kan ta ut permisjon!! Det er jo det jeg prøver å poengtere! Når mor da ikke har lov til å være hjemme med barnet de ukene som var beregnet på far så går det utover barnet!! Som må sender i bhg 9mnd gammel. Du skrev i et tidligere innleg at du "mener jo i de familier hvor barnet var planlagt".. Veit du hva...? -De fleste familier er ikke gjennomsnittelig! Kan du komme opp med et eksempel på hvorfor far ikke kan ta ut permisjon? Jeg kan kun komme på en grunn, og det kalles "selvstendig næringsdrivende". Og selv da kan man faktisk være hjemme i permisjon dersom man går inn for det.
mp84 Skrevet 13. mai 2011 #84 Skrevet 13. mai 2011 Som sagt tidligere av en annen bruker her inne. Om familien får bestemme så kommer mora til å ta all permisjonen selv. Mødrene må være hjemme en periode med babyen uansett. Hun har strengt tatt ikke noe valg. som nevnt tidligere av en annen bruker her inne, om far ønsker å være hjemme, men ikke får "lov" av mor, så har de andre problemer i forholdet... å være hjemme med barnet den første tiden er en selvfølge for mor, pga tilknytning, amming osv.. dersom mor synes dette er tvang og ikke vil være hjemme med barnet så burde hun ikke få barn... 1
Nique Skrevet 13. mai 2011 #85 Skrevet 13. mai 2011 Lite aber til; nå er det strengt tatt nødvendig med kvotering til far av permisjonen, da det nok er en del fedre der ute som tidligere har bøyd av for en mor som vil være hjemme, evt en sjef som ikke vil at mannen skal ut i permisjon, eller en økonomi (mors opptjening av permisjonspenger) ikke tillot for far å gå hjemme. At far nå, med loven i hånd, kan si at jeg skal ha permisjon, lønnet sådan, uten økonomisk tap for familien, er i høyeste grad positivt. Men, det burde være rom for det motsatte også, hvis det viser seg at det rett og slett ikke er gjennomførbart (f.eks privat bedrift etc, er vel noen andre ymse grunner også, som jeg ikke kan komme på for øyeblikket) Tiden har da vist at veldig mange ikke klarer å styre "rettferdig" fordeling av permisjonen på egen hånd. Trist, men sant. 4
SmallTalk Skrevet 13. mai 2011 #86 Skrevet 13. mai 2011 som nevnt tidligere av en annen bruker her inne, om far ønsker å være hjemme, men ikke får "lov" av mor, så har de andre problemer i forholdet... å være hjemme med barnet den første tiden er en selvfølge for mor, pga tilknytning, amming osv.. dersom mor synes dette er tvang og ikke vil være hjemme med barnet så burde hun ikke få barn... Å være hjemme med barnet sitt burde være en selvfølge for begge foreldre, uansett kjønn. Dersom man ser kynisk på det så er amming den eneste grunnen til at mor skal være hjemme fremfor far, og amming er faktisk ikke noen livsnødvendighet i Norge hvor vi har tilgang på rent vann og morskmelkerstatning.
mp84 Skrevet 13. mai 2011 #87 Skrevet 13. mai 2011 Å være hjemme med barnet sitt burde være en selvfølge for begge foreldre, uansett kjønn. Dersom man ser kynisk på det så er amming den eneste grunnen til at mor skal være hjemme fremfor far, og amming er faktisk ikke noen livsnødvendighet i Norge hvor vi har tilgang på rent vann og morskmelkerstatning. ja det er ingen problem for mor å gå ut i jobb igjen etter en hard fødsel med diverse plager. Mange problemer med både d ene og d andre, og trenger en god tid på å komme seg igjen.. en venninne av meg kunne ikke gå skikkelig på 3 måneder fordi fødselen hadde vært så hard og ødelagt litt ting..... men så lenge ungen kan få morsmelkerstatning så driter vi vel om hvordan mor har det... 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #88 Skrevet 13. mai 2011 Det jeg mener er: Jeg mener det er sjelden at far er uerstattelig på arbeidsplassen. Dersom far lar være å ta fedrekvota og i stedet jobber og sender barnet i barnehage, da antar jeg at det er fordi han mener at jobben er viktigere enn barnet. Og/eller at han er så ekstremt viktig på jobben at arbeidsplassen går under om han er hjemmeværende i 12 uker. Jeg tror SVÆRT få personer, menn som kvinner, er så viktige på arbeidsplassen. Og hvis man da ikke tar ut fedrekvota er jo det et valg far tar, ikke et problem som staten skal få skylda for. HJEMME, derimot, er far nettopp uerstattelig. Han er den eneste faren til sitt barn og investeringen i familielivet er gull verdt for både barn og mor. Når du nevner dette med at det ikke er valgfritt å betale inn skatt: Nei, det er det selvsagt ikke. Og som sagt er det altså statens penger som de kan legge føringer på bruken av. Vil man ikke at det skal legges føringer på penger? Helt greit det, det er bare å spare egne penger og bruke dem til å forsørge mors hjemmetilværelse, hvis det er det man ønsker. Men hallo, far velger ikke å ikke være hjemme, han har ikke noe valg!!! Han skulle da mer enn gjerne vært hjemme med barnet, men det er inget alternativ! I slike tilfeller burde ukene gå over til mor, noe det ikke gjør og da går det istedet utover baby! DESVERRE!
Gjest BettyBoop28 Skrevet 13. mai 2011 #89 Skrevet 13. mai 2011 som nevnt tidligere av en annen bruker her inne, om far ønsker å være hjemme, men ikke får "lov" av mor, så har de andre problemer i forholdet... å være hjemme med barnet den første tiden er en selvfølge for mor, pga tilknytning, amming osv.. dersom mor synes dette er tvang og ikke vil være hjemme med barnet så burde hun ikke få barn... Nå var ikke poenget mitt at en mor ikke ønsker å ha permisjon med barnet sitt, poenget mitt er at også en far burde ønske dette like mye. Det er bare tull at det bare er mødrene som knytter seg til barna sine. Amming og morsmelk er ikke den eneste tingen som gjør deg til en god omsorgsperson.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 13. mai 2011 #90 Skrevet 13. mai 2011 (endret) Men hallo, far velger ikke å ikke være hjemme, han har ikke noe valg!!! Han skulle da mer enn gjerne vært hjemme med barnet, men det er inget alternativ! I slike tilfeller burde ukene gå over til mor, noe det ikke gjør og da går det istedet utover baby! DESVERRE! Han har jo krav på det. arbeidsplassen har ikke lov å nekte. Endret 13. mai 2011 av BettyBoop28
Ciara Skrevet 13. mai 2011 #91 Skrevet 13. mai 2011 ja det er ingen problem for mor å gå ut i jobb igjen etter en hard fødsel med diverse plager. Mange problemer med både d ene og d andre, og trenger en god tid på å komme seg igjen.. en venninne av meg kunne ikke gå skikkelig på 3 måneder fordi fødselen hadde vært så hard og ødelagt litt ting..... men så lenge ungen kan få morsmelkerstatning så driter vi vel om hvordan mor har det... Hvis mor er så dårlig vil hun få sykemelding, ikke bli tvunget til å jobbe. Dette er heller ikke en vanlig situasjon. Men hallo, far velger ikke å ikke være hjemme, han har ikke noe valg!!! Han skulle da mer enn gjerne vært hjemme med barnet, men det er inget alternativ! I slike tilfeller burde ukene gå over til mor, noe det ikke gjør og da går det istedet utover baby! DESVERRE! Men det er jo nettopp det jeg sier jeg ikke tror på - jeg tror ikke på at far ikke har noe valg. I noen få tilfeller, ja, men ikke så ofte som alle vil ha det til. Men hvis det nå er slik at det er helt umulig for far, så får foreldrene spare penger slik at de kan være lenger hjemme med barnet. Det er ingen som tvinger det i barnehage. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #92 Skrevet 13. mai 2011 Ikke kan ta ut permisjon? Han kan jo det. han har jo krav på det. er det ikke det tråden handler om? Det jeg svarte på var hvorvidt faren ØNSKET å ta ut permisjon eller ei, for vedkommende jeg svarte på mente at faren måtte få slippe perm om han ikke ville. Nei han KAN ikke ta ut permisjon! Enkelt og greit:) Ikke betalt i så tilfellet.. Og det finnes også andre scenarioer hvor det ikke står på viljen! Feks om far har angst som hemmer han i denne oppgaven... Da vil det ikke gagne barnet å være hjemme med far! Dere må huske at dette ikke er en gode for mor og far, men for barnet!
Nilma Skrevet 13. mai 2011 #93 Skrevet 13. mai 2011 ja det er ingen problem for mor å gå ut i jobb igjen etter en hard fødsel med diverse plager. Mange problemer med både d ene og d andre, og trenger en god tid på å komme seg igjen.. en venninne av meg kunne ikke gå skikkelig på 3 måneder fordi fødselen hadde vært så hard og ødelagt litt ting..... men så lenge ungen kan få morsmelkerstatning så driter vi vel om hvordan mor har det... Men det er da ingen som sier at mor skal springe rett fra barsel og på jobb? Når det er 12 uker igjen av den totale permisjonstiden vil jeg tro at mor i de fleste tilfeller har kommet seg såpass at det ikke er noe problem at far overtar permisjonen.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 13. mai 2011 #94 Skrevet 13. mai 2011 (endret) ja det er ingen problem for mor å gå ut i jobb igjen etter en hard fødsel med diverse plager. Mange problemer med både d ene og d andre, og trenger en god tid på å komme seg igjen.. en venninne av meg kunne ikke gå skikkelig på 3 måneder fordi fødselen hadde vært så hard og ødelagt litt ting..... men så lenge ungen kan få morsmelkerstatning så driter vi vel om hvordan mor har det... Men så lenge mor har sin permisjonstid først og han tar sine 12 uker helt til slutt så burde vel mora ha rukket å bli bra igjen, hvis ikke kan hun ta ut sykemelding, for så å bli lengre hjemme pga det. Endret 13. mai 2011 av BettyBoop28
SmallTalk Skrevet 13. mai 2011 #95 Skrevet 13. mai 2011 ja det er ingen problem for mor å gå ut i jobb igjen etter en hard fødsel med diverse plager. Mange problemer med både d ene og d andre, og trenger en god tid på å komme seg igjen.. en venninne av meg kunne ikke gå skikkelig på 3 måneder fordi fødselen hadde vært så hard og ødelagt litt ting..... men så lenge ungen kan få morsmelkerstatning så driter vi vel om hvordan mor har det... At man trenger tid på å komme seg igjen er det vel ingen som har problemer med å skjønne, men man bruker ikke ett år på å komme seg igjen. Man kan fint unnvære de 12 ukene til faren, og de fleste kan fint gi fra seg mer også. Argumentet de fleste bruker for at mor trenger så mye mer tid hjemme enn far er amming, ikke mors helse.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #96 Skrevet 13. mai 2011 Å være hjemme med barnet sitt burde være en selvfølge for begge foreldre, uansett kjønn. Dersom man ser kynisk på det så er amming den eneste grunnen til at mor skal være hjemme fremfor far, og amming er faktisk ikke noen livsnødvendighet i Norge hvor vi har tilgang på rent vann og morskmelkerstatning. Familiene burde da virkelig få lov til å bestemme selv hvor lenge de vil amme!!??
Gjest BettyBoop28 Skrevet 13. mai 2011 #97 Skrevet 13. mai 2011 Nei han KAN ikke ta ut permisjon! Enkelt og greit:) Ikke betalt i så tilfellet.. Og det finnes også andre scenarioer hvor det ikke står på viljen! Feks om far har angst som hemmer han i denne oppgaven... Da vil det ikke gagne barnet å være hjemme med far! Dere må huske at dette ikke er en gode for mor og far, men for barnet! Hahaha angst? Hva om en mor har angst da? Er det noen som ville tatt hensyn til det? Nei. Så om faren har angst for dette så bør hgan snakke med noen for å få hjelp med angsten eller suck it up og ta seg sammen. Hvorfor KAN han ikke ta ut permisjon på tross av at han har rett på dette etter loven om jeg tør spørre?
SmallTalk Skrevet 13. mai 2011 #98 Skrevet 13. mai 2011 Nei han KAN ikke ta ut permisjon! Enkelt og greit:) Ikke betalt i så tilfellet.. Og det finnes også andre scenarioer hvor det ikke står på viljen! Feks om far har angst som hemmer han i denne oppgaven... Da vil det ikke gagne barnet å være hjemme med far! Dere må huske at dette ikke er en gode for mor og far, men for barnet! Da er neppe far i stand til å gå på jobb heller, og vil i så måte bli sykemeldt og mor overtar permisjonen. 3
Gjest BettyBoop28 Skrevet 13. mai 2011 #99 Skrevet 13. mai 2011 Familiene burde da virkelig få lov til å bestemme selv hvor lenge de vil amme!!?? Hun rekker da å fullamme den tiden babyen trenger før faren tar ut permisjon. 1
SmallTalk Skrevet 13. mai 2011 #100 Skrevet 13. mai 2011 Familiene burde da virkelig få lov til å bestemme selv hvor lenge de vil amme!!?? Har jeg sagt noe annet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå