Gå til innhold

Fedrekvote

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Noe sier meg at du ikke hadde vært fornøyd om det var slik at mor og far var øremerket 12 uker hver, heller. Eller tar jeg feil?

Du tar feil. Jeg er ikke imot at staten, som er den som sponser de gode ordningene vi har, også har et ord med i laget for hvordan fordelingen blir. Men jeg mener det må være en viss logikk i det, og at det er meningsløst når den med minst plager får flest rettigheter.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du tar feil. Jeg er ikke imot at staten, som er den som sponser de gode ordningene vi har, også har et ord med i laget for hvordan fordelingen blir. Men jeg mener det må være en viss logikk i det, og at det er meningsløst når den med minst plager får flest rettigheter.

Ok, da tok jeg feil :) Men spiller det overhode ingen rolle for deg at det i praksis viser seg at mor tar mesteparten av permisjonen, selv om far har rett til "mer" av den (12 uker mot 9 uker)?

• Liker 1
Gjest Nadezhda
Skrevet

Jeg må innrømme at det svir litt i brystet å "gi fra seg" en større del av permisjonen, selv om jeg ser det er til det beste for barnet. Viktig å ikke bare fokusere på forholdet mellom mor og barn, synes jeg.

Skrevet

Dessverre er det slik at all permisjon er avhengig av om mor er i jobb. (Bortsett fra selve fedrekvoten er det aldri noen som spør om far jobber.)

Jeg er selv gravid student og etter planen ferdig utdannet rett før barnet kommer. Mannen min er i full jobb. Slik det er lagt opp til i dag så kan vi velge mellom å la meg være hjemme et år med permisjon fra lånekassen, eller å overføre all permisjonen (-9 uker) til far og la ham være hjemme et år. Det er riktignok mulig for far å utsette permisjonen, men det forutsetter at jeg enten er student eller i jobb. Altså kan han kun utsette permisjonen dersom ingen er hjemme med barnet! (Det ser ut til at vi har funnet en løsning for å omgå dette slik at jeg kan begynne å jobbe før barnet begynner i barnehage, men den er litt knotete.)

Kan ikke dette løses ved at du melder deg opp til fag til høsten, slik at du på papiret er student? Du har lov til å både ha permisjon fra studiet og likevel melde deg opp til fag (du trenger da ikke å ta eksamen), i alle fall der jeg har studert.

En annen løsning kan visstnok være at mannen din tar gradert permisjon mens du har permisjon med lånekassestøtte. Les her. Har ikke prøvd dette selv, men det ser veldig smart ut. :)

Du skjønner åpenbart ikke logikken her. Staten sier det er vesentlig at små babyer har tid med begge sine foreldre. Dette er også staten villig til å sponse, gjennom gode permisjonsordninger. Problemet nå er at staten er villig til å øke andelen uker som er øremerket FAR, men er ikke samtidig villig til å øremerke andelen til mor.

Tror heller det er du som ikke skjønner logikken. Problemet er ikke-eksisterende! Mor tar ut de ekstra ukene fra fellesperioden.

Hvis det er prinsippet som er viktig for deg, at det skal være likt, så kan jeg forstå deg. Tipper det blir gjort om ved neste endring av ordningen, og at de ikke gjorde det nå for å slippe ekstra byråkrati (bare vill gjetting).

Skrevet

Og hvorfor tror man at fedrekvote liksom skal være løsningen på disse problemene? Har virkelig disse problemene noe å gjøre med fordeling av permisjon i utgangspunktet all den tid permisjon faktisk bare er et lite år i livet? Det er vel neppe det første året med baby som knekker samlivet, det er når begge foreldrene er i jobb og hverdagen skal gå opp med jobb, barnehage etc etc? Hvis det er et problem at fedre som ønsker ikke får ta ut permisjon fra jobben, bør man da ikke straffe arbeidsgiver som ikke legger tilrette slik som det er i alle andre situasjoner der tilrettelegging for arbeidstager er nødvendig? Og så lenge fars permisjon kan tas ut gradvis over flere år (noe jeg antar mange velger) så kan man ikke bruke den som et argument om at far skal bruke tiden til å knytte seg til babyen og løre hvordan det er å gå hjemme med barn heller for i såfall burde det ikke være mulig å ta ut permisjonen gradert. Når det kommer til valgfrihet og at folk likevel velger likt, så valgfrihet er ikke nødvendig, så blir jeg litt matt. Fordi mange velger likt, men feil ifølge myndighetene, så skal man fjerne valgfriheten helt?

Fordi forskning viser faktisk at fedrekvoten er med på å bedre nettopp disse problemene. Jeg har skrevet et lengre innlegg som redegjør for en del av det. Fedrekvoten bidrar til at menn er mer sammen med barna sine og bidrar mer hjemme. Forhold hvor menn og kvinner bidrar relativt likt hjemme har lavere bruddrate enn andre par. Menn som tar fedrekvote tjener mindre enn de ville gjort om de ikke tok den. Denne effekten ser man i flere år etter at fedrekvoten er tatt ut, og man kan anta at det vil øke ytterligere siden fedrekvoten er økt drastisk de siste par årene.

Og ja, jeg mener man bør fjerne en del av valgfriheten når det viser seg at folk velger på en måte som gjør at ulikhetene vi ikke ønsker, vedvarer. Husk at store deler av permisjonen faktisk kan deles fritt mellom foreldrene allerede, så det er jo ikke slik at man ikke har valgfrihet i dag. Og hvor reell har egentlig valgfriheten til menn vært? Hvorfor tok ikke flere fedre ut permisjon før fedrekvoten ble innført og senere utvidet? Alle undersøkelser viste at både de og mor ønsket at far skulle ta noe permisjon, likvel gjorde de det ikke. Når mor argumenterer med økonomi, amming og fødsel, har ikke akkurat far mye å stille opp med. Når menn i tillegg ble stigmatisert på jobben, ble det vanskelig å ville ta permisjon. Egne uker øremerket far endret dette. Endelig fikk menn reell valgfrihet.

• Liker 5
Skrevet

Kan ikke dette løses ved at du melder deg opp til fag til høsten, slik at du på papiret er student? Du har lov til å både ha permisjon fra studiet og likevel melde deg opp til fag (du trenger da ikke å ta eksamen), i alle fall der jeg har studert.

En annen løsning kan visstnok være at mannen din tar gradert permisjon mens du har permisjon med lånekassestøtte. Les her. Har ikke prøvd dette selv, men det ser veldig smart ut. :)

Jeg kommer til å være "student" til høsten for så å prøve å komme meg i jobb til våren. Men jeg reagerer på at det skal være ulike regler for om mor eller far skal ta permisjon. Dessuten ser jeg ikke logikken i at det skal stilles krav til hva mor gjør for at far skal få utsatt permisjonen. Det er jo nettopp når mor kun skal være hjemme at det er mest aktuelt å utsette permisjonen. (Det må da finnes andre måter å unngå at folk tar ut foreldrepenger fra både lånekassen og nav samtidig, etatene kunne f.eks. begynt å snakke sammen.)

Slik jeg ser det kunne man godt lovfeste 12 uker etter fødselen til mor slik at det blir likt for begge foreldrene. Det ville kanskje også vært med å synliggjøre at den felles permisjonstiden faktisk er felles. Men det er da ingen motsetning mellom 12 uker pappaperm og 12 uker mammaperm. (Egentlig kunne godt de ni ukene i forbindelse med fødsel holdes utenfor en slik deling. Både fordi de er medisinsk begrunnet, men også fordi de må tas rundt fødsel.)

Skrevet

Men jeg reagerer på at det skal være ulike regler for om mor eller far skal ta permisjon. Dessuten ser jeg ikke logikken i at det skal stilles krav til hva mor gjør for at far skal få utsatt permisjonen. Det er jo nettopp når mor kun skal være hjemme at det er mest aktuelt å utsette permisjonen. (Det må da finnes andre måter å unngå at folk tar ut foreldrepenger fra både lånekassen og nav samtidig, etatene kunne f.eks. begynt å snakke sammen.)

Helt enig med deg.

Skrevet

Helt enig med deg.

Også helt enig :Nikke:

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Fordi far blir sett på som forsørgeren og mor som den egentlige forelderen. Babyen er mors. Mødre som vil ha all perm selv, skjønner ikke hvorfor far skal ha uker, som gjøres ubetydelige når far skal ha dem, mens de er svært betydningsfulle når mor skal ha dem. En underlig logikk.

Fedrekvoten øker

Fedre sniker seg unna barnet

Ja men det er jo helt sinnsykt at folk ennå har disse holdningene i 2011. Hallo. Hva var poenget med likestillingen igjen?

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Så selvom far vil ha mindre og mor mer, så skal de ikke få lov til å velge det? Jaja, om du mener det så er vi iallefall uenige, og da nytter det ikke å diskutere heller. :)

Ok, ok hva i situasjoner der mor vil ha mindre perm og far mer? Er ikke det lov å velge heller?

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jo - når staten faktisk argumenterer med at det skal være rettferdig, at det skal deles likt, da må også staten øremerke like mange uker for mor som for far.

Du skjønner åpenbart ikke logikken her. Staten sier det er vesentlig at små babyer har tid med begge sine foreldre. Dette er også staten villig til å sponse, gjennom gode permisjonsordninger. Problemet nå er at staten er villig til å øke andelen uker som er øremerket FAR, men er ikke samtidig villig til å øremerke andelen til mor.

Det som ellers skjer er at mor sitter med sine lovfestede 6 uker, far med sine 12. Så skal resten mer eller mindre deles - det er jo også ønsket av mange. Deles resten likt ja da ender far med lenger permisjon enn mor. Var det egentlig det vi ville ha? Er det noen som mener at det er det beste for barnet? Eller mors, for den del (selv om jeg er klar over at for mange er det helt uvesentlig....)

Skal man innføre denne typen rettferdighet,som ser bort fra alt som har med biologi å gjøre, da må det gjøres likt for begge foreldrene. Og det er komplett ulogisk at far skal ha sterkere rettigheter enn mor i fht. svangerskap og fødsel.

Resten tar jo mor uansett

AnonymBruker
Skrevet

Ok, ok hva i situasjoner der mor vil ha mindre perm og far mer? Er ikke det lov å velge heller?

Så vidt jeg vet er det ingenting i veien for at far tar alt, bortsett fra de tre første ukene før fødsel og de ukene etterpå som er forbeholdt mor. (Sånn var det iallefall da permisjon var et aktuelt tema for meg - men jeg vet reglene har vært endret siden den gang.)

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Så vidt jeg vet er det ingenting i veien for at far tar alt, bortsett fra de tre første ukene før fødsel og de ukene etterpå som er forbeholdt mor. (Sånn var det iallefall da permisjon var et aktuelt tema for meg - men jeg vet reglene har vært endret siden den gang.)

Jeg spurte om din personlige mening på hva DU synes er greit.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte om din personlige mening på hva DU synes er greit.

Det synes jeg selvsagt er helt fint, det skulle da bare mangle. Poenget mitt er at jeg vil at familien skal ha valgfrihet. Fedre er flotte omsorgspersoner. :)

Skrevet

Fordi forskning viser faktisk at fedrekvoten er med på å bedre nettopp disse problemene. Jeg har skrevet et lengre innlegg som redegjør for en del av det. Fedrekvoten bidrar til at menn er mer sammen med barna sine og bidrar mer hjemme. Forhold hvor menn og kvinner bidrar relativt likt hjemme har lavere bruddrate enn andre par. Menn som tar fedrekvote tjener mindre enn de ville gjort om de ikke tok den. Denne effekten ser man i flere år etter at fedrekvoten er tatt ut, og man kan anta at det vil øke ytterligere siden fedrekvoten er økt drastisk de siste par årene.

Og ja, jeg mener man bør fjerne en del av valgfriheten når det viser seg at folk velger på en måte som gjør at ulikhetene vi ikke ønsker, vedvarer. Husk at store deler av permisjonen faktisk kan deles fritt mellom foreldrene allerede, så det er jo ikke slik at man ikke har valgfrihet i dag. Og hvor reell har egentlig valgfriheten til menn vært? Hvorfor tok ikke flere fedre ut permisjon før fedrekvoten ble innført og senere utvidet? Alle undersøkelser viste at både de og mor ønsket at far skulle ta noe permisjon, likvel gjorde de det ikke. Når mor argumenterer med økonomi, amming og fødsel, har ikke akkurat far mye å stille opp med. Når menn i tillegg ble stigmatisert på jobben, ble det vanskelig å ville ta permisjon. Egne uker øremerket far endret dette. Endelig fikk menn reell valgfrihet.

For noen år siden var det slik at hvis foreldrene ville at han skulle ha mer permisjon enn fedrekvoten, måtte det begrunnes. Helt horribelt at man må begrunne hvorfor fedre vil ha daglig omsorg for barna sine! Håper virkelig ikke det er slik nå?

Skrevet

Ja men det er jo helt sinnsykt at folk ennå har disse holdningene i 2011. Hallo. Hva var poenget med likestillingen igjen?

antakelig at mor skal ha alle godene..

Skrevet

Det synes jeg selvsagt er helt fint, det skulle da bare mangle. Poenget mitt er at jeg vil at familien skal ha valgfrihet. Fedre er flotte omsorgspersoner. :)

Det blir ikke reell valgfrihet før det blir selvfølgelig at menn tar lang permisjon for å ta vare på ungene sine. Inntil det skjer ligger det en forventning i samfunnet og på arbeidsplasser som gjør det vanskelig for menn å ta ut perm (noe jeg ikke ser overveldende engasjement for å gjøre noe med). Og damer fortsetter å være underlegne når det kommer til lønn. Politiske føringer og juridiske rettigheter er helt nødvendig for å snu trenden, ellers glir vi tilbake til at mødre tar mesteparten av permisjonen, eller all.

• Liker 3
Skrevet

For noen år siden var det slik at hvis foreldrene ville at han skulle ha mer permisjon enn fedrekvoten, måtte det begrunnes. Helt horribelt at man må begrunne hvorfor fedre vil ha daglig omsorg for barna sine! Håper virkelig ikke det er slik nå?

Er du sikker på dette? Jeg har forstått det slik at fedre har kunnet ta ut permisjon fra 1978. Jeg er hvertfall helt sikker på at man ikke må begrunne det nå, men har heller aldri lest noe om at man måtte det før.

Skrevet

Er du sikker på dette? Jeg har forstått det slik at fedre har kunnet ta ut permisjon fra 1978. Jeg er hvertfall helt sikker på at man ikke må begrunne det nå, men har heller aldri lest noe om at man måtte det før.

Helt sikker! Med permisjon utover fedrekvoten, altså.

Skrevet

Mor må gå ut i aktivitet om far skal ha fra felles ukene. Mor kan ikke være hjemme samtidig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...