Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Daria skrev (På 25.4.2026 den 20.49):

24.04: 11 lest, to kjøpt.

Sigrid Bø Grønstøls Hulda Garborg : Forfattaren og feministen fokuserer som undertittelen antyder på bøkene og kvinnesynet hennes. Det kunne blitt interessant, men det blir litt for rotete og usammenhengende, jeg savner at det i større grad blir en helhet. Det føles litt som et forsøk på å få terrenget til å passe med kartet, innimellom på grensen til selvmotsigende. Når det etter mange kapitler om bøker som skildrer kvinner som havner i uløkka på ulike måter hevdes at det var eit litterært program for Hulda Garborg å vektleggja det lyse og gode i ivet - og så omhandler resten av kapitlet om hvordan hun var den første i norsk litteratur til å skrive om seksuelle krenkingar av jentebarn. Hva er det jeg ikke får med meg her...? 

Big kiss, bye-bye av Claire-Louise Bennett er en episodisk dagbok-roman. En kvinnelg forfatter er på flyttefot, hun har et slags forhold til en eldre mann, hun får et brev fra en gammel lærer, hun svømmer og går turer. Noen episoder kommer hun inn på flere ganger i litt forksjellige versjoner, noen episoder skjønner jeg ikke helt hvor passer inn - den er litt alternativ i forme, men jeg liker det.

Jeg tror Erik Fosnes Hansen er den eneste forfatteren jeg kjøper (eller hvertfal sørger for å skaffe meg) i innbundet utgave. Den nye novellesamlingen Om natten er jeg i Kina er intet unntak...

28.04: 13 lest, to kjøpt.

I Philipp Oehmkes Familien Schönwald er tittelfamilien en vesttysk familie med mor, far og tre voksne barn, som alle har sine hemmeligheter. Når alle samles i Berlin for åpningen av datteren Karolins skeive bokhandel og festlighetene blir spolert av aktivisters rop om gamle nazi-penger, begynner det å rakne for noen og enhver. Et lovende utgangspunkt, men et litt skuffende resultat. Det er litt for mye som skurrer, som ikke blir helt troverdig (som sønnen som har blitt et så stort navn innen MAGA at selv The Donald (som han stort sett omtales) følger podcasten hans, uten at noen i familien har fått det med seg), framstillingen blir rotete og slutten fisler litt ut. Jeg irriterer meg også over bruken av engelske ord og uttrykk i andre sammenhenger enn direkte tale (og tror nok det er forfatteren, ikke oversetteren, som syntes det var en god idé).

Jeg har lest en bok om slips! Det er en setning jeg ikke tror jeg har brukt før :fnise: Det handler selvfølgelig ikke om hvilke som helst slips, men slipsene til Stephen Fry... Fry's ties startet som en føljetong på instagram under den første nedstengingen i 2020, og er i bokform en litt avansert episode av QI. Med utgangspunkt i et slips får vi vite litt om slipsets opphav og omstendigheter - mye motehistorie og -hus, men også Oxbridge, cricket, herreklubber og andre etablissementer hvor slipset (og gjerne ikke hvilket som helst slips) har en betydning, og nyttig kunnskap som at britiske militærslips har skråstriper fra venste mot høyre - from the heart to the right hand - mens de amerikanske gjerne har det motsatt. Alt underholdende og umiskjennelig presentert av slipsenes eier (Ikke bare leste jeg en bok om slips - jeg lo høyt mens jeg gjorde det...). En del av slipsene er ikke avbildet - de er tegnet, og så naturtro at det tok itt tid før jeg faktisk la merke til det. Et vakkert syn i disse KI-debatt-tider...

Endret av Daria
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (På 27.4.2026 den 18.21):

Sarahs østers-iskrem, derimot :risterpåhodet:

Det hørtes bare motbydelig ut. Jeg fikk ikke så veldig lyst på Darrsh sin dessert heller… :risterpåhodet:

Skrevet

Min førsteinntrykk av en ukjent nettbutikk: Tre stygge skrivefeil, de vet ikke hva en baskerlue faktisk er, selv om de hevder å selge det, og jeg skjønner ikke engang hva de mener med setningen Bambus er et naturprodukt, som faller mellom katogoriene naturfiber og syntestisk. De får neppe noen anledning til å rette opp det førsteinntrykket...

Skrevet
Sauen Shaun skrev (5 timer siden):

Det hørtes bare motbydelig ut. Jeg fikk ikke så veldig lyst på Darrsh sin dessert heller… :risterpåhodet:

Jeg har sagt det før - dessert skal ikke smake middag... Men ansiktsuttrykket til Sarah da de ikke likte mysterieboks-retten hennes i går var underholdende - kritikk er ikke noe hun forventer eller setter pris på..

Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Min førsteinntrykk av en ukjent nettbutikk: Tre stygge skrivefeil, de vet ikke hva en baskerlue faktisk er, selv om de hevder å selge det, og jeg skjønner ikke engang hva de mener med setningen Bambus er et naturprodukt, som faller mellom katogoriene naturfiber og syntestisk. De får neppe noen anledning til å rette opp det førsteinntrykket...

Det må være de 5% med lycra som vipper bambusen litt bort fra rent naturprodukt? :klo: Fancy... 

Men apropos nettside, ta en sjekk på menybeskrivelsene her :fnise:

Skrevet

Det skal godt gjøres å f0 en meny til å høres creepy ut - hentet de inn Aune Sand til jobben...?

Jeg har vært i operaen og hørt Lise Davidsen - ikke synge, dessverre, men hun snakker godt for seg også. Nå lander jeg med vannmelon og dagens MC-stresstest. 

Skrevet

Ar jeg drømmer om jobben og rogalendingen samtidig, sier litt om hvor hodet er for tiden (og at jeg ikke våknet full av glede og positivitet). Men det store spørsmålet er jo om han virkelig får korketrekkerkrøller om han lar håret gro... :fnise:

Skrevet
Daria skrev (På 28.4.2026 den 19.33):

28.04: 13 lest, to kjøpt.

30.04: 14 lest, to kjøpt.

Jeg innser når jeg begynner på Kjersti Anfinnsens Det var grønt at den har havnet på leselista kun på bakgrunn av forfatter - jeg har ingen anelse om hva den handler om. Det jeg ikke var helt forberedt, på etter tre bøker med en svært kultivert gammel dame, var en mannlig tannlege fra østkanten med et svært avslappet forhold til forskjellen på de og dem... Han er av det relativt misantropiske og desillusjonerte slaget, men en dag står hans 11-årige, nylig morløse, sønn på døra og vil bli kjent med sin far. Det kunne blitt så klissete og sentimentalt, men Anfinnsen er heldigis ikke en sånn forfatter - hun er ikke redd for det mørke, med og uten humor.

Skrevet

Og så var det månedsskifte...

01.05: En lest, ingen kjøpt.

Jeg skjønner forsåvid (antar jeg) hvor Johan B. Mjønes vil med Kampen, om hvordan Falklandskrigen preget VM-kampen i fotball mellom Argentina og England i 1986 (de hvor Maradona scoret med Guds hånd...) - fotball er følelser og patriotisme på et nivå lite annet kan måle seg med. Den følelsen jeg først og fremst sitter igjen med når han kryssklipper kampreferater og krigshandlinger, er likevel hvor søkt den sammenlikningen er og hvor ubetydelig fotball blir når unggutter må ofre livet for styresmakters stolthet. Boka er også innom Argentinas diktatur-historie , et utvalg tidligere mesterskap (og demonstrerer at Fifa alltid har vært korrupt og ubrukelig), Maradonas oppvekst og ymse annet, og blir i overkant rotete og fragmentert. Jeg lærte mye om Falklandskrigen, da - de partene var interessante (selv om jeg kunne klart meg med litt færre blodige detaljer).

Skrevet

Og i det jeg postet det innlegget, snakker Sandi Toksvig på QI om et brettspill inspirert av Faklandskrigen (i avdelingen for upassende julegaver)...

Skrevet
Daria skrev (22 timer siden):

01.05: En lest, ingen kjøpt.

02.05: To lest, ingen kjøpt.

Til A town called Solace, Mary Lawsons fiktive kanadiske småby, kommer det en septemberdag i 1972 en høy, mørk fremmed. Han har svært overraskende arvet et hus etter en bekjent fra sin barndom, passende nok akkurat i det han har flyttet fra sin kalde, karrierefokuserte urbane kone og sagt opp sin godt betalte, men lite givende revisorjobb. Han har selvfølgelig ingen planer om å bli boende der lenger enn noen uker for å samle tankene og klargjøre huset for salg, men... Nå er jeg litt ufin, det er både dybde, alvor og litterær kvalitet her, men det kan ikke stikkes under stol at det også er mer enn en smule forutsigbart. 

Skrevet

En dag av det slaget jeg kjenner allerede før jeg har åpnet øynene at det vil skje svært lite... Jeg dro meg ut på en formiddagstur (klokka hadde strengt tatt passert 12, men det var likevel nokså rett etter frokost) og trengte to pauser på en runde jeg på bedre dager ikke trenger noen, og har tilbragt resten av dagen på sofaen - overnevte bok ble lest i sin helhet på noen timer. orgendagens planer innebærer utflukt ut av byen, så jeg satser på at å fokusere på lading i dag vil betale seg...

Skrevet

Svart glitter er åpenbart dagens kleskode på Andresse Wien - bortsett fra hos Jim, som går for rosa fjær. Akkurat den hatten kan jeg nok klare meg uten...

Skrevet

Jeg tror 18-åringen i folkejuryen vil oppdage at overraskende mange får med seg at han er på tv, selv om de ikke er ESC-entusiaster. De gangene jeg har vært på skjermen, og da bare som publikum på muskprogram eller sportsbegiveheter, har det uventet mange sett det - og følt seg kallet til å påpeke det...

Skrevet

Romania synger Choke me i lakk, lær og hotpants - jeg står nok over det tilbudet. Det store spørsmålet er hvorfor de har sett det nødvendig å sette trommeslageren i bur...

Skrevet

Et øyeblikk tenker jeg at Armenia er av den type sanger som funker i ESC, men ikke ellers, men så ramler den ned på feil side av masete og slitsom.

Skrevet

-Hva sliter du med med dette innslaget?
-Det er ikke så mye her jeg ikke sliter med...

:fnise: 

Skrevet

Oi, Delta Goodrem fra Australia, her er det jo gamle minner. Ikke minst er det en erfaren artist, det vil synes på scenen, og en god låt, selv om den ikke er så nyskapende. Modulering og piano pleier jo å være et pluss...

Skrevet

For de som ikke umiddelbart plasserte henne...

Skrevet

Portugal er da sur fra første tone - muiig de skulle holdt seg til å synge rundt middagsbordet... Med skikkelige vkalister kunne de reddet noe, men det er så amatørmessig at det nesten blir pinlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...