Daria Skrevet lørdag kl. 19:34 Forfatter #42361 Skrevet lørdag kl. 19:34 Kvedens andre sølv-bh fra Polen, som er masete og rotete både i lyd og show.
Daria Skrevet lørdag kl. 19:38 Forfatter #42362 Skrevet lørdag kl. 19:38 Daria skrev (På 6.5.2026 den 15.49): 05.05: Tre lest, ingen kjøpt (siden nettbestillinger ikke teller før de er fysisk i hus ) Den siste uka har jeg ved tre anledninger lest en hel bok i ett strekk - det sier litt om formen for tiden... Gårsdagens var Virginia Evans' The Correspondent - prisnominert og insta-hyllet brevroman. Sybil, 70+ og skilt, skriver brev (og en og annen motvillig mail) til alt og alle, fra forfattere (det er mye litterære referanser i boka) og offentlige personer til venner og familie. Til å begynne med er det ganske lett og muntert, men etter hvert som vi får mer innblikk i Sybils liv og fortid blir det mer komplekst og ikke fullt så feelgood som det rosa omslaget skulle tilsi - uten at det slutter å også være morsom og velformulert. Og for en peppermø på 40+ kan det jo være oppmuntrende eller beymringsfullt, alt ettersom, å se at selv sære gamle damer kan være mer ettertraktet enn hun tror og/eller ønsker å være 08.05: Fire lest, ingen kjøpt. Om natten er jeg i Kina er Erik Fosnes Hansens novelledebut - nå er det vel snart bare lyrikk han ikke har prøvd seg på... Den er ujevn - noen blir litt for korte, et par i overkant merkelige (ikke minst den med pestutbruddet i Ullevål Hageby), og en del jeg liker. Det slår meg underveis at min målrettede mengelesning av noveller de siste årene har båret frukter - det er noveller her jeg for noen år siden ville syntes var fr korte og for lite kjøtt på beina, men som jeg nå får mye ut av. En obsvervant anmelder påpekte at dette er første gang han faktisk skriver moderne samtid - for min del kan han godt gå tibake til den store historiske romanen... (Og jeg er nok litt skadet av virkelighetslitteraturdebatten, men det er nesten litt ubehagelig når en nyskilt mann skriver om så mange skrantende ekteskap i sitt eget sosiale miljø. Det blir et snev av terapi over det, uten at jeg tror han skriver om sitt eget liv...).
Daria Skrevet lørdag kl. 19:41 Forfatter #42363 Skrevet lørdag kl. 19:41 Men det var voldsomt som det rant på med utringende sølvoverdeler, da.. Finland står for årets mest fratredende fele - og hun skal faktisk få spille den live på scenen. Det er også flammer og morsmålspoeng, men den gjør ikke så mye for meg. Dette kan gå helt til topps eller kræsje spektakulært.
Daria Skrevet lørdag kl. 19:43 Forfatter #42364 Skrevet lørdag kl. 19:43 Har Stian en eneste tanke eller mening som ikke er preget av kjærlighetslivet hans, forhenværende eller pågående...?
Daria Skrevet lørdag kl. 19:51 Forfatter #42365 Skrevet lørdag kl. 19:51 Bidraget til Kroatia ble sist sett hos Tsjekkia for et år eller to siden. En del Wicca, en del flerstemthet og en del fletter, bare føtter og flagrende gevanter.
Daria Skrevet lørdag kl. 19:57 Forfatter #42366 Skrevet lørdag kl. 19:57 Men kjære dere, Storbritannia, går dere inn for å få null poeng i år?
Harlekin Skrevet lørdag kl. 20:44 #42367 Skrevet lørdag kl. 20:44 (endret) Landesorg her i Bergen i kveld 😩 Men jeg lover at jeg ikke var en av den røde horde som inntok Oslo denne helgen 😄 Jaja, vi har jo ennå serien. Endret lørdag kl. 20:45 av Harlekin
Daria Skrevet mandag kl. 10:02 Forfatter #42370 Skrevet mandag kl. 10:02 En tidlig start på en planløs dag (det pågår fortsatt veiarbeid rett utenfor - sammenhengen er åpenbar...), ergo er jeg hjemme fra tur i god tid før 12 og føler meg effektiv og foran (et ikke-eksisterende) skjema. En bunke bøker satt igjen i en lesekiosk, Ingvild Rishøis samlede noveller funnet i en annen, og litt lesing og tedrikking på en passende benk i det lille som var av sol - yr varsler regn i nærmeste framtid...
Daria Skrevet mandag kl. 10:16 Forfatter #42371 Skrevet mandag kl. 10:16 Daria skrev (På 9.5.2026 den 21.38): 08.05: Fire lest, ingen kjøpt. Om natten er jeg i Kina er Erik Fosnes Hansens novelledebut - nå er det vel snart bare lyrikk han ikke har prøvd seg på... Den er ujevn - noen blir litt for korte, et par i overkant merkelige (ikke minst den med pestutbruddet i Ullevål Hageby), og en del jeg liker. Det slår meg underveis at min målrettede mengelesning av noveller de siste årene har båret frukter - det er noveller her jeg for noen år siden ville syntes var fr korte og for lite kjøtt på beina, men som jeg nå får mye ut av. En obsvervant anmelder påpekte at dette er første gang han faktisk skriver moderne samtid - for min del kan han godt gå tibake til den store historiske romanen... (Og jeg er nok litt skadet av virkelighetslitteraturdebatten, men det er nesten litt ubehagelig når en nyskilt mann skriver om så mange skrantende ekteskap i sitt eget sosiale miljø. Det blir et snev av terapi over det, uten at jeg tror han skriver om sitt eget liv...). 10.05: Fem lest, ingen kjøpt. I avdelingen for selvforklarende titler: Norsk litteratur i Nazi-Tyskland : Forfatterar, forleggjarar og agentar under det nasjonalsosiaistiske kulturregimet. Også en tittel laget for å appellere til fagfolk, ikke bokkjøpere... Skrevet av Narve Fulås, professor emeritus i historie med utgangspunkt i Det litterære byrå, et samarbeid mellom en norsk advokat og en tysk-jødisk forlagsmann på 30- og 40-tallet. Om litteratur og moralske gråsoner, kunst og økonomi og politikk - og år forfatteren i sluttordene trekker linjene fram til liknende dagsaktuelle situasjoner, blir ting enda mer komplekst og aktuelt. For spesielt interesserte - og det er jeg tydeligvis...
Roadrunner Skrevet mandag kl. 11:43 #42372 Skrevet mandag kl. 11:43 Apropos bøker - jeg var en tur hos mine foreldre på fredag, og min kjære mor nevnte høyt at hun ønsket å kjøpe bok/bøker til Kindle da hun var ganske tom for lesestoff. Om jeg hadde noen tips? Tilfeldigvis har jeg en liten liste liggende klar hos bokklubben.no med bøker jeg kunne tenke meg (der kan bøkene sendes til 2 Kindle når de kjøpes, så alle bøkene mams eller jeg kjøper går til begges Kindle), men jeg har ventet på litt lavere priser (fjorårsbøker - fremdeles til full pris). Enden på visa? ÅTTE nye bøker til Kindle, på pappas regning
Daria Skrevet mandag kl. 12:50 Forfatter #42373 Skrevet mandag kl. 12:50 Trist, men leit Det jeg gjerne vil vite, er hvorfor det monteres stilas på nabobygget (igjen, det er bare to år siden sist) og hva det vil bety for lokale støyforhold (se også over om unødvendig tidlige morgener) framover...
Daria Skrevet mandag kl. 15:24 Forfatter #42374 Skrevet mandag kl. 15:24 Jeg gikk inn på nettsidene til Princess på jakt etter vaskekluter og oppdaget at de har 5-pakninger i tre forskjellige fargekombinasjoner - kalt Erna, Jonas og Jens... Le eller himle med øynene og handle et annet sted, det er spørsmålet...
Harlekin Skrevet 21 timer siden #42375 Skrevet 21 timer siden Daria skrev (15 timer siden): Jeg gikk inn på nettsidene til Princess på jakt etter vaskekluter og oppdaget at de har 5-pakninger i tre forskjellige fargekombinasjoner - kalt Erna, Jonas og Jens... Le eller himle med øynene og handle et annet sted, det er spørsmålet... --- Oppføring av stillas i umiddelbar nærhet er alltid illevarslende.
Daria Skrevet 20 timer siden Forfatter #42376 Skrevet 20 timer siden På min (om)vei hjem fra fysio stoppet jeg og tok 16 bilder av et blomstrende kirsebærtre... Et av byens flotteste (siden jeg selvfølgelig har sett alle...) og sannsynligvis et som har fått over middels god omsorg gjennom mange år - det må jo være godt å være tre i en klosterhage...
Harlekin Skrevet 19 timer siden #42377 Skrevet 19 timer siden Kirsebærtrær i blomst er nydelige. Noe av det fineste i Bergen om våren er de blomstrende japanske kirsebærtrærne
Sauen Shaun Skrevet 19 timer siden #42378 Skrevet 19 timer siden Jeg har et miniatyr japansk kirsebærtre på verandaen. Fikk det til bursdagen min i fjor. Og fikk beskjed om at jeg måtte ta det inn om vinteren. Men hvem har plass til ei stor krukke med et tre i inne i en liten blokkleilighet? Ikke jeg ihvertfall. Men treet blomstrer nå, etter en vinter ute.
Daria Skrevet 18 timer siden Forfatter #42379 Skrevet 18 timer siden Jeg bor ut mot en sidegate kantet med hvite kirsebærtrær som er over 50 år gamle og tilsvarende store - det er et syn i blomstringstiden. Jeg har også en palme på over tre meter inne i leiligheten - alt går (nesten) Den er tilpasningsdyktig - da den nådde taket, begynte den å vokse bortover.... Det støyer til høyre (stilaset - det er visst takterrasse-arbeid på gang), det støyer til venstre (veiarbeid) - men det er så deilig å ha balkongdøra åpen i dette været
Sauen Shaun Skrevet 18 timer siden #42380 Skrevet 18 timer siden Det er nydelig med frisk luft inn i stua. Det er noe av det jeg savner om vinteren.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå