Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Aserbadjan tar seg opp når hun bestemmer seg for å kvitte seg med gubben - just go! - men det er kragen på kåpen hennes som virkelig fanger min interesse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

-Du er Eurovisions Sturla Holm Lægreid.

Ingeborg synes det blir nok om Stians kjærlighetsliv :hoho: 

Skrevet

Her kommer ukens bidrag til kapitlet "folkeskikk og frekkhet": 

@Sauen Shaun og undertegnede hadde bestemt seg for en matbit på IKEA. Det var det tydeligvis andre som hadde også for det var kø. Lang kø. Vi stilte oss pent opp og avanserte gradvis. Vi hadde kommet til kaldmatdisken da plutselig en  mor og to lett beskjemmede poder skvatt inn i køen på tvers, med stø kurs for disken.

"Mamma, du sniker", prøvde Pode 1 å irettesette. 

"Neida, jeg sniker ikke, vi skal bare hente noe..."

Eh, akkurat ja, det var vel strengt tatt det vi andre i køen også skulle, men vi tok køen på langs, ikke på tvers. Vi valgte å sette oss langt unna familien så vi kunne ta en liten velplassert baksnakking av hendelsen uten å gjøre podene mer pinlig berørt enn de allerede var. Poeng til de unge, minuspoeng til mor.

Skrevet

Jeg skjønner ikke at voksne mennesker ikke dør av skam når deres egne barn må belære dem om helt grunnleggende folkeskikk i det offentlige rom. Mitt eksempel fra virkeligheten: Mor sitter på venterommet hos legen og ser helt usjenert videoer på telefonen på høyt volum. Datter (ca 10) blir påkalt -Du må se på dette! Datters reaksjon: Mamma, du må skru ned lyden!

Skrevet (endret)

Jeg er innforstått med at når det kryr av idioter rundt meg for tiden handler det først og fremst om meg, men at man er paranoid betyr jo ikke at man ikke blir forfulgt...

Eksempel A: Hun som begynte å mate duene rett ved siden av det jeg satt (og så ble overrasket over at det kom så mange...). Eksempel B: Hun som med største selvfølgelighet og uten å si noe slo seg ned og brettet ut lunsjen sin på det pikinikbordet hvor jeg alt satt. Jeg brukte forsåvidt ikke bordet til annet enn tekopp og termos, samt til å lene meg mot, men det føltes litt tett på intimsonen min. Særlig når hun satte seg i den enden jeg satt og dermed så rett inn i ryggen min, heller enn å sette seg litt lenger bort og faktisk se omgivelsene...

Dette skjedde omtrent samtidig, og jeg prøvde ikke engang å få det til å se tilfeldig ut at jeg bestemte meg for å gå akkurat da... (Hadde hun med lunsjen spurt, ville jeg selvfølgelig sagt (og ment relativt oppriktig) at det var helt greit at hun satte seg - men fortsatt forventet at hun ikke satte seg tettere på enn nødvendig...).

Endret av Daria
Skrevet

Jeg sjekker langtidsvarselet hos yr og ser utelesingsvær i overskuelig framtid. Så går jeg inn på Aftenposten, som varsler knallvær onsdag, men at gleden blir kortvarig. Jeg er åpenbart mindre fordringsfull enn utepilsfolket (eller journalisten...) - i april er alt som innebærer sol og tosifret antall grader nok til å glede meg...

Skrevet
Daria skrev (På 14.4.2026 den 20.10):

14.04:

Syv lest, en kjøpt.

A Month in Siena av Hisham Matar er en salig blanding av reisebrev, kunstbetraktninger og i overkant svulstige tanker om livet. Matar - Pulitzerprice-vinnende forfatter - tilbringer en måned i den italienske byen Siena for å se på kunst, men vandrer også gatelangs for å filosofere over stort og smått. Jeg har vært i Siena og setter forsåvidt pris på gjensynet; betraktningene hans om kunst er greie nok (og ros til forlaget for fargereproduksjoner av det aller meste som omtales); tankene om livet  blir for høytsvevende, eventuelt for platte (grensen kan være hårfin) for meg, selv om det jo på sitt vis er fascinerende hvor mye indre liv man kan tillegge museumsvakter kun på bakgrunn av deres yrke. Dessuten lurer jeg veldig på om denne gamle venninnen hvis hemmeligheter (og badeværelse) han utleverer, fikk lese og godkjenne på forhånd... 

Vita Sackville-Wests Tideverv har originaltittel The Edwardians og foregår i den perioden, nærmere bestemt fra 1905 til 1910 (den ble utgitt i 1930). I sentrm står herresetet Chevron og dets unge herre Sebastian, og overklasselivet og -menneskene som levde i disse omgivelsene (som Sackville-West vokste opp i - Chevron skal være basert på hennes barndomshjem Knole). En ny tid er på vei, slangen i Paradiset - eller frigjøreren - er en oppdagelsesreisende med sosialistiske tilbøyeligheter, og livet både foran og bak fasaden vises fram i all sin dobbeltmoralske prakt, på ganske underholdende vis. Det er unektelig noe fascinerende å lese det som i praksis er øyenvitneskildringer av en tid som forlengst er forbi, sett med relativt moderne øyne som hadde både innside- og utsideblikket.  

Månedens første kjøpte er også etter anbefaling fra vikerpsykologen, men dette er en ren fagteoribok - The experience machine av Andy Clask. Kapitteltitten Psychiatry and neurology : Closing the gap er sannsynligvis ganske dekkende for innholdet...

20.04: Ni lest, en kjøpt.

Jeg vurerer å gi opp Taffy Brodesser-Akners Fleishman is in trouble etter noen sider - konseptet nyskit mann surfer kåte halvnakne damer på datingapper var ikke det jeg var ute etter (noen steder), men den tar seg snart opp og bir en kompleks historie om ekteskap og relasjoner og midtlivskriser og vennskap og kjønnsroller og hva, eventuelt hvem man er og vil være og framstår for andre, henlagt til NYs pengesterke miljøer. Den har en fiffig fortellervri som det tar litt tid før jeg skjønner og aldri blir helt enig med megselv om jeg synes fungerer så bra - den gir noen muligheter, men blir også litt distraherende. Dessuten blir den litt for lang og ordrik.

Parisian days er del to av Banines meoarer, oppfølgeren til Days in the Caucasus. 16 år gammel ankommer hun Paris, uten ektemann, og året er 1921 - hva mer kan man ønske seg? Det skal godt gjøre å ikke skrive underholdende med et sånt utgangspunkt... 

Skrevet

Våren er offisiell - jeg har sett linerla. Fra siden, så da blir vel sommeren levelig (jeg forventer jo uansett ikke fantastisk...). Jeg har også sett at magnoliaen blomstrer - nølende på Solli plass, for fullt i Slottsparken (og vurderer en tur dit i morgen), jeg har forbrukt et par kleenex hos vikaren og lest på festningen - uten måkeselskap, så jeg fikk spise min kake i fred...

Dessuten har jeg oppdaget at jeg har en kanal til som viser sykkelløp (Rex - en av de kanalene jeg knapt tenker over at jeg har) - kommentatorene er ikke de mest engasjerende, men når Andreas Leknessund er i tetgruppa i La Fleche Wallonne er ikke det så nøye...

Skrevet

Leknessund i solobrudd var jo gøy, selv om det ikke varte helt inn...

Intern diskusjon pågår. Kroppen vil gjerne ha middag, men kroppen er samtidig svært lite villig og i liten grad i stand til å gjøre så mye innsats for å få det..

Skrevet

Hvor mange nasjonalretter har egentlig Serbia? Ikke minst- skal Snez lage alle...?

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig i at både gjenbruksbutikker og loppemarkeder kan oppleves overpriset, det er en tanke som slår meg jevnlig på Fretex, men å kreve at pensjonister som jobber frivillig skal kunne forklare hvorfor en spesifikk vare har fått akkurat den prisen, er å være i overkant kravstor (og 12 000 for en bunad er da virkelig ikke overprising, uansett hvor den selges). Dessuten føler jeg jo at hun har misforstått noe vesentlig om utgangspunktet her:

Som kunde ønsker jeg å betale rimelig pris etter hva jeg får, ikke sponse kristent arbeid eller sørge for at skolekorpset kan spille på 17. mai.

Hele poenget med loppemarkeder og ideelle gjenbruksbutikker er jo å skaffe penger til drift og utadrettet virksomhet. For meg er det et argument for litt høyere priser heller enn mot - og svært lite av det jeg, og sannsynligvis også innsenderen (som titulerer seg "vintage gjenbruksentusiast" - det må vel bety at det er hun som er vintage, dvs gammel...?) kjøper sånne steder, er ting vi strengt tatt trenger. I avdelingen for bortskjemte pikers i-landsproblemer - ting man kan tenke, men har skamvett nok til å ikke skrive leserbrev om...

Skrevet

Krystallene skrangler i stereo - utvilsomt et bidrag til formutviklingen den siste tiden...

Legetid ble fulgt av lesetid - sol, sjø og lavtflygende militærhelikoptre 🚁

Skrevet

:kaklehone:

Fuggel er innom redet igjen - det gjorde godt gitt! Og foreløpig (bank i bordet...) ingen jobbreiseplaner i kalenderen (enn så lenge). 

:pls:

Skrevet

Reising er morsomst når du kan bestemme mål og mening (og må ta regningen) selv? :ler:  

Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Reising er morsomst når du kan bestemme mål og mening (og må ta regningen) selv? :ler:  

Egentlig ganske kjekt på jobbreise, men utfordringen er at det som oftest medfører masse andre oppgaver, møter og arrangementer som medfører at alle hverdagsoppgaver blir flyttet og skjøvet på, og hoper seg opp i andre enden. Så nå ha rjeg fått sendt avsted litt som har lagt på vent, fikset et par ting og tatt et par møter som jeg hadde dyttet frem. Kun ett møte i morgen, og masse annet som venter, før HELG! :strix:

Skrevet

Overskrift på Aftenposten.no akkurat nå: Tror hvalen er i Hokksund for å skifte farge. Ah, det forklarer jo alt... :ide: :ler: 

Forklaringen kommer langt nede i teksten, så de har dekning for det, men jeg har sett mer selvforklarende overskrifter :fnise:

-Man ser av og til at de går sørover, og går opp i elver. Teorien er at de ønsker å skifte hudlaget. Ferskvannet gjør at huden løsner lettere, sier hvalforsker Audun Rikardsen ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet, til NRK Buskerud.

Skrevet

Jeg kom ut av heisen og kjente lukten av nybakt kake i korridoren - og innså at den kom fra min leilighet :nigo: Cookie bars i langpanne - stekes som en stor kake og deles før den blir kald, ergo krefter og innsats spart...

Hjemmedag uten plikter og ambisjoner; å gå helt på kroppens premisser etter lyst, ork og innfall kan være overraskende effektivt. I tillegg til baking og årets første yttertøy-frie tur ut, har stemorsblomstene jeg kjøpte på mandag fått komme ut på balkongen. Men middagen blir nok av det enkle slaget...

Skrevet

MasterChef i dag: Hvorfor lag trenger en leder, eller i det minste litt vilje til samarbeid...

Skrevet

Dette kan bli en lang og krevende natt - når feststemningen (med tilhørende krangle- og grine-frekvens) er høy allerede før klokka er 21, blir det sjelden bedre utover kvelden. Sommervarmens mindre gledelige sider...

Skrevet

Jeg hadde egentlig en plan om en nokså rolig og inaktiv dag i går, og litt mer aktivitet og uteliv i dag. Så fant jeg uventet mye tiltakslyst i løpet av gårsdagen - og får svi for det i dag i stedet... Men jeg kom meg i butikken, jeg har te, jeg har bøker - og fordi jeg bakte i går, har jeg jo kake... :nigo:

Nå har jeg dessuten en ny episode av Adresse Wien - men ingen Staysman? Men som jeg har sagt før - jeg liker Henrik Asheim mye bedre som ESC-synser enn som politiker :fnise: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...