Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

De kan jo ikke rippe opp i Theos blekksprut-traumer uten å anerkjenne at det også inkluderte sesongens fineste øyeblikk - da Declan midt i en stresstest tok seg tid til å hjelpe en konkurrent...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (16 timer siden):

De kan jo ikke rippe opp i Theos blekksprut-traumer uten å anerkjenne at det også inkluderte sesongens fineste øyeblikk - da Declan midt i en stresstest tok seg tid til å hjelpe en konkurrent...

Nei, det er to ting som henger sammen…

Skrevet

En helg for boksider og tekopper (og dårlig søvn). Hodets vilje og evne til å konsentrere seg om en bok i timesvis når stort sett alle andre aktiviteter, både fysiske og skjermrelaterte, føles uaktuelle, er egentlig ganske imponerende (og noe jeg er veldig takknemlig for). For øvrg vil jeg komme tilbake til gårsdagens episode av Adresse Wien når hodet synes det er er en litt mer overkommelig ting å forholde seg til...

Skrevet
Daria skrev (På 9.4.2026 den 21.41):

09.04: Fire lest, ingen kjøpt.

Days in the Caucasus av Banine er en oppvekstmemoar fra Azerbadjan tidlig på 1900-tallet. Banine var yngste datter i en rik olje-familie, og tenåring da den russiske revolusjonen snudde verden på hodet. Her er en relativt fargerik familie og et liv i skjæringspunktet mellom øst og vest, tradisjon og modernisme og et barns blindhet for egne privilegier, alt usentimentalt og underholdende skildret. Boka ender med en nygift 16-åring på orientekspressen til Paris - hvor forsettelse følger i bind to...

Jeg trodde at Glyph var Ali Smihs oppfølger til Gliff, som kom i 2024. Det var det ikke, men det er en metakobling her som er åpenbar (og ganske underholdende) når man har lest Gliff, men samtidig egentlig ubetydelig om man ikke har det. Den føler i Smiths vante spor, med hyperaktualitet og samtidig et ganske avslappet forhold til realisme, med ordlek og historiefortelling og intertekstualitet. Jeg blir engasjert etter hvert, men tar meg også i å tenke innimellom at det blir litt mye av det samme - det er så intelligent og flinkt på alle måter, men bøkene hennes begynner å føles litt like.   

12,04: Fem lest, ingen kjøpt.

I 1944 dør fem småbarn i et bombeangrep i London. Men om de hadde fått leve - hva slags liv ville de fått? Det er utgangspunktet for Francis Spuffords roman Light Perpetual, som etter et ganske genialt første kapittel blir en relativt konvensjonell roman som gjør nedslag i de forskjellige personenes liv gjennom de neste 65 årene - med unntak noen hint om tid og lys er det lite av grunnkonseptet som preger historien. Og det er forsåvdt helt greit, for det er absoutt en god bok som den er, med London, og primært arbeiderklassestrøket i Sør-London, som en sjette hovedperson. 

Skrevet

Trump-filterer mitt har blitt ganske velutviklet med tiden - jeg ser ikke, hører ikke, orker ikke. Men å velge å gå i strupen på paven er jo et interessant valg - selv om jeg skjønner at alt dette snakket om medmenneskelighet og fred og horrible påstander om at Gud ikke støtter krig er plagsomt... 

Men Viktor Orban tapte valget i Ungarn - det er usedvanlig godt nytt i disse tider :danse:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hentet te på posten, lest på kafé (og ufrivillig tatt del i en sykeforsikringstelefonsamtale - hvorfor tar folk så private samtaler på offentlige steder?), gått en relativt sett lang tur hjem og funnet bok og postkort i postkassen. Effektiv og innbringende formiddag.

Skrevet

I god MC-tradisjon burde jo Darrsh, som er kjent for å være god på desserter, ryke på en avansert dessert-stresstest...

Skrevet

Jeg fant en ring i lommen på en nyvasket kjole i strykehaugen (#snikskryt) - imponerende nok var den like fin (og skinnende ren...). 💍

Skrevet

Kanskje på tide at Mimir korker flaska nå...? To "fylla har skylda"-saker på en uke er faktisk ikke akseptabelt for en Stortingspolitiker. 

Skrevet

Kombinasjon shorts og boblejakke ser litt teit ut.  Når du kompletterer antrekket med ankelsokker og birkenstocks, ser det ut som om du er på rømmen fra en institusjon. 

Dagens morgenobservasjon fra trikken. 

Skrevet

Full sminkerutine gjennomført på trikken - jeg var særlig imponert/fascinert da hun dro fram vippetangen...

Skrevet
Daria skrev (19 timer siden):

I god MC-tradisjon burde jo Darrsh, som er kjent for å være god på desserter, ryke på en avansert dessert-stresstest...

Jeg håpte i det lengste at Sarah (fru perfekt) skulle ryke, men slik ble det dessverre ikke… :sukk: 

Jeg fant en ring i lommen på en nyvasket kjole i strykehaugen (#snikskryt) - imponerende nok var den like fin (og skinnende ren...). 💍

Imponerende at den fortsatt var i lommen… :tommelopp2: 

Kanskje på tide at Mimir korker flaska nå...? To "fylla har skylda"-saker på en uke er faktisk ikke akseptabelt for en Stortingspolitiker. 

Ja, han bør kanskje søke hjelp mot drikkinga si nå… 

Daria skrev (6 timer siden):

Kombinasjon shorts og boblejakke ser litt teit ut.  Når du kompletterer antrekket med ankelsokker og birkenstocks, ser det ut som om du er på rømmen fra en institusjon. 

Dagens morgenobservasjon fra trikken. 

Kanskje vedkommende var på rømmen :fnise: 

Daria skrev (4 timer siden):

Full sminkerutine gjennomført på trikken - jeg var særlig imponert/fascinert da hun dro fram vippetangen...

Det hadde ikke jeg klart. Så skjelvende jeg er på hendene, hadde det blitt en fin klovnemaske ut av det. :fnise:  

Skrevet
Sauen Shaun skrev (3 minutter siden):

Jeg håpte i det lengste at Sarah (fru perfekt) skulle ryke, men slik ble det dessverre ikke… :sukk: 

Det så jo så lovende ut en stund - de pleier jo å si at smak trumfer utseende, men det tok seg vel ikke ut at en av "legendene" skulle ryke så tidlig... 

Sauen Shaun skrev (5 minutter siden):

Imponerende at den fortsatt var i lommen… :tommelopp2: 

De lommene er dype - på størrelse med en pocketbok (ikke tilfeldig valgt eksempel - jeg har testet :fnise: )

Sauen Shaun skrev (6 minutter siden):

Det hadde ikke jeg klart. Så skjelvende jeg er på hendene, hadde det blitt en fin klovnemaske ut av det. :fnise:  

Så lenge du ikke stikker ut øyet - vippetang og trikk i bevegelse så litt risikabelt ut...

Skrevet (endret)

Radioen på fysikalske bød på Can't take my eyes off you,  og et sted i hjernens 90-tallsavdeling våknet et minne - gjorde ikke Morten Harket en versjon av den en gang? Joda...

Han var jo kjekk en gang - og alle ser ekstra bra ut i smoking...

Endret av Daria
Skrevet

Tro om han hadde kontraktfestet at han skulle være i bildet hele tiden? Det ble litt påfallende etter hvert at det ikke et øyeblikk ble vist bilder hverken av orkesteret eller publikum...

Skrevet

At det tar en hel uke før vi får sesongens første bestemor-referanse må ko være ny rekord :ler: At jeg etter like lang tid fortsatt oppdager nye deltakere (Beau? :klo: ) sier noe om at formatet er litt stort og uoversiktlig (elle at jeg er uoppmerksom...).

Skrevet (endret)

Når jeg legger bort psykologiselvhjelpsboka vikaren anbefalte meg, av grunner jeg kanskje skal vurdere snakke med henne om i morgen, og jeg bare minutter senere får opp fb-reklame for klinikken med bilde av henne - skal jeg ta det som en oppmuntring eller en irettesettelse...? :forferdet: 

Endret av Daria
Skrevet
Daria skrev (På 12.4.2026 den 19.48):

12,04: Fem lest, ingen kjøpt.

I 1944 dør fem småbarn i et bombeangrep i London. Men om de hadde fått leve - hva slags liv ville de fått? Det er utgangspunktet for Francis Spuffords roman Light Perpetual, som etter et ganske genialt første kapittel blir en relativt konvensjonell roman som gjør nedslag i de forskjellige personenes liv gjennom de neste 65 årene - med unntak noen hint om tid og lys er det lite av grunnkonseptet som preger historien. Og det er forsåvdt helt greit, for det er absoutt en god bok som den er, med London, og primært arbeiderklassestrøket i Sør-London, som en sjette hovedperson. 

14.04:

Syv lest, en kjøpt.

A Month in Siena av Hisham Matar er en salig blanding av reisebrev, kunstbetraktninger og i overkant svulstige tanker om livet. Matar - Pulitzerprice-vinnende forfatter - tilbringer en måned i den italienske byen Siena for å se på kunst, men vandrer også gatelangs for å filosofere over stort og smått. Jeg har vært i Siena og setter forsåvidt pris på gjensynet; betraktningene hans om kunst er greie nok (og ros til forlaget for fargereproduksjoner av det aller meste som omtales); tankene om livet  blir for høytsvevende, eventuelt for platte (grensen kan være hårfin) for meg, selv om det jo på sitt vis er fascinerende hvor mye indre liv man kan tillegge museumsvakter kun på bakgrunn av deres yrke. Dessuten lurer jeg veldig på om denne gamle venninnen hvis hemmeligheter (og badeværelse) han utleverer, fikk lese og godkjenne på forhånd... 

Vita Sackville-Wests Tideverv har originaltittel The Edwardians og foregår i den perioden, nærmere bestemt fra 1905 til 1910 (den ble utgitt i 1930). I sentrm står herresetet Chevron og dets unge herre Sebastian, og overklasselivet og -menneskene som levde i disse omgivelsene (som Sackville-West vokste opp i - Chevron skal være basert på hennes barndomshjem Knole). En ny tid er på vei, slangen i Paradiset - eller frigjøreren - er en oppdagelsesreisende med sosialistiske tilbøyeligheter, og livet både foran og bak fasaden vises fram i all sin dobbeltmoralske prakt, på ganske underholdende vis. Det er unektelig noe fascinerende å lese det som i praksis er øyenvitneskildringer av en tid som forlengst er forbi, sett med relativt moderne øyne som hadde både innside- og utsideblikket.  

Månedens første kjøpte er også etter anbefaling fra vikerpsykologen, men dette er en ren fagteoribok - The experience machine av Andy Clask. Kapitteltitten Psychiatry and neurology : Closing the gap er sannsynligvis ganske dekkende for innholdet...

Skrevet

Jeg er sær og vanskelig og i overkant opptatt av grammatikk, og dessuten såpass sliten og oppvridd etter en krevende sjelevrengingstime at det er ca null å gå på når det gjelder ting som tålmodighet og toleranse for andres tilkortkommenheter, men jeg nekter å bruke en oppskrift som åpner Begynn med og steke...

Skrevet (endret)

I stedet ble det denne oppskriften - ikke helt det jeg hadde sett for meg, men svært lovende... Jeg pådro meg litt hvalbiff på Rema forleden (fort gjort) og hadde en vag tanke om noe fløtesausbasert gryte av noe slag, men sånn kan det gå. Siden jeg tilfeldigvis hadde bacon i hus... (Det jeg jo ikke har er rødvin, men jeg gjorde et lite solbærsaftforsøk for å få litt ekstra smak. Fordelen med å lage noe du hat aldri har spist før, er at så lenge det smaker godt har det ingenting å si hvordan det egentlig skulle smakt...) 🐋

Endret av Daria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...