Gå til innhold

Monjas lille røde

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*klemme*

Nå venter jeg spent! :)

Skrevet
Hva venter vi spent på?? Er det noe på gang nå? :sjenert:

Hæ ? Skjer det noe ?? :sjokk:

Skrevet

Her trengs det oppdatering? Jeg ble veldig spent av å lese i de siste innleggene - Monja? :roll:

Hjemme fra Spania - må oppdatere meg i boka di i morra, nå skal jeg legge meg og sove ut!

:klem:

K

Skrevet

Hører ikke noe babyskrik..... MONJA! *roper* Skjer det noe...???

Skrevet

Nå blir jeg også nyskjerrig av all undringen!

Vi trenger oppdatering!! :-)

Skrevet

Skjer det noe??? :Hehe:

OL tar mye tid det - mye KG tid :oops: Trodde aldri jeg skulle bli hekta på OL, men det ble jeg gitt. Klarer jo nesten ikke å rive meg løs jeg..... :oops:

*skal klage på at sandvolleyballgutta og svømmegutta er iført for mye tekstiler*

Men på babyfronten skjer det ikke noe nei. Det vil si, jeg hadde noen runder med vonde kynnere før helga. Tror iallefall det var det. Fikk enorme smerter i korsryggen som gikk fram mot lysken, og svetten spratt. Ble samtidig fryktelig kvalm og uvel og mannen måtte massere samtidig som jeg prøvde å få orden på pusten min. Men da jeg fikk pusta rolig roet det hele seg ned i løpet av en 5 minutters tid. Det merkelige var at jeg fikk det på venstresiden om natta og på høyresiden dagen etter. Trodde det kom samtidig på begge sider jeg? Holder på å modnes kanskje? Uansett - ny kontroll idag klokka 10...... :-)

Skrevet

Blir helt rørt av alle som tenker på meg jeg..... :grine:

Tusen takk jenter! Jeg er så glad i dere allle :kose:

Skrevet

35+2 :hoppe:

Fullgåtte 35 uker på lørdag. Er ikke til å tro at det er "bare" 5 uker igjen til termin :Dåne-smiley: Maks 6, for da har jeg blitt satt igang for lenge siden :wink:

I løpet av denne uka skjer dette:

Uke 36: Babyen er nå 43.5 centimeter lang og veier 2250 gram. Brystene dine er nå 200-400 gram større enn vanlig, og det kan hende at du allerede har vært avgårde og kjøpt deg en ny BH. Når du skal kjøpe en ny amme BH kan det være lurt å kjøpe en som er ytterligere en størrelse større enn den du har nå. Dette er fordi at når brystene dine blir fylt med melk blir de ennå litt større.

Babyen begynner å få det trangt og krøker seg sammen. Bevegelsene blir også roligere fordi det er liten plass. De allerfleste kjenner det som store bevegelser hvis babyen snur seg fra den ene siden til den andre eller fra seteleie til hodeleie. Ligger babyen din fortsatt i seteleie nå så skal du sendes til sykehuset for vurdering om du skal føde vanlig vaginalt eller ved hjelp av keisersnitt.

Syns du at babyen beveger seg mye mindre enn for bare noen dager siden, så ring til fødestedet ditt og snakk med dem, uansett tid på døgnet! Særlig hvis du føler deg urolig i tillegg. Det er bedre å få snakke med en som har greie på dette enn å gå å bekymre seg alene. Det hender jo også, heldigvis sjeldent, at babyene har det dårligere og vil få det bedre utenfor magen enn inni, men det trenger du profesjonell hjelp til å vurdere.

Normalt skal du kunne kjenne fem bevegelser eller mer pr 20 minutter en eller annen gang i løpet av døgnet.

Det finnes mange typer amme BH'er å få kjøpt til særs varierende priser. Det viktigste er at de gir puppene dine god støtte. Dette også fordi du lekker mindre melk dersom vorten får ett lett lite trykk mot tuppen. Her sitter det en liten lukkemuskel som blir stimulert av lett press.

Etter hvert som du skal amme vil du eventuelt kunne bruke fingeren dersom du lekker mye fra det ene brystet mens du ammer fra det andre. De fleste av oss lekker ganske mye i begynnelsen etter at melkeproduksjonen har kommet skikkelig i gang, men så normaliserer det seg som oftest.

Du begynner kanskje nå å merke at du begynner å bli klar til å føde. Du er klar til å føde fordi du er lei av å være gravid og svær, lurer på hvem den lille personen inni deg er, men er kanskje ikke helt forberedt på selve fødselsprosessen ennå? Dette er en litt ambivalent tid. Du puster lettet ut hver gang du hører om noen som har født lett som bare det og lukker ørene når du hører om de som har slitt ganske kraftig. Husk at enhver fødsel er særs individuell!

Det aller første tegnet på at noe så vidt er i ferd med å skje er at slimproppen går - hos noen. Det kan allikevel gå ytterligere inntil en måned før du begynner å føde.

Mange har nå kynnere som kommer og går. De varierer både i lengde og intensitet, og kommer gjerne kraftigere hvis du er sliten eller hvis du nettopp har hatt samleie eller orgasme. Så lenge de ikke er regelmessige i flere timer, eller hvis de forandrer karakter når du skifter stilling på kroppen er det bare trening fra livmorens side.

Kraftigere kynnerne er forvarsel om hva som skal skje, og de er med på å gjøre deg klar til å føde ikke minst mentalt, men også fysisk. Det at du er forberedt oppe i hodet ditt på fødselen er også viktig. Hvis du ikke har født før er det vanskelig å forestille seg det, det er godt da å vite at riene bygger seg opp slik at du venner deg noe til smerten underveis. At det går an å få god jordmorhjelp og at slutt resultatet er en fantastisk liten unge i dine armer!!!

Skrevet

Godt å høre at du har det bra! :D Men jeg skjønner ikke hvordan du kan la OL gå utover KG - det er noe uansvarlig og nesten ikke tilgivelig, monja! :ler:

Ha en god dag - og lykke til på kontroll!

K

Skrevet
Men jeg skjønner ikke hvordan du kan la OL gå utover KG - det er noe uansvarlig og nesten ikke tilgivelig' date=' monja! :ler: [/quote']

Nemlig :Nikke:

Lurer på om det er noen som er lei KG jeg ;)

Håper alt gikk bra på kontroll og at du får en flott dag :)

Klem Meta :klem2:

Skrevet

Kontrollen idag gikk greit den - men jeg blir ikke klok på blodtrykket mitt. Det raser opp og ned og ingen mener det er noe farlig eller noe å gjøre med :klø: På forrige kontroll for en uke siden var det 148/89 og nå er det plutselig 179/92 ?!?!?!?!? Ikke aner jeg hva som skjer, men jeg har fortsatt ikke symptomer på høyt blodtrykk - svimmelhet, flimmersyn eller hodepine, og ikke har jeg proteiner eller annet gusj i urinen eller ødemer i kroppen så alle tar det helt rolig. Må vel bare stole på dem som kan dette jeg da?!?

Skal uansett slappe av enda mer denne uken og ta livet med ro. Går nok med noen flere Isfolket bøker nå - :ler2: Er ferdig med 17 stykker...... :oops:

Og resten av tallene fra kontrollen (tallene fra siste kontroll i parentes):

Uke: 35+2 (34+2)

Vekt: + 0,5 kg - opp 10,5 kg

Blodtrykk: 179/92 (148/89)

Blodprosent: 13,6 (11,3)

Urin: negativ (negativ)

Ødemer: 0 (1)

Leie: Hodet ned/knapt bevegelig (hodet ned/knapt bevegelig)

Fosterlyd: 196 - 148, litt hyper idag. (155)

Symfysemål: 36 cm (36 cm)

Skrevet

Fikk vedtaket om fødselspenger idag. Flotte greier. Nå kan jeg gå ut i permisjon fra den 7. september og vite at alt er OK på lønnsfronten. Skal ha 80% lønn fram til 8. august neste år, så det skulle tilsvare noe sånt som 776 kroner per dag det. Ikke noen formue, men det kunne da absolutt vært verre :sjarmor:

Så fra 1. juli er jeg tilbake i jobb igjen.....Det blir en knalltøff dag det, etter all "ferien".... :roll:

Skrevet

Så rart at blodtrykket ditt tuller sånn.. Men så lenge de har kontroll på det, så går det nok veldig bra tenker jeg :Nikke: Godt at vi har et helsevesen som tross alt tar oss gravide på alvor.

Det spørs om ikke det blir en liten :babyjente: på dere også.. Ihvertfall etter hjertelyd å dømme. Det blir utrolig spennende å se :danse: Du føder vel gjerne før meg også du, så det er ikke lenge igjen nå.

Stor nattaklem fra Meta :klem2:

Skrevet

Hei vennen!

Du får slå deg til ro med at om de hadde vært urolige for forandringene i blodtrykket ditt, så hadde de sikkert gjort flere undersøkelser og fulgt det opp.

Siden du ikke føler deg uvel pga det, så får du bare gjøre som du får beskjed om - ta det pent og rolig, og håpe at du slipper ubehageligheter.

Tenk, 5 uker igjen...det er en måned det. Og snart er det jo blitt september - terminmåneden! :hoppe:

Litt irriterende at vi ikke har fått vite kjønnet enda da - er du heeeeelt sikker på at du ikke vet det enda? :wink:

Ferien er definitivt over for min del - i hvertfall den avslappende delen av den. Holder på å ser etter jobb, men det er ikke lett. Sendte avgårde en søknad i går, og jeg regner med å sende i hvertfall en i dag også. Prøver å ikke la panikken bre seg, men det er ikke lett...Det å være arbeidsledig tærer på både selvfølelsen og forholdet mitt...

Men, men - jeg prøver jo å nyte "fridagene" også - sola skinner og høstlufta har kommet. Har jo mulighet til å gjøre som jeg selv vil disse dagene!

Ha en fin dag!

K

Skrevet

Kan ikke du få ut lille smurfen snart da?? :wink:

Skrevet

Nei, lille smurfen må være så lenge som mulig

inne i mammas mage..

Det er ingenting om å gjøre å få

et prematurt barn - tro meg !! :(

Bare innom med litt :kline: jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...