Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du må ut av dette forholdet for din egen del og helse. Og så finne deg et sunt forhold. Forhold skal være fint og oppbyggende.

Anonymkode: 4affc...102

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde gjester over i dag for å se kamp. Gikk fint, dama var ikke særlig interessert i å bli med på det sosiale og prate. Det er nå ferdig og gjestene har gått og dama er sur, igjen, på meg. Sikkert fordi jeg ikke satt med henne under kampen, da det var noen kompiser som satt seg ved siden av henne som gjorde at jeg måtte sette meg lengre bort. Hun er sur, snakket kun høflighetsfraser med gjestene og mener jeg skulle kranglet meg til å sitte med henne. Er så jævli lei av at når vi gjør noe sosialt så blir jeg alltid sett på som «den store stygge ulven» og alt som er negativt blir rettet mot meg. Uansett hva jeg gjør så blir det kjekling og dårlig stemning. Dette gjør at jeg kvier meg til å ha venner over, når jeg en sjelden gang får lov.

Anonymkode: 930f5...7bc

Hun høres vanskelig ut. Velger du å bli med henne livet ut så er dette fremtiden din. 

Jeg ville ikke valgt meg et vanskelig liv.

Anonymkode: 07e04...5f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Fikk bekreftet at hun var sur fordi jeg ikke satt med henne. Jeg sa at det satt noen der og at jeg også ville prate med mine venner da jeg ikke ser de hver dag. Hun begynte å gnåle om at hun kun kjenner meg (noe som er tull, for både broren min og svigersøster var der, i tillegg til tidligere kolleger AV HENNE).

La du merke til jeg sa hun OPPfinner ting å bli sur over? Ikke bare finner, men oppfinner. Her har du et eksempel på det. 

Og skjønner du forskjellen? Når man må oppfinne en ting å bli sur over, er man ikke sur på ekte. Hun har rett og slett valgt å agere sur fordi hun vil straffe deg (kontrollere deg). Dere har en usagt regel i forholdet: Nå hun er sur, må du blidgjøre henne igjen. Du skal krype og gå, unnskylde, ikke gjøre noe hun ikke godtar, osv. Du kjenner mønstret, du lever etter det.  

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kjenner jeg blir mer og mer frustrert og irritert over væremåten hennes

Bra.  

Anonymkode: b9b7e...a15

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Run, baby. RUN!

Anonymkode: 5eecc...0a0

Får sterkt vurdere å hmgjøre det

AnonymBruker
Skrevet

Du må ut av dette forholdet for din egen del og helse. Og så finne deg et sunt forhold. Forhold skal være fint og oppbyggende.

Anonymkode: 4affc...102

Føler jo forholdet her har stagnert og bidrar ikke til vekst

AnonymBruker
Skrevet

Hun høres vanskelig ut. Velger du å bli med henne livet ut så er dette fremtiden din. 

Jeg ville ikke valgt meg et vanskelig liv.

Nei, opplever at uansett hva jeg gjør så skal det krangles. Om jeg setter meg feil, sier noe litt feil, er hyggelig mot andre (normal folkeskikk), spesielt mot damer for det oppfattes som flørting(?).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

La du merke til jeg sa hun OPPfinner ting å bli sur over? Ikke bare finner, men oppfinner. Her har du et eksempel på det. 

Og skjønner du forskjellen? Når man må oppfinne en ting å bli sur over, er man ikke sur på ekte. Hun har rett og slett valgt å agere sur fordi hun vil straffe deg (kontrollere deg). Dere har en usagt regel i forholdet: Nå hun er sur, må du blidgjøre henne igjen. Du skal krype og gå, unnskylde, ikke gjøre noe hun ikke godtar, osv. Du kjenner mønstret, du lever etter det.  

Bra.  

Hun er typen person som er veldig eiermakt tror jeg. Jeg er hennes «eiendel» og hvis jeg ikke gjør som hun vil, så blir det et helvette. Ja, jeg burde nok satt meg ved siden av hun i går, men jeg tenkte ikke mye på det da besøket var der i går. Hun ønsket tydeligvis ikke å sosialisere seg, for hun satt bare å så framfor seg. Som sagt så var det gamle kolleger og venner av oss begge der. Det var riktignok 2 ukjente, av totalt 11 personer i går. Hun ble sur fordi hun ikke hadde noen å prate med tydeligvis. Jeg er ikke barnevakten hennes. Jeg må få lov til å sitte og prate med hvem jeg vil

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sant, men slik som i dag; vi hadde en trivelig dag. Når vi har det trivelig, da blir jeg glad og jeg føler kjærlighet for henne. Er dette normalt?

Det er en helt vanlig ting som ofte kalles voldssirkelen eller voldsspiralen. Det står en god forklaring her https://dinutvei.no/vold-i-naere-relasjoner/a-forsta-vold-overgrep/

Jeg har noen tanker etter å ha lest det meste av tråden. Vektoppgangen er ikke bare hva du spiser, men den er nok sterkt knyttet til at du har levd med stress og utrygghet gjennom en lang periode. Det gjør noe med kortisolnivået ditt. Jeg vil tro søvnen også er påvirket, og det hjelper ikke på vekta.

Jeg leste en gang at det "beste" tegnet på at man lever i et usunt forhold er at man begynner å ta valg utfra ønsket om å ikke provosere frem en episode. Det gir en falsk følelse av kontroll over situasjonen. Du slutter å gjøre ting du føler er rett, og i stedet velger du utifra hva som gir minst friksjon. Det motsatte kan også være en taktikk, når man merker at spenningen bygger seg opp, så gjør eller sier man noe som man vet fører til et "utbrudd". Det kan føles bedre å bli ferdig med noe man kjenner ligger og ulmer. Ditt ønske/behov for å nedvurdere alvorligheten i hva du lever med er også knyttet til trangen til å føle du har litt kontroll i livet. Det er tanken om at du forandrer deg (som er det eneste du kan gjøre), så kan du endre livet/dynamikken i forholdet. Det blir en falsk trygghet du klamrer deg til, selv om du egentlig vet det ikke fungerer - så føles det katastrofalt ut å gi slipp på håpet/troen om at "bare jeg ikke gjør så mye feil så vil alt bli mye bedre".

Du er tydelig et empatisk menneske. De er ofte "gode" ofre for manipulerende mennesker, fordi de setter andres velvære som veldig viktig. I alle fall før de lærer seg sunne grenser og hvor viktig og riktig det er både for andre og seg selv. Hun er emosjonelt manipulerende. Det er mulig du hadde hatt nytte av å lese boka  Out of the fog https://www.goodreads.com/en/book/show/36683560-out-of-the-fog Fog står for - fear, obligation, guilt. Det er noe manipulerende mennesker ofte spiller på. Som at - ingen andre vil holde ut med deg, du vil ikke klare deg alene, du skylder meg "noe" fordi jeg har gitt deg så mye/vært så snill med deg/... Den kan gi deg hjelp til hvordan du kan argumentere når hun snur det du sier rundt og tillegger deg meninger og følelser du ikke har.

Anonymkode: d8ca9...510

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er en helt vanlig ting som ofte kalles voldssirkelen eller voldsspiralen. Det står en god forklaring her https://dinutvei.no/vold-i-naere-relasjoner/a-forsta-vold-overgrep/

Jeg har noen tanker etter å ha lest det meste av tråden. Vektoppgangen er ikke bare hva du spiser, men den er nok sterkt knyttet til at du har levd med stress og utrygghet gjennom en lang periode. Det gjør noe med kortisolnivået ditt. Jeg vil tro søvnen også er påvirket, og det hjelper ikke på vekta.

Jeg leste en gang at det "beste" tegnet på at man lever i et usunt forhold er at man begynner å ta valg utfra ønsket om å ikke provosere frem en episode. Det gir en falsk følelse av kontroll over situasjonen. Du slutter å gjøre ting du føler er rett, og i stedet velger du utifra hva som gir minst friksjon. Det motsatte kan også være en taktikk, når man merker at spenningen bygger seg opp, så gjør eller sier man noe som man vet fører til et "utbrudd". Det kan føles bedre å bli ferdig med noe man kjenner ligger og ulmer. Ditt ønske/behov for å nedvurdere alvorligheten i hva du lever med er også knyttet til trangen til å føle du har litt kontroll i livet. Det er tanken om at du forandrer deg (som er det eneste du kan gjøre), så kan du endre livet/dynamikken i forholdet. Det blir en falsk trygghet du klamrer deg til, selv om du egentlig vet det ikke fungerer - så føles det katastrofalt ut å gi slipp på håpet/troen om at "bare jeg ikke gjør så mye feil så vil alt bli mye bedre".

Du er tydelig et empatisk menneske. De er ofte "gode" ofre for manipulerende mennesker, fordi de setter andres velvære som veldig viktig. I alle fall før de lærer seg sunne grenser og hvor viktig og riktig det er både for andre og seg selv. Hun er emosjonelt manipulerende. Det er mulig du hadde hatt nytte av å lese boka  Out of the fog https://www.goodreads.com/en/book/show/36683560-out-of-the-fog Fog står for - fear, obligation, guilt. Det er noe manipulerende mennesker ofte spiller på. Som at - ingen andre vil holde ut med deg, du vil ikke klare deg alene, du skylder meg "noe" fordi jeg har gitt deg så mye/vært så snill med deg/... Den kan gi deg hjelp til hvordan du kan argumentere når hun snur det du sier rundt og tillegger deg meninger og følelser du ikke har.

Anonymkode: d8ca9...510

Ah se der ja! Skal leses! Men er det vanlig å bagatellisere vold? Jeg føler meg ikke veldig voldsutsatt og det er ikke noe som forekommer daglig. Er bare stygt redd jeg overdriver, hvertfall med volden

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ah se der ja! Skal leses! Men er det vanlig å bagatellisere vold? Jeg føler meg ikke veldig voldsutsatt og det er ikke noe som forekommer daglig. Er bare stygt redd jeg overdriver, hvertfall med volden

Du har fått 17 sider med tilbakemeldinger på at du ikke overdriver. Hvor mange sider til trenger du?

Uansett koker det ned til - om du "overdriver" så betyr det absolutt ingenting. Det eneste som betyr noe er at du er ikke lykkelig i forholdet og vil avslutte. Det er alt du trenger å vite, ingenting annet.

Anonymkode: fe734...1c5

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bra.  

Dette er et meget bra svar, TS. Det er ingen grunn til å bli sur på deg, hun finner det på fordi det funker og det holder deg nede og gir henne makt. Jeg hadde en sånn eks. Vi kunne være i en sosial situasjon, og så kunne det være noe jeg sa eller gjorde og jeg skjønte med en gang at "åh nei, nå ble han sint". Og da timer etterpå, når det bare ble oss to igjen, ville han eksplpodere og skjelle meg ut for denne bittelille ikke-tingen. Skapte så mye stress i meg da jeg måtte sitte i timer og vite at etterpå kom det en reaksjon fra ham. Det er akkurat slik du har det og det er IKKE greit. Det er psykisk vold og garantert en grunn til at du har gått opp i vekt. Man blir stresset og det er fort å overspise. 
Jeg kan ikke få sagt det tydelig nok: Dette MÅ du ut av. Og så må du jobbe med deg selv og lære deg å sette grenser. Du er et lett offer for manupulerende/nsrcissistiske mennesker slik som du er nå.

Anonymkode: b0a2b...fdf

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du har fått 17 sider med tilbakemeldinger på at du ikke overdriver. Hvor mange sider til trenger du?

Uansett koker det ned til - om du "overdriver" så betyr det absolutt ingenting. Det eneste som betyr noe er at du er ikke lykkelig i forholdet og vil avslutte. Det er alt du trenger å vite, ingenting annet.

Er bare så ekstremt usikker, klarer ikke ta egne valg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er bare så ekstremt usikker, klarer ikke ta egne valg

Hva er det som stopper deg fra å avslutte forholdet? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er et meget bra svar, TS. Det er ingen grunn til å bli sur på deg, hun finner det på fordi det funker og det holder deg nede og gir henne makt. Jeg hadde en sånn eks. Vi kunne være i en sosial situasjon, og så kunne det være noe jeg sa eller gjorde og jeg skjønte med en gang at "åh nei, nå ble han sint". Og da timer etterpå, når det bare ble oss to igjen, ville han eksplpodere og skjelle meg ut for denne bittelille ikke-tingen. Skapte så mye stress i meg da jeg måtte sitte i timer og vite at etterpå kom det en reaksjon fra ham. Det er akkurat slik du har det og det er IKKE greit. Det er psykisk vold og garantert en grunn til at du har gått opp i vekt. Man blir stresset og det er fort å overspise. 
Jeg kan ikke få sagt det tydelig nok: Dette MÅ du ut av. Og så må du jobbe med deg selv og lære deg å sette grenser. Du er et lett offer for manupulerende/nsrcissistiske mennesker slik som du er nå.

Så jeg er ingen dårlig kjæreste fordi jeg ikke satt med henne i går kveld mens vi hadde venner over?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så jeg er ingen dårlig kjæreste fordi jeg ikke satt med henne i går kveld mens vi hadde venner over?

Nå må du gi deg, du er jo helt ute og kjøre. Du trenger psykologhjelp. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg burde nok satt meg ved siden av hun i går, men jeg tenkte ikke mye på det da besøket var der i går. Hun ønsket tydeligvis ikke å sosialisere seg, for hun satt bare å så framfor seg. Som sagt så var det gamle kolleger og venner av oss begge der. Det var riktignok 2 ukjente, av totalt 11 personer i går. Hun ble sur fordi hun ikke hadde noen å prate med tydeligvis. Jeg er ikke barnevakten hennes. Jeg må få lov til å sitte og prate med hvem jeg vil

Hvis du hadde satt deg til venstre for henne, hadde hun blitt sur over hun ikke fikk snakke med de gamle kolleger. 

Hvis du hadde satt deg til høyre for henne, hadde hun blitt sur over hun ikke fikk snakke med svigersøster. 

Hvis du ikke hadde satt deg sammen med henne, hadde hun blitt sur over hun ikke fikk snakke med deg. 

Hvis du hadde satt deg på en stol, burde du ha sittet i sofaen. Hvis du hadde satt deg i sofaen, burde du ha sittet på taburetten. Hvis du hadde satt deg på taburetten, burde du ha sittet i lenestolen. Hvis du hadde satt deg i lenestolen, burde du ha sittet i sofaen. 

Skjønner du? Du ikke kan vinne. Reglene er ikke skrevet på forhånd. Hvis hun vil være sur, og det vil hun, så velger hun bare å bli sur for akkurat den tingen du gjorde. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ekstremt vanlig. 

Eller å ikke forstå at man blir utsatt for vold. Kanskje man må gå i terapi eller begynne å lese seg opp for å forstå.

Og så er det alltid en unnskyldning for hvorfor personen gjør som hen gjør. 

Man må ofte komme seg bort fra personen før man forstår hva man har blitt utsatt for.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, TS, den usikkerheten du viser her i tråden er ikke normal. Du er jo totalt under hennes kontroll og det virker ikke som om du klarer å ta noen egne valg. Det er frustrerende og skremmende lesning. Jeg vet ikke om det er hun som har gjort deg sånn eller om dette lå latent hele tiden, men det er et mønster som MÅ stoppe. Ellers kommer du til å få et forferdelig liv. Du må rett og slett lære deg å lytte til egne følelser og tro på dem og stå opp for deg selv. Dere er unge, du vet ike hvordan forhold skal være. Du lever i et dysfunksjonelt forhold hvor du er det store offeret. Du må komme deg ut.
Familien din i går- de la garantert merke til at hun ble sur, virker ikke akkurat som om hun prøver å skjule noe. 
Send en melding, spør om de opplevde hnne som det. Si kanskje at hun ble sur fordi du ikke satt ved siden av henne. SPør hva de syns om det. (Spoiler alert, de vil ikke komme til å si hun hadde rett til å bli sur!)

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg spør helt oppriktig, vet ikke hva som er greit eller ikke lengre. Det er framstilt frustrerende å aldri vite hvor jeg har henne

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...