Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Av det du beskriver så vil jeg kalle det et psykisk voldelig forhold. Jeg tenkte også at det "kanskje ikke var sååå ille", men innså jo både i terapi og da jeg fortalte venner og familie dette at jeg hadde levd under noen spesielle greier.

Og ja, hold det kort og enkelt. De vil bruke alt du sier i mot deg uansett, vri og vende og finne en vei inn igjen, så det enkleste er virkelig det beste. Man kan ikke argumentere mot "Jeg VIL IKKE dele livet med deg mer".

Anonymkode: fb789...552

Igjen, helt rett. Hvis jeg snakker med min familie om dette, vil de garantert ha meg ut av det forholdet sporenstreks. Det er jo mest sannsynlig det beste for min egen helse også. Jeg har vel bestemt meg, men jeg sliter med å få hodet med på at vi skal slå opp. Jeg klarer ikke å finne ut enn måte å si det på, og jeg kjenner meg selv. Jeg kommer til å si det er slutt, deretter gråter hun, hun stormer sikkert på badet også har jeg en stooor trang til å bli igjen og trøste og roe ned situasjonen. Det er dette som har skjedd tidligere episoder

Anonymkode: 930f5...7bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid uvant å skulle bli alene igjen fordi man er vant med noe annet. Men du klarte deg fint før. Så hvorfor skal du ikke klarer deg fint nå? 

Det er uvant i starten. Men så går det over og så blir det faktisk veldig greit. Ihvertfall hvis man hadde det dårlig i forholdet man var i. Tenk på den friheten du får. 👍

Og du burde finne ut av hvorfor du har funnet deg i å spørre damen om tillatelse til å kunne gå ut en tur. Og finner deg i å bli spyttet på.

Ellers er jeg enig i den som sier at hun vil bruke alt du sier og at du derfor bør holde deg kort.

Du sier at hun alltid argumenterer og at hun er flinkere til det en deg og derfor taper du.

Det er ingen argumentasjon du er ute etter. Jeg ville holdt meg kort. Du er ikke glad lenger. Du vil ut av forholdet og det er ferdig bestemt. Finnes ingenting hun kan si som ombestemmer deg. 

Du skylder ingen en lang forklaring. Hvis det var meg du gjorde det slutt med så hadde den korte vært nok. Men nå er ikke jeg en person som liker å overtale andre til å gjøre noe de ikke vil. Så du burde holde deg kort pga informasjonen du har gitt her i tråden om henne og situasjonen.

Men igjen, du gjør som du vil. Det er ditt liv. Husk det. Det er ditt liv. Ikke la andre bestemme over deg.

Trusler om selvmord er forresten psykisk vold mot deg. Det er et veldig alvorlig forsøk på å kontrollere deg og ditt liv. Det er ikke greit.

Og du trenger ikke å trøste en person som gråter. Trøst er alltid fint. Men hvis personen bruker tårer for å kontrollere deg så skal du drite i de tårene.

Anonymkode: 07e04...5f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg kommer til å si det er slutt, deretter gråter hun, hun stormer sikkert på badet også har jeg en stooor trang til å bli igjen og trøste og roe ned situasjonen. Det er dette som har skjedd tidligere episoder

Hvorfor har du denne trangen? Hvorfor kan du ikke bare la være?

Hvis hun gråter hver gang du sier noe hun ikke liker så er det noe hun bruker mot deg. Altså hun kontrollerer deg med "følelsene" sine.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Igjen, helt rett. Hvis jeg snakker med min familie om dette, vil de garantert ha meg ut av det forholdet sporenstreks. Det er jo mest sannsynlig det beste for min egen helse også. Jeg har vel bestemt meg, men jeg sliter med å få hodet med på at vi skal slå opp. Jeg klarer ikke å finne ut enn måte å si det på, og jeg kjenner meg selv. Jeg kommer til å si det er slutt, deretter gråter hun, hun stormer sikkert på badet også har jeg en stooor trang til å bli igjen og trøste og roe ned situasjonen. Det er dette som har skjedd tidligere episoder

Jeg forstår deg veldig godt.

Ingen av mine nærmeste visste, selv om de kanskje hadde fått med seg små drypp. For meg ble det enkelt fordi han rett og slett skapte en scene ut av denne verden foran andre, og trampet vel egentlig vekk etter å ha dumpet meg. Han sto jo ikke for det selvfølgelig, men da måtte jeg bare stå i det selv.

Uansett, da jeg begynte å fortelle hva som hadde skjedd, ting jeg tenkte kanskje ikke var sååå ille, så kunne jeg jo se på andres reaksjon at dette var ille. Og da hadde jeg ikke delt det verste enda.

Uansett hva du eller andre vil definere dette forholdet som, så har du det ikke greit, og da er det ikke liv laga. Hun har det jo heller ikke greit. Kanskje vil hun vokse på det, kanskje hun får hjelp selv, men DU skal ikke måtte trøste og hjelpe henne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er lov å trøste, så lenge du ikke gir etter. Du kan validere at dette er vondt for henne uten at det må bety at du må endre mening eller ståsted.

Anonymkode: fe734...1c5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor har du denne trangen? Hvorfor kan du ikke bare la være?

Hvis hun gråter hver gang du sier noe hun ikke liker så er det noe hun bruker mot deg. Altså hun kontrollerer deg med "følelsene" sine.

Dette.

Min eks gjorde også det. Gjorde det så ubehagelig at jeg føyde meg hver gang.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er alltid uvant å skulle bli alene igjen fordi man er vant med noe annet. Men du klarte deg fint før. Så hvorfor skal du ikke klarer deg fint nå? 

Det er uvant i starten. Men så går det over og så blir det faktisk veldig greit. Ihvertfall hvis man hadde det dårlig i forholdet man var i. Tenk på den friheten du får. 👍

Og du burde finne ut av hvorfor du har funnet deg i å spørre damen om tillatelse til å kunne gå ut en tur. Og finner deg i å bli spyttet på.

Ellers er jeg enig i den som sier at hun vil bruke alt du sier og at du derfor bør holde deg kort.

Du sier at hun alltid argumenterer og at hun er flinkere til det en deg og derfor taper du.

Det er ingen argumentasjon du er ute etter. Jeg ville holdt meg kort. Du er ikke glad lenger. Du vil ut av forholdet og det er ferdig bestemt. Finnes ingenting hun kan si som ombestemmer deg. 

Du skylder ingen en lang forklaring. Hvis det var meg du gjorde det slutt med så hadde den korte vært nok. Men nå er ikke jeg en person som liker å overtale andre til å gjøre noe de ikke vil. Så du burde holde deg kort pga informasjonen du har gitt her i tråden om henne og situasjonen.

Men igjen, du gjør som du vil. Det er ditt liv. Husk det. Det er ditt liv. Ikke la andre bestemme over deg.

Trusler om selvmord er forresten psykisk vold mot deg. Det er et veldig alvorlig forsøk på å kontrollere deg og ditt liv. Det er ikke greit.

Og du trenger ikke å trøste en person som gråter. Trøst er alltid fint. Men hvis personen bruker tårer for å kontrollere deg så skal du drite i de tårene.

Du sier noe der, jeg skjønner bare ikke hva som eventuelt får meg til å bli. Jeg mener jo selv at forholdet ikke kommer til å vare, det er bare veldig tungt å skulle slå opp

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dette.

Min eks gjorde også det. Gjorde det så ubehagelig at jeg føyde meg hver gang.

Jeg er en people pleaser, setter helst andres følelser foran mine egne. Tror det har mye å si for hvordan jeg takler dette forholdet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg forstår deg veldig godt.

Ingen av mine nærmeste visste, selv om de kanskje hadde fått med seg små drypp. For meg ble det enkelt fordi han rett og slett skapte en scene ut av denne verden foran andre, og trampet vel egentlig vekk etter å ha dumpet meg. Han sto jo ikke for det selvfølgelig, men da måtte jeg bare stå i det selv.

Uansett, da jeg begynte å fortelle hva som hadde skjedd, ting jeg tenkte kanskje ikke var sååå ille, så kunne jeg jo se på andres reaksjon at dette var ille. Og da hadde jeg ikke delt det verste enda.

Uansett hva du eller andre vil definere dette forholdet som, så har du det ikke greit, og da er det ikke liv laga. Hun har det jo heller ikke greit. Kanskje vil hun vokse på det, kanskje hun får hjelp selv, men DU skal ikke måtte trøste og hjelpe henne.

Ja altså, mine nærmeste har fått med seg ting og har nevnt det til meg. Jeg har da snakket de bort men det har jo plantet et frø. Jeg vil ha en dame som liker å være med familien og at familien liker hun. Jeg setter stor pris på egen familie og det viktigste er at de kommer godt overens. De kommer jo selvfølgelig greit overens, men merker at begge parter er litt restriktive 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er en people pleaser, setter helst andres følelser foran mine egne. Tror det har mye å si for hvordan jeg takler dette forholdet

Er du helt sikker på at du har hatt en grei oppvekst? For alt du forteller om deg selv viser at noe har gått galt en plass.

Kanskje du skal date deg selv en lang stund etter bruddet og oppsøke psykolog.

Du må begynne å behandle deg selv som en person med verdi for å endre dette. Og du må klare å stå i ubehaget av å ikke please alle. Fra nå av skal du sette deg selv først. Hva trenger DU. Hva vil DU. Deg, deg, deg. Gjør det i noen år og se hvor langt du er kommet.

Og ChatGPT kan sikkert gi deg tips om å slutte å være en people pleaser og hvordan unngå dominerende og kontrollerende damer og andre med røde flagg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, nei..

Det er mange voksne som "plutselig" befinner seg i voldelige forhold, psykisk eller fysisk. Det starter liksom ikke på første date, det er jo hyggelig i starten, også kommer det så snikende at man ikke helt forstår hva man står i før man er dypt inne i det. Det er sånn det skjer. Snikende manipulering og kontroll.

TS: Eksen min truet med å ta livet sitt hvis jeg tok opp at jeg ikke klarte å leve i forholdet vårt mer. Nå er det et år siden jeg LØP, og vet du hva? Han lever ennå. De spiller på samvittighet og følelser for å holde deg igjen, men de vil aldri skade seg selv. Litt som i helgen. Hun hadde overtalt deg til å bli hjemme, og da gjør hun det så koselig som mulig for deg der og da, men ingenting er endret sånn egentlig. Hun bare gir deg nok godhet der og da til å tenke "kanskje det ikke er så ille?".

Mitt råd til deg: GÅ. Gjør bruddet kjapt og enkelt. JEG vil ikke mer. JEG trives ikke. JEG ønsker ikke en fremtid med deg. Du trenger ikke forklare og diskutere. 

Men i alle dager...!? Kan du slutte å tillegge meg meninger fra andre brukere?

Hun skriker og gråter for å få viljen sin, hun er sint i dagevis, hun kan ikke snakke om ting som et voksent menneske, hun spytter TS i ansiktet (!?) .. you name it. 

En voksen mann - med peiling på hva et sunt forhold er - hadde gått videre når hun begynte med dette. Kanskje foreslått jentungen å bli voksen. Det er min påstand, hverken mer eller mindre. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at jeg må forklare opp i og mente om hvorfor vi ikke passer sammen

Dette er ikke et passer-sammen problem, det er et oppførsel-problem. Hun tror hun har markedsverdien til å holde på med sin kontrollerende og nedverdigende oppførsel over for deg, og at du ikke har baller til å gå din vei. Og du er fortsatt i forholdet, så litt rett i det har hun jo. Du er en dørmatte. 

Anonymkode: b9b7e...a15

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2026 den 0.08):

Ja, hvis jeg glemmer meg å forteller en vits om et tema hun ikke liker. Det er ikke mye spytt, men nok til at jeg merker det.

Hvis dette stemmer er det helt sjukt. Den dama der helt koko! Hva hvis dere hadde fått barn? Skal hun spytte på dem også? Hun der er ikke noe kjæreste emne.. 🤯😱😳

Anonymkode: a784f...5ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2026 den 12.04):

Tusen takk. Men jeg føler meg som tidenes slemmeste hvis jeg bestemmer meg for å gå. Hun har opplevd traumer tidligere, seneste traume skjedde 5 måneder før vi ble sammen. Jeg vil ikke være en grunn til at hun blir såret igjen. Hun har sagt at livet er ikke verdt å leve hvis vi går fra hverandre

Men da må hun legge til rette for et godt forhold selv. Hun var sikkert skyld i det hun omtaler som traumer selv… 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men i alle dager...!? Kan du slutte å tillegge meg meninger fra andre brukere?

Hun skriker og gråter for å få viljen sin, hun er sint i dagevis, hun kan ikke snakke om ting som et voksent menneske, hun spytter TS i ansiktet (!?) .. you name it. 

En voksen mann - med peiling på hva et sunt forhold er - hadde gått videre når hun begynte med dette. Kanskje foreslått jentungen å bli voksen. Det er min påstand, hverken mer eller mindre. 

Dette er ikke et passer-sammen problem, det er et oppførsel-problem. Hun tror hun har markedsverdien til å holde på med sin kontrollerende og nedverdigende oppførsel over for deg, og at du ikke har baller til å gå din vei. Og du er fortsatt i forholdet, så litt rett i det har hun jo. Du er en dørmatte. 

Anonymkode: b9b7e...a15

Jeg trenger ikke tillegge deg meninger, du skriver det jo: Hadde TS vært voksen - med peiling på hva et sunt forhold er- så hadde han gått videre.

Poenget er at det ikke stemmer. Det starter ikke sånn, det sytarter i det små, spiller smått på det emosjonelle, visker ut meningene dine, dine egne følelser og tanker forsvinner litt etter litt, og du blir brutt ned litt etter litt til man ikke lenger er så sterk at man klarer å reise seg å gå.

Jeg er i midten av tredveårene, jeg var voksen da jeg møtte eksen min, og jeg hadde et trygt forhold bak meg. Trygg oppvekst hadde jeg også. Jeg har alltid blitt beskrevet som sta og sterk, og likevel havnet jeg i noe sånt.

Din påstand er altså feil og skadelig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er du helt sikker på at du har hatt en grei oppvekst? For alt du forteller om deg selv viser at noe har gått galt en plass.

Kanskje du skal date deg selv en lang stund etter bruddet og oppsøke psykolog.

Du må begynne å behandle deg selv som en person med verdi for å endre dette. Og du må klare å stå i ubehaget av å ikke please alle. Fra nå av skal du sette deg selv først. Hva trenger DU. Hva vil DU. Deg, deg, deg. Gjør det i noen år og se hvor langt du er kommet.

Og ChatGPT kan sikkert gi deg tips om å slutte å være en people pleaser og hvordan unngå dominerende og kontrollerende damer og andre med røde flagg.

Hadde en grei oppvekst. Ble mobbet på barneskolen i flere år. Dette har definitivt påvirket meg som voksen og jeg har alltid slitt med overvekt. Har sett på meg selv som mindre verdt ganske lengr

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvis dette stemmer er det helt sjukt. Den dama der helt koko! Hva hvis dere hadde fått barn? Skal hun spytte på dem også? Hun der er ikke noe kjæreste emne.. 🤯😱😳

Men har jeg ikke lagt opp til det selv? Hun har sagt at hun kommer til å spytte på meg hvis jeg forteller en vits om et visst tema. Hun spyttet kun om jeg forteller en slik virs

AnonymBruker
Skrevet

Men har jeg ikke lagt opp til det selv? Hun har sagt at hun kommer til å spytte på meg hvis jeg forteller en vits om et visst tema. Hun spyttet kun om jeg forteller en slik virs

Du driver hele kg til vanvidd med å være så tafatt, og alt du godtar. NEI det erpå ingen måte greit å spytte på NOEN! Det er sjuk oppførsel. Du må snart ta til vettet og gå fra den dama der. Du kommer til å få en helt nydelig sommer. En ny frihet, et eget liv og du kan gjøre hva du vil sammen med hvem du vil hele tiden. Ta tilbake livet ditt mann❤️🌞🍻

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde en grei oppvekst. Ble mobbet på barneskolen i flere år. Dette har definitivt påvirket meg som voksen og jeg har alltid slitt med overvekt. Har sett på meg selv som mindre verdt ganske lengr

Da ligger nok forklaringen der da. Du ble mobbet og nå tror du ikke at du er verdifull. Og så legger du muligens på deg for å vise at mobberne har rett i at du ikke er verdifull.

Du er verdifull selv om folk har behandlet deg dårlig. 

Du må begynne å vise deg selv det med å behandle deg selv godt.

Og du kan starte med å spise noe mindre kalorier hver dag sånn at vekten går ned igjen. Og så gjør du det slutt med damen sånn at du kan bli mere glad igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Uansett hva det er du vitser om så skal hun ikke spytte. Hvis ikke hun liker vitsene dine så får hun finne seg en annen mann.

AnonymBruker
Skrevet

Da ligger nok forklaringen der da. Du ble mobbet og nå tror du ikke at du er verdifull. Og så legger du muligens på deg for å vise at mobberne har rett i at du ikke er verdifull.

Du er verdifull selv om folk har behandlet deg dårlig. 

Du må begynne å vise deg selv det med å behandle deg selv godt.

Og du kan starte med å spise noe mindre kalorier hver dag sånn at vekten går ned igjen. Og så gjør du det slutt med damen sånn at du kan bli mere glad igjen.

Og du er forresten sammen med en mobber. Hun kniper deg i siden og kommenterer kroppen din.

Vær glad i deg selv og gå.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...