Gå til innhold

Helt ærlig hvor uutholdelig og jævlig er det å føde?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har født både med og uten epidural. Smertene uten epidural var kanskje 7-8. Og det er selvsagt ikke vondt hele tiden bare under rier og helt mot slutten. Toppen av smerte varte kanskje bare 20 min. Faktisk var det mye enklere og mye mindre vondt enn jeg hadde sett for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dere som har hatt en naturlig fødsel uten epidural selvsagt. 

På en skala hvor 1 er fult overkommelig og minst ille til 10 hvor det er helt grusomt uutholdelig når det står på og nærmest treumatiserende. 

Anonymkode: 92689...2c0

Vil si 9. jeg svimte ikke av og jeg hylte ikke så følte jeg hadde ørlite å gå på opp til 10. varte i 2 timer da, så smertefullt og intenst var det jo, men helt fint og i veldig god før etter fødsel

Anonymkode: 5c16b...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 på førstefødte. 5-7 på lillesøster. Var stor forskjell på mine fødsler. 

Anonymkode: 9756d...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 ganger uten å rekke smertestillende. Har styrtfødsler, så vondt når det står på, men går fort heldigvis for meg.

Anonymkode: 06bdc...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er er nok ikke ALLE som har glemt fødselen i det sekundet barnet legges på brystet. Selv om man overlever betyr ikke det at man mentalt går fra "nå dør vi!", til "åååå der er du!!" og rent faktisk ha lagt bak seg opplevelsen av at man kommer til å dø. Mange synes det er fantastisk å møte barnet samtidig som de er kjemperedde for å føde igjen. For noen er det en prosess på flere år før de tørr å bli gravide igjen, andre tørr aldri.

Anonymkode: bedc3...e0e

Nå spurte hi om forskjellige opplevelser da. Dette er min opplevelse. Så må du ta med hvor forskjellig vi opplever smerter. Jeg har opplevd mange forskjellige smerter. Prolaps smerter er det verste. Du kan få lov å ha din opplevelse.

Anonymkode: 1c7f4...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er er nok ikke ALLE som har glemt fødselen i det sekundet barnet legges på brystet. Selv om man overlever betyr ikke det at man mentalt går fra "nå dør vi!", til "åååå der er du!!" og rent faktisk ha lagt bak seg opplevelsen av at man kommer til å dø. Mange synes det er fantastisk å møte barnet samtidig som de er kjemperedde for å føde igjen. For noen er det en prosess på flere år før de tørr å bli gravide igjen, andre tørr aldri.

Anonymkode: bedc3...e0e

Så vil jeg legge til rette smertene var ingenting, sammenlignet med andre type smerter du dessverre kan måtte og oppleve i løpet av livet. Smerte terskelen er veldig forskjellig fra person til person. Noen tåler ingen ting, andre tåler derimot mye. 

Anonymkode: 1c7f4...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det var helt jævlig. På skalaen synes jeg det var på en 8 kanskje. Forsvant inn i min egen boble når det stod på og pustet meg igjennom.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Selve smertene i seg selv var egentlig overkommelige, særlig fram til de tok vannet. Da husker jeg jeg lå i badekaret med 8 cm åpning og sa til mannen min at jeg skjønte ikke at det var mulig å ha så lite vondt under en fødsel. Det var jo vondt når riene sto på, men det var helt greit å puste seg igjennom. Verre, langt verre, ble det når de tok vannet. Etter det var riene mye mer intense. Likevel vil jeg si at riene kanskje var 7-8 på det verste sånn smertemessig, problemet for min del var følelsen av avmakt, utmattelse og fortvilelse over at det tok så lang tid og at det ikke gikk framover. Var ikke lengre motivert til å få ut babyen i det hele tatt, ville bare få det til å slutte. Å hente babyen ut med vakuum, etter å ha blitt klipt, og legen sa «hun ligger veldig høyt oppe, så dette blir dessverre vondt!», det var en solid 10. Var så traumatisert av opplevelsen at jeg ikke klarte å glede meg ordentlig over at baby var ute og lagt på brystet mitt.
 

Var HELT bestemt på at det kun ble ett barn på meg i ukeavis etter fødsel. Første mannen min sa til meg når legene var ute av rommet var «dette gjør vi aldri igjen». Nå, 10 måneder etter, har naturen tydeligvis gjort sitt, og vi ser ikke lengre like mørkt på barn nr to.

Anonymkode: fef9f...ccd

Jepp, synes også at avslutningen med vakuum la en massiv demper på gleden over å få møte babyen. Brutalt og grusomt.

Anonymkode: df2fe...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dere som har hatt en naturlig fødsel uten epidural selvsagt. 

På en skala hvor 1 er fult overkommelig og minst ille til 10 hvor det er helt grusomt uutholdelig når det står på og nærmest treumatiserende. 

Anonymkode: 92689...2c0

1. Har hatt to enkle og èn styrtfødsel. Ingen var spesielt vonde. Alle uten smertestillende, bortsett fra lystgass. Har hatt matforgifting som har vært verre enn å føde... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10. Vurderte å hoppe ut av vinduet på et tidspunkt. 

Anonymkode: fd899...4bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er vondt, er det en fantastisk opplevelse. Kroppen vår er skapt til dette! Det er stort, magisk, vondt og flott. Anbefales ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Troyamin skrev (Akkurat nå):

1. Har hatt to enkle og èn styrtfødsel. Ingen var spesielt vonde. Alle uten smertestillende, bortsett fra lystgass. Har hatt matforgifting som har vært verre enn å føde... 

Dette !!! Her er en som har opplevd andre typer smerter til sammenligning. En må også ta med i betraktning at alle fødsler er ikke like. 

Anonymkode: 1c7f4...c37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

10. Vurderte å hoppe ut av vinduet på et tidspunkt. 

Anonymkode: fd899...4bb

Den tviler jeg på. Har du så vondt så er fokusen helt andre plasser enn å hoppe ut vinduet. 

Anonymkode: 1c7f4...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellig for alle, men tenk på det at ingen hadde fått mer enn ett barn hvis alle fødsler var for grusomme.  

Anonymkode: 96ab1...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Å joda. Tenk på alle som føder både 2, 3 og 4 ganger. Alle overlever, og fødselen blir glemt i det sekundet du får barnet på brystet. 

Anonymkode: 1c7f4...c37

Hvis det var sant at man glemte, ville ikke denne tråden eksistert. Og det er jo ikke en gang sant at alle overlever, selv om det heldigvis gjelder nesten alle i den vestlige verden.

Anonymkode: af51e...071

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt raske fødsler på 5 og 4 timer, det er bare uutholdelig vondt de siste 8-10 cm syntes jeg. Det er da jeg merker jeg går veldig inn i meg selv og det går ikke an å kommunisere noe særlig mes meg. Men disse har gått fort for meg, brukte lystgass👍 de som får epidural ved 7 cm og sier de hadde enormt vonde rier inntil lindringen kom vet ikke hva de snakker om😅 mine har vært ute på 3-4 press, det er også vondt😣

Anonymkode: a9a8e...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født to ganger uten epidural, på en skala fra 1-10 absolutt 10. Fødte tredje gang med epidural, smerte 2. Helt nydelig med epidural, anbefales varmt! 

Ps: når smerteskalaen går fra 1-10 kan man ikke si "15". Jeg skjønner hvor dere vil hen, men 10 er 10.

Anonymkode: f95dd...5e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det var sant at man glemte, ville ikke denne tråden eksistert. Og det er jo ikke en gang sant at alle overlever, selv om det heldigvis gjelder nesten alle i den vestlige verden.

Anonymkode: af51e...071

Alle fødsler er forskjellige. Dessverre hører vi om dødsfall under fødsel. Men jeg kan dø av å kjøre bil, reise med fly, hjerteattakk, ja alt er farlig og man kan dø. Jeg kan faktisk dø av å sitte på balkongen, det kan jo komme et terror angrep.

Jeg har glemt, det må du respektere. Tydelig du ikke har glemt, da har du muligens hatt en verre fødsel enn meg.  Jeg går ikke å tenker på fødselen og at den var vond. Det var en opplevelse jeg aldri ville vært foruten. Og for en gave jeg fikk. Verdens nydeligste datter. Hadde jeg hat muligheten til det, ville jeg født 2 ganger til.

Det finnes verre ting å oppleve. Jeg har hatt 7 operasjoner. I 2 av disse operasjonene snakker jeg om syke smerter før operasjon. I 2 av operasjonene snakker jeg om syke smerter etter operasjon. 

Ja det er vondt og føde. Men herregud, det finnes mye verre smerte noen skal måtte oppleve gjennom livet.

Anonymkode: 1c7f4...c37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...