Gå til innhold

Helt ærlig hvor uutholdelig og jævlig er det å føde?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ville jo ikke kalt det uutholdelig og traumatiserende, for de alle fleste klarer seg jo gjennom? Samtidig, så tenker jeg, at livet vi har nå, den byr jo ikke akkurat på smerter? Før min første fødsel, jeg har ikke engang brekket et ben. Så ja, fødselen er absolutt verste smerte jeg ha opplevd i livet, har jo ikke opplevd mye smerter. Mamma har fått nyrestein, hun sier det var mye verre enn fødselen - uten at hun er traumatisert av det heller.. 

Anonymkode: 805da...b6c

Jeg hadde nyrestein året etter jeg fødte, nyresten var BARNEMAT i forhold. haha (for meg)

Endret av 1Cecilie
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertefullt, men ikke noe jeg dveler ved. 
De fleste av oss har vært gjennom mange ting som er smertefulle i livet. I dette tilfelle er gevinsten stor. Du er HELT til stede når ditt barn blir født - det kunne ikke skjedd uten deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dere som har hatt en naturlig fødsel uten epidural selvsagt. 

På en skala hvor 1 er fult overkommelig og minst ille til 10 hvor det er helt grusomt uutholdelig når det står på og nærmest treumatiserende. 

Anonymkode: 92689...2c0

hadde med epidural men bår den ikke virka på pressriene så var det 10+ på skalaen vil jeg si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nooni skrev (Akkurat nå):

Smertefullt, men ikke noe jeg dveler ved. 
De fleste av oss har vært gjennom mange ting som er smertefulle i livet. I dette tilfelle er gevinsten stor. Du er HELT til stede når ditt barn blir født - det kunne ikke skjedd uten deg. 

nåja gevinsten er ikke der før den verste barseltiden er over. Jeg var ikke mentalt til stede da mitt barn ble født. I den smertebobla. Når jeg fikk ungen i armene var det som jeg våknet fra en rar drøm.

Endret av Maleficenta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første er født med epidural, og den var satt feil så jeg hadde ikke følelse i beina i type 2 dager etter fødsel og måtte trilles i rullestol over alt, samt få inn kateter da jeg heller ikke kjente at jeg måtte tisse. Fikk ikke komme hjem før jeg tisset på egenhånd og bena fungerte normalt, kunne heller ikke stå opp om natten for å ta barnet da beina ikke bar meg.

De to yngste er derfor født uten smertestillende, og det er klart det er vondt, men for meg var det mer traumatiserende å ikke kunne gå etter 1.fødsel, så jeg stod i smertene. 2. fødsel varte i 18 timer med heftigere rier, 3. fødsel var styrtfødsel, 1,5 timer etter første rie var hun født, og jeg fikk knapt puste mellom riene. Så vondt ja, overkommelig absolutt. Og den følelsen å gå ut på badet selv for å stelle seg etter fødsel og tisse selv, samt kunne gå rundt med barnet er for meg definitivt verdt å føde uten smertestillende.

Og ja, jeg vet at mange har svært god effekt av epidural og jeg har vært maks uheldig, men for meg var dette rett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil si 11+ og det var MED epidural. Til slutt hvisket jeg stille om de bare kunne drepe meg😢

Anonymkode: 737f6...2b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 og 2 fødsel, 4-5 i smerte frem til de siste 10-60 min. 3 fødsel 9-10 (sånn at jeg følte jeg skulle besvime av smerte jevnlig) i maaange timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1Cecilie skrev (11 minutter siden):

Antageligvis er smerten så traumatisk, at hjernen glemmer det fordi det er for ekstremt 😅 Da er det eneste man har igjen fra fødselen, barnet man fødte, og siden man elsker det så tenker man at det går fint å prøve igjen. Its really weird

Enig! Jeg har født 3 stykker uten noe smertestillende og tidligere fødsler var "glemt" helt til jeg var i fødsel igjen. Da tenkte jeg med et grøss hva jeg skulle igjennom igjen :)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si 10. Det er det absolutt verste jeg har gått gjennom.  Hadde jeg hatt tilgang på et våpen tror jeg at jeg hadde fyrt av 😅 Å ingen hadde fortalt meg at etterriene ville være på en stabil 8er i flere timer etterpå. Ei heller at det gjorde en 5er på skalaen å gå på do i en uke senere😅 Å blødende brystvorter setter jeg på en 4er, og brystbetennelse er en 7er frem til antibiotikaen kicker inn.

Anonymkode: ae152...cda

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer krefter du ikke trodde du hadde, jeg har født to ganger

Anonymkode: 2e189...1af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

nåja gevinsten er ikke der før den verste barseltiden er over. Jeg var ikke mentalt til stede da mitt barn ble født. I den smertebobla. Når jeg fikk ungen i armene var det som jeg våknet fra en rar drøm.

At du ikke føler en gevinst av å ha født et barn - deg om det. Jeg tror ikke du tilhører flertallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fødsel er dritvondt, men jeg kunne glatt født mange flere ganger om jeg var garantert ingen underlivsskader og varige plager. Det er det jævligste ved det hele, synes jeg.

Anonymkode: df2fe...ff5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på fødselen og på hva du har opplevd selv.

Født to ganger. Første fødsel var et uoppdaget seteleie vaginalt og uten annen smertelindring enn badekar. Der og da anslo jeg smertene til 9/10, nå er de redusert til 5/10. Siste fødsel var en vaginal styrtfødsel (1 time fra 3.5 cm til barnet var ute), med et barn på 4.8 kg og 57 cm. Forsøkte å bruke badekar som smertelindring, men det gjorde alt bare verre. Vurderte helt seriøst å bruke hopping ut av vinduet som smertelindring, for jeg kan faktisk se for meg at et brukket bein eller sju hadde bidratt positivt. Hadde heldigvis for heftige rier til å sette planen ut i live. Anslår smertene til ca 18/10. Helt føkkings forjævlig, og man aner jo ikke at det skal gå så fort når du står i det, så jeg fryktet jo at de smertene skulle vedvare i mange timer..

Anonymkode: e2e6f...a74

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det var ganske vondt, men overkommelige smerter. Vil si 11 av 10. Fødte uten epidural begge gangene. 

Anonymkode: 23b90...75c

Samme her. Det er en type smerte som du virkelig kjenner ja. Men i gjengjeld føler du at du har løpt jorda rundt etterpå💪💪

Man får jo pause mellom riene også da, kroppen er helt fantastisk!

Anbefaler pusteøvelser og yoga på det sterkeste! Det hjalp så utrolig mye.

Anonymkode: 6f3af...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølv_dugg skrev (3 minutter siden):

Første er født med epidural, og den var satt feil så jeg hadde ikke følelse i beina i type 2 dager etter fødsel og måtte trilles i rullestol over alt, samt få inn kateter da jeg heller ikke kjente at jeg måtte tisse. Fikk ikke komme hjem før jeg tisset på egenhånd og bena fungerte normalt, kunne heller ikke stå opp om natten for å ta barnet da beina ikke bar meg.

De to yngste er derfor født uten smertestillende, og det er klart det er vondt, men for meg var det mer traumatiserende å ikke kunne gå etter 1.fødsel, så jeg stod i smertene. 2. fødsel varte i 18 timer med heftigere rier, 3. fødsel var styrtfødsel, 1,5 timer etter første rie var hun født, og jeg fikk knapt puste mellom riene. Så vondt ja, overkommelig absolutt. Og den følelsen å gå ut på badet selv for å stelle seg etter fødsel og tisse selv, samt kunne gå rundt med barnet er for meg definitivt verdt å føde uten smertestillende.

Og ja, jeg vet at mange har svært god effekt av epidural og jeg har vært maks uheldig, men for meg var dette rett.

Akkurat derfor jeg valgte å føde uten epidural alle gangene. Har flere venner og bekjente som opplevde lignende bivirkninger og andre som fikk spinalhodepine etterpå.

Anonymkode: 083c1...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null stress. Men så hostet jeg omtrent ungene ut. Ingen epidural. 

Anonymkode: 31304...3aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Fødte 3 ganger uten epidural. Smerte 10. Det er virkelig vondt, og kan ikke sammenlignes med noe annet,men så får en så fin premie at alt er glemt like etterpå.

Anonymkode: 8ad1c...48d

Tror du det er vanligt at utvendig sprekker? Fex opp mot klitoris? Jeg har mardrømmer om dette? 😱

Anonymkode: dd1ee...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...