Gå til innhold

Helt ærlig hvor uutholdelig og jævlig er det å føde?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fru_K skrev (1 minutt siden):

Før de klippet kan jeg umulig ha fått. Ikke ga de meg beskjed om at de skulle klippe heller, så det var midt sagt en ubehagelig overraskelse. De trodde kanskje jeg ikke ville merke noe? Da de sydde sa de at de hadde satt og ikke kunne gi meg mer... Jeg var så utslitt etter 53 timer fødsel at jeg ikke var i stand til å gjøre annet enn å stønne, banne og gråte 🙈

Eller så er du som meg og har null effekt av lokalbedøvelsen. Jeg ble klippet og sydd etter nr en, og kjente også alt. Når jeg fikk nr to da jeg at jeg ikke hadde hatt noen virkning av lokalbedøvelsen satt med sprøyte sist. Da var de avgårde og hentet en bedøvelsesspray som de visstnok bruker mest på barn. Det hjalp litt i alle fall. Kjente fortsatt at de sydde, men det var ikke så vondt at jeg kjempet mot å sparke den som sydde i trynet 🙊🤷

Anonymkode: e2e6f...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Eller så er du som meg og har null effekt av lokalbedøvelsen. Jeg ble klippet og sydd etter nr en, og kjente også alt. Når jeg fikk nr to da jeg at jeg ikke hadde hatt noen virkning av lokalbedøvelsen satt med sprøyte sist. Da var de avgårde og hentet en bedøvelsesspray som de visstnok bruker mest på barn. Det hjalp litt i alle fall. Kjente fortsatt at de sydde, men det var ikke så vondt at jeg kjempet mot å sparke den som sydde i trynet 🙊🤷

Anonymkode: e2e6f...a74

🙈

"fødsel er så vakkert" 🤦

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To fødsler uten epidural: 

#1: Gikk veldig bra lenge, angret et sted på veien på at jeg ikke hadde bedt om epidural, men da var det for sent. Hvis 10 er maks kom det nok aldri over 7/8, men akkurat i det hodet skal ut var ganske jævlig (men det tok også veldig kort tid)

#2: Gikk veldig fort. En drøy time før ungen var født leste jeg bok med eldstemann. Vil si maks 5, men det gikk så fort jeg ikke helt hadde tid til å tenke på det. Der var neste syingen verre, og jeg skalv sånn at min mann måtte ta barnet. Vi reiste hjem samme dag. 

Jeg kunne lett født igjen, flere ganger. Fort tilbake på beina og lite problemer. Heller det enn å være gravid igjen.

Anonymkode: 7314c...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru_K skrev (13 minutter siden):

Før de klippet kan jeg umulig ha fått. Ikke ga de meg beskjed om at de skulle klippe heller, så det var midt sagt en ubehagelig overraskelse. De trodde kanskje jeg ikke ville merke noe? Da de sydde sa de at de hadde satt og ikke kunne gi meg mer... Jeg var så utslitt etter 53 timer fødsel at jeg ikke var i stand til å gjøre annet enn å stønne, banne og gråte 🙈

Samme her. De sydde lenge og vel og det var dritvondt, samtidig som babyen lå på brystet mitt og vi liksom skulle ha den magiske timen med knytting av bånd og greier. Kjempefin opplevelse 👎👎👎

Anonymkode: df2fe...ff5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva er greia med at de snakker om "fødekropp"? Jeg lurer på hvilket emne i studiet og i hvilke fagbøker dette beskrives med dokumenterte fakta. Hvilke kriterier ligger i bunn, og hvordan ser man dette på kroppen til den gravide når hun er påkledd? 

Anonymkode: bedc3...e0e

Tror ikke det har rot i vitenskap, akkurat :ler: Er visst sånn at om man har brede hofter, og gjerne visstnok også store hender/lange fingre, så får man lette fødsler. Det er vel bare kjerringråd, på lik linje med alle andre "spådommer" knytta til graviditet og fødsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10. Jeg ønsket ikke epidural (hadde ikke rukket å få det uansett). Jeg hadde styrtfødsel, så helt fra første rie gikk det i ett. Fikk ingen pauser i mellom hvor jeg kunne puste ut og «lande». Det desidert vondeste var da pressriene kom, men jeg ikke forstod det. Jeg arbeidet i mot kroppen. Så fort det ble avklart at jeg faktisk skulle presse synes jeg smertene nesten forsvant! Synes selveste pressingen var det minst vonde. Vil si kanskje 7-8 på skalaen. Klart, det kan ha sammenheng med at jeg faktisk fikk pustepauser da, og at jeg visste at det straks var over.

Anonymkode: 72aa8...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fødte med epidural, og jeg vil også si 10 av 10. Det er grisevondt. Jeg fikk plutselig en rie helt ut av det blå, midt i en middag. Den tok aldri slutt. Ingen pause, ingen pust, ingenting. Jeg hadde planlagt å være hjemme lenge, pusteøvelser og badekar og greier, men jeg hadde så vondt at jeg ikke greide å snakke i telefonen med føden selv en gang. Husker knapt bilturen til sykehuset, annet enn at jeg sto på knær i setet og rautet hele veien. Fikk epidural etter noen timer, det husker jeg heller ingenting av. Da hilste jeg på jordmor, som kunne fortelle at hun hadde vært sammen med meg i et par timer allerede. Så sluttet epiduralen å funke, riene ble mindre effektive. Barnet ble stresset, jordmorskifte og jeg ble liggende alene på et rom. Lå i seks timer på ni cm, før en brysk fødselslege kom og tok barnet med tang. Både jeg og barnet ble skadet, og jeg skal aldri føde igjen. 
 

Det er min historie. Spør du venninna mi får du en helt annen historie. Hun sendte mannen sin i kiosken, og da han kom tilbake var babyen ute. Den kom bare, sa hun, og hun var mutters alene. Hun reiste hjem samme dag, og fødte de to neste barna hjemme. Noen er skapt for å føde. Det er ikke jeg. 

Anonymkode: 73fda...67b

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er førstefødande er det ikkje lurt å opprette slike trådar, du blir berre skremt 😂 Uansett så er det heilt individuelt! For nokon er det verst tenkeleg smerter. For min del kunne eg gått gjennom det same dagen etter, syns ikkje det var så gale. Ein kan samanlikne det med sterke menstruasjonssmerter, som bygger seg meir og meir opp. I sjølve utdrivningsfasen var det meir press enn vondt, og det går jo over 🤷‍♀️ Du må jo berre tenkje at kroppen er bygd til å greie dette, så vanlegvis går det heilt fint! Vondt er det sjølvsagt, men dei fleste eg kjenner seier det er heilt overkommeleg- noko eg kjenner meg veldig igjen i. Eg syns dagane etterpå var verst der såret etter klippet skulle gro. Eg klarte ikkje gå på do utan spyling på, og sleit med å sitje skikkeleg på 1 veke. Men det og går jo over :) 

Edit: Ca 5 på skala over smerter. Har slitt med inngrodde tånegler, og ville heller gått gjennom 1 fødsel daglig enn å oppleve smerter frå tåneglene igjen!

Endret av RockyRose
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...