Gå til innhold

Helt ærlig hvor uutholdelig og jævlig er det å føde?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Varierer veldig fra kvinne til kvinne. Jeg vil si 8 på det verste, på slutten av åpningsfasen. Da var det vanskelig å snakke. Men det er ikke vondt sammenhengende i timesvis da. De fleste har pauser mellom riene. Jeg syntes det var fullt overkommelig. Hadde trodd det kom til å bli vondere, når man ser de på film som hyler og skriker så blir man jo skremt.  Tannverk er verre.

Anonymkode: 672f0...73f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Den tviler jeg på. Har du så vondt så er fokusen helt andre plasser enn å hoppe ut vinduet. 

Anonymkode: 1c7f4...c37

Hvilken menneskekjenner :) Så godt du kan sitte og rette på folk og vite akkurat hva de tenkte under fødselen.

Jeg ønsket at de skulle skjære ut ungen også avlive meg med samme kniven i samme slengen fordi det var så vondt. Det gikk greit da, selv om det var jævlig der og da, skremte det ikke meg fra å gjøre det igjen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er livredd etter å ha lest gjennom sidene. Bare det at folk skriver at om de hadde hatt en pistol liggende hadde de fyrt av og noen hadde hoppet ut av vinduet.😱 og jeg som er førstegangsfødende sitter å tenker hvordan i helvete skal jeg komme meg gjennom dette om 5 mnd?🤷‍♀️🥵🥵 og min største frykt var å bæsje på meg under fødselen og være skikkelig kjerring mot kjæresten og de andre i rommet under fødselen.🥲😂

Anonymkode: 7d11a...061

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forandrer seg jo gjennom fødselen. For min del begynte riene på 0-1 og steg til 6.

Pressriene og selve utdrivningsfasen var definitivt 10. 

Etterriene varierte mellom 1 og 5. Med barn nummer 2 var de på 5, med de andre 3 mildere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (1 time siden):

jeg synes ikke det var så ille. En 7- 8 vil jeg si. Synes det å ha tannverk er mye verre for å si det sånn. Jeg fødte meg epidural og i tillegg sånn bedøvelse i kjeden som jeg fikk før ungen skulle presses ut.  Fødsel tok 17 timer.

Ikke så rart når du tok med bedøvelse, d tre er spørsmål til de som ikke tok epidural. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Født to ganger uten epidural, på en skala fra 1-10 absolutt 10. Fødte tredje gang med epidural, smerte 2. Helt nydelig med epidural, anbefales varmt! 

Ps: når smerteskalaen går fra 1-10 kan man ikke si "15". Jeg skjønner hvor dere vil hen, men 10 er 10.

Anonymkode: f95dd...5e6

 

Anonymkode: 92689...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er livredd etter å ha lest gjennom sidene. Bare det at folk skriver at om de hadde hatt en pistol liggende hadde de fyrt av og noen hadde hoppet ut av vinduet.😱 og jeg som er førstegangsfødende sitter å tenker hvordan i helvete skal jeg komme meg gjennom dette om 5 mnd?🤷‍♀️🥵🥵 og min største frykt var å bæsje på meg under fødselen og være skikkelig kjerring mot kjæresten og de andre i rommet under fødselen.🥲😂

Anonymkode: 7d11a...061

Mitt tips er å ta en rie av gangen og prøve så godt du kan å slappe av. Det er vondt, men tusenvis av kvinner kommer seg gjennom det hver eneste dag, så hvorfor skal ikke du klare det? ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fødte med epidural første gang, det var 11/10. Tok ikke smertene, men ble lam i halve underkroppen. 15 timer lang fødsel. Trodde jeg skulle dø da de hentet ut babyen med vakuum. Revnet oppover, bakover og til sidene. 

Andre fødsel var naturlig, i badekar. 1 1/2 time fra jeg oppdaget første rie, så det ble styrtfødsel. 😅 Rakk ikke skrives inn på sykehuset engang, bare kom fra ambulansen og krevde et badekar mens jeg holdt på å rive av meg klærne, 3 pressrier og ungen var ute. 8/10. Ikke så mye som et skrubbsår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødsel 1 var m epidural  og lystgass. svangerskapsforgiftning og ungen måtte ut m sugekopp.  Fødsel var mer slitsom enn vond , det vondeste var vel når jeg revna,  og måtte sy etterpå.varte i halvannet  døgn.

Fødsel  2 var over på 1,5 time. Riene var verst. Men mye heller kjapt og vondt enn langdrygt. 

Fødselsmerter kan ikke sammenlignes med andre typer smerter.

Da det er dine egne innvendige  muskler som jobber produktivt,  vs  en person som påfører deg smerte.

Anonymkode: 2eab4...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Alle fødsler er forskjellige. Dessverre hører vi om dødsfall under fødsel. Men jeg kan dø av å kjøre bil, reise med fly, hjerteattakk, ja alt er farlig og man kan dø. Jeg kan faktisk dø av å sitte på balkongen, det kan jo komme et terror angrep.

Jeg har glemt, det må du respektere. Tydelig du ikke har glemt, da har du muligens hatt en verre fødsel enn meg.  Jeg går ikke å tenker på fødselen og at den var vond. Det var en opplevelse jeg aldri ville vært foruten. Og for en gave jeg fikk. Verdens nydeligste datter. Hadde jeg hat muligheten til det, ville jeg født 2 ganger til.

Det finnes verre ting å oppleve. Jeg har hatt 7 operasjoner. I 2 av disse operasjonene snakker jeg om syke smerter før operasjon. I 2 av operasjonene snakker jeg om syke smerter etter operasjon. 

Ja det er vondt og føde. Men herregud, det finnes mye verre smerte noen skal måtte oppleve gjennom livet.

Anonymkode: 1c7f4...c37

Dette er da helt individuelt. Jeg har også brukket ting, hatt gallesten, blitt påkjørt og diverse ulykker/skader/sykdommer gjennom livet som har innebært blant annet store smerter - men en fødsel topper alt ganger ti. Jeg har gått til det skrittet å sterilisere meg, på tross av at jeg ønsket flere barn, utelukkende basert på fødselen og en fullstendig, panisk angst for å måtte føde igjen. Andre er som deg, og kunne fint gjort det igjen. Jeg turte ikke ha sex overhodet før jeg var sterilisert, i frykt for å bli gravid (og måtte føde) igjen. Så nei, for noen - som meg - finnes det absolutt ingen verre smerte man kan overhodet oppleve. Det du skriver her er bare nedverdigende. Du skriver at andre må respektere din opplevelse og at du har glemt, men da må du jammen meg begynne å respektere at andre har andre opplevelser også. 

Anonymkode: a3004...3d2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er livredd etter å ha lest gjennom sidene. Bare det at folk skriver at om de hadde hatt en pistol liggende hadde de fyrt av og noen hadde hoppet ut av vinduet.😱 og jeg som er førstegangsfødende sitter å tenker hvordan i helvete skal jeg komme meg gjennom dette om 5 mnd?🤷‍♀️🥵🥵 og min største frykt var å bæsje på meg under fødselen og være skikkelig kjerring mot kjæresten og de andre i rommet under fødselen.🥲😂

Anonymkode: 7d11a...061


Problemet er at det er ganske ubeskrivelig å føde. JA, det er helt jævlig mens det står på, det oppleves ganske unisont jævlig for de fleste, selv om mange likevel ender med en opplevelse av en god fødsel. Jeg for min del, som jeg skrev tidligere i tråden, var helt sjokkert over hvor lite vondt jeg hadde helt opp til 9,5 cm, og jeg sto, lo og prata med både jordmor og far, og tenkte at det gikk så bra og at jeg gledet meg til å komme i gang med pressinga. Det snudde totalt når de tok vannet, og vipps var det et helvete på jord de neste 4 timene. Men man kommer seg igjennom likevel. Det oppleves helt annerledes når du står på fødeavdelinga med smertene, og ikke bare sitter og ser for deg å bli torturert i timesvis. Ikke har du noe valg heller - barnet skal ut uansett, og det kommer til å gå bra, uansett om det blir vondt eller ikke. 
 

Forøvrig var jeg også veldig redd for å bæsje på meg under fødsel, men de damene jeg hadde snakka med før fødsel hadde rett - det er det siste du tenker på! Jeg hadde bæsja på dronning Elizabeth uten å blunke hvis det kunne gjøre at babyen kom ut fortere, mens det sto på. Hadde forberedt far på at det kunne skje også, så han reagerte overhodet ikke han heller. Det her ordner seg, det kommer til å gå bra, alt sammen.

 

Anonymkode: fef9f...ccd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mingus skrev (18 minutter siden):

Hvilken menneskekjenner :) Så godt du kan sitte og rette på folk og vite akkurat hva de tenkte under fødselen.

Jeg ønsket at de skulle skjære ut ungen også avlive meg med samme kniven i samme slengen fordi det var så vondt. Det gikk greit da, selv om det var jævlig der og da, skremte det ikke meg fra å gjøre det igjen.

Jeg retter ikke på folk. Jeg ytrer mine tanker, og er med i en diskusjonstråd. 😂 Er du ikke riktig vel bevart mennesk?

Anonymkode: 1c7f4...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg retter ikke på folk. Jeg ytrer mine tanker, og er med i en diskusjonstråd. 😂 Er du ikke riktig vel bevart mennesk?

Anonymkode: 1c7f4...c37

Nei sikkert ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mingus skrev (3 minutter siden):

Nei sikkert ikke.

Det å fortelle om sine erfaringer på smerte ved fødsel, kontra smerte andre sykdommer, er ikke å rette på folk.

Beklager om jeg gjorde deg vondt ved å uttrykke min erfaring. Det var virkelig ikke meningen å støte deg.  

Anonymkode: 1c7f4...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det lå på 8. Jeg fikk en sprøyte som smertestillende, men ikke noe annet. 

 

Anonymkode: 32730...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det å fortelle om sine erfaringer på smerte ved fødsel, kontra smerte andre sykdommer, er ikke å rette på folk.

Beklager om jeg gjorde deg vondt ved å uttrykke min erfaring. Det var virkelig ikke meningen å støte deg.  

Anonymkode: 1c7f4...c37

Jeg er ikke støtt, kan du slutte å spore av tråden og spamme varslene mine nå? Makan til tull. Skjønner godt folk får lyst å hoppe ut av vinduet, sånn er det med det. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som et godstog som kjørte i full fart ut av meg i flere timer. 12 på smerteskalaen. Skreik som en gris. Ble satt i gang, revnet grad 2, ikke epidural.

Mer redd for nåler enn å føde. Man glemmer mye, heldigvis. Det er derfor vi kvinner orker å gjøre det igjen!

Anonymkode: 47069...280

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så var det på nivå med de verste menssmertene. Har kastet opp av smerter under mens, men ikke i løpet av tre fødsler. 

Klart det er vondt, men det er en produktiv smerte. Du kjenner hvordan kroppen jobber mot et mål. 

Under andre fødsel fikk jeg noen trekk lystgass, men ble så kvalm at jeg ikke ville ha det. 

Skal jeg tallfeste det vil jeg si opp mot 8 under de heftigste åpningsriene, men ikke mer enn 6 i utdrivingsfasen. 

Anonymkode: 07cb0...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mingus skrev (21 minutter siden):

Jeg er ikke støtt, kan du slutte å spore av tråden og spamme varslene mine nå? Makan til tull. Skjønner godt folk får lyst å hoppe ut av vinduet, sånn er det med det. :)

🤣 Det er du som sporer av tråden 🤣 

Etter denne gir jeg deg ikke mer oppmerksomhet. Men anbefaler deg å søke hjelp, da du vrir og vrenger på ting, og det er tegn på psykisk sykdom. 😉 Ønsker deg alt godt kjære du 😘

Anonymkode: 1c7f4...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er livredd etter å ha lest gjennom sidene. Bare det at folk skriver at om de hadde hatt en pistol liggende hadde de fyrt av og noen hadde hoppet ut av vinduet.😱 og jeg som er førstegangsfødende sitter å tenker hvordan i helvete skal jeg komme meg gjennom dette om 5 mnd?🤷‍♀️🥵🥵 og min største frykt var å bæsje på meg under fødselen og være skikkelig kjerring mot kjæresten og de andre i rommet under fødselen.🥲😂

Anonymkode: 7d11a...061

Altså, nå ba TS spesifikt om erfaringer med å føde uten smertelindring. Det jeg tar med meg fra denne tråden er at jeg gjorde helt rett i å takke ja til epidural når jordmor foreslo det. Vil si mine smerter var opp mot 8/10 før epiduralen, 2/10 etterpå, kanskje 9/10 under pressfasen men den var heldigvis kort. Mye bedre framgang i fødselen etter epidural også, jeg klarte endelig å slappe av, puste,  og jobbe med kroppen.

Anonymkode: 2b6be...860

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...