Gå til innhold

Helt ærlig hvor uutholdelig og jævlig er det å føde?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dere som har hatt en naturlig fødsel uten epidural selvsagt. 

På en skala hvor 1 er fult overkommelig og minst ille til 10 hvor det er helt grusomt uutholdelig når det står på og nærmest treumatiserende. 

Anonymkode: 92689...2c0

Hatt én fødsel med epidural - den var skummel og jævlig. 10! 


Fødsel nr.2 - umedisinert fødsel - rask og ukomplisert - vil si 5. 

Fødsel nr.3 - umedisinert og i vann - vil si 4. 

Anonymkode: f3321...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 ++ 

Styrtfødsel, gjekk frå 4-10 cm på 60.min. Kasta opp i rein smerte, rakk ingen lindring. Heile fødselen tok 1 time og 22.min.. 

Jævlig vondt, det var ti gonger vondare enn eg trudde.

Gjer det gjerne igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dere som har hatt en naturlig fødsel uten epidural selvsagt. 

På en skala hvor 1 er fult overkommelig og minst ille til 10 hvor det er helt grusomt uutholdelig når det står på og nærmest treumatiserende. 

Anonymkode: 92689...2c0

Ingen hadde valgt å føde om de skulle kalkulert smerte og satt den i et rasjonelt perspektiv. Her kjører vi på instinkter, og når det er over så puster vi ut og tenker lite over det. Glemmer. Så mye at vi velger det igjen og igjen. De fleste har jo flere barn og vet hva de går til. Det er også endel av prosessen; å legge det bak seg. 

Instinkt og lyst styrer oss til å ha sex enda man vet at første gangen er smertefull. Vi tar operasjoner, går til tannlege, utsetter oss for fare, enda vi vet risiko og smerte. Vi måler den opp mot det å få barnet i armene, få bedre helse  eller mer adrenalin. Vi utsetter oss for smerte og glemmer. Slik du også kommer til å gjøre. 

Jeg har ridd utemte unghester,    raftet ned farlige stryk, hoppet ut av et fly i 4000 meters høyde og født 3 barn. Og prøvd å tenke ut risiko og  hvor vondt det vil gjøre. Det beste Di kan gjøre er å ikke bekymre deg. Det går bra, eller dårlig, helt uavhengig av hvor mye du bekymrer deg og planlegger i forkant. Du bruker masse ressurser på bekymring som ikke hjelper det grann. 

Anonymkode: 1d86a...81b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fødsel vil jeg gi  3-5/10 i ca. 3 timer og deretter 7-8/10 i ca. 30 minutt. Siste rie når hodet til babyen sto i åpningen 9, men det var bare ett minutt eller så. Totalt 5/10. Mistet aldri kontrollen og følte ikke behov å lage noen lyder på bakgrunn av smerter. Ingen smertelindring.

Andre fødsel: en lengre åpningsfaser på rundt 4/10 og deretter 2-3 timer som vekslet mellom 8 og 10. Mistet det helt på et tidspunkt. Skrek, hylgrein og brølte etter epidural.  Fikk kun lystgass. Pressriene var kun befriende. Totalt 8/10.

Anonymkode: 5d2d4...370

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (8 minutter siden):

Jeg har alltid tenkt på fødsler som en litt ubehaglig forstoppelse 

Men har du født? Eller bare tnekt hvordan det er?

Anonymkode: 92689...2c0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 strekker ikke til her, får umiddelbart lyst til å dytte litt på den skalaen din.... 

Og når det er over skal morkaka ut, og så begynner broderiarbeidet der nede. Akkurat den syinga var helt forferdelig. Når du tror du er ferdig, liksom... 

Skulle gjerne hatt et barn til, men har vært igjennom to fødsler/massakrer og det er for mye for min psyke å håndtere 😬

Beklager, du spurte. Da får du svar. 

Anonymkode: d9966...852

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10+. 
Født to ganger men syns kanskje førstegang var verst. Man går liksom intet-anende inn i noe som er så rått og så i ett med naturens krefter at den jevne nordmann i dagens samfunn der vi er skånet for det meste -  vanskelig kan forestille seg opplevelsen. Så jeg fikk endel angst under første fødsel. Og jeg tror det for det første ikke hjalp på smertene ; samtidig som angsten også forsterket følelsen av smertene. 
 

Var svært godt forberedt til 2 gang. Selv om det også var vondt og sikkert like ille på skalaen var opplevelsen bedre fordi jeg visste hva jeg gikk til.

Anonymkode: c6711...b1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

10, uten tvil. Styrtfødsel uten smertelindring. Ingen annen smerte jeg har opplevd har vært i nærheten. Det underlige er hvor ekstrem smerten er mens rien pågår, men så er den helt borte i pausene. Sånn er det jo ikke når man brekker et ben eller har andre smerter. Skal føde for andre gang om cirka ni uker, så selv om det er det vondeste i verden er det absolutt noe man kan stå i. 

Anonymkode: 26d25...081

Det høres jo ganske digg ut. For meg var det vondt hele tida, men riene var bare smertetopper. På slutten vil jeg si det var 9,5 mellom riene og 10 under riene...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom syv og åtte. Ikke epidural eller andre smertestillende, men var en del i badekar. Det anbefales!

Selvsagt er det vondt, men det er viktig å huske å puste med riene på en måte 😅 og det å vite at da går over hjelper veldig på. Jeg hadde en skade tidligere som var mye mye verre smertemessig og bytter ut smerten jeg hadde den gang med en fødsel anytime 🙈
Hadde syv timer aktiv fødsel som endte med klipp, og nå når jeg venter nr. to er det tiden etterpå, dersom jeg må klippes, jeg gruer meg til🙈 Håper jeg slipper klipp denne gangen 😅

Anonymkode: 5b8cd...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 barn uten smertestillende, kanskje 5 på skalaen tross styrtfødsler. Men smertene mine satt kun i korsryggen og det er et av de stedene hvor jeg har null problemer med smerte. Ikke kjente jeg smerter i magen, og heller ikke denne berømte ring of fire da hodet skulle ut.

Migrene og mageknip (takler ikke smerter i mageregionen) derimot… det sprenger skalaen glatt for meg… 

Anonymkode: d6f3c...3b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men har du født? Eller bare tnekt hvordan det er?

Anonymkode: 92689...2c0

Til info fra en som både har født og vært innlagt med alvorlig forstoppelse; det siste var verst. Det er faktisk så vondt at man føler man er døden nær. Det er forsåvidt det første også, men det er vi skapt til å glemme. Det siste ikke. 

Anonymkode: 1d86a...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riene var sånn 5-6, for du merker når de kommer, toppen er ganske kort og merker når de forsvinner. Ikke så ille for meg. 
 

Utpressingen av baby derimot, og smerten, kommer jeg ALDRI til å glemme. Ynker meg når jeg tenker på det fortsatt. For DET var jævlig vondt. Det er virkelig som at du presser ut en basketball lagd av sement. Grusomt!
 

Men kroppen og kvinnen er helt mega. Det går faktisk bra! 

Anonymkode: 18837...632

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men har du født? Eller bare tnekt hvordan det er?

Anonymkode: 92689...2c0

Vel, jeg ble født mann. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gruer meg helt sinnsykt.🥵 tåler smerte veldig dårlig, holder på å krepere i fosterstilling av mens smerter. Men, verdens fineste premie venter ❤️ 

Anonymkode: 7d11a...061

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg - som å være med i en skrekkfilm og bli torturert. 

Men, ja.. Det er verdt det ❤

Har to venninner som sier det ikke var særlig vondt. (Jeg kan nesten ikke tro det)

Anonymkode: 6a4d6...ac3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var aå vondt at jeg var helt sikker på at jeg skulle dø. Babyen satt fast, jeg var helt utslitt og hadde så smerter at jeg brukte min nest siste pust på å si til mannen min at «nå dør jeg» (jeg ville av en eller annen grunn at han skulle vite at jeg visste det 🤷‍♀️) og mine aller siste krefter på å presse en siste gang (etter det hadde jeg ikke mer krefter og la meg ned for å dø) Heldigvis kom babyen ut med det siste dyttet 😅🙈 Det var temmelig kritisk på det punktet, pulsen til babyen hadde gått ned og rommet var fullt av folk. 

Hvorfor man får flere barn? Fordi man glemmer smerten i det øyeblikket babyen er ute, også får man verdens fineste premie 🥰 

Anonymkode: f8b66...27d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 

Ble overrasket første gang over hvor vondt det faktisk er. Jeg trodde alle overdrev, men det var feil. 

Når det er sagt så er jeg verken traumatisert eller redd for å føde. 

Anonymkode: 81d7d...d9f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Gruer meg helt sinnsykt.🥵 tåler smerte veldig dårlig, holder på å krepere i fosterstilling av mens smerter. Men, verdens fineste premie venter ❤️ 

Anonymkode: 7d11a...061

Det kommer til å helt fint. Jeg forberedte meg helt sinnsykt psykisk på at det kom til å gjøre helt jævlig vondt. Var sjukt vondt uansett altså, men ikke tenk at epidural hjelper noe særlig hvis du skal ha det. Bare vær psykisk forberedt. Dét sagt, så lå jeg på det rommet du ikke vil gå forbi på bei til fødestua. Jeg SKREK!

Anonymkode: 18837...632

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror du det er vanligt at utvendig sprekker? Fex opp mot klitoris? Jeg har mardrømmer om dette? 😱

Anonymkode: dd1ee...3fd

Jeg har faktisk ikke hatt noe sprekker. En bitte liten rift med første, og ingenting med de to andre. Jeg har dog smørt meg med olje nedenfor de siste 3 ukene så det kan kanskje være derfor🤔

Anonymkode: 8ad1c...48d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...