Gå til innhold

Helt ærlig hvor uutholdelig og jævlig er det å føde?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde epidural. Gjorde ikke vondt, i det hele tatt. Verken under førsel eller etterpå. Langt vondere å gå til tannlegen liksom! Har født to ganger med epidural og hadde en like super opplevelse hver gang. Har aldri født uten og kunne aldri tenkt meg å gjøre det heller.

Anonymkode: c41d2...9dc

Samme her...jeg elsker epidural! 

Fikk satt inn ballong og da fikk jeg raskt åpning. Smertene da var så utrolig vonde at jeg klare ikke ligge stille, lå bare å vrei meg i smerter. Epiduralen tok alle smerter. 

Med nr en hadde jeg så sterke rier før jeg i det hele tatt hadde 1cm åpning. Jeg tenkte at jeg aldri kom til å overleve fødselen uten smertestillende hvis det allerede var så intenst vondt. Epiduralen da tok alt av smerter også pressriene. 

Jeg orker ikke få gravid igjen, men kunne lett født 4 barn til og syns egentlig det er litt kjekt å føde😊

Anonymkode: da99b...9d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en god opplevelse. Kom inn med 7 cm med rier, men fikk epidural med en gang og smerten forsvant som dugg for solen. Det gjorde fødselen helt overkommelig og bra, det var ubehagelig å føde, men absoulutt ikke så grusomt som jeg forestilte meg. Ble ikke klippet, men fikk et par sting etter fødselen. Ingen senskader. 

Anonymkode: 3cc0a...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som har hatt en naturlig fødsel uten epidural selvsagt. 

På en skala hvor 1 er fult overkommelig og minst ille til 10 hvor det er helt grusomt uutholdelig når det står på og nærmest treumatiserende. 

Anonymkode: 92689...2c0

8-9, men det tar ca 30 min så… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første var vond, det er det jo alltid. Likevel var smerten gløymt etter kort tid. Eg hadde eit bilde i hovudet av meg sjølv som kava med å finne ein posisjon som var til å halde ut, og eg hugsa at dette var fordi det vart så vondt. Men eg klarte ikkje å hugse smertene. Merkelige greier, men det er vel kroppen og hjerna sin måte å få oss til å lage fleire barn🤪🤣 

Underveis i fødsel nr 2 kom eg på at det var vondt, ja. Litt av typen Åååja, det var slik det var! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte tvillinger og synes det var så slitsomt med den første (sete) at jeg foreslo å komme tilbake etter et par dager for å føde den andre.

Anyway, har født min første uten epidural og det var en ren sjokkopplevelse for kroppen. Ville helt klart tatt imot et hvilket som helst dop der og da - gjerne heroin. 10 av 10. En relativt rask førstegangsfødsel som gikk helt ukomplisert for seg, men smerter jeg nesten ikke trodde jeg skulle klare å gjennomgå. 

Tvillinger var senere, men epidural som ikke satt sånn helt som den skulle - men som helt klart tok brodden av det verste.

Uansett, hormonene etter fødsel skyller over deg og sørger for at du pussig nok ikke traumatiseres sånn alt for mye. Rart - for en hvilken som helst annen hendelse som involverte den type smerte ville vel skapt mareritt og traumer livet ut. 

Anonymkode: c3b36...7ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg mann så kan ikke svare på egne vegne. Men det jeg vet er at jeg steriliserte meg etter første fødsel jeg var med på. Dette skal jeg ikke utsette noe menneske for en gang til. 

Anonymkode: 5d687...002

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et halvt døgn med ueffektive stormrier ; 10 av 10. Har vært med på rundt 150 fødsler gjennom jobb, trodde jeg hadde litt kunnskap og kunne forestille med hvordan smertene kom til å være, men ingenting kan egentlig forberede deg på hvordan det er.  For noen virker det som ungen bare popper ut, andre roper på mamma, Gud og «jeg vil hjem»

Fikk epidural på 7 cm siden fødselen stoppet helt opp, den satt som ei kule, og lokalbedøvelse i tillegg når det endte med vakuum. Holdt på å sovne under pressriene. Kjente nesten ikke noe av siste fase, så 2 av 10 etter epidural. Epiduralen gikk fint ut, null problem. 

Jeg gjør det likevel aldri igjen, har ett friskt barn og fornøyd med det. 

Anonymkode: 94da9...623

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt 9 eller 10, men jeg har ikke opplevd andre smertefulle ting bortsett fra hodeverk. 

Jeg var ikke redd fødsel og gruet meg ikke. Tenkte at så ille kan det ikke være. Fødte uten smertelindring (fordi jeg ville og fordi fødestuen ikke hadde det) og det var helt sinnssykt vondt. Kjennes ut som hoftene revner fra hverandre, man kjenner hodet til baby presse ned i tillegg til menssmerter på steroider, haha. Det er ikke for å skremme, men det er den eneste måten jeg kan forklare smertene på.

Det er så klart 100 % verdt det og jeg gjør det gladelig igjen. Det man får ut av smertene er så bra! 😊 Og så er det bare midlertidig.

Endret av s0la
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epiduralen virket ikke før 10cm og jeg måtte presse. Så fødselen frem til pressing 8/10 tenker jeg. Jævlig vondt, men helt overkommelig. Og når jeg var ferdig sa jeg st det der kan jeg fint gjøre igjen. 

Anonymkode: d0a18...238

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10+++ MED epidural. Aner ikke hvordan jeg skulle overlevd uten. Epiduralen tok på ingen måte bort smertene, men den hjalp slik at det var mindre vondt i «pausene». Før epiduralen hadde jeg ingen pauser, det føltes som en konstant ri som bare gjorde ekstra vondt når den nådde toppen. Babyen lå i seteleie, men trykkfasen var ikke noe problem - da visste jeg jo at jeg snart var ferdig! Var ikke forberedt på smertene i ettertid, klarte nesten ikke reise meg/gå fordi jeg ble så svimmel pga blodtapet, men verst var følelsen i musklene i underlivet etter klipp og rift. Helt hoven og det gjorde vondt å gå. Alle hadde bare fortalt «hvor herlig det var rett etterpå når alle smertene var borte»😒.

Anonymkode: 29442...e47

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte uten epidural og var overrasket over hvor overkommelig smertene var. Var så klart vondt, men mest slitsomt. Vil si smertene varierte på mellom 4-5. 

Anonymkode: b842c...10e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Til info fra en som både har født og vært innlagt med alvorlig forstoppelse; det siste var verst. Det er faktisk så vondt at man føler man er døden nær. Det er forsåvidt det første også, men det er vi skapt til å glemme. Det siste ikke. 

Anonymkode: 1d86a...81b

Signerer det med forstoppelse, er mann så har ikke født, men forstoppelse var en god 9er på skalaen.

Har også hatt tarmslyng, og det er 10 smertene var så intense at jeg bare hadde lyst til og skalle hodet i en murvegg til jeg svimte av. Heldigvis kan jeg ikke huske noe fra den opplevelsen.

Anonymkode: 729f9...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fødte første barnet uten epidural og andre uten. Jeg hadde valgt fødselen uten epidural igjen på et blunk! Det er det råeste jeg noen gang har vært med på! Jeg trodde jeg var verdens største pingle på smerte (har aldri opplevd noe særlig smerte i mitt liv) og så da jeg fødte uten epidural gikk det HELT fint! Det var selvfølgelig vondt, men i starten fikk jeg gode pauser og varmeflaske i ryggen lindret veldig. Smertene bygget seg liksom opp så jeg fikk bli vant til det, og bare like før pressefasen tenkte jeg at "dette takler jeg ikke", men det var veldig kortvarig og så gikk selve pressingen veldig fint også. 

Andre fødsel måtte jeg settes i gang med drypp og jordmoren skremte meg da hun beskjed hvordan smertene kunne bli, derfor turde jeg ikke annet enn å ta imot epidural. Det var en så godt som smertefri fødsel, men verken samboer eller meg likte at det var så sykehus-aktig og at jeg var full av ledninger.

Mulig jeg høres helt hippie ut, men jeg hadde valgt fødselen uten epidural igjen!

Anonymkode: b8980...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født to barn uten epidural.

Første fødsel var definitivt 10. Trodde jeg skulle dø, og hadde en «ut av kroppen» opplevelse. En grusom opplevelse av å miste all kontroll over seg selv og sin egen kropp, mistet evnen til å snakke også. 
 

Andre fødsel var kanskje 7. En mye enklere og mindre smertefull fødsel. 

Anonymkode: 4e5f1...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Riene var sånn 5-6, for du merker når de kommer, toppen er ganske kort og merker når de forsvinner. Ikke så ille for meg. 
 

Utpressingen av baby derimot, og smerten, kommer jeg ALDRI til å glemme. Ynker meg når jeg tenker på det fortsatt. For DET var jævlig vondt. Det er virkelig som at du presser ut en basketball lagd av sement. Grusomt!
 

Men kroppen og kvinnen er helt mega. Det går faktisk bra! 

Anonymkode: 18837...632

Samme her. Altså, man merker det ikke om underlivet revner og/ eller man blir klippet, det sier jo sitt.

Jeg ble både klippet og revna første gangen (babyen ble tatt med tang), visste ikke at jeg hadde blitt klippet, for jeg merka det ikke. Det er så enormt stort press at man ikke merker det. Jeg følte kroppen ble revet og slitt i stykker.

Beklager, men TS bad oss være ærlige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare se for deg de mest puslete og sytete mødre du har lest og møtt i verden OG på KG. Jeg tenker at dette fikser du lett. 

Endret av Nooni
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10. Om jeg kunne trykket på en magisk angreknapp under pressriene så hadde jeg gjort det. 

10er smerten forsvinner med en gang babyen er ute. Men det svidde jo skikkelig etterpå. 

Anonymkode: 8d11a...6b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folk her overdriver, og forsøker å overgå hverandre med kjipe historier. Jeg har to fødsler bak meg, nummer 1 med epidural og nummer 2 helt uten noe smertelindring. Revnet ingenting med første, fikk et pynteting med andre. For meg var det selve utdrivelsen som var mest slitsomt, men det gikk relativt raskt. Var oppe og gikk under åpningsfasen, og brukte tyngdekraften og pustet med riene. Kanskje 5 av 10? 
hatet å være gravid, og var veldig giret over å snart være ferdig med den biten, tror det hjalp meg. Også viktig å ta litt kontroll, og snakke med jordmor om hva man tenker/føler. 
 

Jeg hadde LETT tatt en ny fødsel før jeg hadde trukket visdomstenner, for å si det sånn. 
 

 

Anonymkode: 4d67b...d3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes folk her overdriver, og forsøker å overgå hverandre med kjipe historier. Jeg har to fødsler bak meg, nummer 1 med epidural og nummer 2 helt uten noe smertelindring. Revnet ingenting med første, fikk et pynteting med andre. For meg var det selve utdrivelsen som var mest slitsomt, men det gikk relativt raskt. Var oppe og gikk under åpningsfasen, og brukte tyngdekraften og pustet med riene. Kanskje 5 av 10? 
hatet å være gravid, og var veldig giret over å snart være ferdig med den biten, tror det hjalp meg. Også viktig å ta litt kontroll, og snakke med jordmor om hva man tenker/føler. 
 

Jeg hadde LETT tatt en ny fødsel før jeg hadde trukket visdomstenner, for å si det sånn. 
 

 

Anonymkode: 4d67b...d3f

Folk overdriver ikke bare fordi de har hatt andre fødsel opplevelser enn deg. Fødsler kommer i begge ender av skalaen og mange midt på. Drittlei av å høre at man "overdriver", noen har faktisk kjipe historier med store smerter i fødsel. Alle må få kunne si hvordan de opplevde det, uten å få høre at det neppe var sånn. Det gjelder jo forøvrig de som sier de syntes det var veldig lite vondt å føde også. 

Anonymkode: 06a44...2e2

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...