Gå til innhold

Helt ærlig hvor uutholdelig og jævlig er det å føde?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nooni skrev (13 minutter siden):

At du ikke føler en gevinst av å ha født et barn - deg om det. Jeg tror ikke du tilhører flertallet. 

Ikke meg du siterte, men det er veldig vanlig. 

Anonymkode: 737f6...2b8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10. Har brukket mange bein i kroppen, og tar bruddsmerter foran fødsel any time smertemessig. Faktisk er rehabiliteringen ved brudd ofte raskere også, det som gikk i stykker under fødselen er fortsatt ikke i orden igjen 10 år etterpå, og jeg må betale for all behandling selv. Men jeg sluttet å våkne skrikende og gjennomvåt av svette med mareritt om fødselen innen et år etterpå, så traumene varte vel ikke så fryktelig lenge.

Nei, jeg har ikke flere barn.

Anonymkode: 9facf...de4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

... 

Fødselen min tok 3,5 time og jeg fikk en grad 3A rift (på en skala fra 1-4). Ble sydd i 3 timer etter fødselen, men kjente ikke at jeg revnet under fødsel og har ikke fått noen plager i ettertid. Syns egentlig de første ukene etter fødselen var verre enn selve fødselen, helt sikkert pga hemoroider etter pressingen og for at jeg var så sydd i underlivet og muskelen til endetarmen.

Alt i alt var fødsel en positiv opplevelse og jeg er nå klar for nummer to og gleder meg til ny fødsel. 

Anonymkode: 9258c...f92

Jeg tenker dette sier noe om hvor vondt det kan være. 🤣😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har født 3 stk uten smertelindring. Absolutt overkommelige smerter. Vil si 4-5 på smerteskalaen for fødsel nr 1, 3-4 for de to neste.

Første fødsel var igangsatt og endte med komplikasjoner. Stjernekikker som satt fast, samt livmor som var "utslitt" pga flere timer med stormrier, så fikk ikke pressrier, babyen måtte til slutt tas med vakuum. Ble bedøvd før klipp, så kjente ikke så mye i det babyen ble tatt ut. Fikk også styrtblødning fordi livmor ikke ville ut av seg selv, det gjorde ikke vondt, men ble jo herjet litt med. Ble stramt sydd, så hadde en del vondt så lenge stingene satt der, hadde glatt tatt en fødsel til for å slippe 14 dager med vondt i stingene.

De to neste fødslene var styrtfødsler, den ene under transport. Raske, greie fødsler. Fort på beina og i fin form etterpå. Revnet begge ganger, men merket ingenting til det i ettertid. 

Anonymkode: f7bd0...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Til info fra en som både har født og vært innlagt med alvorlig forstoppelse; det siste var verst. Det er faktisk så vondt at man føler man er døden nær. Det er forsåvidt det første også, men det er vi skapt til å glemme. Det siste ikke. 

Anonymkode: 1d86a...81b

Hadde noen gitt meg en ladet pistol under fødsel hadde jeg fyrt av, og det er på ingen måte glemt. 

Anonymkode: 737f6...2b8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det kommer krefter du ikke trodde du hadde, jeg har født to ganger

Anonymkode: 2e189...1af

Jeg hadde også hørt dette, og jeg ventet spent på magiske krefter og urkraft og alt det der. Og at smertene kjennes "konstruktive" og derfor er lettere å holde ut enn andre smerter. Men jeg hadde stormrier så ingen pause mellom, langdryg seig fødsel på godt over et døgn, og jeg kjente ingen krefter; bare avmakt, ydmykelse, lite konstruktive smerter fra ekstremt vonde men lite effektive stormrier og en angst jeg aldri kunne forestille meg. 

Anonymkode: 9facf...de4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tre fødsler her, alle uten smertestillende. Det er vondt, men samtidig har man jo så mye adrenalin og vet hva man skal, så det er absolutt overkommelig. Tror det handler mye om den mentale opplevelsen. For meg hjalp det i alle fall å tenke på smerten som noe «alle» tåler, og noe som ikke er farlig. 

Anonymkode: 00bf8...707

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde også hørt dette, og jeg ventet spent på magiske krefter og urkraft og alt det der. Og at smertene kjennes "konstruktive" og derfor er lettere å holde ut enn andre smerter. Men jeg hadde stormrier så ingen pause mellom, langdryg seig fødsel på godt over et døgn, og jeg kjente ingen krefter; bare avmakt, ydmykelse, lite konstruktive smerter fra ekstremt vonde men lite effektive stormrier og en angst jeg aldri kunne forestille meg. 

Anonymkode: 9facf...de4

Dette!

Anonymkode: 737f6...2b8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, veldig mye egnet til å skremmme folk av konseptene da! Det er vondt, ingen tenker vel en fødsel er som et lite skrubbsår, men for meg var det en helt merkelig type smerte, og kroppen jobbet på, og jeg var liksom så opptatt, og tiden gikk fort. Vanskelig å forklare. Også er det over, og man har en baby, og egentlig i helt grei form en time etterpå, det er så merkelig egentlig. Men kroppen gjør det den skal og for meg føltes det hvertfall som smerte med mening, en aktiv smerte, som er jæskla vond, men likevel overkommelig. 
Det betyr ikke at andres opplevelse av fødsel som hinsides forferdelig ikke stemmer, og at andre ikke sitter igjen med traumer etc, men for meg var det en stor opplevelse hvertfall, som jeg helt fint kom meg gjennom. Kanskje det hjalp at det ble styrtfødsel, slapp å ligge i 30 timer liksom, selv om noen mener styrt er verre. 
 

edit: glemte tall- sier kanskje 3-4-5-6 for det meste. kortere/avgrensa perioder med 8-9-10 rett før pressriene. 

Endret av Zwish
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Dere som har hatt en naturlig fødsel uten epidural selvsagt. 

På en skala hvor 1 er fult overkommelig og minst ille til 10 hvor det er helt grusomt uutholdelig når det står på og nærmest treumatiserende. 

Anonymkode: 92689...2c0

Tenk deg du har vært på indisk restaurant også spist butter chicken styrke 4 (5 er sterkest men bare indere spiser det)

Så går du på rammeverket neste dag. Phuuiiii det svir og du vet ikke hva du skal gjøre. Helle melk i ræva??

Anonymkode: 65f37...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Dere som har hatt en naturlig fødsel uten epidural selvsagt. 

På en skala hvor 1 er fult overkommelig og minst ille til 10 hvor det er helt grusomt uutholdelig når det står på og nærmest treumatiserende. 

Anonymkode: 92689...2c0

Det aller meste av fødsel lå det på 2-3. 

Jeg hadde gått på fødselsforberedende kurs, så jeg pustet godt og lot kroppen gjøre jobben 🤷🏻‍♀️

Nest siste pressrie var på 8. Da gadd jeg egentlig ikke mer, som jeg sa til jordmor, da lo hun og sa at jeg var ferdig. Og svupp var ungen ute 🥰

Fødsel tok 6 timer. En flott opplevelse, alt i alt. Å bli sydd etterpå var mye verre enn selve fødselen. 

 

Anonymkode: e6014...95c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zwish skrev (2 minutter siden):

Uff, veldig mye egnet til å skremmme folk av konseptene da! Det er vondt, ingen tenker vel en fødsel er som et lite skrubbsår, men for meg var det en helt merkelig type smerte, og kroppen jobbet på, og jeg var liksom så opptatt, og tiden gikk fort. Vanskelig å forklare. Også er det over, og man har en baby, og egentlig i helt grei form en time etterpå, det er så merkelig egentlig. Men kroppen gjør det den skal og for meg føltes det hvertfall som smerte med mening, en aktiv smerte, som er jæskla vond, men likevel overkommelig. 
Det betyr ikke at andres opplevelse av fødsel som hinsides forferdelig ikke stemmer, og at andre ikke sitter igjen med traumer etc, men for meg var det en stor opplevelse hvertfall, som jeg helt fint kom meg gjennom. Kanskje det hjalp at det ble styrtfødsel, slapp å ligge i 30 timer liksom, selv om noen mener styrt er verre. 

Hvorfor så redd for å «skremme?» hva er den greia med å skulle «beskytte» gravide fra sangeren? Jeg skulle gjerne visst mer om traumatiske fødsler før jeg satt i min egen. Det at jeg ikke visste at det kunne bli så jævelig, hjalp meg ikke akkurat. 
 

SÅ lei av den evige romantiseringen av både graviditet og fødsel, «du gløder», «når ungen er ute er alt glemt», spar meg! 

Anonymkode: 737f6...2b8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

10. Har brukket mange bein i kroppen, og tar bruddsmerter foran fødsel any time smertemessig. Faktisk er rehabiliteringen ved brudd ofte raskere også, det som gikk i stykker under fødselen er fortsatt ikke i orden igjen 10 år etterpå, og jeg må betale for all behandling selv. Men jeg sluttet å våkne skrikende og gjennomvåt av svette med mareritt om fødselen innen et år etterpå, så traumene varte vel ikke så fryktelig lenge.

Nei, jeg har ikke flere barn.

Anonymkode: 9facf...de4

Dette. Så nedprioritert område innen helse, det er en skam! 😡

Anonymkode: df2fe...ff5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor så redd for å «skremme?» hva er den greia med å skulle «beskytte» gravide fra sangeren? Jeg skulle gjerne visst mer om traumatiske fødsler før jeg satt i min egen. Det at jeg ikke visste at det kunne bli så jævelig, hjalp meg ikke akkurat. 
 

SÅ lei av den evige romantiseringen av både graviditet og fødsel, «du gløder», «når ungen er ute er alt glemt», spar meg! 

Anonymkode: 737f6...2b8

Ikke snakk om å skulle beskytte, men man kan nyansere. For noen er det svært ille, men syns absolutt det er det man hører mest av, og gravide, meg selv inkludert er pissnervøse. Og når det å kunne puste og roe kroppen kan være med på å gjøre timg lettere kan det være kontraproduktivt.
men alle har sin historie og opplevelse og opplevelsen av at det er overkommelig er like sann som at det er forjævlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er jo noe hinsides vondt da. Min endte i keisersnitt etter litt over 30 timer aktiv fødsel. Presset i en time uten fremgang. Jeg ba jordmødrene om å skyte meg ved minst fem anledninger. 

Jeg skal nok føde igjen, men det er ikke fordi jeg har glemt smerten. Tro meg, den husker jeg utmerket godt. Men jeg er villig til å ta en spasertur gjennom helvete for å leve det livet jeg ønsker. Altså et liv med barn.

Alt koster noe her i livet. Noen sliter vettet av seg gjennom medisinstudiet, noen lever på smuler i mange år for å få råd til drømmeboligen, og mange går en tur nedenom og tilbake for å bli foreldre. Turen er heldigvis kort og man angrer ikke. I hvert fall ikke så ofte :P 

På en skala fra 1-10? Tja... 666, kanskje. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente at det var dumt å lese denne tråden som førstegangsgravid :sjenert:

Anonymkode: 992ec...412

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Smertemessig vil jeg si 10 av 10. Men syns jeg det var til å holde ut, og ser tilbake på fødslene som gode opplevelser. Smerte ved sykdom og skade er et tegn på fare, mens riesmertene skal være der, og betyr fremgang i fødselen. Det psykologiske i den forskjellen utgjorde veldig mye for meg. Akkurat siste biten hvor babyen kommer ut, gruet jeg meg til på forhånd, men da kjente jeg ikke noe smerte (kanskje en kombinasjon av mye adrenalin i kroppen og fullt fokus på at babyen skulle ut). Jeg hadde raske og ganske ukompliserte fødsler. For noen er det absolutt ikke mulig å tenke at fødselssmerter er en "god smerte". Men jeg kjenner flere rundt meg som har sagt at det ikke var så ille å føde. Og veldig mange velger jo å gjøre det igjen :)

Anonymkode: 64362...a46

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zwish skrev (7 minutter siden):

Ikke snakk om å skulle beskytte, men man kan nyansere. For noen er det svært ille, men syns absolutt det er det man hører mest av, og gravide, meg selv inkludert er pissnervøse. Og når det å kunne puste og roe kroppen kan være med på å gjøre timg lettere kan det være kontraproduktivt.
men alle har sin historie og opplevelse og opplevelsen av at det er overkommelig er like sann som at det er forjævlig

Man får jo ikke servert særlig nyanser syntes jeg, det er mest snakk om hvor «verd det» det er, og hvor fort man «glemmer.»

Anonymkode: 737f6...2b8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Premien er fin og man glemmer smerten.

Anonymkode: d901e...031

Tydeligvis ikke når man ser hvor mange her som kan beskrive både fødsel og smerter i detalj.

Anonymkode: b600e...d0d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har født 4 uten epidural. Det er helt jævlig, men jeg har hatt kjappe fødsler, så ingen tid til epidural. 
 

det har kommet noen stygge gloser for å si det sånn 🤣

Anonymkode: d65a7...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...