Gå til innhold

Helt ærlig hvor uutholdelig og jævlig er det å føde?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Moren min har født seks barn. Hun sier at den første var som å presse ut en kjempestor bæsj. Med de fem siste fikk hun orgasme, faktisk  (hun er en frittalende dame). 

Selv tok jeg keisersnitt. Det var ganske vondt etterpå, men da fikk jeg morfin. 

Anonymkode: de5f0...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første født med epidural, aktiv fødsel over 20 timer (tangforløst).

Andre født uten epidural, aktiv fødsel 4 timer. 

Første fødsel var DESIDERT verst. Lang og vond, andre fødsel var mer smertefull, men hadde MYE mer kontroll over egen kropp.

Første fødsel på smerteskala (makrosomt barn) - 6

Andre fødsel på smerteskala - 9

Totalt verdt det begge gangene.

Anonymkode: 86999...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 20.17):

Tror du det er vanligt at utvendig sprekker? Fex opp mot klitoris? Jeg har mardrømmer om dette? 😱

Anonymkode: dd1ee...3fd

Jeg måtte sy pyntesting blant annet PÅ klitoris. 

Anonymkode: 86999...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (11 timer siden):

Folk overdriver ikke fordi de hadde en tøffere opplevelse enn deg. Tror tvert i mot det kan være bra for mange å bli realitetsorientert før de skal føde. Jeg fikk bare høre at jeg hadde "fødekropp" og det kom til å gå kjempefint og bli en fantastisk opplevelse, og jeg måtte ikke høre på skrekkhistorier. Jeg fikk en realitetsorientering under min første fødsel, for å si det sånn.

Jeg har trukket visdomstenner, gjør gjerne det igjen fremfor fødsel. Du overdriver nok hvor vondt det er å trekke visdomstenner, tenker jeg... ;) 

Hva er greia med at de snakker om "fødekropp"? Jeg lurer på hvilket emne i studiet og i hvilke fagbøker dette beskrives med dokumenterte fakta. Hvilke kriterier ligger i bunn, og hvordan ser man dette på kroppen til den gravide når hun er påkledd? 

Anonymkode: bedc3...e0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var så vondt som man ikke kan tenke seg omtrent, om man aldri har født😅 men, for min del er det iallefall forskjell på smerter, er det farlige smerter, eller ikke. Fødsel er normalt sett i Norge ikke kjempefarlig, en fødsel skal være vond. Jeg er verdens største pyse, men jeg klarte det😅 hadde epidural som aldri virket, bortsett fra en fot som visnet bort, og jeg fikk lystgass, den berget meg😄

Anonymkode: fba20...862

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru_K skrev (3 timer siden):

Jeg er livredd for sprøyter og ville ikke for alt i verden ha epidural, så jeg skulle føde uten. Assa. Hadde jeg visst hvordan det ville gå hadde jeg bedt om full pakke med én gang. Riene er en ting. De er vonde. Sykt vonde. Men i pausen følte jeg meg som et supermenneske! Men undersøkelsene der de prøvde å vide meg ut? Fytti helvete satan, det var jeg ikke forberedt på at skulle være så vondt! Etter ca 45 timer var jeg så utslitt at jeg ble overtalt til å ta epidural, noe som selvfølgelig utløste tidenes panikkanfall. 

Den ga lindring en stakket stund. 

Pressriene var jævlige. Så jeg var livredd, full av panikk og hadde fortsatt dritvondt. Da ungen ikke kom ut og det begynte å haste og de skulle bruke sugekopp, klippet de meg opp. Man skulle tro epiduralen bedøvet det, men nei. Er du klar over hvor jævlig det er å få KLIPPET I STYKKER UNDERLIVET uten bedøvelse?! Da jeg fikk babyen på brystet syntes jeg han bare var ekkel og ville at de skulle ta ham bort. Og jeg ble sydd lenge. Jeg kjente hvert sting, at tråden ble dratt igjennom såret og at de tok på sårkanten. Ingenting er glemt. Det er to år siden nå og jeg har gått i terapi for å prøve å håndtere dette, men blir fortsatt bare lei meg hver gang jeg tenker på det. 

Det blir ingen flere barn. Ikke faen. Så fantastiske er de faktisk ikke. 

Fikk du ikke lokalbedøelse før de klippa og påfyll når de sydde? 😳😳😳😳😱

Anonymkode: bedc3...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fødsel endte opp i bilen på tur til legevakta og tok bare 45 min (tror jeg) fra jeg mistenkte at noe var på gang til han var ute.. Pressa 2 ganger, og det føltes ut som noen over her har skrevet, som om det bare var en stor bæsj! Skal sies at min kom 4 uker for tidlig, men vil sette det på en 3'er. Kunne født en gang i måneden om alle fødslene hadde blitt sånn.. MEN, det tviler jeg på😅

Anonymkode: 209c2...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten nå nervebetennelse i halve ansiktet og tunga, har hatt det i 10 dager nå. Ville heller født hver dag jeg har hatt disse plagene. 

Anonymkode: cd13e...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10. Men føler meg ikke traumatisert av den grunn, kanskje fordi jeg forventet at det skulle være vondt. Ville egentlig ha epidural, men det rakk vi ikke. Hadde samboer ved min side hele veien. Holdt han i hånden helt til jeg måtte presse. 

Og med en gang barnet er ute er det egentlig over, det er en enorm lettelse! 

Anonymkode: fb86f...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kanskje ikke alle har evnen til å se for seg at ting kan være vondere enn noe de selv har opplevd. Jeg tenker at hvis man ikke har så vondt at man håper man bare kan dø for å slippe, så har man ikke 10/10 ihvertfall. 

Hvorfor tror du jeg sikter til deg? Det opprinnelige innlegget mitt var angående de som skriver 10+ eller 11 eller 20 på skala fra 1 til 10, at de ikke forstår smerteskalaen. 

Anonymkode: 07be2...d00

Du har rett og slett ikke peiling.

Mindre enn en uke etter fødsel fikk jeg et anfall, trolig pga epiduralen. Det gikk heldigvis over. Men det var sinnsykt vondt da det stod på. Og jeg har aldri kjent noe lignende og visste ikke hvor lenge det ville vare. Jeg tenkte at jeg måtte dø, for jeg kunne ikke ha det slik, det gjorde for vondt.

Fødselssmertene var verre, da tenker jeg pressriene. Jeg hadde foretrukket å bli slått bevisstløs under fødselen, men ikke dø. Jeg var ikke redd på den måten.

Anfallet visste jeg ikke hva var. Jeg var livredd. 10/10 på terror, men ikke like vond som fødselen.

Selv om noe er vondere, betyr det ikke at den smerten er en verre opplevelse eller har verre konsekvenser. 

Feks det å sy et sår uten bedøvelse er mindre smertefullt enn om noen syr i huden din mot din vilje, feks under tortur. Selv om man sydde 5 sting i såret, men ble tortuert med 3.

 

 

Anonymkode: 8d11a...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er greia med at de snakker om "fødekropp"? Jeg lurer på hvilket emne i studiet og i hvilke fagbøker dette beskrives med dokumenterte fakta. Hvilke kriterier ligger i bunn, og hvordan ser man dette på kroppen til den gravide når hun er påkledd? 

Anonymkode: bedc3...e0e

Lurer jeg også på...

Anonymkode: 92689...2c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg retter ikke på folk. Jeg ytrer mine tanker, og er med i en diskusjonstråd. 😂 Er du ikke riktig vel bevart mennesk?

Anonymkode: 1c7f4...c37

du gjør jo det når du sier at nei man har et helt annet fokus enn å ville hoppe ut av vindu når man har vondt. Du sier det som om du har fasiten på dette. Kanskje DU har et annet fokus enn det, men denne vedkommende hadde tydeligvis ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det skulle være vondere. Så resultatet ble at jeg fortsatt lå på observasjon da de plutselig fant ut at jeg hadde 8cm åpning, for de mente at det jeg kjente av «mensmurringer» fram til da var modningsrier. De ville ikke sjekke pga infeksjonsfare fordi vannet hadde gått dagen før, og jeg tenkte jo at de hadde sikkert rett i dette med modningsrier og ikke fødsel ennå, for så vondt var det jo ikke. Jeg forberedte meg på er lite helvete jeg - som aldri kom 😂 Det ble sterkere og «verre» helt på slutten, men ikke mer enn 7 på skalaen hos meg.

Anonymkode: ced5e...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ble forresten klippet helt på slutten fordi barnet måtte fort ut, og smerten etter klippingen og syingen i dagene etter var for meg mye verre til tross for smertestillende. Hadde heller født en gang til. 

Anonymkode: ced5e...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg hadde nyrestein, før jeg fikk barn. Da sa fastlegen min (en mann) "stakkkars deg, de smertene du har nå er verre enn en fødsel sier de." Fødsel er vondere😅

Selv om riene er vonde, er det jo kun pressriene som er virkelig smertefulle, i utdrivingsfasen angrer jeg så på at jeg valgte å få barn fordi den smerten er så vond og intens og umulig å lindre. Men ved mine fødsler har denne fasen vart i max 20 minutter, så det har gått helt fint😊 10/10 på skalaen, men i 20 minutter (med bittesmå pustepauser også!) berges man. Føler med dere som holder på med pressrier/utdriving i masse timer. 

Det jeg har lært av 3 fødsler, er at man aldri vil kunne kjenne at man har kontroll i denne siste fasen. Når riene starter og blir mer intense, har jeg enda kontroll og jobber med kroppen. Mens i utdrivingsfasen vil jeg bare få smertene bort og føler at jeg ikke klarer mer smerte😅

Anonymkode: 52a1e...a15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fødsel er akkurat så vond at man klarer å gjennomføre den uten å gå i sjokk. 

10 av 10.

Men det er forkjellig hvilken del av fødselen folk synes er mest smertefull. 

Etter første barnet var jeg fast bestemt på at dette gjør jeg aldri igjen. Men etter 1 år var smerten glemt og jeg ønsket meg et til barn. Vi har totalt 3. 

Anonymkode: a0521...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fikk du ikke lokalbedøelse før de klippa og påfyll når de sydde? 😳😳😳😳😱

Anonymkode: bedc3...e0e

Før de klippet kan jeg umulig ha fått. Ikke ga de meg beskjed om at de skulle klippe heller, så det var midt sagt en ubehagelig overraskelse. De trodde kanskje jeg ikke ville merke noe? Da de sydde sa de at de hadde satt og ikke kunne gi meg mer... Jeg var så utslitt etter 53 timer fødsel at jeg ikke var i stand til å gjøre annet enn å stønne, banne og gråte 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...