Gå til innhold

Hvorfor tror folk jeg og mannen vil jobbe gratis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Beeblebrox skrev (2 timer siden):

:klo: 

Sjekke ett rør på kjøkken når man er på besøk, eller "stusse" en kompis/venninne nå i cerveza-sesongen? Uhørt å spørre om, altså 🤪Trodde det var helt normalt å gjøre ting for venner (og ønske det selv også), selv uten fagbrev eller utdannelse...  :sjokkbla: 

Er det flere typen som anser det som normalt  å maile rundt regning for økt strøm og vann konsum ved vennebesøk også eller? 

Synes det lukter litt trollerier av det hele her jeg... Enten det, eller det folk kaller "venner" her er mer eller mindre det jeg kaller "bekjente i det fjerne"🤔

Hva jobber du med?

Anonymkode: 01cc4...8fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva jobber du med?

Anonymkode: 01cc4...8fc

Non of your bØzinezz, "AB-8fc"... 

Det er absolutt normalen å hjelpe venner med både smØtt og stort (og ønske det selv) - spesielt om man har "+pluss-kompetanse" til det. Om ikke, så tenker jeg at man ikke er "venner", som sagt...🤪

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beeblebrox skrev (6 minutter siden):

Non of your bØzinezz, "AB-8fc"... 

Det er absolutt normalen å hjelpe venner med både smØtt og stort (og ønske det selv) - spesielt om man har "+pluss-kompetanse" til det. Om ikke, så tenker jeg at man ikke er "venner", som sagt...🤪

Men hvor god venn er du om du inviterer en venn på kaffe, hvor baktanken er at vedkommende skal klippe håret til barnet ditt? 

Eller om du inviterer en rørlegger på middag, for å forvente at han skal stå og fikse røret på kjøkkenet ditt store deler av kvelden?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med økonomi og rådgivning. Og jeg gir med glede mine venner samme råd og veiledning om de spør meg, som jeg gir til mine kunder. Trist at å hjelpe noen skal bli sett på Som en byrde...

Jeg har også venner som er lege og fysioterapeut. De gir med glede både treningsopplegg og medisinske råd. Hadde jeg hatt venner som dere, hadde jeg seriøst revurdert vennskapet. Jeg mener definitivt at venner skal kunne hjelpe hverandre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miaw skrev (7 minutter siden):

Men hvor god venn er du om du inviterer en venn på kaffe, hvor baktanken er at vedkommende skal klippe håret til barnet ditt? 

Eller om du inviterer en rørlegger på middag, for å forvente at han skal stå og fikse røret på kjøkkenet ditt store deler av kvelden?

Man inviterer ikke VENNER med på ting for annet for selskap, hygge, og det å ønske å tilbringe tid med dem. Om man gjør det, så er man ikke lengre "venner" , men bekjente som ønsker gratis tjenester. Enkelt og greit...

edit - i korte trekk vel og merke... 

Endret av Beeblebrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beeblebrox skrev (Akkurat nå):

Man inviterer ikke VENNER med på ting for annet for selskap, hygge, og det å ønske å tilbringe tid med dem. Om man gjør det, så er man ikke lengre "venner" , men bekjente som ønsker gratis tjenester. Enkelt og greit...

Nei, og det er vel det som er diskusjonen her. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

miaw skrev (2 minutter siden):

Nei, og det er vel det som er diskusjonen her. 

Ja, er det slik det er???? ? Det er i alle fall ikke slik jeg tolker verken HI eller resten av svarene her? 🤪

Kan du lage en ny trådtittel (for meg), sånn at det blir letter å forstå vinklingen her? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Poenget her er vel ikke at TS og mannen ikke hjelper vennene sine, men at de blir invitert på middag og kaffe der vennene heller vil at hun skal klippe hår og at mannen skal fikse ting enn å drikke den kaffen eller spise den middagen. 

Det er jo helt greit å spørre, men jeg synes det er frekt å invitere folk på noe sosialt og så forvente at folk skal gjøre noe for dem. 

Hadde det vært meg så kunne jeg spurt en nær venn om de hadde tid en dag, men jeg hadde ikke forventet å få det gratis eller ikke gi noe tilbake. Ikke hadde jeg invitert noen på kaffe og så spurt om de kunne ta en stuss på håret mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da svarer du: Selvfølgelig kan jeg klippe luggen til sønnen din, bestill time hos og så oppgir du telefonnummer til salongen du arbeider på. Skyt inn - ingenting er gøyere enn kjente som kommer!

Hva gjelder mannen din som er rørlegger:

Selvsagt kan han jo skifte rør, du må bestille ham gjennom, og så oppgir du telefonnummer.

Det du må passe på er at dere er samkjørte som par og at begge svarer likt 💕

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.7.2021 den 21.23):

Dette irriterer meg. Jeg jobber som frisør, mannen min er rørlegger. Veldig mange av oss spør oss om såkalte vennetjenester. "Kunne du klipt håret til sønnen min,du som er frisør? Eller "Jeg trenger sårt og få stussa luggen min snart...hint hint." Eller når vi er hos noen venner på besøk og aner fred og ingen fare. Og plutselig "Hadde du hatt mulighet til å sjekke et rør på kjøkkenet?" Altså, vi jobber ikke gratis. Begge to jobber hardt og godt over hundre prosent om dagen, fordi vi har en drøm om å spare oss opp nok egenkapital til bolig. Når vi er hos venner har vi fri, hvorfor skal forventer folk at vi skal utføre gratise tjenester? Jeg spør da ikke om barnehagelærere  jeg kjenner kan passe på barnet mitt uten betaling? Eller om sykepleierne jeg kjenner kan passe på meg om jeg er syk? 

Anonymkode: 67575...92b

Dette er rett og slett ren mangel på folkeskikk. Kjenner jeg blir flau på sånne folks vegne. Og ekstra flaut at det er så utrolig mange med slike griske holdinger. Jeg vil si det er like frekt som å stadig invitere seg selv på middag hos andre for å spare penger eller stadig gå på restaurant/byen med venner og forvente at andre spanderer. 

Jeg tror at når det skjer så blir personen som får spørsmålet uansett alltid sett an først. Folk vet dere er rause og tror dere gledelig vil hjelpe gratis. De glemmer derimot at dette jo oftest kun går en vei (med mindre vennene er elektrikere eller mekanikere). Tror det er viktig at folk aldri går med på noe slikt eller for all del aldri tilbyr en slik tjeneste gratis helt fra starten av. Nyutdannede går nok fort i den fella. Da pga stolthet over yrket man mestrer og man har enda ikke rukket å gå litt lei. Men sånn ruller altså hjulet i gang.

Nå når dere først har venner som har skjønt de kan utnytte rausheten deres, så er det egentlig ingenting annet å gjøre enn å si ‘beklager, men jeg må nesten sette foten ned på slike tjenester. Det er så mange som stadig ønsker hjelp og vi har rett og slett ikke tid. Har nok med jobben vår og ønsker ikke ta den med hjem på fritiden». Noe sånn. Du trenger ikke en gang nevne den økonomiske biten. Det bør de kunne tenke seg til selv. Og hadde dere nevnt noe med at dere ikke har tid å jobbe gratis o.l kunne del tolkes som at dere ønsket å ta tjenestene svart. Så med mindre dere ikke kunne ønske dere litt svart jobbing på si, så ville jeg droppet den økonomiske biten når jeg aviste ‘tiggende’ venner.

Anonymkode: f3a95...d97

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at folk kan synes dette er greit jeg. Folk tror at å hjelpe familie og venner bør jo gå greit, men skulle mannen min hjulpet alle i familie og venner med å "se litt på rørene", så hadde han aldri vært hjemme. 

Anonymkode: 79748...f95

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg er utdannet håndtverker så har det hendt om de kan låne verktøy eller om jeg kan hjelpe. Dette er jeg litt skeptisk til da det ofte ikke er de aller nærmeste som spør, men gjerne folk jeg har lite med å gjøre samt kan ikke hjelpe til med noen ting tilbake da de har 10 tommeltotter. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange kjipe folk her. Greit å spørre en kompis om hjelp til maling men ikke om han er maler? Kan be en venn om å se på planten med sykdom, men ikke om hun er gartner? 

Hjelp med småting er ikke utnytting når det er snakk om venner. Både jeg og mannen hjelper til der vi kan, IT og helse - og får hjelp tilbake. Venner hjelper hverandre.

Anonymkode: 8cc4c...55b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så mange kjipe folk her. Greit å spørre en kompis om hjelp til maling men ikke om han er maler? Kan be en venn om å se på planten med sykdom, men ikke om hun er gartner? 

Hjelp med småting er ikke utnytting når det er snakk om venner. Både jeg og mannen hjelper til der vi kan, IT og helse - og får hjelp tilbake. Venner hjelper hverandre.

Anonymkode: 8cc4c...55b

Har du lest enkelte av eksemplene på "hjelp", og hvem som ber om det, i denne tråden? 

Vi diskuterer ikke akkurat korte avklaringer, og mindre vennetjenester, i den nære bekjentskapskrets. 

Anonymkode: 4306e...1b0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk spørsmål fra en venn om jeg ikke kunne ta på meg en liten jobb en helg. Jobben bestod av å bytte _alt_ av rør i boligen. En ting det er ikke en liten jobb, det er ikke noe jeg rekker på en helg. En annen ting, jeg er ikke interessert i å bli utnyttet. Det var aldri snakk om å få betalt. 

Jeg har fått spørsmål om jeg kan bygge bad gratis, det er så enkelt for meg, siden jeg er håndtverker. Jeg skulle få middag.. 

Ellers har jeg konsekvent startet å si nei til å hjelpe folk på fritiden. Har blitt utnyttet litt for ofte. Når jeg har trengt hjelp tilbake, har alle vært opptatt og div unnskyldninger. Bytte av tjenester høres fint ut, men fungerer dårlig i praksis. 

Jeg kan strekke meg til å anbefale firmaer eller produsenter. Men det stopper der. 

Anonymkode: f20a0...e11

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.7.2021 den 21.30):

Er dataingeniør og blir stadig bedt om å hjelpe venner med å kjøpe PC, installere program for dem, eller feilsøke PCene deres. Det er jo bare småting. Sånne ting man gjør for venner. De ber ikke mannen din om å installere et helt VVS-anlegg. Hvis det bare er "sjekke et rør på kjøkkenet" så er det innafor det man kan spørre av venner.

Anonymkode: 0cd42...bab

Noen få venner kanskje, men vent til du har et titalls folk som spør om det samme, eller mer. Husk at du også får ansvaret videre også, når du hjelper dem med å sette opp eller installere noe, så hvis det er noe som ikke virker etter en stund i forhold til det du har gjort, så vil de da ringe deg. 

Ja, hver ting man hjelper med er kanskje bare en liten ting, men har du 100 stk. som spør om det samme, så tar det fort en del tid samlet sett.

Jobbet tidligere med IT, og jeg ønsker ikke lenger å jobbe gratis. 

Anonymkode: 569a2...001

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

I min krets er vennetjenester vanlig. Holder ikke regnskap, men tror det er ganske jevnt fordelt hva man trenger og hva man bidrar med. 

Noen ganger får man hjelp til noe som faller innenfor vedkommendes yrke (spør sykepleieren til råds, få hjelp av HR-person til å se over en jobbsøknad osv), andre ganger ting som bare tar tid og ikke kunnskap (flytte, male stua, klippe plenen når de er på ferie). Dersom man føler at man ber om mer enn det som er vanlig, så sier man at man betaler for det. Skulle noen fikset bilen min så hadde jeg betalt. Ting som flytting er ofte litt dugnadspreget, og man "betaler" med øl og pizza. 

Anonymkode: 88d10...cca

Om det faktisk går begge veier er det en ting, men erfaringsmessig er det jo ofte ikke helt sånn. F. eks. ta dette med å flytte - har opp gjennom årene hjulpet flere venner med å flytte, gjennom flere ettermiddager i uken eller en eller flere hele helger, så satte av en del tid til det.

Da jeg selv skulle flytte var det plutselig ingen som hadde tid eller mulighet. Sa at det ikke spilte noen rolle mtp. hvilken dag, siden eierne av det forrige stedet jeg bodde var veldig fleksible når det gjaldt når flytting av møbler kunne skje (De hadde god plass, så de satte bare møblene mine til side slik at jeg kunne ta det når det passet meg). Men nei, plutselig var alle veldig opptatte i lange perioder.

Så jeg gidder ikke lenger å anstrenge meg så mye for de samme jeg heller. 

Anonymkode: 569a2...001

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Noen få venner kanskje, men vent til du har et titalls folk som spør om det samme, eller mer. Husk at du også får ansvaret videre også, når du hjelper dem med å sette opp eller installere noe, så hvis det er noe som ikke virker etter en stund i forhold til det du har gjort, så vil de da ringe deg. 

Ja, hver ting man hjelper med er kanskje bare en liten ting, men har du 100 stk. som spør om det samme, så tar det fort en del tid samlet sett.

Jobbet tidligere med IT, og jeg ønsker ikke lenger å jobbe gratis. 

Anonymkode: 569a2...001

For ikke å snakke om erstatningsansvar hvis noe går galt.

Jeg kjenner til et tilfelle der et vennskap gikk i vasken på grunn av en "vennetjeneste" som gikk galt.

Huseierne ville bygge sitt eget bad, og benyttet seg av vennetjenester fra rørlegger og elektriker.
Etter to år sprakk vannrøret, og det ble store vannskader.

Skadevurderingen som ble gjort indikerte at manglende isolasjon var årsaken, eller sterkt medvirkende årsak, til at vannrøret frøs, men dette nektet huseierne å godta, de la all skylden på rørleggervennen som de mente hadde gjort en dårlig jobb, og krevde erstatning fra ham.

Saken endte i konfliktrådet, det gikk heldigvis ikke lenger enn det, men vennskapet ble ødelagt for alltid, og de fikk ikke en krone fra rørleggervennen.

Anonymkode: 3f219...aa1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For ikke å snakke om erstatningsansvar hvis noe går galt.

Jeg kjenner til et tilfelle der et vennskap gikk i vasken på grunn av en "vennetjeneste" som gikk galt.

Huseierne ville bygge sitt eget bad, og benyttet seg av vennetjenester fra rørlegger og elektriker.
Etter to år sprakk vannrøret, og det ble store vannskader.

Skadevurderingen som ble gjort indikerte at manglende isolasjon var årsaken, eller sterkt medvirkende årsak, til at vannrøret frøs, men dette nektet huseierne å godta, de la all skylden på rørleggervennen som de mente hadde gjort en dårlig jobb, og krevde erstatning fra ham.

Saken endte i konfliktrådet, det gikk heldigvis ikke lenger enn det, men vennskapet ble ødelagt for alltid, og de fikk ikke en krone fra rørleggervennen.

Anonymkode: 3f219...aa1

Jeg glemte å få med det viktigste - de fikk avkortet forsikringsoppgjør fordi de ikke hadde papirer på at arbeidet på badet var forskriftsmessig utført, og det var egenandelen+ denne avkortingen de mente at rørleggervennen skulle dekke.

Anonymkode: 3f219...aa1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, så det er mulig jeg gjentar noe som allerede er skrevet.

Det jeg tenker er at frisør og rørlegger - der har du to yrker der det er bortimot umulig å ha en 5-minutters henvendelse uten at det koster minst 1000 kroner. Noe som er en ganske frisk timelønn.

Selvsagt skal man ha fri på fritiden, men samtidig går det an å være litt raus med tips og råd, om ting man har greie på. Sånn mellom venner ville jeg forventet at jeg kunne be om et synspunkt på et rør eller en frisyre, men ikke en gratis jobb.

Anonymkode: 8a68c...c56

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...