Gå til innhold

Hvorfor tror folk jeg og mannen vil jobbe gratis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er lærer og god til å orientere meg i regler og offentlige etater. Har brukt mye tid på hjelpe venner, og er litt lei. Ei hjelper jeg gjerne. Hun vanner hagen vår når vi er på ferie om sommeren, men med andre synes jeg det begynner å bli ganske skjevt fordelt. 

Anonymkode: 3acbe...fbc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nettopp. Perfekt eksempel!

Anonymkode: 22a7e...087

Dårlig eksempel.

Vedkommende hevder at folk kun spør om å «se på rørene» og at dette ikke innebærer å installere nye rør eller fikse eksisterende rør… Det er jo nettopp den typen tjenester mange faktisk ber om og som er problemet! 

Null stress å «se på noe» innenfor sitt fagfelt og anbefale en god fagperson og/eller veien videre. Problemet er jo alle de som skamløst ber om at selve tjenesten utføres.

Anonymkode: 7d2ef...11e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Null stress å «se på noe» innenfor sitt fagfelt og anbefale en god fagperson og/eller veien videre. Problemet er jo alle de som skamløst ber om at selve tjenesten utføres.

Anonymkode: 7d2ef...11e

Veldig enig med dette!

Både mannen og jeg jobber i IT. Vi begge hjelper gjerne om det er råd, innkjøp og enkle ting. Det jeg reagerer på er når venner samler opp haugevis av problemer med pc, mobil, nettbrett, konsoller osv. som "kaster" det på oss på fest eller på besøk. Det er ikke OK. Om jeg skal hjelpe så skal det være avtalt og når jeg har tid/vilje. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I min vennegjeng er det bare yrker det ikke er naturlig å spørre om tjenester (økonomer, ingeniører, datafolk og sånn) men hadde jeg hatt en elektriker eller rørlegger i vennekretsen så hadde jeg jo selvsagt betalt for jobben. Men kanskje håpet at de fakturerte for reell timebruk og kostnad for utstyr, og ikke slik en fremmed håndverker gjør. 3500 for å montere en oppvaskmaskin her i Oslo, det tok 15 min. Det er jo helt horribelt! 

Anonymkode: 923fe...ac1

Det er fordi man med å betale denne summen også dekker moms, skatt, arbeidsgiveravgift og forsikringer til de ansatte. Samt anerkjenner at handverkeren bruker bil og utstyr, og tid på å komme seg frem og tilbake til deg. 

Jeg ser ikke hva som er så horribelt med det. 

Anonymkode: 4306e...1b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme som advokat. Til og med mer fjerne bekjentskaper har vært frekk nok til å ta kontakt på messenger for å prøve å få en gratis vurdering av sakene deres. Jeg synes det er veldig utidig.

Ja, jeg hjelper mine nærmeste venner. Dette er venner som jeg vet at hjelper meg tilbake når jeg trenger det. Venner og bekjentskaper som jeg omtrent ikke ser ellers, de anbefaler jeg som regel å engasjere en advokat med ekspertise på rettsområdet tvisten deres favnes av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det så enkelt at jeg ikke spør om hjelp😀da kan jeg også svare nei når jeg blir spurt. Er syk, så er uansett ikke allverden jeg KAN hjelpe andre med.

Anonymkode: d9ab1...870

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.7.2021 den 10.21):

Tenker at du enten ikke er i jobb eller har en jobb som ikke er nyttig for venner? 
 

For ja, det er normalen å hjelpe venner med mye, særlig før man får familie. Men det er faktisk ikke greit å utnytte venner. En ting er å spørre om råd mens man drikker kaffe, det er null stress. Men å forvente og hinte om at man skal jobbe gratis for seg, skjult bak en kaffeinvitasjon det er så frekt. Men, noen eier ikke skam..

Anonymkode: 01cc4...8fc

Jeg er ikke i den minste tvil om at du har mange tanker om både det ene og det andre - uten at de later til å være av den helt relevante eller fornuftige sorten, eller gjør det mer aktuelt å svare deg andre (evt. tredje) gangen du spør, AB...   "Men noen eier ikke skam" og sånt, som du fint sa  :fnise: 

Usikker på hva du tror jeg mente, og hva du ikke forstod, egentlig... Det er vel "faktisk" ingen som lurer på om det er frekt å være frekk, evt. utnytte folk...   Denne tråden handler  jo  mer om merkelige "sammenligninger" og hva "VENNER"  mener er over streken, eller hva man i det hele tatt kaller venner, slik jeg ser den.  Mulig det er jeg som har misforstått.. 

De vennene jeg har hadde blitt snurt om jeg ikke hadde konsultert eller spurt dem før jeg tok kontakt med fremmede for noe de lett hadde hatt hatt kunne hjelpe med, og spart meg for noen lapper, og samtidig koster dem en drue...  Samme gjelder meg.  Synes det er flott, og igjen -normalen :vetikke:

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et tema som har plaget meg mye. Er lege og ser at folk tar veldig lett på det å spørre leger om råd, resepter o.l. Det er tross alt bare «noen raske råd» vi bare «drar ut av hatten», noe som ofte ikke er tilfelle. Ofte er heller ikke kontekst slik at man får gjort en fullverdig og god/trygg  vurdering, for settingen og tilgang til både info og utstyr er veldig annerledes over et spisebord versus på kontorer. 

Det som er mest slitsomt er ofte at jeg arbeider mye, til dels med svært alvorlig syke pasienter, og da blir fritiden for meg relativt «hellig». Det er mitt fristed for å få koble ut og samle energi til å stå i lange vakter, alvorlig sykdom og tidvis også død. Det å komme på middag/fest, for så å måtte ta stilling til alt mulig, kan være ganske slitsomt. Jeg er takknemlig for tilliten folk viser, men det er samtidig utrolig hva folk deler av meget private ting (fysiske og psykiske) som jeg ikke ønsker å ta stilling til når jeg endelig har mulighet for å slappe av, spise en god middag og slappe av med litt vin. Jeg hjelper nære venner og familie, men opplever ofte at folk tenker at siden deres spørsmål handler om noe så presserende og viktig som deres egen helse, er det ok å spørre i alle mulige settinger og situasjoner. Ofte for selv å spare tid.. å dra til fastlege må man jo ta seg fri til i arbeidstid. Så sitter jeg da, med mye info jeg ikke ønsker, og må ta stilling til. Er blitt svært selektiv hvem jeg deler hva jeg jobber med. 

Anonymkode: ba3e0...f48

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er et tema som har plaget meg mye. Er lege og ser at folk tar veldig lett på det å spørre leger om råd, resepter o.l. Det er tross alt bare «noen raske råd» vi bare «drar ut av hatten», noe som ofte ikke er tilfelle. Ofte er heller ikke kontekst slik at man får gjort en fullverdig og god/trygg  vurdering, for settingen og tilgang til både info og utstyr er veldig annerledes over et spisebord versus på kontorer. 

Det som er mest slitsomt er ofte at jeg arbeider mye, til dels med svært alvorlig syke pasienter, og da blir fritiden for meg relativt «hellig». Det er mitt fristed for å få koble ut og samle energi til å stå i lange vakter, alvorlig sykdom og tidvis også død. Det å komme på middag/fest, for så å måtte ta stilling til alt mulig, kan være ganske slitsomt. Jeg er takknemlig for tilliten folk viser, men det er samtidig utrolig hva folk deler av meget private ting (fysiske og psykiske) som jeg ikke ønsker å ta stilling til når jeg endelig har mulighet for å slappe av, spise en god middag og slappe av med litt vin. Jeg hjelper nære venner og familie, men opplever ofte at folk tenker at siden deres spørsmål handler om noe så presserende og viktig som deres egen helse, er det ok å spørre i alle mulige settinger og situasjoner. Ofte for selv å spare tid.. å dra til fastlege må man jo ta seg fri til i arbeidstid. Så sitter jeg da, med mye info jeg ikke ønsker, og må ta stilling til. Er blitt svært selektiv hvem jeg deler hva jeg jobber med. 

Anonymkode: ba3e0...f48

Skjønner deg godt!

Anonymkode: 01cc4...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beeblebrox skrev (8 timer siden):

Jeg er ikke i den minste tvil om at du har mange tanker om både det ene og det andre - uten at de later til å være av den helt relevante eller fornuftige sorten, eller gjør det mer aktuelt å svare deg andre (evt. tredje) gangen du spør, AB...   "Men noen eier ikke skam" og sånt, som du fint sa  :fnise: 

Usikker på hva du tror jeg mente, og hva du ikke forstod, egentlig... Det er vel "faktisk" ingen som lurer på om det er frekt å være frekk, evt. utnytte folk...   Denne tråden handler  jo  mer om merkelige "sammenligninger" og hva "VENNER"  mener er over streken, eller hva man i det hele tatt kaller venner, slik jeg ser den.  Mulig det er jeg som har misforstått.. 

De vennene jeg har hadde blitt snurt om jeg ikke hadde konsultert eller spurt dem før jeg tok kontakt med fremmede for noe de lett hadde hatt hatt kunne hjelpe med, og spart meg for noen lapper, og samtidig koster dem en drue...  Samme gjelder meg.  Synes det er flott, og igjen -normalen :vetikke:

 

 

Ja, det er du som har misforstått.

Anonymkode: 01cc4...8fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i kommunen på plan- og byggesaksavdelingen. "Kan vi gjøre slik og sånn på tomten vår og bygge på huset sånn?" Og toppen av frekkhet: min mor vil jeg skal fylle ut byggesøknaden for henne for å bygge på hytta! 

Anonymkode: 13f77...6da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jobber i kommunen på plan- og byggesaksavdelingen. "Kan vi gjøre slik og sånn på tomten vår og bygge på huset sånn?" Og toppen av frekkhet: min mor vil jeg skal fylle ut byggesøknaden for henne for å bygge på hytta! 

Anonymkode: 13f77...6da

Hehe, hun skjønner ikke at man trenger en ansvarlig søker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tror vel at de skinner så sterkt at det er verdt innsatsen for deres skyld, ergo, at utstrålingen deres er så awesome at de er verdt det. God utstråling er gull verdt så de tenker vel at de er gull eller noe. Mennesker ligner ekstremt mye på skjærer. 

Anonymkode: 3f81c...bbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.7.2021 den 12.18):

Vennetjenester er da vanlig? Mannen min er elektriker og har montert mye for venner av oss , men ikke gratis. Men såklart ikke like mye som vanlig. De sparer likevel penger om de må betale 6000 kr,  10 000 kr feks. Og han får noe ekstra kroner

Jeg er sykepleier. Skifter gladelig plaster og slikt for venner om de spør. Det skal jeg ikke ha noe for

Anonymkode: 6b180...2f4

Du sier jo Selv, ikke gratis..

Anonymkode: f908d...29a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.7.2021 den 9.53):

Pedagoger slipper ikke unna. Støtt og stadig får man spørsmål om hvordan håndtere denne atferden, tror du denne atferden kan være tegn på (sett inn diagnose) og til og med håndtering av barn der og da når foreldrene blir overveldet. Det gjør meg ingenting. De er venner. Hvorfor har man venner hvis man ikke kan gi og ta litt? 

Anonymkode: 0fc23...09b

Har man venner fordi man skal kunne bruke de til tjenester?

Anonymkode: 75f7a...1f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.7.2021 den 11.00):

Hadde jeg vært pedagog hadde jeg bare elsket litt småprat rundt yrket mitt. 

Det er litt annerledes å bli bedt om å tømme analkjertelene til katten over aperitiffen, eller fikse rørene på kjøkkenet mellom for- og hovedrett.

Særlig når kravene utvides til dine 100+ perifere venner... 

Anonymkode: 4306e...1b0

😂😂😂😂😂

Anonymkode: 75f7a...1f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 22.7.2021 den 14.29):

Lest første side.

 

TS skriver at de jobber hardt for å kjøpe bolig. Det tolker jeg som at de fortsatt er forholdsvis unge, og ikke hatt særlig behov for vennetjenester enda. 
 

Klipp lugger og se på rør, når dere har kjøpt bolig kan de med nyklippet lugg og reparerte rør, komme på dugnad til dere! De kan vaske, sparkle, male, montere møbler osv. 

Det kan lønne seg å ha tjenester i banken :) 

Når vennene ber om tjenester, så avklar at dersom du skal klippe gratis, så får de stille på flyttedugnad. 

Anonymkode: 6decd...5d7

Det er veldig typisk at de med nyklipte luggene/reparerte rørene ikke kan hjelpe med montering/flytting/maling pga de da er plutselig travelt opptatte, «syke» eller noe annet. En klassiker.

Anonymkode: 75f7a...1f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner oss sånn igjen.. min mann er snekker, og han får hele tiden spm om å skifte et vindu, bygge en terrasse, sette opp en levegg, liste her og liste der.. 

han stakkars klarte ikke si nei, og har blitt utnyttet.. etter hvertfall 2 år med press fra meg, forstår han endelig at det går an å si nei. Han jobber ikke gratis 

Anonymkode: b500d...2b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er veldig typisk at de med nyklipte luggene/reparerte rørene ikke kan hjelpe med montering/flytting/maling pga de da er plutselig travelt opptatte, «syke» eller noe annet. En klassiker.

Anonymkode: 75f7a...1f7

Enig.. det skjer ikke. Tjenesten er glemt innen den tid. Jeg pusset opp hele leiligheten til venninnen min på dugnad. Vi holdt på natt og dag.. da vi kjøpte oss hus og trengte hjelp til maling kunne hun ikke for hun hadde nettopp tatt abort.. 

Anonymkode: b500d...2b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Enig.. det skjer ikke. Tjenesten er glemt innen den tid. Jeg pusset opp hele leiligheten til venninnen min på dugnad. Vi holdt på natt og dag.. da vi kjøpte oss hus og trengte hjelp til maling kunne hun ikke for hun hadde nettopp tatt abort.. 

Anonymkode: b500d...2b7

Det å ta abort kan være både vondt og en traumatisk opplevelse, så at du bærer nag til venninna di for at dette tilfeldigvis sammenfalt med ditt ønske om at hun skulle "tilbakebetale" for hjelpen du hadde gitt henne syns jeg kanskje er litt smålig av deg... 

Jeg ber om vennetjeneste fra venner med yrker som kan hjelpe, jeg ringer broren min om et problem med bilen (han er bilmekaniker), en kompis som er programmerer ringer jeg hvis det er noe med pc'n, venninna som er sykepleier om hjelp med sårstell så jeg slipper å dra til fastlegekontoret eller til snekkerkompisen for å legge nytt gulv i stua.. de sier ja, og siden jeg ikke har noe mer spennende yrke enn å lære barn å svømme, så er det ikke så mange ting sånn yrkesfaglig de spør meg om, mannen har heller ikke noe spesielt attraktivt yrke å bidra med, MEN..

De blir alltid tilbudt mat/drikke/en kaffe osv. Vi spør heller aldri ut av det blå etter å ha invitert på middag. Da har vi jo invitert for å tilbringe tid sammen, ikke be om vennetjenester.

Trenger vi hjelp så sender vi melding/ringer til vedkommende og spør på en ordentlig måte! "Hei, jeg er i litt knipe nå, fastlegekontoret har så lite tid, kunne du hjulpet meg med sårstell på onsdag sånn at jeg slipper å bruke halve dagen på å sitte der å vente?", eller "Hei, kunne du ha sjekket ut rørene på kjøkkenet, det lekker og jeg vet ikke om jeg trenger å ringe rørlegger eller om det er enkelt å fikse. Hvis det er enkelt, kan kanskje du ordne det for meg en dag det passer?" 

Vi hjelper også selvfølgelig til med flytting, maling, enkel bygging eller andre ting som vennene våre trenger hjelp med hvis de ber om det, det er en selvfølge. Også er det alltid lov å si nei, det passer ikke da, men kunne vi ta det igjen en annen gang? Og det er helt greit. 

Har jeg bare eksepsjonelt gode venner, dette har aldri vært et problem for noen av oss?

Anonymkode: 86252...211

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...