Gå til innhold

Hvorfor tror folk jeg og mannen vil jobbe gratis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er ufattelig kleint å be venner om å jobbe gratis for meg på fritiden. Jeg føler jeg fremstår grådig, lat og hjelpesløs. 

Rør, snekkerarbeid, hår, helse, jus og jeg vet ikke hva finner jeg ut av på YouTube. Står jeg fortsatt fast er det gratis råd å få om jeg ringer f.eks. et elektrikkerfirma i arbeidstiden. 

Min kompetanse får bare nærmeste familie benytte seg av. Ellers svarer jeg uten unntak: - sorry, jeg har fri nå. 

Anonymkode: 1f4b1...f37

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, jeg synes ikke det er noe problem å hjelpe venner og familie med juridiske problemstillinger og utfylling av byggesøknader og lignende - jobber som jurist og med plan- og bygningsloven.

Og jeg har absolutt spurt en elektrikerkompis om hjelp, barnehagetanta mi om råd ift. barneoppdragelse, osv. 

Men jeg forventer at folk sier nei om de ikke ønsker å bruke fritid til slike ting, som jeg også hadde sagt nei om jeg ikke hadde ønsket å hjelpe med noe. 

Anonymkode: 64874...3e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.7.2021 den 12.48):

Det er fordi man med å betale denne summen også dekker moms, skatt, arbeidsgiveravgift og forsikringer til de ansatte. Samt anerkjenner at handverkeren bruker bil og utstyr, og tid på å komme seg frem og tilbake til deg. 

Jeg ser ikke hva som er så horribelt med det. 

Anonymkode: 4306e...1b0

Men akkurat de samme utgiftene har bl a vaskefirmaer også, og de tar 495kr/t ifølge nettsidene til stor aktør. 

5 min kjøring internt på Torshov, 50kr parkering. 20kr slitasje på bil.... 7000kr/t er en skyhøy timepris for en rørlegger. En skyhøy timepris for de aller fleste tjenester, egentlig. 

Anonymkode: 923fe...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men akkurat de samme utgiftene har bl a vaskefirmaer også, og de tar 495kr/t ifølge nettsidene til stor aktør. 

5 min kjøring internt på Torshov, 50kr parkering. 20kr slitasje på bil.... 7000kr/t er en skyhøy timepris for en rørlegger. En skyhøy timepris for de aller fleste tjenester, egentlig. 

Anonymkode: 923fe...ac1

Så skal staten ha 25% mva, og 24% skatt. De må betale regnskapsfører og revisor. De har gjerne et hovedkontor der det må betales husleie og kontorutstyr. De må betale leie for systemer for registrering av oppdrag og timer, samt bruke tid på å avstemme dette. De må ha noen som tar seg av lønn - både utbetaling og innberetning. De må ha en bankforbindelse, med oppfølging, og gebyrer. De må ha et system for regningsbetaling, og noen som følger opp og attesterer dette. 

Det er helt utrolig hvor lite enkelte forstår av dette. Om du hadde klart å søke opp regnskapene til vaskehjelpen eller snekkeren din ville du sett at det ikke akkurat er veldig lukurative bedrifter når det kommer til bunnlinja. 

Anonymkode: 4306e...1b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så skal staten ha 25% mva, og 24% skatt. De må betale regnskapsfører og revisor. De har gjerne et hovedkontor der det må betales husleie og kontorutstyr. De må betale leie for systemer for registrering av oppdrag og timer, samt bruke tid på å avstemme dette. De må ha noen som tar seg av lønn - både utbetaling og innberetning. De må ha en bankforbindelse, med oppfølging, og gebyrer. De må ha et system for regningsbetaling, og noen som følger opp og attesterer dette. 

Det er helt utrolig hvor lite enkelte forstår av dette. Om du hadde klart å søke opp regnskapene til vaskehjelpen eller snekkeren din ville du sett at det ikke akkurat er veldig lukurative bedrifter når det kommer til bunnlinja. 

Anonymkode: 4306e...1b0

Punktene du nevner er ikke noe spesielt for rørleggere, de gjelder for de fleste selskaper..  det er lønnskostnadene som drar opp kostnad for rørleggere.. så godt betalt yrke. Selskapsskattesats i Norge er 22%, ikke 24, og den beregnes på skattepliktig overskudd, etter at kostnader er trukket fra. Så ikke en relevant størrelse å ta med. Arbeidsgiveravgift derimot, er en relevant størrelse. 

Anonymkode: 81435...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Punktene du nevner er ikke noe spesielt for rørleggere, de gjelder for de fleste selskaper..  det er lønnskostnadene som drar opp kostnad for rørleggere.. så godt betalt yrke. Selskapsskattesats i Norge er 22%, ikke 24, og den beregnes på skattepliktig overskudd, etter at kostnader er trukket fra. Så ikke en relevant størrelse å ta med. Arbeidsgiveravgift derimot, er en relevant størrelse. 

Anonymkode: 81435...3e0

🙄

Anonymkode: 7d2ef...11e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fotograf her - profesjonelle på heltid så ikke hobby fotograf....og har blitt invitert til bryllup med mannen bare for å få "siden dere kommer uansett kunne du ha tatt med kamera?".  Jeg tjener 25.000kr for en heldags bryllup så ...NEI TAKK. 

Anonymkode: 60aec...21e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er utrolig frekke. Har jobbet innenfor elektro og blitt spurt ofte om ditt og datt for en middag i betaling. 
kan alltids gjøre ting for gode venner da, som gjerne gjør tjenester tilbake. Min søster er frisør og blir ofte også utnyttet av perifere bekjente. 

Anonymkode: 9b438...87f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Fotograf her - profesjonelle på heltid så ikke hobby fotograf....og har blitt invitert til bryllup med mannen bare for å få "siden dere kommer uansett kunne du ha tatt med kamera?".  Jeg tjener 25.000kr for en heldags bryllup så ...NEI TAKK. 

Anonymkode: 60aec...21e

Ja, dette er klassisk. Fotograf jeg også. Og det er et yrke folk tror skal være gratisarbeid. Får stadig vekk forespørsler om ikke de kan få bruke et av mine bilder. Gratis, jeez..

Anonymkode: fc77e...11f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke dette man gjør for gode venner? Jeg har hjulpet  mange av mine venner gratis og fått også hjelp tilbake. Det er det som kalles vennskap ❤️ Og gjøre gode gjerninger for hverandre og de vi er glade i ❤️ 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er greit å sette grenser. Et enkelt spørsmål og en rask titt, greit nok. Kanskje trengs det bare å trykke på en knapp, så er problemet fikset. En liten tjeneste som man gjør for venner. Spørre om tips til ny hårfrisyre? Ok. En hårklipp er litt mer omfattende og det er greit å si NEI.

Jeg begynte å jobbe med barn/ungdom når jeg var 17 år og er senere utdannet pedagog. Synes det er hyggelig om venner/familie spør meg om enkle råd, lufter problemer. Tenker det er sånt venner gjør, lytter og støtter hverandre, det går begge veier.

MEN jeg har helt siden jeg startet å jobbe, opplevd i familieselskaper og andre tilstelninger at enkelte nesten forventer at jeg skal aktivisere barna/ungdommen. "Kan ikke du ta med deg Per og Kari ut på trampolina, mens vi lager middag (og hygger oss og drikker vin?" "Jeg orker ikke spille nå, men spør TS, hun vil sikkert være med".

Var på familietreff for et par år siden og når jeg ankom fikk jeg beskjed om at arrangør hadde plassert meg på rom sammen med "Tone" (17 år), fordi de tenkte at jeg kunne ha god innvirkning på henne, hun slet visst litt psykisk. Da satt jeg ned foten og sa nei. En annen slektning sendte 12-åringen sin med meg på badetur... "De andre barna er så små og barnslige. Kulere for henne å henge med ungdommer". Eeeh, nei, jeg var 27 år!? 

Det var mer innafor å legge dette ansvaret/forventningen på meg, når jeg selv var ung og derfor fikk sosialt utbytte av det selv. Nå er jeg over 30... og vil gjerne sitte ved de voksnes bord.  Jeg liker barn og barn liker meg. Men jeg får faktisk nok av å være barnepasser på jobb. 

Anonymkode: 6b4d0...a45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysticgirl skrev (På 3.8.2021 den 21.47):

Er det ikke dette man gjør for gode venner? Jeg har hjulpet  mange av mine venner gratis og fått også hjelp tilbake. Det er det som kalles vennskap ❤️ Og gjøre gode gjerninger for hverandre og de vi er glade i ❤️ 

Man hjelper gode venner ved å betale dem og støtte dem i arbeidet de gjør. Ikke få ting gratis fordi det er mer beleilig.

Anonymkode: 8f5f1...75a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2021 den 19.22):

🙄

Anonymkode: 7d2ef...11e

Relevant kommentar gitt

Anonymkode: 81435...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Man hjelper gode venner ved å betale dem og støtte dem i arbeidet de gjør. Ikke få ting gratis fordi det er mer beleilig.

Anonymkode: 8f5f1...75a

Da er vi uenige, jeg tar aldri betalt for å hjelpe venner :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysticgirl skrev (2 minutter siden):

Da er vi uenige, jeg tar aldri betalt for å hjelpe venner :) 

Helt enig. Enkelte mennesker skal ha betaling for den minste ting. Selv fra nærmeste venner og familie.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 2021-8-3 den 19.26):

Fotograf her - profesjonelle på heltid så ikke hobby fotograf....og har blitt invitert til bryllup med mannen bare for å få "siden dere kommer uansett kunne du ha tatt med kamera?".  Jeg tjener 25.000kr for en heldags bryllup så ...NEI TAKK. 

Anonymkode: 60aec...21e

 

AnonymBruker skrev (På 2021-8-3 den 20.29):

Ja, dette er klassisk. Fotograf jeg også. Og det er et yrke folk tror skal være gratisarbeid. Får stadig vekk forespørsler om ikke de kan få bruke et av mine bilder. Gratis, jeez..

Anonymkode: fc77e...11f

 

AnonymBruker skrev (På 2021-8-7 den 20.02):

Tenker det er greit å sette grenser. Et enkelt spørsmål og en rask titt, greit nok. Kanskje trengs det bare å trykke på en knapp, så er problemet fikset. En liten tjeneste som man gjør for venner. Spørre om tips til ny hårfrisyre? Ok. En hårklipp er litt mer omfattende og det er greit å si NEI.

Jeg begynte å jobbe med barn/ungdom når jeg var 17 år og er senere utdannet pedagog. Synes det er hyggelig om venner/familie spør meg om enkle råd, lufter problemer. Tenker det er sånt venner gjør, lytter og støtter hverandre, det går begge veier.

MEN jeg har helt siden jeg startet å jobbe, opplevd i familieselskaper og andre tilstelninger at enkelte nesten forventer at jeg skal aktivisere barna/ungdommen. "Kan ikke du ta med deg Per og Kari ut på trampolina, mens vi lager middag (og hygger oss og drikker vin?" "Jeg orker ikke spille nå, men spør TS, hun vil sikkert være med".

Var på familietreff for et par år siden og når jeg ankom fikk jeg beskjed om at arrangør hadde plassert meg på rom sammen med "Tone" (17 år), fordi de tenkte at jeg kunne ha god innvirkning på henne, hun slet visst litt psykisk. Da satt jeg ned foten og sa nei. En annen slektning sendte 12-åringen sin med meg på badetur... "De andre barna er så små og barnslige. Kulere for henne å henge med ungdommer". Eeeh, nei, jeg var 27 år!? 

Det var mer innafor å legge dette ansvaret/forventningen på meg, når jeg selv var ung og derfor fikk sosialt utbytte av det selv. Nå er jeg over 30... og vil gjerne sitte ved de voksnes bord.  Jeg liker barn og barn liker meg. Men jeg får faktisk nok av å være barnepasser på jobb. 

Anonymkode: 6b4d0...a45

De tingene dere beskriver her er jo noe helt annet enn det jeg tenker er greit. Dette er utnyttelse av en tjeneste på et helt annet nivå enn å be om hjelp fra venner fordi de har en kompetanse jeg ikke har. Altså - det er ikke innafor å utnytte en fotograf i bryllupet, men jeg syns det er innafor å spørre om de som gjester har tatt noen fine bilder vi kan bruke - det ville jeg spurt alle gjestene om uansett! 

Vennetjenester skal ikke være en unødvendig utnyttelse av arbeid, men et bidrag til noen du er glad i som trenger hjelp, og man spør gjerne de som kan litt om det som skal gjøres. 

Det er forskjell på å spørre om du kunne tatt med kameraet i ettårsdsgen til fadderbarnet og kanskje tatt et par fine bilder, og å be om at du som gjest tar med kameraet i bryllupet for at vi skal spare penger på fotograf... 

Og å bli satt som ansvarlig for barn på tur og ikke få "delta" sammen med de andre voksne bare fordi man er pedagog er jo helt hinsides all fornuft. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig... 

Anonymkode: 86252...211

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ikke en jobb for noen gratis, men kan selvsagt gi informasjon gratis. F.eks titte inn i munnen til noen for å si at de må til tannlegen. Noen er jo så firkantet at de ikke engang vil prate om jobb. Prektige og selvhøytidelige mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så ofte jeg leser om familiemedlemmer som nekter å passe hverandres barn, eller ikke gir/får nok i gaver osv her på kg. Ikke overraska over at her dukket egoistene i vennegjengen opp! Hva skjer med å være litt rause da folkens? Himmel så glad jeg er for min familie og mine nærkontakter når jeg leser på kg, tok men nettopp i å riste på hodet over hvor mange grinebitere det er her inne, kan si det får meg til å føle litt ekstra takknemmelighet over min omgangskrets og familie.

Sikkert brukt langt over 50 timer ila de siste 3 årene på å gå gjennom skole/bachelor/masteroppgaver for venner på kveldstid. Bare hyggelig å gjøre andre glad tenker jeg da. I likhet med at de hjelper meg om det er noe jeg trenger. Vi hjelper hverandre og har det bra sammen. Kumbaya og alt det der✌️ 

Anonymkode: a9bc4...9a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.7.2021 den 21.56):

Jeg er renholder og vil helst ikke bli spurt om å vaske hus på fritiden, særlig ikke med begrunnelse av yrkesinteresse.

Anonymkode: d9ab1...870

om det skulle sammenlignes til situasjonen til TS, så hadde forespørselen vært om du kunne SJEKKE om noe var rent. 

Anonymkode: 6f02f...090

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...