Gå til innhold

Hvorfor tror folk jeg og mannen vil jobbe gratis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Milky skrev (8 minutter siden):

Du sammenligner å gi tips om barn med å klippe hår og fikse rør. Det er absolutt ikke det samme! 

Du har helt rett, det er ikke det samme. Men begge deler handler om å gjøre det samme som man gjør på jobben på fritiden sin. 

Anonymkode: c26b8...e7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg klokker ut fra jobb har jeg fri. Fri betyr at jeg ikke er på jobb og at jeg vil tenke på andre ting enn jobb frem til jeg er tilbake på jobb. Og dette er helt ok trodde jeg?

Så når venner og bekjente spør om råd innen mitt fagfelt så svarer jeg overflatisk. Jeg hjelper, men jeg tar ikke ansvar for resultatet. Skal jeg ta ansvar så får de betale. Og skal jeg ha betalt så får de gå via arbeidsgiver.

Og sånn behandler jeg og andre. Dersom jeg spør andre om råd på sin fritid så unngår jeg at det blir for tidkrevende og jeg blir takknemlig for et hint i rett retning eller tips til løsning. Blir det mer enn det så vil jeg heller betale noen for jobben.

Men jeg unngår og å ta betalt for det jeg gjør ovenfor venner, og betaler for venner for ting. Det er ufattelig vanskelig å håndtere en situasjon når det da oppstår uenigheter eller problemer. Hva om noe av det jeg gjorde slutter å fungere som en følge av et annet produkt svikter? Skal jeg måtte gjøre mer gratisarbeid? Hva om jeg ikke er fornøyd med veggen snekkernaboen satte opp fordi den er skei ? Eller at det medisinske rådet var mangelfullt? Eller juridisk råd på feil grunnlag?

Samtidig skal en og passe på at en ikke havner over i kategorien for svart arbeid, og en skal være lojal ovenfor arbeidsgiver og sørge for at det er betalt arbeid så bedriften overlever.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så svart arbeid altså? Ikke akkurat bra det da..

Anonymkode: 81435...3e0

Småjobber under kr. 6 000,- er skattefrie hvis man ikke er selvstendig næringsdrivende.

Anonymkode: e3309...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Småjobber under kr. 6 000,- er skattefrie hvis man ikke er selvstendig næringsdrivende.

Anonymkode: e3309...150

Ikke innen det du til vanlig jobber med!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du har helt rett, det er ikke det samme. Men begge deler handler om å gjøre det samme som man gjør på jobben på fritiden sin. 

Anonymkode: c26b8...e7d

Nei. Det er ikke det samme! Jeg er også bhglærer og å gi litt råd om håndtering av barn er ikke slik hverdagen i bhgen er! Her blir ts bedt om å gjøre arbeid i fritiden sin og gratis i tillegg..,

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg mister nesten troen på menneskeheten når jeg leser enkelte kommentarer her. Selvsagt hjelper man venner! Hva er forskjellen på å hjelpe venner å flytte eller passe barn, og å bruke en time til å se på datamaskinen eller kikke på røropplegget hos en kompis? Tenker også at det er litt annerledes å se på et rør enn å be om en klipp. Men hvis en venninne hadde skamklipt luggen til sønnen, hadde jeg hvis jeg var frisør glatt hjulpet til med å rette opp fadesen. 

I mitt yrke får jeg mange spørsmål knyttet opp mot jobbrelaterte ting på fritiden, men det gjør meg ingen ting. Og når det gjelder å gjøre små tjenester for andre gratis, skiller jeg vanligvis mellom bekjente og venner. Venner ville jeg stilt opp for enten det var for å passe barn eller gjøre ting knyttet opp mot yrket mitt. Bekjente kunne jeg finne på å tilby en tjeneste, men jeg føler ikke på samme måte at jeg må si «ja» hvis de ber om hjelp. 

Anonymkode: c0aae...2da

Forskjell på å utveksle vennetjenester slik du skisserer her, og å nærmest kreve uten å ha noen intensjon om å gi noe tilbake. Når dette skjer gjentatte ganger, og tjeneste ikke er så små som det ufaglærte kanskje tror, så blir det jo snakk om utnyttelse.

Det er det de fleste i denne tråden sikter til og har fått nok av. For ja - det skjer dessverre oftere enn man skulle tro. Det er ikke snakk om hjelpe til litt her, få tilbake litt hjelp der, gjøre en tjeneste for bestemor osv., det blir noe helt annet. 

Jeg kan også fint svare på et og annet spørsmål innenfor mitt fagfelt, men det koster meg ikke på langt nær så mye tid og ressurser som det koster samboeren min (elektriker) å utføre sine tjenester, hvor det ofte vil være snakk om flere arbeidagers jobbing.

Anonymkode: 7d2ef...11e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lemontea skrev (2 minutter siden):

Ikke innen det du til vanlig jobber med!

Jo, så lenge man er vanlig lønnsmottaker.

Anonymkode: e3309...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Skulle tatt seg ut om en venn hadde et infisert sår, og jeg skulle nekta å se på det fordi jeg hadde fri. Jeg syns det absolutt er sammenlignbart. 

 

Anonymkode: 29da9...217

Har man et infisert sår kontakter man legevakten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (17 timer siden):

Det kreves utdannelse og lønn for jobber. Hvem er så respektløse at de ber noen jobbe gratis? 

Nå har jeg et slikkeliģ lavstatus-yrke.  Jeg er servitør. Skal folk be meg servere uten lønn i begivenheter? Da hadde jeg blitt veldig sjokkert. Ikke sant? Folk må tenke! 

Jeg har bidratt som servitør i venninnes barns konfirmasjon. Vi var flere som hjalp på dugnad. Neste år skal tre av vennene hjelpe når min datter konfirmeres. Skulle den ene som jobber som servitør sagt nei? Burde alle sagt nei? Skal man hjelpe med alt man ikke gjør i jobben sin? Eller skal man ikke hjelpe venner med noe?

Anonymkode: 88d10...cca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg mister nesten troen på menneskeheten når jeg leser enkelte kommentarer her. Selvsagt hjelper man venner! Hva er forskjellen på å hjelpe venner å flytte eller passe barn, og å bruke en time til å se på datamaskinen eller kikke på røropplegget hos en kompis? Tenker også at det er litt annerledes å se på et rør enn å be om en klipp. Men hvis en venninne hadde skamklipt luggen til sønnen, hadde jeg hvis jeg var frisør glatt hjulpet til med å rette opp fadesen. 

I mitt yrke får jeg mange spørsmål knyttet opp mot jobbrelaterte ting på fritiden, men det gjør meg ingen ting. Og når det gjelder å gjøre små tjenester for andre gratis, skiller jeg vanligvis mellom bekjente og venner. Venner ville jeg stilt opp for enten det var for å passe barn eller gjøre ting knyttet opp mot yrket mitt. Bekjente kunne jeg finne på å tilby en tjeneste, men jeg føler ikke på samme måte at jeg må si «ja» hvis de ber om hjelp. 

Anonymkode: c0aae...2da

Jeg tenker det har noe med både overskudd, noe med timing, noe med måten det spørres om hjelp - og det har også noe med balanse å gjøre.

Dersom noen har en etterspurt kunnskap så kan det lett bli mange som spør de om hjelp. Så hvor skal man sette grensen? Familie? Nære venner? Mer perifere venner? Tar man en telefon og spør pent om hjelp med en forståelse av at den man spør kanskje ikke orker eller har tid - og er åpen for et nei? Blir man fornærmet og gir uttrykk for det om man ikke får det som man vil? Spør man i et selskap og på en slik måte at det er vanskelig å avslå? Kanskje slik at den som blir spurt føler det er grunnen til at man ble invitert? Hva er naturlig å gi tilbake - si noen hjelper venner og familie mange ganger i løpet av et år og til gjengjeld får hjelp den ene gangen de flytter i livet?

Har de som spør god råd til alt mulig annet - og det føles som om de først og fremst er gjerrige, mens andre venner kanskje har dårlig råd og aldri ville turt å spørre?

Fritid og hvile kan være viktig for alle, noen ganger er det fritid og restitusjon som gjør at helsen er god nok til å fortsette å jobbe. 

 

 

Anonymkode: 86410...468

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.....både jeg og mannen min har blitt spurt om tjenester av venner. 

Men jeg vil tro leger, frisører og elektrikere/rørleggere osv blir spurt til mer omfattende jobber og faktisk utførelse av en oppgave man ellers hadde måttet betale for? 

Vi jobber i det offentlige, og de er ikke våre potensielle kunder. For en frisør/rørlegger er det jo lønn direkte ut av vinduet. 

Anonymkode: 8da3d...70e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er som tråden viser normalt i de fleste yrker. 

Du og mannen din må lære dere å møte forespørslene på en måte hvor dere ikke føler dere utnyttet. 

Anonymkode: 918c7...894

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, samme her. Er lærer og i mange år har jeg sagt ja til å rette innleveringer og gi Feedback til venner og bekjente. Orker ikke mer, går mange timer på hver oppgave. Nå svarer jeg at «ja, jeg kan kikke på oppgaven, men jeg har så mye og har begynt å ta betalt». Så da får jeg enten betalt for det, eller så slipper jeg😬 Vinn vinn!

Anonymkode: 9a9ab...394

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hver bidige gang venner eller familie skal selge bolig spør de om jeg kan hjelpe å style boligen for salg. Et slikt prosjekt tar fort to dager🙆🏼‍♀️

Anonymkode: 1ab22...59b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jurist får jeg mange forespørsler fra venner, naboer, etc. hvis "tanta til naboen" eller "vennen til søskenbarnet" strever med samlivsbrudd, nabokrangler, barnefordeling, bruktbilkjøp som gikk galt osv osv.. 

Kan hjelpe nærmeste familie eller bestevenner, men når det er helt perifere mennesker så sier jeg at de må kontakte et advokatfirma. Det ønsker de ofte ikke, for det er så dyrt! 

 

Anonymkode: fee29...441

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan ikke helt forstå hvorfor det er et problem å gjøre små tjenester for venner og familie. Jeg er selv sykepleier og jobber tidvis veldig mye mer enn 100%, men kan ikke si jeg føler jeg er på jobb bare fordi jeg fjerner noen sting, gjør sårstell og ser på utslettene til folk på fritiden. Synes bare det er fint jeg :)

Anonymkode: 6e7ba...5e4

Men hvor mange timer driver du egentlig med disse sårstellene? Hvor ofte må du gjøre de ute i 20 minusgrader uten å engang ha med deg passende klær? Hvor ofte må du fjerne sting mens de andre drikker kaffe og tømmer kakefatet og du ikke engang har rukket å komme deg inn n stua? Hvor ofte blir du oppringt på natta (slik at hele familien våkner)! og forventet å kjøre en 7-8 mil det og da for å hjelpe perifere bekjente? Hvor mange penklær har du ødelagt på å se på noen utslett på fritida?

Kanskje ting hadde føltes annerledes da?

Anonymkode: 99eb8...b61

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sett grenser. Hadde ikke gjort noe som helst på fritida. Rørlegger har ikke noen dekning når han jobber utenfor arbeidstid, dvs om et lekkasje skulle oppstå hos de som han har gjort en jobb. Hvordan det er frisør vet jeg ikke. Uansett, om man hjelper en, eller noen, kommer alle og vil ha en ”vennetjeneste”. Si nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og bilmekaniker ikke minst. 

Anonymkode: 01cc4...8fc

Dette er nok en av de verste yrkene når det gjelder masing, siden ingen tid av døgnet elle året er hellig, folk alltid trenger hjelp NÅ og hvor som helst, gjerne langt hjemmefra og aller helst når det er kaldt. Dessuten er det skittent arbeid og ødelegger alt man har på seg. 

Anonymkode: 99eb8...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dette irriterer meg. Jeg jobber som frisør, mannen min er rørlegger. Veldig mange av oss spør oss om såkalte vennetjenester. "Kunne du klipt håret til sønnen min,du som er frisør? Eller "Jeg trenger sårt og få stussa luggen min snart...hint hint." Eller når vi er hos noen venner på besøk og aner fred og ingen fare. Og plutselig "Hadde du hatt mulighet til å sjekke et rør på kjøkkenet?" Altså, vi jobber ikke gratis. Begge to jobber hardt og godt over hundre prosent om dagen, fordi vi har en drøm om å spare oss opp nok egenkapital til bolig. Når vi er hos venner har vi fri, hvorfor skal forventer folk at vi skal utføre gratise tjenester? Jeg spør da ikke om barnehagelærere  jeg kjenner kan passe på barnet mitt uten betaling? Eller om sykepleierne jeg kjenner kan passe på meg om jeg er syk? 

Anonymkode: 67575...92b

 

Gitt at du har noenlunde oppegående venner så kan det godt hende at du tjener mye MER på å klippe håret til en og annen smårolling enn på å henvise dem på jobben. Det er mang en person med praktisk yrke som bygger hus stort sett ved hjelp av vennetjenester. Det ER praktisk om kompiser kan ringe mannen din om rør gitt at han sparer seg en elektriker, en arkitekt, en frisør, en jurist og en ingeniør i retur. Hjelper du nok og riktig folk kan du spare hundretusener på vennetjenester i kombo med boligbygging.

Er det snakk om dønn upraktiske mennesker med null hobbyer som kan tilby intet i retur så har du ganske unikt ubrukelige venner. Det er vel en og annen som kan passe katten, gi dere hjemmebrygget øl til innflytningsfesten, ordne kraftige rabatter på takstein eller kanskje til og med en sjel som har en billig hustomt i bytte mot rørlegging?

Anonymkode: 663ad...d09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marvelous skrev (3 timer siden):

Har man et infisert sår kontakter man legevakten.

Ikke hvis du sitter sammen med en som jobber med det til daglig vel? 

Anonymkode: 29da9...217

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...