Gå til innhold

Hvorfor tror folk jeg og mannen vil jobbe gratis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber med statistikk. Ingen som plager meg på fritiden. 😂

Anonymkode: 03280...e5c

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I min krets er vennetjenester vanlig. Holder ikke regnskap, men tror det er ganske jevnt fordelt hva man trenger og hva man bidrar med. 

Noen ganger får man hjelp til noe som faller innenfor vedkommendes yrke (spør sykepleieren til råds, få hjelp av HR-person til å se over en jobbsøknad osv), andre ganger ting som bare tar tid og ikke kunnskap (flytte, male stua, klippe plenen når de er på ferie). Dersom man føler at man ber om mer enn det som er vanlig, så sier man at man betaler for det. Skulle noen fikset bilen min så hadde jeg betalt. Ting som flytting er ofte litt dugnadspreget, og man "betaler" med øl og pizza. 

Anonymkode: 88d10...cca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Allmennlege og revisor her. 

Dette er helt vanlig, men stresser ikke med det. 

Svarer enten ut det de spør om raskt og greit. Eller "nei, det vet jeg ingenting om, vet du at det er forskjell på revisjon og skatteetaten, (eller) allmennmedisin og kirurgi". Eller "det hørtes jo ikke så greit ut, du kan jo ringe regnskapsførereren/fastlegen din på mandag?".  Eller (humoristisk) "nå skulle vi jo kose oss med vin og mat en fredag - er det virkelig mandag og jobb igjen allerede?". 

Anonymkode: 4306e...1b0

Føler vel at det er forskjell på å spørre om noe som kan besvares muntlig, og å fysisk måtte stå med rørtang eller saks og jobbe.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk eier rett og slett ikke skam! 
I gata vår har vi en fb gruppe, hvor det postes om ting som savnede katter, henslengte sykler osv. Der er det i blant folk som spør om det «er en rørlegger i gata» eller lignende, fordi de ønsker å få gratis hjelp av noen de ikke en gang kjenner. 🤦‍♀️

Anonymkode: 9fef8...ee9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Noen yresgrupper blir definitvt mer utnyttet enn andre yrkesgrupper. Mannen min får ihvertfall aldri fred fra "vennetjenester" (gratisarbeid) fra folk han kjenner, som ikke vil bruke penger på å betale noen for og se på rørene i huset. En akademiker har ikke samme problemet. 

Det er ikke det at jeg ikke vil gjøre tjenester for venner. Men jeg klipper hår 8-10 timer hver dag. Jeg synes ikke det er noe gøy og klippe håret til barna til alle vennene mine når jeg har fri og trodde jeg bare skulle komme på besøk for å skravle og drikke kaffe. 

Anonymkode: 67575...92b

Javel? Jeg får skattespørsmål hele tiden fra kjente og ukjente når jeg sier at jeg jobber som revisor i skatteetaten.

Anonymkode: e3309...150

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også frisør, og den eneste venninnen jeg gjør noe gratis for er hun som er fotograf. Jeg klipper henne et par ganger i året, og da får jeg en fotoshoot for det. Har fått headshots for jobben, bilder med meg og typen, familie bilder, gravid bilder , nyfødt bilder. Men andre jeg kjenner har ikke noe vi kan liksom bytte mot. Så da får de betale hos meg. Men har ikke mot å bytte tjenester om noe kommer opp. Gir ikke vekk mine tjenester gratis, og forventer heller ikke noe tilbake gratis. 

 

Anonymkode: 84c1d...9c0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Noen yresgrupper blir definitvt mer utnyttet enn andre yrkesgrupper. Mannen min får ihvertfall aldri fred fra "vennetjenester" (gratisarbeid) fra folk han kjenner, som ikke vil bruke penger på å betale noen for og se på rørene i huset. En akademiker har ikke samme problemet. 

Det er ikke det at jeg ikke vil gjøre tjenester for venner. Men jeg klipper hår 8-10 timer hver dag. Jeg synes ikke det er noe gøy og klippe håret til barna til alle vennene mine når jeg har fri og trodde jeg bare skulle komme på besøk for å skravle og drikke kaffe. 

Anonymkode: 67575...92b

Har ikke en akademiker det??

Anonymkode: f908d...29a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet på tannlegekontor å folk fikk vite det hendte det overraskende mange ganger at folk gapte og gestikulerte fordi de ville jeg skulle stikke hodet inn i munnen deres å se på en tann. Jeg er ikke tannlege en gang, men kun en assistent :ler:

Jeg skjønner godt at det er frustrerende når folk tilstadighet forventer at du skal gjøre jobben din gratis på fritiden. 

Anonymkode: a2f1c...ab2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg jobber med statistikk. Ingen som plager meg på fritiden. 😂

Anonymkode: 03280...e5

Jeg skulle klart det 👍 Hva slags statistikk snakker vi her? 

Til Ts

Kan du ikke bare kommunisere med dem og si hva du tenker da? Tror ikke mannen din taper mulighet til å opptjene egenkapital av å SE på et rør og evt. gi råd om at noe bør gjøres - det kan jo tvert om bli kunder ut av slikt. 

Du som frisør taper heller ikke penger på å klippe en venninnes lugg. Med mindre du er driveren av salongen der du jobber utgjør det vel ingen forskjell, eller får dere provisjon?? Foreslå en vennskapspris for klippen da vel, så får du til og med litt ekstra 😛

At folk skal være så lett fornærmet. 

Endret av Cleo88
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spesialsykepleier og kan gjerne svare på spørsmål for helt nærmeste familie/vennekrets. Ofte er det spørsmål om hvordan folk bør gå frem ifm en problemstilling eller hva de kan forvente slik og sånn, av og til rent praktiske spørsmål om forberedelse til operasjon, påfyll av et førstehjelpsskrin eller om jeg kan ta stingene så de slipper å gå ens ærend til lege. Men det jeg absolutt ikke gidder er å sjekke fotsoppen til venn-av-venn Knut på fest, se på den vonde vorten til tante Agnes i familiemiddag, bli bedt om hjelp til store sårskift hjemme etter operasjoner, legge medisiner for naboen som ikke liker hjemmesykepleien, bytte bleier på onkel Tor så han kan være på perm fra sykehjemmet osv. Jeg er primært sykepleier på jobb, ikke på fritiden, og jeg er ikke en allmenn tilgjengelig hjelpesentral for folk som ofte ikke gidder å oppsøke rett instans. Jeg orker heller ikke høre på alle som skal fortelle meg om "det jævla helsevesenet som ikke gjorde slik og sånn", klag rett sted, jeg kan uansett ikke gjøre noe med det og ofte hører jeg at det ikke er helsevesenet som er problemet, men forventingene fra den som klager. 

Jeg har for øvrig flere venner som er leger, og de har det nok mye verre enn meg. Det er forventinger om henvisninger til undersøkelser og utskriving av resepter, og liten forståelse for skille mellom jobb og fritid. 

Syns det er helt fair å be folk oppsøke en frisør/rørlegger/fotograf/logoped/lege/bilmekaniker på jobb for hjelp med et problem fremfor å forvente å få fikset det gratis på fritiden. 

Anonymkode: 8a8ac...f85

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig vil jeg ikke be elektriker kameraten om å råd til ny dimmebryter under en middag, men jeg har tatt en telefon til ham og spurt om råd, Det endte med at han kom og byttet bryteren, men da ble han tilbudt lønn for jobben. Dette takket han nei til, men til gjengjeld hender det jo at han låner kassebilen vår for å frakte ting. Sånn sett går de tjo litt opp i opp.

Har spurt sykepleiervenninne om å se på et utslett barnet vårt hadde, men jeg hadde også diskutert dette utslettet med et par andre mødre, så det var vel ikke bare på grunn av at hun var sykepleier. Også de låner kassebilen med jevne mellomrom.

Om jeg hadde vært frisør og blitt spurt om jeg kunne klippe håret til guttungen til venninne eller luggen, ville jeg kanskje svart som enkelte andre her i tråden, at de kan jo komme innom salongen da eller da. Eller sagt at jo da, jeg kan klippe luggen din med kjøkkensaksa, men da blir det på eget ansvar. 🙂

Om noen hadde spurt meg som rørlegger om jeg kunne sett på et rør under en middag, hadde jeg kanskje sagt at jeg kan komme innom å se i neste uke, men om noe må fikses, må de ta kontakt med firmaet.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg synes det er trist at vi har kommet dit i samfunnet at noen synes det er frekt å be om små tjenester av venner. Folk er så egoistiske... Er det en større jobb, så sier du bare at det er for mye. Er det småting som å klippe luggen eller sjekke et rør, så gjør man det for venner.

Anonymkode: a2d49...97c

Hvorfor synes du ikke det er frekt å forvente at andre skal jobbe gratis for deg på sin fritid? En ting er om du har en nyttig tjeneste å gjengjelde til vedkommende du ber om hjelp (og som du faktisk har intensjoner om å gjennomføre) men mitt inntrykk er dessverre at det som oftes kun går en vei. 
 

Samboeren min er (var) en altfor snill/naiv elektriker, som (før han traff meg, heh) jobbet myyyye gratis for venner og familie. Han trodde oppriktig han skulle få hjelp tilbake, men fant ut - da vi holdt på å flytte og gjerne kunne trenge litt hjelp - at det kun var snakk om fine ord. «Åh, jeg er alene med ungen i dag så kan dessverre ikke hjelpe:/« osv.

Det frekkeste var kanskje en kamerat (som han hjulpet så mye, vært der i helger osv.), hvor dama hans MÅTTE ha noe lys oppe og gå innen en viss dato. Samboeren min fortalte at det ikke gikk, da måtte de innså fall gjøre arbeidet i arbeidstiden. Ok, det var helt greit det. Han kom som avtalt i arbeidstiden for å gjøre jobben, brukte kanskje en halv arbeidsdag der. Hvem tror dere ble sure fordi de faktisk mottok en … regning fra firmaet som de måtte betale?😳😂

Så, han har heldigvis sluttet å gjøre tjenester for folk som forventer å få dyre tjenester helt gratis, bare fordi de ikke gidder/har lyst til å bruke pengene sine på det.

Anonymkode: 7d2ef...11e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste venninne er frisør. Hun klipper meg av og til, men jeg betaler henne alltid. Hun nekter å ta i mot full betaling siden det er meg, men det blir gjerne til at jeg gir henne 350-400kr  for en klipp. Kunne aldri falt meg inn å be om gratis tjenester. Folk er utrolig frekke.

Anonymkode: 11d5a...c90

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg jobber med HR og må hjelpe venner med cv’er, søknader, arbeidskonflikter etc. Du er ikke unik og du blir ikke utnyttet, slikt gjør man for venner. 

Selv om barnehagelæreren kanskje ikke passer barna dine, så kan hun jo gjøre andre vennetjenester. 

Anonymkode: f7426...ccf

Jeg er barnehagelærer og blir ofte spurt til råds om utfordringer folk har med barna sine. Det kan være alt fra søvn til bekymringer i forhold til diagnoser. Kunne ikke falle meg inn at det skulle være noe problem å veilede og gi råd i forhold til det. Jobben min består av så uendelig mye mer enn å passe barn 

Anonymkode: c26b8...e7d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg jobber i barnevernet… sier aldri hva jeg jobber med på fest.. du vil ikke tro hva folk forteller om seg selv/slekten sin/vennene/naboen som er relatert til barnevern/mishandling/neglisjering osv. 

Gir selvsagt råd til gode venner. 

Anonymkode: d6fe2...8ed

Det tror jeg faktisk. Det finnes mange tråder her inne som bevis på netopp det. 

Jeg tror at mange sliter med nervøsitet og smalltalk. Ingen forventer vel egentlig at en bv ansatt ringer vennene det har blitt fortalt om straks hun kommer hjem, eller at legen finner frem skalpellen fra lommen på fest for å pirke i en føflekk, eller at rørleggere går rundt med vannpumpetang klar i lommen.  Det er som du sier at det er utrolig hva folk spør om. Jeg tror ofte det er for å fylle stillheten og av nervøsitet når man møter nye mennesker eller perifere bekjentskaper. Jeg sier ofte mye tåpelig selv. (Men ber aldri om tjenester. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er barnehagelærer og blir ofte spurt til råds om utfordringer folk har med barna sine. Det kan være alt fra søvn til bekymringer i forhold til diagnoser. Kunne ikke falle meg inn at det skulle være noe problem å veilede og gi råd i forhold til det. Jobben min består av så uendelig mye mer enn å passe barn 

Anonymkode: c26b8...e7d

Dette er jo noe helt annet. Å gi råd kan alle gi, men å fikse på rørene eller klippe hår gratis er ikke greit. Det er å utføre en oppgave, ikke bare gi noen råd. Synes du ikke det hadde vært frekt om vennene dine spurte deg om å passe barna deres siden du er bhglærer?

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke helt forstå hvorfor det er et problem å gjøre små tjenester for venner og familie. Jeg er selv sykepleier og jobber tidvis veldig mye mer enn 100%, men kan ikke si jeg føler jeg er på jobb bare fordi jeg fjerner noen sting, gjør sårstell og ser på utslettene til folk på fritiden. Synes bare det er fint jeg :)

Anonymkode: 6e7ba...5e4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg synes det er trist at vi har kommet dit i samfunnet at noen synes det er frekt å be om små tjenester av venner. Folk er så egoistiske... Er det en større jobb, så sier du bare at det er for mye. Er det småting som å klippe luggen eller sjekke et rør, så gjør man det for venner.

Anonymkode: a2d49...97c

Vennetjenester er greit nok det, men det mange ikke tenker på er at de selv er bare en av flere som spør om hjelp.

Hver enkelt tjeneste utgjør kanskje ikke så mye, men 20 stykker over et kort tidsrom kan samlet sett bli veldig mye.

 

Hilsen to som klok av skade konsekvent sier nei til vennetjenester

 

Anonymkode: 3f219...aa1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er psykolog. For meg er det en selvfølge å hjelpe venner med det jeg kan. Jeg gir ikke behandling, det blir feil blant annet fordi vi er venner. Men jeg kan lytte og fortelle hvor de får best hjelp, hvis det trengs. Eller roe ned dersom det de beskrive er "innen normalen".  Bare hyggelig å hjelpe til. Hvis det er noen jeg knapt kjenner som spør, eller noen som sjelden bidrar med noe som heldt, er jeg mindre hjelpsom. 

Anonymkode: 5b3ad...8b0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Jeg jobber med IT og får jevnlig tilsvarende forespørsler om å fikse / se på telefoner og datamaskiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...