Gå til innhold

Hvorfor tror folk jeg og mannen vil jobbe gratis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at det er sånt venner gjør for hverandre jeg, da. Også går det selvsagt andre veien også, at dere får hjelp av vennene deres på områder der de kan bidra, om det så er hjelp til flytting, barnepass, oppussing eller hva det skal være.

Anonymkode: 2c7b2...9a1

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kreves utdannelse og lønn for jobber. Hvem er så respektløse at de ber noen jobbe gratis? 

Nå har jeg et slikkeliģ lavstatus-yrke.  Jeg er servitør. Skal folk be meg servere uten lønn i begivenheter? Da hadde jeg blitt veldig sjokkert. Ikke sant? Folk må tenke! 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber søsteren min klippe meg som bursdagsgave/ julegave i stedet for å kjøpe gave. Det er en svært god ordning da hun er god med saksen men ikke på økonomi. Hadde aldri bedt henne gjøre det «gratis». Se på vennens rør/klipp luggen da og si at det er «tidlig julegave». Så kanskje de skjønner hintet. 

Anonymkode: c76cb...501

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette irriterer meg. Jeg jobber som frisør, mannen min er rørlegger. Veldig mange av oss spør oss om såkalte vennetjenester. "Kunne du klipt håret til sønnen min,du som er frisør? Eller "Jeg trenger sårt og få stussa luggen min snart...hint hint." Eller når vi er hos noen venner på besøk og aner fred og ingen fare. Og plutselig "Hadde du hatt mulighet til å sjekke et rør på kjøkkenet?" Altså, vi jobber ikke gratis. Begge to jobber hardt og godt over hundre prosent om dagen, fordi vi har en drøm om å spare oss opp nok egenkapital til bolig. Når vi er hos venner har vi fri, hvorfor skal forventer folk at vi skal utføre gratise tjenester? Jeg spør da ikke om barnehagelærere  jeg kjenner kan passe på barnet mitt uten betaling? Eller om sykepleierne jeg kjenner kan passe på meg om jeg er syk? 

Anonymkode: 67575...92b

Passende eksempel her hadde mer vært:

  • Spørre barnehagelæreren om råd angående barnet
  • Be sykepleieren se på et sår eller stikke allergisprøyte

 

Tror du ikke det er flere enn dere som jobber 100% og mer? Det er vanlig at venner hjelper venner med småting.

Anonymkode: 0cd42...bab

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barnevernet… sier aldri hva jeg jobber med på fest.. du vil ikke tro hva folk forteller om seg selv/slekten sin/vennene/naboen som er relatert til barnevern/mishandling/neglisjering osv. 

Gir selvsagt råd til gode venner. 

Anonymkode: d6fe2...8ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som fotograf og skribent kjenner jeg meg igjen. Blir rett som det er spurt om å «knipse noen bilder», et uttrykk som er en fornærmelse i seg selv, eller skrive alt fra konfirmasjonssang til emneoppgaver for bortskjemte unger. Faktisk aldri gode venner som ber om dette, antagelig fordi de har hørt meg klage over mer perifere bekjentskaper som tror jobben min er hobbyen min. 

Jeg sier ja til fotografering, men føyer til at jeg tar xxx kroner for jobben. Da skal de rett som det er «tenke på det».

Anonymkode: b442a...fe3

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette irriterer meg. Jeg jobber som frisør, mannen min er rørlegger. Veldig mange av oss spør oss om såkalte vennetjenester. "Kunne du klipt håret til sønnen min,du som er frisør? Eller "Jeg trenger sårt og få stussa luggen min snart...hint hint." Eller når vi er hos noen venner på besøk og aner fred og ingen fare. Og plutselig "Hadde du hatt mulighet til å sjekke et rør på kjøkkenet?" Altså, vi jobber ikke gratis. Begge to jobber hardt og godt over hundre prosent om dagen, fordi vi har en drøm om å spare oss opp nok egenkapital til bolig. Når vi er hos venner har vi fri, hvorfor skal forventer folk at vi skal utføre gratise tjenester? Jeg spør da ikke om barnehagelærere  jeg kjenner kan passe på barnet mitt uten betaling? Eller om sykepleierne jeg kjenner kan passe på meg om jeg er syk? 

Anonymkode: 67575...92b

Jobbe svart da 😂🤷‍♀️

Anonymkode: 2d05f...4f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg jobber med HR og må hjelpe venner med cv’er, søknader, arbeidskonflikter etc. Du er ikke unik og du blir ikke utnyttet, slikt gjør man for venner. 

Selv om barnehagelæreren kanskje ikke passer barna dine, så kan hun jo gjøre andre vennetjenester. 

Anonymkode: f7426...ccf

Noen yresgrupper blir definitvt mer utnyttet enn andre yrkesgrupper. Mannen min får ihvertfall aldri fred fra "vennetjenester" (gratisarbeid) fra folk han kjenner, som ikke vil bruke penger på å betale noen for og se på rørene i huset. En akademiker har ikke samme problemet. 

Det er ikke det at jeg ikke vil gjøre tjenester for venner. Men jeg klipper hår 8-10 timer hver dag. Jeg synes ikke det er noe gøy og klippe håret til barna til alle vennene mine når jeg har fri og trodde jeg bare skulle komme på besøk for å skravle og drikke kaffe. 

Anonymkode: 67575...92b

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv sykepleier og har nærmest blitt en vane og fjerne suturer eller sette B12 injeksjoner for venner og kjente. Da en kompis ville jeg skulle se på hemoroidene sine måtte jeg sette en stopper og henvise til fastlege . Får være måte på lissom.😬  Sånn som du forklarer det ts høres det nokså ugreit ut. Bli invitert på middag for så å måtte sjekke rørene.. Dere får bare begynne å si nei, dere jobber ikke på fritiden. 

Anonymkode: 40c3f...5ae

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førskolelærer og du skulle bare visst hvor mange helgefedre/ alenefedre som tømmer hjertet sitt for frustrasjon om barna sine, når de møter meg på byen og jeg sier hva jeg er utdannet som.

Har ofte opplevd at menn kan sitte og prate i timesvis om adferdsvansker, samarbeidsproblemer med ekskonen eller sønnen på 5 som har raseriutbrudd hver kveld når han skal sove og så videre og spør meg om pedagogiske råd og hjelp.

Anonymkode: 1ac6c...d2d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Noen yresgrupper blir definitvt mer utnyttet enn andre yrkesgrupper. Mannen min får ihvertfall aldri fred fra "vennetjenester" (gratisarbeid) fra folk han kjenner, som ikke vil bruke penger på å betale noen for og se på rørene i huset. En akademiker har ikke samme problemet. 

Anonymkode: 67575...92b

Ikke? Jeg er dataingeniør og blir bedt om råd om hvilken PC venner skal kjøpe, hvilket program de trenger til ditt og datt, hjelpe dem å installere disse programmene, og feilsøke når ting ikke fungerer. 

Anonymkode: 0cd42...bab

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vant til dette. «Du som er lege….» så kommer noen ganger et lite spørsmål som jeg enkelt svarer på, ellers så kommer noen spørsmål som jeg absolutt ikke vil ta ansvar for og ber dem oppsøke helsevesenet. Men rart hvor mye folk blottlegger seg til en de ikke kjenner så godt bare fordi de er lege. Som lege har man faktisk plikt om å journalføre all medisinsk hjelp, så det er faktisk ikke bare bare å drive medisin på fritiden. Det er jo også krav om at journaler må oppbevares bak lås, og jeg er ikke interessert i å hverken skrive den eller ha slikt hjemme. Tenk på det neste gang dere drar den setningen jeg startet innlegget med..

Anonymkode: 90bce...43a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest DramaTheLama

Jeg ble «overfalt» av vennen til onkelen min mens jeg satt på kafé. Han trengte psykolog NÅ. Midt i wienerbrødet liksom. Han fikk beskjed om å kontakte helsevesenet. Jeg tar ingen vurderinger av psykisk helse på fritiden altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboene spurte nettopp hvor mye jeg skulle ha for flyttevask (kjempestort hus). Jeg ga dem telefonnummeret til sjefen og sa at de måtte kontakte henne for å få pris, siden jeg ikke er sikker på hvordan hun regner det ut. Ut fra min egen timelønn kan jeg si at det kommer til å bli dyrt.

Anonymkode: 9fb94...b1c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det. Jeg er lærer, og får med jevne mellomrom spørsmål fra venner og bekjente om jeg "bare kan lese gjennom oppgaven til datteren/sønnen", som implisitt betyr at de vil at jeg skal fortelle alt som må endres for at barnet skal få en høy karakter. 

Forøvrig syns jeg det er innafor å spørre om mannen din kan se på et rør for en venn, det blir noe annet enn å be deg ta en hel hårklipp. 

Anonymkode: 97e2e...179

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Like ens for sangere .  Noen venner og bekjente som forventer gratise tjenester til egen slekt( folk man ikke kjenner engang) i bryllup og begravelser for å synge under seremonien i kirken. Ofte tar de ikke i betraktning at man trenger en pianist / organist engang,for øvelse og gjennomgang. Samt forberedelser. De tror det bare er å åpne munnen.  😆

Anonymkode: 09303...f07

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ei i familien var frisørlærling så fortalte hun at det var oppsigegsesgrunn der hun jobbet, å utføre frisørtjenester for folk på fritiden. Det handla om å ikke ta potensielle betalende kunder fra bedriften.

Hvis dere synes det er ubehagelig å sist dere ikke vil, så kan dere kanskje si noe slikt? Da er det kanskje enklere å si nei?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg synes det er trist at vi har kommet dit i samfunnet at noen synes det er frekt å be om små tjenester av venner. Folk er så egoistiske... Er det en større jobb, så sier du bare at det er for mye. Er det småting som å klippe luggen eller sjekke et rør, så gjør man det for venner.

Anonymkode: a2d49...97c

 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tenker at det er sånt venner gjør for hverandre jeg, da. Også går det selvsagt andre veien også, at dere får hjelp av vennene deres på områder der de kan bidra, om det så er hjelp til flytting, barnepass, oppussing eller hva det skal være.

Anonymkode: 2c7b2...9a1

 

Det handler ikke om at min bror behøver en harmløs men reseptbelagt øyesalve, det er null stress. 

Men jeg tror ikke dere forstår omfanget av slikt "mas" for enkelte yrkesgrupper. 

Mannen har opplevd at en eldre, kvinnelig, kollega av meg begynte å spørre ut om ulike plager og medisinering ved overgangsalder, på et julebord. 

Jeg har opplevd å få en lang mail med spørsmål fra A til Å om etablering av AS, skatteplikt og regnskap, fra en venn av en perifer slektning. 

Men toppen er egentlig noe jeg hørte fra ei venninne av meg som er veterinær - om hun kunne tømme analkjertlene til katten når hun først var der, spørsmål stilt over aperitiffen, i et middagsselskap. 

Anonymkode: 4306e...1b0

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette irriterer meg. Jeg jobber som frisør, mannen min er rørlegger. Veldig mange av oss spør oss om såkalte vennetjenester. "Kunne du klipt håret til sønnen min,du som er frisør? Eller "Jeg trenger sårt og få stussa luggen min snart...hint hint." Eller når vi er hos noen venner på besøk og aner fred og ingen fare. Og plutselig "Hadde du hatt mulighet til å sjekke et rør på kjøkkenet?" Altså, vi jobber ikke gratis. Begge to jobber hardt og godt over hundre prosent om dagen, fordi vi har en drøm om å spare oss opp nok egenkapital til bolig. Når vi er hos venner har vi fri, hvorfor skal forventer folk at vi skal utføre gratise tjenester? Jeg spør da ikke om barnehagelærere  jeg kjenner kan passe på barnet mitt uten betaling? Eller om sykepleierne jeg kjenner kan passe på meg om jeg er syk? 

Anonymkode: 67575...92b

Bytt tjenester. Har de ingen tjeneste å tilby tilbake så får de betale en "vennepris". 

 

Anonymkode: ec693...b67

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...